Hur vänder vi trenden?

Var lite dåligt exempel då det inte gick för fort vid det tillf och avståndet var >3sec...

Ahaaa... Så det var helt enkelt bara du som körde som ett :arsele då? :D

Nej men seriöst så har denna tråd som vanligt en god blandning av goda och dåliga argument och jag tänker för en gångs skull inte ge mig in i hetluften då tråden verkar ha kommit till ro.

Dock vet jag att problemet brukar landa i hur vi ser till att dessa bra idéer och riktlinjer omsätts till verklighet när vi petar i ettan utanför Donken eller Station. DÄR skulle jag gärna se lite förslag och idéer! Ska vi ha högläsning ur minneslunden innan avfärd eller?

Ahaaa... Så det var helt enkelt bara du som körde som ett :arsele då? :D

Nej men seriöst så har denna tråd som vanligt en god blandning av goda och dåliga argument och jag tänker för en gångs skull inte ge mig in i hetluften då tråden verkar ha kommit till ro.

Dock vet jag att problemet brukar landa i hur vi ser till att dessa bra idéer och riktlinjer omsätts till verklighet när vi petar i ettan utanför Donken eller Station. DÄR skulle jag gärna se lite förslag och idéer! Ska vi ha högläsning ur minneslunden innan avfärd eller?

Pastor trixarn får väl dra ett par citat ur jesaja ;-)

Nu ska jag vara sådär asocial och bitter, men kör man inte hoj för eget intresse för att man tycker det är kul och avkoppling från vardagen? Måste man verkligen hålla handen när vi kör gruppkörningar? Vad spelar det för roll om någon vill köra fortare, det står ju ALLTID någon och väntar vid en korsning eller avfart och kollar så resterande fortfarande är med.

Och om någon hakar på denna som vill köra fortare, då är det den som hakar på som måste känna sina begränsningar och ta eget ansvar.

Att man måste haka på för att man inte vet vägen funkar inte som argument.

Nu ska jag vara sådär asocial och bitter, men kör man inte hoj för eget intresse för att man tycker det är kul och avkoppling från vardagen? Måste man verkligen hålla handen när vi kör gruppkörningar? Vad spelar det för roll om någon vill köra fortare, det står ju ALLTID någon och väntar vid en korsning eller avfart och kollar så resterande fortfarande är med.

Och om någon hakar på denna som vill köra fortare, då är det den som hakar på som måste känna sina begränsningar och ta eget ansvar.

Håller med. Sitt egna tempo till nästa stoppunkt så kan ju alla vara med utan några konstigheter. Det jag tror gör att vissa åker av vägen är att man kollar på hojen framför och inte på vägen, då har man noll koll på kurvors utformning mm. Då behöver man inte åka jättesnabbt för att det ska gå tokigt. Har själv gjort det misstaget ett antal ggr och åkt av... fast då på bana.

Din åsikt verkar delas av merparten så då skulle vi alla vara "asociala och bittra" isf. :tummenupp

Håller med. Sitt egna tempo till nästa stoppunkt så kan ju alla vara med utan några konstigheter. Det jag tror gör att vissa åker av vägen är att man kollar på hojen framför och inte på vägen, då har man noll koll på kurvors utformning mm. Då behöver man inte åka jättesnabbt för att det ska gå tokigt. Har själv gjort det misstaget ett antal ggr och åkt av... fast då på bana.

Precis, varför krångla till det så.

Men på bana är det ju räjs :crash

Vad en uppfattar som lagom tempo kan för en annan uppfattas som inspirerat tempo för att för den tredje som bombartempo.
Har själv vart den som åkt längre bak i ledet och tempot där trissas gärna upp lite när man blir lite "efter".

När jag ligger först(det händer ibland) så tar man faktiskt åt sig lite när någon gjort en dikesvisit, man känner sig lite skyldig till att ha hållit ett för högt tempo, samtidigt är det svårt att hålla sådan koll bakåt så man ser att någon inte kör över sin förmåga.

Tror inte på att dela in i grupper då man kanske göra allt för att platsa in i "snabba" gruppen.
Kanske måste alla ta sitt ansvar, både dom som kör längst fram, att hålla ett lite lägre tempo, och dom som kör längre bak, som kanske inte ska haka på i ett "för högt" tempo.

Visst är det kul och köra inspirerat men håller med Almgren, DET ÄR PÅ BANA VI RÄJSAR

Som många nu säger... låt oss spara avåkningarna till bandagar 2010 ist :)

Vad en uppfattar som lagom tempo kan för en annan uppfattas som inspirerat tempo för att för den tredje som bombartempo.
Har själv vart den som åkt längre bak i ledet och tempot där trissas gärna upp lite när man blir lite "efter".

När jag ligger först(det händer ibland) så tar man faktiskt åt sig lite när någon gjort en dikesvisit, man känner sig lite skyldig till att ha hållit ett för högt tempo, samtidigt är det svårt att hålla sådan koll bakåt så man ser att någon inte kör över sin förmåga.

Tror inte på att dela in i grupper då man kanske göra allt för att platsa in i "snabba" gruppen.
Kanske måste alla ta sitt ansvar, både dom som kör längst fram, att hålla ett lite lägre tempo, och dom som kör längre bak, som kanske inte ska haka på i ett "för högt" tempo.

Visst är det kul och köra inspirerat men håller med Almgren, DET ÄR PÅ BANA VI RÄJSAR

Jag tror på en touringgrupp för 60-talister med sportiga 2 hjulingar tillverkade före millenieskiftet :rolleyes:

Många försiktiga lägger sig sist för att inte "störa" den som åker först behöver ingentligen inte hålla hög hastighet alls för att "gummibands"effeketen slår till, så om den sista skall åka jämnt skägg så måste den åka fortare.

Jag är på o Räjsar på banan i sommar!!:banana

..............

Kraschar ingen går det för sakta och enda man lär sig av är ju att krascha, så keep up the good work så att säga.
Jag kör för att vinna :banana!!!!!:tuttar

Kraschar ingen går det för sakta och enda man lär sig av är ju att krascha, så keep up the good work så att säga.

Hmmm..jag kraschar trots att jag kör sakta...vad gör man för fel då?:va
å inte har jag lärt mig nåt heller...:brinnerup

och utan de 180hk fick jag slita sönder gasrullen för att hänga på. Visst gick det, men var det "skön" åkning? Nja!

Varför ska du försöka "hänga på"?
Du ska köra i ditt eget tempo.

Känner du till slut att ditt bekväma tempo som du är trygg med inte passar den gruppen du åker med då väljer du någon annan grupp.
Allt passar inte alla. Precis som det funkar på en bana.

Sen på en tisdagskörning kanske det ska gasas mera än om du åker en långtur på 30mil med en mindre grupp på en söndag. Välj själv.

been there, done that, jävla moral kärringar... ;)
Seriöst, låt dom som vill åka fort göra det, och vice versa, faller man för grupptrycket så kanske man inte ska åka hoj från början...

Åk hoj, ha skoj, men inse din egen förmåga, eller gör som jag, lär dig den hårda vägen !

"Insert SarcMark here" :rolleyes:

Håller med dig men ibland behöver man säga ett par väl valda ord till någon ny eller en färsking. Har själv haft nytta av det.
Det är ganska skönt när någon av de tuffa grabbarna säger att man ska ta det lungt och köra i sitt eget tempo.

Man kanske inte förstår själv vad för fel man gör.
Påpekat detta med avstånd för någon vid en gruppkörning som inte hade tänkt en tanke på hur nära han körde omedvetet.

Last edited:
Varför ska du försöka "hänga på"?
Du ska köra i ditt eget tempo.

Känner du till slut att ditt bekväma tempo som du är trygg med inte passar den gruppen du åker med då väljer du någon annan grupp.
Allt passar inte alla. Precis som det funkar på en bana.

Sen på en tisdagskörning kanske det ska gasas mera än om du åker en långtur på 30mil med en mindre grupp på en söndag. Välj själv...

Ska man orka kommentera, suck. Men å andra sidan är väl en sån här tråd dömd att spåra ur.

Bara för att jag skriver hänga på är det inte synonymt med att köra över sin förmånga. Vad jag ville får fram var att det enligt min mening tempomässigt är åt helsike för fort om man ligger och snittar 140 knyck och därmed riskera både att smälla hårt med något oförutsett eller förlora körkortet (men visst det är väl coolt att köra så körkortet kan ryka :va ??)

De stackars grabbar som måste visa sig på styva linan verkar även tycka att folk som ligger sist och "hänger på" ska sälja hojen och ägna sig åt annat. Vänd på saken; de som tycker det är tufft att köra fort som fan på allmänna vägar och riskera medtrafikanters säkerhet kanske borde sälja hojen istället? Vilken kategori tror ni det är som drar upp försäkringspremierna?

Så, nu har jag trampat på ömma tuffa tår :fakta

Man kanske inte förstår själv vad för fel man gör.

Det här är nog en stor orsak och jag tror att SJÄLVINSIKT:krama, RESPEKT:banana och RISKMEDVETENHET:kryckor är nyckelorden.
(shit nu låter man som en präst som predikar, man kanske skulle starta en församling)

När går starten:confused: :D

Du ska gå SMC-kurs steg 1 :tungan

Det här är ju SH så att det ska gå att hålla helt seriöst är nog inte att förvänta.
Men som Trixter säger, vi kanske ska ta ett snack när vi står där vid Station eller McDonalds.

Last edited:
Ska man orka kommentera, suck. Men å andra sidan är väl en sån här tråd dömd att spåra ur.

Bara för att jag skriver hänga på är det inte synonymt med att köra över sin förmånga. Vad jag ville får fram var att det enligt min mening tempomässigt är åt helsike för fort om man ligger och snittar 140 knyck och därmed riskera både att smälla hårt med något oförutsett eller förlora körkortet (men visst det är väl coolt att köra så körkortet kan ryka :va ??)

De stackars grabbar som måste visa sig på styva linan verkar även tycka att folk som ligger sist och "hänger på" ska sälja hojen och ägna sig åt annat. Vänd på saken; de som tycker det är tufft att köra fort som fan på allmänna vägar och riskera medtrafikanters säkerhet kanske borde sälja hojen istället? Vilken kategori tror ni det är som drar upp försäkringspremierna?

Så, nu har jag trampat på ömma tuffa tår :fakta

Seriöst va då orka kommentera, gör inte det då, utan skaffa en trampcykel i stället "Det kanske är det mest säkra sättet att färdas på, glöm inte hjälmen"

Aaarrghhhh... Hatar folk som säger nää usch fy du kör för fort, nää usch fy du kan förlora körkortet, DET ÄR VÄL FÖR HELVETE UPP TILL MIG, vill jag blåsa 200 på E18 så äre väl upp till mig.

Har inget med tuffhet att göra utan tycker det är förjävligt mysigt när det går fort och adrenalinet flödar, visst kanske inte så säkert eller speciellt smart,, men fy fan vilken jävla känsla...

Alla vet vi riskerna med att åka hoj, men det är ju det som är lite av tjusníngen med det hela. Visst vissa vill puttra fram med sina kråmpråmar å andra vill åka fort... Men olykor händer, vare sig det är ditt eller nån annans fel, jag försöker iaf att ha så kul som möjligt fram till dess...

Ps

Har taggat ner rätt bra på farten dom senare 3 åren... Host Host
Men det kanske beror på att man har flickvän...
Men visst som SGM sa rakt fram så bangar jag inte.

Ds

Jävligt onödigt att försöka göra sig rolig i en sådan här tråd.

Minst tre av mina hojpolare kunde lika gärna strukit med förra sommaren, det var bara lyckliga omständigheter som räddade dem.

Last edited:
...
Aaarrghhhh... Hatar folk som säger nää usch fy du kör för fort, nää usch fy du kan förlora körkortet, DET ÄR VÄL FÖR HELVETE UPP TILL MIG, vill jag blåsa 200 på E18 så äre väl upp till mig.
...

Haha, gött... just do it.

Det här är ju SH så att det ska gå att hålla helt seriöst är nog inte att förvänta.

:fakta

Jag tror inte att vi kommer så mycket längre i den här diskussionen. Dom flesta har framfört sin åsikt och dom går isär, nu rör vi oss bara i cirklar och stämningen blir allt sämre.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman