Husaberg-tråden

Det som kom 03 har du ingen större glädje av.

  • Nytt block med magnetplugg.
  • Ny primäraxel med annat lamellcentrum, (så slirkoppling till Husa passar 03 och frammåt. Bara bra om du ska tävla eller vill ha för du gillar massa extra prylar.)
  • Lite kraftigare vipparmsrullar.

Okej 04 an då? ändrade de nåt mer då?
 
Kokusantändning och Keihinförgasare(stort plus)är dom största förändringarna.

Glöm inte den extremt snygga växelpetaren som kom 04 oxå :D


04 var även enda årsmodellen med sexkolvsoket. 05 kom ny sving, kick, litet instrument, radialok och -pump, bättre avgas och 5" bakfälg (enda året). Vilka av de prylarna man tycker är viktigt får man avgöra själv.
 
Va på biltema för att köpa oljefilter till min Husa 650 -06, dom hade bara till årsmodell -02 och till ktm 525 (lång eller kort), vilket funkar?

Samt deras billigaste olja, funkar den bra?

Tack!
 
Just nu, nere i Spanien, visas 2010-modellerna för en bunt utvalda journalister :tummenupp

Supermoto (450 & 570 ?) och en mindre FE (350/380/390 har det talats om) samt en FX-modell (typ en FC för rally) är väl de hetaste snackisarna. Vad tror och hoppas ni andra?

Jag hoppas på en FS600 men tror nog det "bara" blir FS450 och FS570 med magurabromsar och fixad fjädring. Tyvärr lär de väl spränga 100kkr-vallen nu :huvet
Storleken på en mindre hoj spelar inte så stor roll för mig men skoj med större utbud.
En mer rallyanpassad hoj är skoj, en firma i Australien håller på och tar fram extra tankar så att man ska kunna komma upp i totalt 32l soppa.



EDIT: HIttade just på den Italienska sidan att det kommer en FE 390 och en FX450 till försäljning i September.
 
Last edited:
Hoppas på en 650cc+ med nya motorn men man lär väll få drömma vidare. Skulle iaf få mig att överväga nyköp för första gången.
 
Haha, jag läste lite illa första gången.....
Det står om en FS570 på samma sätt som FE390 och FX450 :tummenupp


Då väntar vi bara på bilder, specar och pris :D
 

Japp vore bussigt :tummenupp Det står inte på deras hemsida vilket som är det långa

Skummt att de inte skriver att de passar till fler modeller. De kanske inte vill säja filter.

Edit. hmm kollade lite mer noga nu och ser att de har samma filter till alla husaberg.
 
Spanar lite på olika motarder, då jag har en liten budget så skulle en 650 02a vara grym eller är det bara skit? Priserna stiger ganska markant när man kollar på nyare modeller.
 
Min har börjat läcka lite vid avgasmynningen och vid packningen till toppen som det ser ut (motorolja)..

Har precis bytt olja, oljefilter o ställt ventiler.. Började fundera på om jag haft i för mycket olja men den är i nederkant när den är kall och i mitten när den är varm, snarare för lite? Konstigt att detta bara uppstått helt plötsligt. Har nyligen justerat förgasare med mindre lågfartsmunstycke o skruvat ut blandskruven om det är till nån hjälp.. Har även dragit åt alla skruvar som kan vara bovar utan resultat.. Den har gått drygt 160 h. Vad kan det vara för fel?

Vill ut o köra så svar uppskattas! :)
 
Håller på och ska hjälpa en kille med en husaberg 501a -04. Det är så att den läcker olja från ena sidan av motorn.

Han fick precis tillbaka den från att en kille hade gjort en service på den. Bara oljebyte och filterbyte. Så han skulle ut och provköra men när han kört den varm så började den läcka olja ner mot skon och röret.

Jag tog bara en snabb koll på den men ska få hem den till mitt garage snart. Men när vi skulle provstarta så tryckte den ut lite olja utan att vi ens fick igång crossen. Så det läcker när det bara kompar, det känns som cylinderfotspackningen är död? Eller kan det va så simpelt att killen som servat den har fyllt på för mycket olja kanske. Var sticker oljan ut då?

Det är på kick sidan.

Man ser nämligen inte riktigt var det läcker då rör och massa saker sitter för och jag har som sagt bara tagit en snabb titt på den.

Är det något vanligt fel man ska titta efter eller? Tänkte att det skulle va bra att kolla med er här innan man river isär och börjar skruva
 
Håller på och ska hjälpa en kille med en husaberg 501a -04. Det är så att den läcker olja från ena sidan av motorn.

Han fick precis tillbaka den från att en kille hade gjort en service på den. Bara oljebyte och filterbyte. Så han skulle ut och provköra men när han kört den varm så började den läcka olja ner mot skon och röret.

Jag tog bara en snabb koll på den men ska få hem den till mitt garage snart. Men när vi skulle provstarta så tryckte den ut lite olja utan att vi ens fick igång crossen. Så det läcker när det bara kompar, det känns som cylinderfotspackningen är död? Eller kan det va så simpelt att killen som servat den har fyllt på för mycket olja kanske. Var sticker oljan ut då?

Det är på kick sidan.

Man ser nämligen inte riktigt var det läcker då rör och massa saker sitter för och jag har som sagt bara tagit en snabb titt på den.

Är det något vanligt fel man ska titta efter eller? Tänkte att det skulle va bra att kolla med er här innan man river isär och börjar skruva

Börja kolla om där ens sitter cylinderfots packning. Jag kan garantera att så inte är fallet ;)

Är där för mkt olja i så trycker det ur sig det genom vevhusventilationen. Lyft tanken o se hur där ser ut.

Min har börjat läcka lite vid avgasmynningen och vid packningen till toppen som det ser ut (motorolja)..

Har precis bytt olja, oljefilter o ställt ventiler.. Började fundera på om jag haft i för mycket olja men den är i nederkant när den är kall och i mitten när den är varm, snarare för lite? Konstigt att detta bara uppstått helt plötsligt. Har nyligen justerat förgasare med mindre lågfartsmunstycke o skruvat ut blandskruven om det är till nån hjälp.. Har även dragit åt alla skruvar som kan vara bovar utan resultat.. Den har gått drygt 160 h. Vad kan det vara för fel?

Vill ut o köra så svar uppskattas! :)

Ingen fara att det är för lite olja. Kan snarare vara lite för mkt så den spottat ur sig genom vevhus ventilationen.
 
Last edited:
Ingen fara att det är för lite olja. Kan snarare vara lite för mkt så den spottat ur sig genom vevhus ventilationen.

Den går som den ska, alltså ska det inte vara nån fara? Tänkte om jag ställt ventilerna fel eller något liknande? Men om jag haft i för mkt olja borde den sluta spotta ur sig snart..
 
Börja kolla om där ens sitter cylinderfots packning. Jag kan garantera att så inte är fallet ;)

Är där för mkt olja i så trycker det ur sig det genom vevhusventilationen. Lyft tanken o se hur där ser ut.


Lyckades hitta felet, killen innan hade klippt en egen packning och avrundat med massa packningsmassa till kopplingskåpan. :tuttar
 
Den går som den ska, alltså ska det inte vara nån fara? Tänkte om jag ställt ventilerna fel eller något liknande? Men om jag haft i för mkt olja borde den sluta spotta ur sig snart..

Ja med lite för mkt olja går ju inte hojen sämre. Avseevärt för mkt olja är ju dock inte bra.
Står ventilerna fel påverkar det inte vevhusventen.

Min spottar alltid ur sig lite, oavsett om jag har i för mkt olja eller inte. Det blir nog så om man ligger och varvar friskt. För att slippa få upp oljan i ramen o vidare till luftfilter kan man dra om venten till ett uppsamlingskärl. Glöm ite att det oxå ska ventileras och använd så grova slangar som det går som under inga omständigheter veckas eller liknande.
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    64.3 KB · Visningar: 160
Ja med lite för mkt olja går ju inte hojen sämre. Avseevärt för mkt olja är ju dock inte bra.
Står ventilerna fel påverkar det inte vevhusventen.

Min spottar alltid ur sig lite, oavsett om jag har i för mkt olja eller inte. Det blir nog så om man ligger och varvar friskt. För att slippa få upp oljan i ramen o vidare till luftfilter kan man dra om venten till ett uppsamlingskärl. Glöm ite att det oxå ska ventileras och använd så grova slangar som det går som under inga omständigheter veckas eller liknande.

Snyggt!

Tror dock jag hittat felet nu, den verkade spotta ur sig från den främre ventilkåpan, alltså där avgasventilerna är (dålig packning). Så nu har jag bytt ut den så får vi se, varvade den lite snabbt och det verkade inte läcka nåt, återkommer!

Tack för hjälpen!

EDIT: Funkar kanon nu!
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top