Hur vänder vi trenden?

Jag håller mer aRWe om att vi nog bör ta en funderare på hur vi i det längsta förhindrar avåkningar detta år. Det kanske är lätt att rycka på axlarna åt problemet, ända tills man själv ligger där i diket? :va

Jag kan köpa till viss del att man inte kan ansvara för att andra inte ska köra över sin förmåga, men likförbaskat tycker jag att vi alla måste visa hänsyn till varandra då det som oftast handlar om större gruppkörningar. I de flesta gruppaktiviteter, lagövningar eller liknande (jobb som privat) brukar det krävas lite planering och styrning om det inte ska åt h*lvete, så varför inte på våra körningar?

Att säga att man skiter i alla andra och hur de kör och "jag kör minsann hur fort jag vill" låter i mina öron lite som moppeåldern; där skulle toppfarten mätas till varje pris, polarna spöas i största nedförsbacken, fotgängare flytta sig ur vägen osv. Hänsyn? Na, det var nog sämre med det.

Jag själv räknar mig som färsking med 1 år i sadel, men som 30+:are kör jag med skallen och inte med b*llen. Jag överlever helst mina turer och har inte lust att orsaka min familj och sambo massa lidande pga en urspårad gruppkörning. Då var det någon som nämnde att man inte är tvingad att dyka upp... :va Det kan ju tolkas som att "Vill du inte köra i vårat as-coola-tempo behöver du inte umgås med oss". Jag trodde att grejen var att träffas, köra lite hoj och prata skit, rätta mig om jag har fel? :confused:

Jag var med på en tisdagskörning i somras. Vi pratar snitthastigheter på 130-140 knyck (på 70 och 90-vägar), topphastigheterna ska vi väl inte prata om. Eftersom jag var den enda med "streethoj" och utan de 180hk fick jag slita sönder gasrullen för att hänga på. Visst gick det, men var det "skön" åkning? Nja! lärde jag mig något från dessa "Bombare"? Möjligen hur man gör för att köra ihjäl sig i trafik.

Jag kan även citera en annan hojpolare här på SH som kom hem från en körning (hans första och sista) och sa ungefär följande: "Satan i helvete vad de körde!" Bra betyg? Hänsyn? :gnissla

Är det någonstans som jag har lärt mig vettiga saker förra säsongen så är det på SMC:s kurser, inte på några tisdags- eller onsdagsbombningar.

Det finns en del att fundera över. Varsågoda och kapa fotknölarna av mig :D :krama

Finns ingen anledning att såga dig du har rätt och lite ändring är på sin plats:)

Rotor har faktiskt lite rätt...och Vildsvin med. :)

Körningarna är med hänsyn till varandra, har aldrig varit någon knepig attityd - men samtidigt går det åt h-vete för fort med, det har sagts förut, men det är folk som avstår att dyka upp på gruppkörningarna, jag har förståelse för det med, minns än Walles reaktion efter en tur på otikrogsåsen, och egentligen borde man ta åt sig mer när någon reagerar på det sättet.

Jag vill fasen inte se någon av mina vänner i minneslunden. :fakta

Nja, nu överdriver du nog lite. Jag kunde inte finna dina "citat" någonstans i tråden ovan. Dessutom tycker jag inte att något av det du beskriver stämmer överense med hur någon av våra körningar har sett ut hittills. Däremot skulle jag vilja säga tvärt om, vi visar stor hänsyn i samhällen och om det finns övriga trafikanter i närheten även om det gasas lite på lämpliga ställen. Likaså har jag fått uppfattningen att alla är välkomna oavsett vilken motorcykel man kör eller hur många år man kört ect.

Känns som om att jag inte behöver några ordagranna citat ur denna tråd, då jargongen under förra året talat för sig själv. Se bara på hur ödmjukt Gabor t o m erkänner att han eldat på bombandet. ;) Fort som fan och jag kör precis som jag vill, var väl mer eller mindre mottot förra året. Vad det gäller hänsyn menade jag inte enbart till övriga trafikanter utan i första hand (kopplat till denna diskussion) hänsyn mot alla i gruppen. Som grupp har alla ett ansvar, det är iaf min åsikt.

Däremot så är givetvis alla olyckor tragiska, men jag tror att vi isåfall skulle fokusera mer på den individuella biten framför vad gruppen kan göra. Som tidigare nämnts i tråden, förklara innan resans mål, tilltänkt resväg, ev hinder (t ex om det är dålig beläggning bitvis) samt att det inte ligger någon prestige i våra hörningar och att det inte är någon tävling. Vi väntar in ALLA.

Information innan avfärd ser jag som glasklart; väg, hinder osv. Vad det gäller prestige och ingen tävling så låter det kanon, men i praktiken tror jag det många gånger faller. Folk rycks med. Och jag bara undrar, är det inte trevligare att åka i en hyfsad samlad grupp än att sprida ut sig över 1 mils avstånd? Vill man piska skiten ur sin maskin är det väl säkrare och bättre att göra det på egen hand, eller är det för att man missar macho/ego-boosten då? :va :confused:

Känns som om att jag inte behöver några ordagranna citat ur denna tråd, då jargongen under förra året talat för sig själv. Se bara på hur ödmjukt Gabor t o m erkänner att han eldat på bombandet. ;) Fort som fan och jag kör precis som jag vill, var väl mer eller mindre mottot förra året. Vad det gäller hänsyn menade jag inte enbart till övriga trafikanter utan i första hand (kopplat till denna diskussion) hänsyn mot alla i gruppen. Som grupp har alla ett ansvar, det är iaf min åsikt.

Information innan avfärd ser jag som glasklart; väg, hinder osv. Vad det gäller prestige och ingen tävling så låter det kanon, men i praktiken tror jag det många gånger faller. Folk rycks med. Och jag bara undrar, är det inte trevligare att åka i en hyfsad samlad grupp än att sprida ut sig över 1 mils avstånd? Vill man piska skiten ur sin maskin är det väl säkrare och bättre att göra det på egen hand, eller är det för att man missar macho/ego-boosten då? :va :confused:

Nej, jag måste faktiskt säga att jag inte känner igen mig i den beskrivning av klimatet och attityden som du målar upp angående våra körningar. Därmed inte sagt att det inte bitvis körs inspirerat.

Att alla i gruppen har ett ansavar tror jag att vi är rörande överense om, men där vill jag sätta individen framför kollektivet.

Angående din avslutande mening så tror jag att det är precis just det tänket som har fått folk att hamna i diket, att man vill imponera på gruppen och inte inser sina egna begränsningar.

Rotor har faktiskt lite rätt...och Vildsvin med. :)

Körningarna är med hänsyn till varandra, har aldrig varit någon knepig attityd - men samtidigt går det åt h-vete för fort med, det har sagts förut, men det är folk som avstår att dyka upp på gruppkörningarna, jag har förståelse för det med, minns än Walles reaktion efter en tur på otikrogsåsen, och egentligen borde man ta åt sig mer när någon reagerar på det sättet.

Jag vill fasen inte se någon av mina vänner i minneslunden. :fakta

Stämningen har alltid varit god :banana, men precis som du skriver är det många som reagerat och aldrig velat dyka upp igen. Och då vet jag inte om man visat tillräcklig hänsyn mot dessa. För samtidigt pratas det om att man vill inviga nya hojåkare o s v... hur nu det ska gå till om man börjar med att skrämma skiten ur dem; t ex drar iväg så de blir själva kvar sist (visst väntar man in i korsning), kör om dem så det bara visslar om de råkat hamna mitt i gruppen och upplevs "långsamma" (med risk att killen själv faktiskt precis var påväg om den där lastbilen men fick avbryta pga Mr Macho)? ;)

Jag bara drar lite tänkvärda scenarier :D

för det första borde alla gå till ica och köpa en tetra överlevnadsinstinkt.

för det andra använda huvudet att styra högerhanden med.

när jag körde 25kw hade jag inga problem med att åka onsdagskörningarna, det stannas ju alltid i alla korsningar för att vänta in "eftersläntrare"

körde ett par bankörningar förra sommarn, och efter gång man kom tillbaka ut i trafiken var man livrädd (nåja småskraj iaf) för alla träd,bilar m,m det är så små marginalera att allt bara blir så fel

receptet till att hålla sig på hjulen 2010 enligt mig lyder
-ha kunskap om hojen
-ha kunskap om sig själv
-mer retardations och accelerations kunskaper!

när jag körde 25kw hade jag inga problem med att åka onsdagskörningarna, det stannas ju alltid i alla korsningar för att vänta in "eftersläntrare"

körde ett par bankörningar förra sommarn, och efter gång man kom tillbaka ut i trafiken var man livrädd (nåja småskraj iaf) för alla träd,bilar m,m det är så små marginalera att allt bara blir så fel

-ha kunskap om hojen
-ha kunskap om sig själv

Du är en vis banjospelare Erik. :fakta

-ha kunskap om hojen
-ha kunskap om sig själv

Väl skrivet! :tummenupp Det är helt rätt tänk för att minimera olyckorna.

-ha kunskap om hojen
-ha kunskap om sig själv

Håller med dig Erik till fullo angående ditt recept 2010, även om de flesta hojåkare har rätt bra kunskaper om hojen de kör, och hur den axar och hur bra hejdare man har, många är väldigt pålästa om sin modell och även andra modeller, tror även just sporthojsåkare är "mer" pålästa, eller skall man säga intresserade och har sådan entuism angående mcåka än ex många customåkare, som ibland ..inte ens vet om modellen de kör på har 2 eller 4 stift.

Det är mest självinsikten om vad som är bäst för en själv och för alla som är med som behöver förbättras, och att trots man säger att man inte påverkas av grupptrycket så finns det ändå med ett litet frö som gror o mognar när man kör i grupp i det undermedvetna om det börjas på att åka lite hårdare och farten blir obekväm hög.

