Husaberg-tråden

God kväll gott folk!
Nybliven Husa ägare, närmare bestämt en 650 fe! :rock
Nu till frågan!
Den dog under körning, tog ner förgasaren och gjorde rent, var ett grönt pulver i flottörhuset som försvann delvis efter bensinbad.
Starta igång den och ställde tomgången efter den blivit varm och choken utdragen.
Dock när man startar den när den är kall så är tomgången sjukt hög med choke intryckt och jag undrar om detta går att åtgärda?

Jag hittade bara tomgångsskruven men vad jag förstod så skall det även finnas en blandskruv men detta var inget som jag hitta, så om någon skulle kunna beskriva det för mig vore det strålande..

Mvh Mattiaas
 
God kväll gott folk!
Nybliven Husa ägare, närmare bestämt en 650 fe! :rock
Nu till frågan!
Den dog under körning, tog ner förgasaren och gjorde rent, var ett grönt pulver i flottörhuset som försvann delvis efter bensinbad.
Starta igång den och ställde tomgången efter den blivit varm och choken utdragen.
Dock när man startar den när den är kall så är tomgången sjukt hög med choke intryckt och jag undrar om detta går att åtgärda?

Jag hittade bara tomgångsskruven men vad jag förstod så skall det även finnas en blandskruv men detta var inget som jag hitta, så om någon skulle kunna beskriva det för mig vore det strålande..

Mvh Mattiaas
Hade du chokeknappen utdragen så gick den på choke när du ställde tomgången.Den svarta chokeknappen ska vara intryckt när motorn är varm.Bränsleskruven sitter under förgasaren,mot insugssidan.Original är den knappt synlig och du behöver mejsel för att justera.Den är smidig att byta ut mot en med vridgrepp på för enklare justering.
 
Jo exakt, nu har jag fått jämn tomgång men det smattrar ordentligt när man lägger av på gasen, men jag har ej rört bränsleskruven ännu, skall läsa guiden för hur man ställer detta för att se om man blir lite klokare.
Men detta är dom två skruvarna man ställer in förgasaren på?
Vart kan man vända sig för att köpa delar till husaberg som tex vridgrepp och stöd?
 
Tänkte shoppa mig en kedja av rätt modell... Och när jag ändå håller på slå till på en blå, så det matchar dom där KTM oranga fälgarna jag har ;)

Så tips på vart man köper en vettig blåfärgad kedja, mx24 verkar ha för 1100:- iaf. Har inte kollat men förusätter det är 520 kedjor på Husa ?
 
Tänkte shoppa mig en kedja av rätt modell... Och när jag ändå håller på slå till på en blå, så det matchar dom där KTM oranga fälgarna jag har ;)

Så tips på vart man köper en vettig blåfärgad kedja, mx24 verkar ha för 1100:- iaf. Har inte kollat men förusätter det är 520 kedjor på Husa ?
Addemoto tror jag har blå med.

Bra priser på delar och sjujt bra lagerstatus! !
 
Har en E-reggad 550fe på g, alla papper finns men nu undrar jag om ngn av er vet om det går att lv-regga den eller är det ens lönt att fösöka?
 
Panik! Lelle i morgon och batteriet är dött!

Husa 570-11

Orginal sitter det ett YTZ7S 6.5Ah batteri i, på meknomen har dom bara YTZ7BS på 5Ah. Räcker det med 5Ah
??
 
hallå har en 650 -08 som har gått 97h men igår när jag hade kört en repa på typ 10 mil så dog den helt och hållet.
Hojen slutade svara på gas och sen när jag kopplade så dog den.
Sen när jag försöker att starta den så tänder den inte överhuvudtaget, men jag har gnista och jag tror den får sopa.
Sen är det som att det har blivit högre kom i den för jag orkar knappt kicka igång den har alltid varit lätt kickade innan den dog. Har även testat att springa igång den i nerförsbacke hände inget alls.
Sen undrar jag vart man kan få tag i en kylfläkt till en husaberg 450- 11 den kokar över lite

Typ samma hände för mig..
Övervarvade nog precis innan.
Det gick sen inte att gasa mer än halv gas, jag trode sen att det var soppatorsk på g så jag höll den hastighet jag kunde ca en mil till macken.
På macken slår jag av på gasen och hojen dör...
Eftersom ena muttern till grenröret lossnat och den spottat ur sig en hel del olja så var både jag och motorn indränkt i olja...
Fyllde upp med olja och soppa,men den startar inte.
Fick hem den och rev av ventilkåpa, allt ser helt ut och rör sig som det skall.
I med nytt stift och rengjort "luftburk" mm
Låter som att där är komp när jag kör på starten
Men det tänder inte, fick frsm 2 st avgasknallar.
Inga missljud varken från botten eller topp vad jag kan höra...

Om jag gör ett komptest, hur mpnga bar skall jag ha på kall motor? ?

Vad mer kan jag kolla utan att klyva?

Gäller en 06
 
Hade bara 1 bar i komp......
Skall riva toppen, det klarar man med motorn på plats med tank, förgasare och kylare bortplockat va?

Rev av svänghjulskåpan med, hur många lindningar skall det vara i kåpan?
Den ena ser inre riktigt ut som en lindning, men är det en sådan så är den fett bränd.....

Glad midsommar, nu kall jag dricka sprit....:-P
 
Inga som skruvar själva? ?

Hur många av specialvertygen MÅSTE jag ha tag i?

Svänghjulsavdragaren, passar någon av dem i biltemas kit?
Kan man göra stopkil av något annat? ( verktyget ser ut som ett halvt drev )
 
Inga som skruvar själva? ?

Hur många av specialvertygen MÅSTE jag ha tag i?

Svänghjulsavdragaren, passar någon av dem i biltemas kit?
Kan man göra stopkil av något annat? ( verktyget ser ut som ett halvt drev )

tja !

skulle rek att kolla med taffmaisters i uk på ebay . han brukar sälja dom flesta special verktyg man behöver för husa . jag har klarat mig med min vanliga verktygsvagn . det ända som är special är väl "svänghjuls" avdragarn :9

//daniel
 
Om du bara ska riva toppen så behöver du inga special verktyg
Tänker du klyva motorn så behöver du en svänhjuls avdragare och några standard avdragare
En momentnyckel går det åt till monteringen också, vill man lyxa lite så ett nitnings verktyg till kamkedjan
Lycka till :tummenupp
 
Tack pågar !

Har hunnit fundera ut det mesta vid dethär laget..
Hittade avdragare som ser ut att vara rätt (invändig gänga M26 x 1.0)
Har ju renoveringshandboken finns alla specialvertygen illustrerade
Hittade även ett universal drevlås.
Detta hittade jag på xlmoto/24mx
Även shoppat lite avdragare samt en bromstrummeavdragare på biltema som jag tror skall funka, i övrigt ät vertygstavlan ganska välutrustad så jag klarar mig nog.
Rev toppen och upptäckte att kolven är sprucken över hela rakt ovanför kolvbulten...
Klyver ju för detta så det blir alla lager och stake i samma veva....
Hade ju tänkt vänta med det till vintern......
 
Någon mer som fick hem brevet om återkallelese på sin nya husa 2-taktare igår? Verkar som om de hittat fel på gasrullen, de som kör med stort slack kan det fastna på full makaron...

Jag har inte haft några problem dock. (ta i trä)
 
Hej, Har ett problem som jag hoppas få tips om hur man fixar:
-Avgassmällar på avslag på min husa fs570-11! Är det igensatt spridare eller kan det vara något annat?

Kan inte ha det såhär längre så hoppas på tips från er!

I övrigt är jag kanonnöjd men vill få den att gå bättre!
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top