hur var det första gången?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hmm, funderar som as faktiskt.....Kikar på massa bilder, dreglar som fan framför dattan........O vipps kommer orutinerade jag å ställer frågan...

Hur i helvete gör man??

Menar givetvis

Stoppies, wheelies... =)

Man vurpar som as första gångerna eller???

tips tack!
 
Jag skulle med behöva hjälp :rolleyes:

Stoppies blir jag väll bättre o bättre på... Men slanga... Går inte så bra med en liten strypt 50cc motor o en ca 100 kg tung moppe, nån som har några tips hur jag ska få upp den? siotter så långt bak jag kan o släpper kopplingen snabbt med nästan fullgas...

Går det uvvehuvetaget? eller är det för lite krut i motorn?

Det är en crossmoppe...
 
MRX_Martin skrev:
Jag skulle med behöva hjälp :rolleyes:

Stoppies blir jag väll bättre o bättre på... Men slanga... Går inte så bra med en liten strypt 50cc motor o en ca 100 kg tung moppe, nån som har några tips hur jag ska få upp den? siotter så långt bak jag kan o släpper kopplingen snabbt med nästan fullgas...

Går det uvvehuvetaget? eller är det för lite krut i motorn?

Det är en crossmoppe...

Gasa ner för en trapp och dra upp styret järnet samtidigt..
 
Jag har inte vurpat pga stoppies eller wheelies (ännu), stoppies är jag rätt kass på, känns för övrigt inte så kul att göra en stoppie? Har börjat få lite stuk på bakhjulet nu, bara ettan ut iofs, men det är väll bara att fortsätta att öva.
Har man en gång börjat att köra på bakhjulet blir det så vid varje rödljus :crash

Öva på bara å var beredd med bakbromsen om du kommer för högt upp! :mattias

Edit: missade att du frågade hur man gör, tja, i mitt fall är det så här (bra beskrivning som jag hittade på en annan sida)

1. Go into first and sit normally.
2. Ease speed up until revs at 3000.
3. Give it 2/3 throttle.
4. Remember to close throttle, or change gear, or apply rear brake, if all you see is sky.
5. Keep doing this until you are known as "Mr Wheelie" by your mates

:rock
 
Last edited:
ambulans skrev:
ha en polare med som kan ringa 112....


Ha två kompisar med dig..en för att låna hojen..och en för att för att ringa 112 då den kompisen man lånade hojen av håller på att dunka ett järnracket i huvet :crash
 
olaking skrev:
Ha två kompisar med dig..en för att låna hojen..och en för att för att ringa 112 då den kompisen man lånade hojen av håller på att dunka ett järnracket i huvet :crash

DEN kompisen ska du inte ta med dig ut... :)
 
ehh, ni har så rätt så.....fast jag tänkte mej lite mer tekniker...

hmm......wheelien kan man ju öva sej till rätt ok....men stoppies`???......utan att låsa framhjulet.....svårt som fan eller??..
 
hållundan skrev:
ehh, ni har så rätt så.....fast jag tänkte mej lite mer tekniker...

hmm......wheelien kan man ju öva sej till rätt ok....men stoppies`???......utan att låsa framhjulet.....svårt som fan eller??..

Se till att framdäcket är varmt! :fakta
Annars kan du råka illa ut...
 
Sänk trycket i framdäcket om du ska öva stoppies. Inget måste, men det underlättar.
 
Det verkar inte vara så många som vurpar när de tränar bakhjul, jag har aldrig varit nära ens.....peppar peppar.

Stoppies däremot har man ju sett en del snygga försök som slutat illa. Gäller att nypa till rejält först så man får upp den och sen känna efter hur mycket man ska ta i.
 
för jag menar....med en vanlig cykel typ budget moutainbike e det ju aslätt...

fast iofs.....lägg på 180 kilo å ett gäng hästar...

hmm........
 
stoppies är somsagt skit lätt på MTB... så där kan man ju träna lite. behöver inte gå så fort heller. när man sitter med lite mera "kött mellan benen" så gäller det att knipa åt runt tanken med låren, fokusera blicken långt fram, samt OBS!! viktigast av allt (föutom allt tjafs med varma däck å lufttryk hit och dit) armarna ska vara lätt böjda! om man sitter med spikraka armar går det skitdåligt! räkna med ett låst däck!!! ett annat kapitel är ju också sittställningen... normalt eller inte... på sporthojar har man en naturligt framåtböjd sittställning.

Lyckatill!

/Adrian
 
cool_adde skrev:
om man sitter med spikraka armar går det skitdåligt! räkna med ett låst däck!!! ett annat kapitel är ju också sittställningen... normalt eller inte... på sporthojar har man en naturligt framåtböjd sittställning.

Lyckatill!

/Adrian

Ehuumm? VA? :confused: Varför skulle hjulet låsa sig när man har raka armar?? Ett klistrigt däck är asviktigt, sen så kan man skutta till lite precis innan man nyper i så man får bort kroppsvikten precis när den ska upp.
 
Rigge skrev:
Ehuumm? VA? :confused: Varför skulle hjulet låsa sig när man har raka armar?? Ett klistrigt däck är asviktigt, sen så kan man skutta till lite precis innan man nyper i så man får bort kroppsvikten precis när den ska upp.

om man har raka armar så får fjädringen ta alla ojämnheter i backen! om man istället sviktar lite på armarna så kan däcket följa vägen bättre! detta gäller även när man kör som vanligt. i en paniksituation kan det vara skillnaden mellan liv och död!
kolla hur alla tävlingsgubbar gör när dom bromsar!

(jag kanske ska tillägga att jag har gått en kurs i just bromsteknik)
 
Jag har inte gått någon kurs, men lite stoppis kan jag få till. Gör du stoppis på så pass gropigt underlag att du måste fjädra med armarna så ...........är du GUD!!!!!! :bow

Hur gör du med en fet polare bakom när du panikbromsar? Ska du ha "böjda" armar då oxå.........??

....eller prova å göra stoppis med skjuts så får du se på böjda armar.........

...........har jag fel eller.............??

cool_adde skrev:
om man har raka armar så får fjädringen ta alla ojämnheter i backen! om man istället sviktar lite på armarna så kan däcket följa vägen bättre! detta gäller även när man kör som vanligt. i en paniksituation kan det vara skillnaden mellan liv och död!
kolla hur alla tävlingsgubbar gör när dom bromsar!

(jag kanske ska tillägga att jag har gått en kurs i just bromsteknik)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top