OM vi alla hjälps åt med detta, och vid samkörningar att vi säger åt varandra att tänka på hålla ner farten att alla ser det som sitt ansvar, även säga åt andra när man tycker det börjar gå lite fort med, så tror jag detta har alla förutsättningar att bli en riktigt rolig och säker säsong vid våra sam/gruppkörningar :)

Last edited:
Det kanske vore lämpligt att lägga upp en "Sticky" med dom riktlinjer som vi faktiskt är överense om här? Dvs vi väntar in alla, kör inte över din förmåga mm... ett litet första steg?

Får väll ta å dela upp 2 grupper dom som kör fort i en och dom som vill ta det lite lugnare i en grupp och ha en ledare i båda grupperna som vet vilken väg som skall köras. kan väll inte inte vaar så svårt :rolleyes:

Jag tycker detta kan vara svårt, det kan komma 6 st totalt, 5 riktiga uber snabbåkare och en som vill hålla igen, skall den köra en solotur då med risk för att aldrig vilja närvara igen, eller knipa igen o köra snabbt, och aldrig vilja närvara igen..:va Beroende på hur många man blir så är det ändå att man skall utgå från att det är 1 samåkning man skall ut på och ha trevligt tillsammans, skulle det komma massvis av hojar, motarder, sporthoj mm, så kan det av praktiskta fördelar vara bra att dela upp sig, men ändå inte i hastighetsgrupper anser jag iaf.

Stå och dela upp i 2 lag, kan vara lite galet vem skall vara där o vem här? Vi har planerna på att göra detta på turåkningar på jobbet på vår mc-sektion om vi blir många på våra turer för att underlätta för alla samt alla skall få en trevlig tur, men då har vi ett custom och ett bruks/sporthojgäng och alla är med på dessa planer och vi kör mot ett gemensamt mål men 2 olika vägar, då vet vi att för vissa är kompforttempot 80 knyck precis överallt, 50 som 90.

Last edited:
..man behöver ju inte krångla till det, det är väl bara att man samlar ett gäng och har uttalat kika-på-maskrosor-tempo lite då och då, jag har inga problem att njuta av sådant med.

Att på samma körning ha två grupper tror jag kan bli lite sådär.

Tydliga gemensamma hållpunkter inför Tis-/Ons-körningarna är aldrig fel och de tål nog att upprepas inför varje körning så att folk generellt tänker efter själva en extra gång; "Idag är jag het" eller "Idag har jag vrickat lilltån och lägger mig sist". Generellt kan jag väl tycka att man hellre håller igen aningen på en gruppkörning än att fläska på för kung Carl... nu verkar det vara fler som tycker det omvända, så jag vet inte om det blir sallad i sommar, eller så går det bra. :wiggle

Precis som SGM säger; utöver alla fasta körningar lär det ju bli en hel del spontanturer med mumsig fika och posör-uppställning av hojarna framför fiken, kanske luktar SGM på blommorna också (maskros? :va) och jag tar en bild på't :tummenupp.

Så länge vi har kul och ingen klotar är iaf jag nöjd å gla' :Rockbanan

Jag tycker detta kan vara svårt, det kan komma 6 st totalt, 5 riktiga uber snabbåkare och en som vill hålla igen, skall den köra en solotur då med risk för att aldrig vilja närvara igen, eller knipa igen o köra snabbt,.

I det fallet är det svårlös i villket fall så blir alltid någon missnöjd. För om 1 av 5 är långsam så resulterar det i att 5 st bör slå av på farten för att den ensam långsamma inte ska känna sig utanför.? Finns lixom ingen bra lösning riktigt.

Det får bli till att lösa på plast innan körning hur det skall lösas vid respektive körtillfälle.

Eller så är det varje man för sig att köra med eget huvud.

Eller så gör man som jag kör motard då går det alltid långsamt :D

been there, done that, jävla moral kärringar... ;)
Seriöst, låt dom som vill åka fort göra det, och vice versa, faller man för grupptrycket så kanske man inte ska åka hoj från början...

Åk hoj, ha skoj, men inse din egen förmåga, eller gör som jag, lär dig den hårda vägen !

"Insert SarcMark here" :rolleyes:

...en liten reflektion, det är lätt att skoja om det hela, men det var ruggigt nära många gånger, flera av dem kunde lika gärna haft dödlig utgång.

Vi har bara grabbarnas skyddsänglar att tacka.

Har man det i minne så är det svårt att skämta om det tycker jag iaf...

Vilken tur var det som jien bromsa omkull? Kanske jien själv kan svara på den svåra frågan:)

Var lite dåligt exempel då det inte gick för fort vid det tillf och avståndet var >3sec utan det var bilisten som försökte "mörda" mig och Carro.:mad: som tur tog han bara en av oss.

Det var dagen vi besökte bulten som det hände en riktigt härlig dag i övrigt utan det där riktiga "bombar" tempot.

Var lite dåligt exempel då det inte gick för fort vid det tillf och avståndet var >3sec utan det var bilisten som försökte "mörda" mig och Carro.:mad: som tur tog han bara en av oss.

Det var dagen vi besökte bulten som det hände en riktigt härlig dag i övrigt utan det där riktiga "bombar" tempot.

Ok! Då var det inte samma tur som det diskuterades om.:)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman