Hur undvika att få hojen snodd vid provkörning?

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Det finns oerhört skickliga bedragare där ute som är oerhört duktiga på ett dupera och manipulera människor och som livnär sig på den här typen av verksamhet.

Även om risken är minimal att man ska råka ut för en sådan "spekulant" bör man nog ha det i åtanke att det förekommer och göra förberedelser som försvårar för en eventuell bedragare att lura en så att man står där utan hoj och försäkring som täcker det inträffade. Som köpare borde man vara införstådd i att det är en risk för säljaren att släppa iväg en och vara beredd på att lägga upp en ansenlig summa som säkerhet.

Alla situationer är unika. Man får själv känna efter hur det känns i maggropen att släppa iväg en spekulant på sin hoj med eller utan säkerhet.

Att försäkringsbolagen är ovilliga att betala ut ersättningar för den här typen av händelser beror nog på att det förekommit bedrägeriförsök där folk påstått att deras bil eller motorcykel blivit stulen vid provkörning. Det kan nog vara en god idé att först kontakta dem innan man låter någon provköra sin hoj i samband med en försäljning.

Många svar, så gott som alla var bra! ;)

Blir nog att jag kräver överföring av pengar med laptop eller postväxel.

Hur funkar postväxel? Jag behåller den under provkörning, måste han ha skrivit under den innan, kanske bäst att dubbelkolla med banken att den är äkta också?

Postväxel ska vara underskriven av er båda, med tydlig hänvisning till den som ska ta ut pengarna. Postväxeln står ju i hans/hennes namn så därför måste man visa att man frivilligt ger pengarna till någon annan.

Är ni som köpare och säljare är överens innan köparen går till sin bank för att ordna postväxeln så kan han ta ut den i ditt namn, då är pengarna dina redan när köparen lämnar banken.

Kommer köparen med en postväxel i sitt eget namn ska han skriva: "Överlåtes till säljarens namn" samt skriva under.

Du som säljare kontrollerar att köparens namn på postväxeln överenstämmer med köparens legitimation, sen är det klart.

jag brukar alltid be om bilnyckeln och körkortet i pant tills hojjen är tillbaka oskadd:)

Var d-t försiktig med postväxel, växel om du inte vet vad det innebär. En vän till mig sålde en bil, köparen betalade med en växel, "det är bara gå till banken så betalar de ut pengarna". Vilket de gjorde. Men en "växel" är ett papper där man får ut pengar hos banken OCH själv garanterar att den som ställt ut växeln kommer att betala in pengarna till banken senast på förfallodagen. Vilket bedragaren inte gjorde. :confused: Så min vän fick betala in pengarna han fått ut (samt ränta) till banken och konstatera att han blivit blåst. Hur han tog det? Bra.
Billigt att lära sig så mycket för så lite pengar! :tummenupp
Han har aldrig accepterat växel som betalning efter detta.
Men postväxel är vad jag förstått en annan sak.

Många svar, så gott som alla var bra! ;)

Blir nog att jag kräver överföring av pengar med laptop eller postväxel.

Hur funkar postväxel? Jag behåller den under provkörning, måste han ha skrivit under den innan, kanske bäst att dubbelkolla med banken att den är äkta också?

Ett samtal från personen som tagit ut postväxeln så är den ogiltig... Brorsans tant är bankman(kvinna)

När jag väl säljer min hoj får köparen inte hålla i nycklarna förns jag ser min summa på MITT konto via min iphone/dator, så en postväxel skall du heller inte lita på, som sagt, det är en bit papper som även den är mycket lätt att förfalska då jag tvekar på att du redan haft i tanke att ringa och kolla med banken den är utförd på att den ens är äkta/utfärdad ? Enligt mig finns det endast ett sätt att låta nån okänd provköra din hoj, antingen så litar du på dom och står glatt och väntar, eller så skall du bestämt bara säga att pga risker vill jag ha pengarna på mitt konto, säger köparen då att ni har olika banker, be han titta på den, gillar han den, för över och kom då och provkör när du ser pengarna på ditt konto, det är dina krav.

Last edited:
har under min tid med dyra maskiner sålt:
en MC för 38000
en MC för 70000
en skoter för 80000
har enbart inför provkörning kollat upp deras telefonnummer på eniro och sedan på birthday och eventuellt facebook.
finns människan på eniro och har en adress och finns på birthday.se så har jag lånat ut för provkörning utan att ta nå pengar eller körkort.

att ta pengar i pant kan vara svårt men körkort kan man ju ta för att vara på den säkra sidan.
om köparen ska betala via internet så är det bara att sitta bredvid när han godkänner transaktionen och dubbelkolla att kontonummret verkligen är ditt.

vill man vara extra säker så gör affären på en vardag när bankerna är öppna.

Hur är det om hojen inte har nyckel, hur blir det med försäkringen då? :va

jag har ingen nyckel men det är lugnt från FB, har istället ett skivbromslås, styrlås och kättinglås som alla är betydligt säkrare än ett gammalt tändningslås. :D

Last edited:
be om att få behålla lirarens körkort?
pengarna i handen, med moto, " u break it, u buy it"
kolla upp liraren på nätet...

Id kort räcker inte. Har själv blivit bestulen av en snubbe som skulle provköra. Han lämna sitt id-kort (ÄKTA) och drog. Visst han åkte fast tillslut men det tog mig ett år inna jag fick tillbaka crossen i sämre skick. Sen mina skadestånds pengar kan jag nog få vänta lääääänge på.

Så ta antingen pengar i hand eller leg + att han lämnar sin bil på platsen där du ska ha nycklarna. Har du möjlighet kan du även följa med bakpå.
Å viktigast lite inte på någon alla är idioter! Ha med dig någon under affären, så att ifall något händer så har du ett vittne, alltid lättare om det är 2 mot 1 i rätten.

Om du ska fråga försäkringsbolaget om det är ok att de kör den mm så skicka ett mail så att du har det på "papper" för annars kan de neka att de har sagt att det var ok!!

Man kan ju även kolla om man har en kompis som har hoj är villig att hjälpa till. Tanken är då att hojen som skall säljas har lite bränsle och den efterföljande hojen har mycket bränsle, och detta säger man även till den som skall provköra. Kompisen/du själv följer då efter spekulanten under prvkörningen fast på annan mc.

Kan ju minska risken att de ska försöka dra iväg med hojen iaf...

Man kan ju även kolla om man har en kompis som har hoj är villig att hjälpa till. Tanken är då att hojen som skall säljas har lite bränsle och den efterföljande hojen har mycket bränsle, och detta säger man även till den som skall provköra. Kompisen/du själv följer då efter spekulanten under prvkörningen fast på annan mc.

Kan ju minska risken att de ska försöka dra iväg med hojen iaf...

Om nu köparen visar sig vara Rossi då ?
Skämt åsido, gör bara allt klart för spekulanten redan på telefonen när han ringer på annonsen att du vill ha stor och god säkerhet vid provkörning, som jag sa, pengar på kontot med kvitto att han får tillbaka dom om han nu inte mot förmodan skulle banga ur, det är inget stort krav, jag skulle då inte sätta in pengar innan jag sett hojen och godkänt den, vill jag sedan ha den så för jag över pengar, provkör, gillar jag det så är ju pengar frånga ur bilden, skriv på pappret o kör hem. Simpelt.

Tror risken är ganska liten att du blir av med hojen. Kommer dom i bil, be om nycklarna samt deras legitimation så har du kvar det tills hojen är tillbaka.
Om personen snor hojen, och du lämnar inte tillbaka nycklarna, så kan du dömas för egenmäktigt förfarande.

Beträffande stöldförsäkringen: enligt HD räcker det att följa efter i bil längs en på förhand bestämd provkörningssträcka eller att man låter personen köra fram och tillbaka på en raksträcka man har kontinuerlig uppsikt över, för att förfarandet ska utgöra stöld och trigga stöldförsäkringen.

För övrigt sitter jag och flinar lite åt era förslag till skydd för säljaren. Nu är jag inte någon flitig hojköpare och inte heller någon bedragare, men jag tror att jag skulle undra om säljaren var tokig och åka vidare om jag möttes av krav på full betalning eller underskriven postväxel i förskott.

Om personen snor hojen, och du lämnar inte tillbaka nycklarna, så kan du dömas för egenmäktigt förfarande.

Hur kan det vara det,
För det första så ska egenmäktigt förfarande väl röra egna saker.
Sen har han själv gett dig nycklarna plus att hur skulle du kunna lämna tillbaka dem när han har stuckit och inte kommit tillbaka?

Beträffande stöldförsäkringen: enligt HD räcker det att följa efter i bil längs en på förhand bestämd provkörningssträcka eller att man låter personen köra fram och tillbaka på en raksträcka man har kontinuerlig uppsikt över, för att förfarandet ska utgöra stöld och trigga stöldförsäkringen.

För övrigt sitter jag och flinar lite åt era förslag till skydd för säljaren. Nu är jag inte någon flitig hojköpare och inte heller någon bedragare, men jag tror att jag skulle undra om säljaren var tokig och åka vidare om jag möttes av krav på full betalning eller underskriven postväxel i förskott.

som köpare ja, men den dagen du står där som säljare så kanske du inte tycker det är så tokigt :)

Töm tanken och häll tillbaks en deciliter och tala om att du gör det.

Finns det inga bensinstationer i närheten eller har du bett dom stänga inför provkörningen. ;)

OffTopic Det här hände en vän till mig i 08-området. Hon sålde sin personbil till 4 glada, INGA PROBLEM, här var det cash i handen. Dom skulle ordna allt så vad dom hette, ja det
visste hon inte när dom dragit. Visserligen hade köparen ju presenterat sig men det var ett mer ovanligt (i Sverige) namn så det var svårt komma ihåg.
Tyvärr började det efter detta strömma in en strid ström av påminnelser av obetalda felparkeringsavgifter. Och det var inte att bara vägra betala. Hon var ägaren till bilen och visste inte vem hon sålt till. För att få stopp på det hela blev det att "som ägare av bilen" ställa av den.

On Topic. Man säljer alltså hojen, får betalt. Men det blir ju viktigt att också föra över hojen till nye ägaren, Transportstyrelsen , för nye ägaren fixa försäkring. Helst ska väl försäkringsbolaget vara kontaktat innan hon/han kör iväg. Och själv meddela eget försäkringsbolag att den är såld.

Den stora frågan är varför hon inte anmälde bilen stulen i detta fall???

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman