Huruvida man kan köra i STCC utan SVEMOlicens

Hmm, en italienare som kan engelska.

Utöver det, så vore det möjligt att alltså för Svemo att starta en egen serie baserat på UEM-godkänd licens? Vore oklokt att göra.

Swedie skrev:
Hmm, en italienare som kan engelska.

Utöver det, så vore det möjligt att alltså för Svemo att starta en egen serie baserat på UEM-godkänd licens? Vore oklokt att göra.

Nej, det de skriver är att det förbundet som utfärdar den nationella licensen också utfärdar em-licensen.

Kan det inte vara så också att herrarna på Svemo pratar med sina kollegor på något bilsportförbund som i sin tur pratar med något internationellt förbund, typ FIM och sen får inte STCC köra några bilklasser?

om jag inte missminner mig så fanns det deltagande i SM/LMS utan SVEMO licens, UEM licensen dög finfint

//håkan

sandstream skrev:
Kan det inte vara så också att herrarna på Svemo pratar med sina kollegor på något bilsportförbund som i sin tur pratar med något internationellt förbund, typ FIM och sen får inte STCC köra några bilklasser?

Man ska nog inte överdriva SVEMO's status internationellt... :hihi

Tror inte FIM bryr sig nämvärt om SVEMO kommer dit och gråter ut.
Tror dock inte STCC organisationen kommer köra över SVEMO. Man ska inte skaffa sig ovänner i onödan...

Last edited:
Macke skrev:
Man ska nog inte överdriva SVEMO's status internationellt... :hihi

Svemo är representerat i UEM, med flera medlemmar, bland annat Volmar från roadracing-sidan.

De här diskussionerna för inget framåt alls..

oFFkeFF skrev:
Svemo är representerat i UEM, med flera medlemmar, bland annat Volmar från roadracing-sidan.

De här diskussionerna för inget framåt alls..

har man en licens i en UEM ansluten klubb(SVEMo klubb?) oborende land så får man köra på den på de tävlingar där UEM står bakom på nåt sätt...

eller hur de tnu är... tror inte norrmännen som kör STCC har SVEMO licens eller?

Nationella förbundens licenser brukar vara internationella. D.v.s man får köra andra förbunds tävlingar. Dock måste man ha "speciell" licens för att köra EM och VM. Men det är ingen förare som har em-licens utan en nationell licens i botten. Men sen finns det ju inget som hindrar att man löser licenser i andra förbund.
VM-licens utfärdar FIM själva har jag för mig.

Strider skrev:
Hur sannolikt är det, tror du?
Sedan är det FIA som bestämmer i bilvärlden, inte FIM, SVEMO eller något annat tvåhjulsförbund.
Vet inte, det var en fråga.
Blandade ihop FIM och FIA, sorry.

I andra sammanhang brukar organisationer vara bra på att ta hjälp av andra för att utöva påtryckningar mot någon som "stretar" åt fel håll.

Strider skrev:
Eftersom frågan dök upp i den senaste tråden om STCC så skickade jag frågan till UEM om en förare kan tävla på en licens utfärdat av en annat förbund än hans eget nationsförbund. Och svaret är JA, det går aldeles utmärkt.

"Dear Mr. Strider,

We do not know about the internal procedures of the National Federations in particular, but a rider can compete for sure also with a licence from a National Federation different from that of his origin Country.

In fact if you visit our Web Site (www.uem-online.org), among the results of the different races, there are many riders whose Nationality and Federation are not the same.

Anyway to compete in a UEM European Championship or Cup, you need to get a UEM Licence and to send the entry form to the organisers of the event, together with the starting permission, sent them by the National Federation having issued your licence.

To have more information we suggest you, anyway, to contact your National Federation or the one from which you want to get the licence and to do it in time, because we do not know if the procedure are lond and \or if they are some deadlines.

Remaining totally at your disposal, we remain with the best regards.

Silvia Monatti
Secrétariat Exécutif de l'UEM / UEM Executive Secretariat
Département Administratif / Administration Department
Via Giulio Romano, 18 - 00196 Rome - Italy
Tel. +39 06 32 26 746
Fax. +39 06 32 13 677
E-mail: uem_4@yahoo.it
http://www.uem-online.org"

Värst vad du vart negativ då. Inte hittat nån ERF styrning inför 2006 än kanske?

Det jag undrar över är vad som händer med försäkringen??? Borde ju vara halvstrulit med ett estlendskt försäkringsbolag som man vill ha ersättning från om nåt sker?

Det finns väl ingen som tävlar som endast har svemoförsäkringen?

Den täcker ju inte direkt önskvärda delar. men den kanske är en ok grundförsäkring. Alla borde ha en riktig olycksfallsförsäkring. Men det är ju min åsikt !

oFFkeFF skrev:
Nationella förbundens licenser brukar vara internationella. D.v.s man får köra andra förbunds tävlingar. Dock måste man ha "speciell" licens för att köra EM och VM. Men det är ingen förare som har em-licens utan en nationell licens i botten. Men sen finns det ju inget som hindrar att man löser licenser i andra förbund.
VM-licens utfärdar FIM själva har jag för mig.

Det finns ofta en hel del som hindrar 'vanliga' människor att lösa licens i annat land. Det första är att många länder kräver att du är skriven i landet i minst 1 år för att få lösa licens, det innebär i praktiken att du måste skatta, jobba etc där.

En del länder, gissar tjeckien, estland etc håller nog inte lika hårt på detta. Men där ingår ingen försäkring alls i licensen och måste tecknas på något bolag. Kan vara tjurigt med olika adresser etc...

Har undersökt detta en hel del då jag funderade på att emigrera nånstans men det var för mycket bök och stök och tog för lång tid för att det skulle vara värt det.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back