Husaberg STYLING/MODDNING

Satt o kollade orginal-spec:en på 650e och 650c. På min 650e är det fikusnålen och 160 hög samt 38 låg. På 650c är det OBEKR-nålen, 160 hög och 45 låg.

För en 650e med Akra helsys verkar gällande rekomendation vara 190 hög och 42 låg och OBEKR-nål. Varför vill man går ner i storlek på lågmunstycket jämfört med 650c orginal? Fattar att man inte inte bara kan ha hur stora munstycken som helst men kan inte hur dem här sakerna hänger ihop...
Vänligen förklara :)
Min 06:a startade inte ens med 40 i lågfart, jag tror f-n att det står fel i specen för 650e? Med 45 gick den igång lätt som en plätt, men jag har haft lite problem med tomgången/låga varv. Nu är den utrustad med dubbla pipor och injusterad i bänk med 165/48, så 190 låter ju rätt stort med OBEKR-nålen?!?

Med orginalhuvudmunstycke, 160, gick den som satan, men snålt så vi bestyckade upp den lite.

Dina frågor har jag tyvärr inget svar på för övrigt. =( Men vad jag inte riktigt fattar är varför du måste beställa en OBDVT-nål? Det är ju den som sitter i hojen när den levereras strypt... :va Tillsammans med ett 38 lågfartsmunstycke.

Last edited:
Tråden är rensad från påhopp, larviga diskussioner och mina skämt om fägrer och hojval. Tog någon illa upp så ber jag om ursäkt, det var ett skämt för oss som har lite distans till verkligheten.

Fortsätt modda era hojar, sånt är kul!

/HW

så där, jag slängde på en alu tank på min bike, ska lägga en bild här när den blivit plåtad men det blev grymt bra ihop med dekalerna jag har, :tummenupp
ångrar mej inte ett dugg trotts att den kostar några tusenlappar

Min 06:a startade inte ens med 40 i lågfart, jag tror f-n att det står fel i specen för 650e? Med 45 gick den igång lätt som en plätt, men jag har haft lite problem med tomgången/låga varv. Nu är den utrustad med dubbla pipor och injusterad i bänk med 165/48, så 190 låter ju rätt stort med OBEKR-nålen?!?

Med orginalhuvudmunstycke, 160, gick den som satan, men snålt så vi bestyckade upp den lite.

Dina frågor har jag tyvärr inget svar på för övrigt. =( Men vad jag inte riktigt fattar är varför du måste beställa en OBDVT-nål? Det är ju den som sitter i hojen när den levereras strypt... :va Tillsammans med ett 38 lågfartsmunstycke.

Nu har jag hängt i OBDVT-nålen, 190 + 42. Nålen på mittenhacket. Obs, orginal annars. Det var ju ett äventyr, inte så enkelt med gummibälgarna.
2 gånger small det som pistolskott när jag skulle starta den...
Men när den väl startade så verkade allt ok. Har lämnat bort bakhjulet, så jag fick så o tomvara på min lyft. Men nu var den verkligen cp på snabba ryck på rullen. Gasade man lite långsamt i början så svarade den fint sen.
Får testa mer när den har 2 hjul :)

38 i specen kan vara fel, för jag hade ett 45-munstycke i min.

Någon som vet hur man får bort lagg i gasresponsen från låga varv, gå upp till 48 som Yasha?

så där, jag slängde på en alu tank på min bike, ska lägga en bild här när den blivit plåtad men det blev grymt bra ihop med dekalerna jag har, :tummenupp

Ett tips köp en tub med autosol och polera upp glans på alu-tanken
Gjorde så på min och reultatet är helt sjukt snyggt speciellt i kombination med mörk plast (blå eller svart)

Ser den ut så här kanske? :) Blir jävligt läckert när man polerar upp den. La en liten stund på min o det blev ruskigt snyggt!

Bifogat

• alutank.JPG
    alutank.JPG
    34.8 KB · Visningar: 116
Nu har jag hängt i OBDVT-nålen, 190 + 42. Nålen på mittenhacket. Obs, orginal annars. Det var ju ett äventyr, inte så enkelt med gummibälgarna.
2 gånger small det som pistolskott när jag skulle starta den...
Men när den väl startade så verkade allt ok. Har lämnat bort bakhjulet, så jag fick så o tomvara på min lyft. Men nu var den verkligen cp på snabba ryck på rullen. Gasade man lite långsamt i början så svarade den fint sen.
Får testa mer när den har 2 hjul :)

38 i specen kan vara fel, för jag hade ett 45-munstycke i min.

Någon som vet hur man får bort lagg i gasresponsen från låga varv, gå upp till 48 som Yasha?

Kör själv med 42 i låg och 190 i huvud samt en annan nål (kommer inte ihåg modellbeteckningen) men jag har clipsen i näst nedersta hacket. Detta efter rekommendation från Keva i Hässleholm.

Kör själv med 42 i låg och 190 i huvud samt en annan nål (kommer inte ihåg modellbeteckningen) men jag har clipsen i näst nedersta hacket. Detta efter rekommendation från Keva i Hässleholm.

Ok, vet du hur och vad nålpositionen påverkar?
För mig är detta med bestyckning en gissningslek rakt av!

hej kära husa ägare.
Lade upp en tråd vid sidan om denna, om just förgasarfrågor osv. Det jag har märkt är att ingen skrivit i den eller orkar förklara vad bokstavsbeteckningarna står för. Men hoppas att ngn vänlig själ gör det senare.
Det jag nu undrar är... (Eftersom det nu dykte upp mycket förgasar prat samt mycket av det som sades var matnyttigt) Om jag kan Saxa ur delar ur denna tråd och sammanställa till förgasar tråden. Smidigt och enkelt för andra att sen läsa. Vad som är rätt och fel får var och en avgöra sen. Men vad säger ni. tycker ni det låter som en bra ide?
mvh/michael

hej kära husa ägare.
Lade upp en tråd vid sidan om denna, om just förgasarfrågor osv. Det jag har märkt är att ingen skrivit i den eller orkar förklara vad bokstavsbeteckningarna står för. Men hoppas att ngn vänlig själ gör det senare.
Det jag nu undrar är... (Eftersom det nu dykte upp mycket förgasar prat samt mycket av det som sades var matnyttigt) Om jag kan Saxa ur delar ur denna tråd och sammanställa till förgasar tråden. Smidigt och enkelt för andra att sen läsa. Vad som är rätt och fel får var och en avgöra sen. Men vad säger ni. tycker ni det låter som en bra ide?
mvh/michael

Supernice :tummenupp

Är inte det acc-pumpen som styr det? Alltså att du måste justera in den?:va

Hahaha, faan jag börjar tro att den här förgasaren är världens mest avancerade mojäng!

Time to google!!!

Edit: Har googlat, blir inte mkt klokare.

Yasha är du säker på att OBDVT-nålen är strypnålen? Kan det vara därför som folk har blivit rekommenderade att gå upp på 190? Tänkte om du får hojen strypt o OBDVT-nålen i med knattemunstycken. Istället för att göra som jag, byta allt, kanske det kan bli ok med bara "jättestora" munstycken, bara en tanke...

Kommer nog prova din setup :) Men alla som pillar verkar få problem vid låga varv...

Last edited:
Yasha är du säker på att OBDVT-nålen är strypnålen? Kan det vara därför som folk har blivit rekommenderade att gå upp på 190? Tänkte om du får hojen strypt o OBDVT-nålen i med knattemunstycken. Istället för att göra som jag, byta allt, kanske det kan bli ok med bara "jättestora" munstycken, bara en tanke...

Kommer nog prova din setup :) Men alla som pillar verkar få problem vid låga varv...
Om man kikar i tekniska specen i manualen är det den nålen som sitter i,med OBEKR inom parentes, liksom bestyckningen för avstrypt. Nu har jag inte nålen i handen, men ja, det ska vara den?!? Jag har för mig att jag kikade på nålen innan jag lämnade in min för injustering eftersom jag skickade med båda nålarna med full uppsättning munstycken till meken. Men den där manualen har ju haft fel förr... :rolleyes:

Jag justerade som sagt min hoj i bänk och den är ju inte längre orginal, portad topp och dubbelsystem monterat, så det är kanske inte helt rätt inställning för en orginalhoj? Den går superfint på 1500 varv på tomgång och jag har inga hack, ingen fördröjning i svar på gas någonstans i registret.

Jag justerade som sagt min hoj i bänk och den är ju inte längre orginal, portad topp och dubbelsystem monterat, så det är kanske inte helt rätt inställning för en orginalhoj?

Lusläste manualen, verkar som om jag hade samma uppsättning som C-hojarna från början. Bara att byta tillbaka nålen och gå upp lite i låg o hög från orginal, när helsystemet är på plats. Då bör jag ju hamna ganska nära din uppsättning Yasha... Sen drar jag till Lunda eller whatever o bänkar så att det blir perfa!

Tänker även montera 42-drev i bak så man kanske kan använda 6:an på tråkiga sträckor.

* Blandskruven - från tomgång till 1/8 gas

* Lågfartsmunstycke - mellan 1/8-1/4 gas

* Nålen - 1/4-3/4 gas

* Huvudmunstycket 3/4-full gas

saxat från http://www.jymden.nu/offroad/teknik.htm
Finns även mer utförlig beskrivning om hur man ska tänka när man bestyckar.

HAHA har du bytit hoj igen?? du är ju inte san, men motarden som du hade fixat i ordning, blir det ingen mer motard åkande nu??

Haha, nä, hade inte råd o tävla denna säsong så då får det vara. Gatkörning med motard är ju bara :zpy... :)

Man är ju skogsmulle i själen!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...