Husaberg-tråden

Någon i Göteborg eller i närheten som har en husaberg 650 06-08 till salu hör av er.
 
Nån som vill köpa en slirkoppling till 570/450?
 
FMF helsystem till husa 570.
7500:-

Pm:a
 
Har köpt mig en husaberg fs650e och ska snart besikta den men undrar vad ni andra har gjort inför besiktning. för som den står nu så e de Akrapovic helsystem med rätt bestyckning, när ja byter till original systemet kommer den då att få antingen för mycket luft eller för mycket bensin? Jag fick med en hel del grejer och i en låda så hitta jag en metall platta som troligtvis ska sitta under luftfiltret som nån slags strypning. Ska man sätta dit den plattan eller funkar det bara med original systemet?
Sedan har jag inger tändningslås på hojen att när man ska kolla lampor m.m så måste man starta hojen, är det något som besiktnings männen kan gnälla över?

Någon som kan posta en bild på en husaberg i besiktnings skick?
 
Har köpt mig en husaberg fs650e och ska snart besikta den men undrar vad ni andra har gjort inför besiktning. för som den står nu så e de Akrapovic helsystem med rätt bestyckning, när ja byter till original systemet kommer den då att få antingen för mycket luft eller för mycket bensin? Jag fick med en hel del grejer och i en låda så hitta jag en metall platta som troligtvis ska sitta under luftfiltret som nån slags strypning. Ska man sätta dit den plattan eller funkar det bara med original systemet?
Sedan har jag inger tändningslås på hojen att när man ska kolla lampor m.m så måste man starta hojen, är det något som besiktnings männen kan gnälla över?

Någon som kan posta en bild på en husaberg i besiktnings skick?

Jag skulle ha monterat den långa förlängningen till bakskärmen, kan vara att du behöver en reflex också, blinkers (om dom inte redan sitter där) eventuellt monterat original avgassystem beroende på hur högt Akrasystemet låter och hur grinig besiktningsmannen är. Jag skulle inte brytt mig om att bestycka om då motorn går fetare med originalsystemet på samma bestyckning som för Akrat och för den korta tid som besiktningen tar så spelar det ingen roll. Tändningslåset kan dom inte gnälla över då -06:orna aldrig hade något monterat...
 
Tjenna!
Min husa har precis gått 100h och jag har hela motorn isär. Vad borde jag passa på och byta när jag ändå kan? och vad byter man vanligtvis?

06a som bara är gatuanvänd, bytt olja och filter var (max)7de timma
 
Dagens kopplingsfråga, ja jag vet att jag är slö o meka :D, men snubblade över något amerikanskt husa forum där dom hävdade att det var dåligt att prova kopplingen genom att peta i 1'an o försöka rulla bakhjulet.... Kan det stämma ?
 
Dagens kopplingsfråga, ja jag vet att jag är slö o meka :D, men snubblade över något amerikanskt husa forum där dom hävdade att det var dåligt att prova kopplingen genom att peta i 1'an o försöka rulla bakhjulet.... Kan det stämma ?

Det låter som ett dåligt test om du vill se om kopplingen slirar i alla fall.. :rolleyes:
Blir ju bra mycket större krafter under körning.

Men jag kanske missuppfittade?

Angående renovering så har jag iaf hört att cylinderfodren är känsliga på 650 så har du isär motorn byt dem och kolv. Bara vad jag hört från en husa/ktm mek.
Kamkedja och billiga slitagedelar byter man väl också. Ladda ner reparationshandboken från husaberg de finns gratis där. :tummenupp
 
Det låter som ett dåligt test om du vill se om kopplingen slirar i alla fall.. :rolleyes:
Blir ju bra mycket större krafter under körning.

Men jag kanske missuppfittade?

Vill mest se om den kopplar ur ;) Jag har i min enfald bara petat i ettan och försökt snurra på bakhjulet... Det vill jag minnas funkat på sporthojjar...
 
Vill mest se om den kopplar ur ;) Jag har i min enfald bara petat i ettan och försökt snurra på bakhjulet... Det vill jag minnas funkat på sporthojjar...

Svårt att se varför det inte skulle gå så länge lamellerna inte kletat ihop. Att det skulle vara skadligt får jag inte ihop över huvud taget!


Hade en tråd tidigare om besiktning, fick tag på ett trottelstopp. Firman monterade bort de när de fick nya cyklar och la i en hög.. :D
Kan säkert vrida gashandtaget 5 grader.. :hihi
Tank om det var lika lätt att trimma bilen, plocka bort en skruv så har man 600pållar.
 
Svårt att se varför det inte skulle gå så länge lamellerna inte kletat ihop. Att det skulle vara skadligt får jag inte ihop över huvud taget!

Ja, funderar på om dom klibbat ihop... Verkar funka o snurra, dock trögt på 2an ;)
Jag håller på o debuggar kopplingen efter 100h renoveringen som inkluderade glykol på fel ställen i motorn...

Tycker jag gjort rent lamellerna ordentligt efter glykolfadäsen dock..
 
Ja, funderar på om dom klibbat ihop... Verkar funka o snurra, dock trögt på 2an ;)
Jag håller på o debuggar kopplingen efter 100h renoveringen som inkluderade glykol på fel ställen i motorn...

Tycker jag gjort rent lamellerna ordentligt efter glykolfadäsen dock..

Uj.. :näsblod

Om de sitter ihop borde det gå lättare att snurra på högre växel, när jag ställt ventilerna har jag snurrat bakhjulet med 6'an i för att hitta läget.
Du får provstarta den så märker du väl om det driver lite med kopplingen i.
 
Uj.. :näsblod

Om de sitter ihop borde det gå lättare att snurra på högre växel, när jag ställt ventilerna har jag snurrat bakhjulet med 6'an i för att hitta läget.
Du får provstarta den så märker du väl om det driver lite med kopplingen i.

Mmm.. får se när det töat av lite och man fått undan allt bråte som står ivägen just nu ;) Tror det kan bli semidåligt o starta på is med grusdäcken om det inte går o lägga ur växeln ;)
 
Tja! Jag har precis gått och köpt mig FS650E-05, men den ska besiktigas nu i vår. Frågan lyder: Måste jag ha backspeglar? Jag ser inte en tillstymmelse av något backspegelfäste, och fick inga speglar med heller för den delen.:confused:
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top