Husaberg-tråden

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
hej...jag har en husaberg 450 force och undrar lite vart man får tag i delar/tillbehör till skapliga priser??? sen har jag en fundering om sadeln från en 02a passar på en 04a??? någon som har en sadel (låg) till salu??? sökt med ljus o lyckta utan att lyckats!!! jag har en svart force sadel (hög) att byta med om någon är intresserad??

:yoparty

Japp sadeln från en -02 passar på din -04.

Karlströmsmotor har en bra webbutik, om man inte vill åka dit och hälsa på.
http://www.karlstrommotor.com/sv
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
БОБАН;4584806 skrev:
Någon som vet om det går att få på KTM duke fälgar på en husa?

Den behöver moddas då axeln är pyttesmal på duken och 26 på husan, men med lite svarvkunskap går det fint...
 

Bluusin

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2009
Ort
Finland
Hoj
Husaberg FS 650
Jag bytte delar för ungefär 9000:- på min -05:a efter att min kamkedja fick för sig att gå i två bitar.....

Utöver vanliga slitdelar inkl balansaxel bytte jag även två ventiler med förstärkta fjädrar därav det lite högre priset.

... och 40-50timmar senare fick jag vevstakslager ras på samma hoj och håller på byta rubbet; cylinder, kolv, vevstake, balansaxel igen (tackvare ounniga yrkesmän i samband med vevstaksbytet), alla lager osv. Rekommenderar taffmeister när det gäller de dyrare delarna, han är bra att ha å göra med.

Får hoppas den går en stund efter dessa ca 15000kr då.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Wössner får det bli om jag inte hittar nåt bättre (dvs billigare...). Tack för info! :tummenupp En annan grej. Läcker lite olja ur vänster gaffelben. Tänkte byta packboxar när jag ändå har verktygen framme. Men: Jag kan inte hitta nåt enda ställe som säljer packboxar till en fe400 -99 och snart finns det inte mer internets att leta på. Lelles t ex har till 90-97 och från -00 och framåt, men det hjälper ju inte mig direkt. Karlströms borde väl ha men de verkar inte lägga upp reservdelssortimentet på nätet. Gaffeln är en WP 5060, kan inte fatta att det ska vara så svårt att hitta... :va



Karlströmsmotor eller MC-sport fixar fram packboxarna åt dig.
Jag handlade dessa till samma årsmodell från MC-sport för en vecka sedan.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Finns det någon i Stockholmsregionen som är bra på att skruva och kan tänka sig att renovera en Fs 650 -04 ?

Jag har precis köpt hojen och vet inget om dess liv innan.
Motorn låter bra, men den har gått ca 134 timmar och jag är osäker på statusen på servicar.

Vad tycker ni ska man renovera i förebyggande eller köra ett tag först ?

Finns det någon därute som vill tjäna lite extra en kall vinterkväll eller två ?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Om inget är gjort och du inte vet något om livet innan så skulle jag nog inte chansa utan se till att få den nerplockad och renoverad. Det är billigare att köpa ny kolv och lager än kolv, lager, vevparti, motorblock, topp, cylinder.... typ!

/HW
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Om inget är gjort och du inte vet något om livet innan så skulle jag nog inte chansa utan se till att få den nerplockad och renoverad. Det är billigare att köpa ny kolv och lager än kolv, lager, vevparti, motorblock, topp, cylinder.... typ!

/HW

Ja, jag känner nog samma sak. Hellre en mindre bunt pengar och stillestånd nu när det är vitt ute, än ett uppehåll i den redan korta säsongen.

Tips på vart man kan/ska köpa lager och kolv?
Eventuella uppgraderingar av lager?
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Sitter oxå i samma sits :) Väntar bara på att få massa info om dem som kan överväga en att köpa :)

Mvh Fredrik

Jorå jag har en i sovrummet tills våren kommer, man är lagom sugen nu kan jag säga. :)
Har bara kört 30min med den (innan vintern kom) och den stunden var riktigt härlig!
Sen nu i vintern har jag rensat röven på den och så.... VÅR TACK!

fs570.jpg


/hyll
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Dubbdäck hade inte vart fel nu känner jag ;) Får trösta mig med en månad i Asien o hoppas det är grusdäcksväder när man kommer hem.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Så då har jag just läst igenom alla 17 sidor i husa-tråden. *pust* men de kunde ju värt värre, hade kunnat överväga en sxv och få läsa 130+ sidor :p

Men det jag funderar på är, hur länge håller en sån här hoj om jag inte tävlar/kraschar och servar som utsatt?
300h? 1000h? För en "vanlig mc" håller väl minst 7000 mil.. ?

Jag funderar på en husaberg fe 550 -05, har hittat en här. i sthlm till salu. Den ska ha gått bortåt 50h+. Och har fräscha grusdäck plus motardfälgar med bra bakdäck och slitet framdäck. Kraschpuckar fram men "all onödig el bortplockad". 2 ägare, påstått servad vid varje 5h. Låter väldigt lite med 50h på 5 år?
37.000kr

Tänkte försöka kika på den på måndag så vad tror ni? Hur låter det? Motarddäck & 17" fälgar är ju perfekt för mig som extra tillbehör. Ska inte rejsa, bara busköra :D

Länk: WWW.blocket.se/stockholm/Husaberg_25899598.htm?ca=11&w=1
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Bara jag som är aktiv bland husa-folket nu lr?;) Haha. Har en fundering nu bara. Är det verkligen inget tändningslås med nyckel för el och start till husaberg fe 550 -05? (vad har ni med snarlik modell tex fs 650 -0x? )

Vad tror ni om att montera de?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Bara jag som är aktiv bland husa-folket nu lr?;) Haha. Har en fundering nu bara. Är det verkligen inget tändningslås med nyckel för el och start till husaberg fe 550 -05? (vad har ni med snarlik modell tex fs 650 -0x? )

Vad tror ni om att montera de?

Ingen nyckel på 650 från -04 och framåt har jag för mig. Tror det var nyckel innan.
Det är enda minuset med den hojen som sagt. Ända lösningen verkar vara att sätta en brytare på något dolt ställe.

Angående hojen så är det ju en riktigt bra hoj, kanske lite för stor att köra i skogen om man ska åka fort, men som motionshoj funkar det.

Är den servad var 5:e timme, med bra olja och man varit noga att kolla ventilspelet så borde allt vara i bra skick. Vid 100tim kommer ju kamkedja/lager och kolv service.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Mjaa! Han hade aldrig kollat ventilspelet "pga den har gått bra endå..."... Och den hade gått 54 timmar /139 mil. Får väl ta isär och kika på det direkt isåfall. Jag laddade ner instruktionsboken och verkar vara större service vid 60h/90h med bland annat ventilspel.

Strömbrytare låter bra då, lär väl gömma 3-4st då för att inte va så nojjig på stan=D haha:banana

Ingen nyckel på 650 från -04 och framåt har jag för mig. Tror det var nyckel innan.
Det är enda minuset med den hojen som sagt. Enda lösningen verkar vara att sätta en brytare på något dolt ställe.

Angående hojen så är det ju en riktigt bra hoj, kanske lite för stor att köra i skogen om man ska åka fort, men som motionshoj funkar det.

Är den servad var 5:e timme, med bra olja och man varit noga att kolla ventilspelet så borde allt vara i bra skick. Vid 100tim kommer ju kamkedja/lager och kolv service.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top