Hur undvika att få hojen snodd vid provkörning?

Jag kollar alltid upp personen innan. Namn som checkas mot kk och ev bil. Polare, sambo eller annat som delbetalning funkar också. Har lite soppa i tanken och skadar du den så är den din gäller alltid, repiterar gärna detta så personen vet att det gäller. Vi går igenom fordonet innan och provkörning är det sista som sker, då köparen igentligen kollar igenom så funktionen är som den ska.
Post/bank växel skulle jag aldrig ta emot. Bank överföring är enda betalningsmedlet, kontanter funkar det med men bara om det är typ 15k eller mindre. Har vi olika bank vilket jag kollar upp innan så tittar jag runt i bekantskapskretsen vem som har samma vi skriver papper och köparen får föra över stålarna dit och den bekante tittar efter så jag får mitt. Sen släpper jag iväg den nya ägaren med fordonet. Jag postar lappen.

Ett samtal från personen som tagit ut postväxeln så är den ogiltig... Brorsans tant är bankman(kvinna)

När jag väl säljer min hoj får köparen inte hålla i nycklarna förns jag ser min summa på MITT konto via min iphone/dator, så en postväxel skall du heller inte lita på, som sagt, det är en bit papper som även den är mycket lätt att förfalska då jag tvekar på att du redan haft i tanke att ringa och kolla med banken den är utförd på att den ens är äkta/utfärdad ? Enligt mig finns det endast ett sätt att låta nån okänd provköra din hoj, antingen så litar du på dom och står glatt och väntar, eller så skall du bestämt bara säga att pga risker vill jag ha pengarna på mitt konto, säger köparen då att ni har olika banker, be han titta på den, gillar han den, för över och kom då och provkör när du ser pengarna på ditt konto, det är dina krav.

Då är det väl lika stor risk att du blåser köparen om man ska sätta in pengar på ditt konto i förväg lr? :rolleyes: Det är väl bara att ångra att man ska sälja när man ser pengarna på kontot:D

Jag har sålt många hojar och kör med devisen; -Inga kontanter ingen provkörning.

Funkar det inte så finns det andra potentiella köpare, jag säljer hellre min före detta ögonsten till en person som fattar vad det handlar om. :)

Vet jag vad jag vill ha så är det inga konstigheter.
Att köpa beggat är lotteri i vilket fall.

Vet inte om jag såg denna komma upp men säg att hojen vart avstäld några år o ingen försäkring o så ska man sälja, vad tycker ni, säkrast hela summan i hand då innan provkörning för man får ju inte ut nått på försäkringen när man ingen har, går de bra o bara försäkra om hojen skulle bli stulen ? sen blir de ju ändå egen risk för föraren om han tängt köra när den är oför/oskatt/obes.

:D Hur många har gjort eller gör som de skriver i tråden i verkliga livet på riktigt? :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT