Hur undvika att få hojen snodd vid provkörning?

som köpare ja, men den dagen du står där som säljare så kanske du inte tycker det är så tokigt :)

Jag förstår vad du menar, men tycker du inte att en mer jämn riskfördelning vore att föredra? Ett förslag vore ju att lämna så mycket att det täcker självrisken för stöld. Ett annat att säljaren ställer upp sådana garantier att köparen inte behöver provköra.

:banana
Risken liten?
I Stockholm med omnejd är det iaf så vanligt att tidningarna knappt skriver om det längre om det inte var våld inblandat.
Och värt att notera är att dom ofta försvinner ÄVEN om dom har lämnat leg, mobil, nycklar och allt man kan komma på.

Det blir även lite knepigt eftersom man självmant har lämnat ut nyckeln till dom och kanske inte kommit överens om hur lång provkörningen skall vara osv.
Det blir då bedrägeri och inte stöld vilket ofta innebär att du inte heller har stöldförsäkring som täcker det.

Så tänk på det allihopa, jag skulle inte lita på en jävel, spelar ingen roll hur stora dina nördbrillor är du får inte provköra hojen utan köpeskilling i min hand, inte värt magsåret att bli av med skiten.

Aj fan.....Nu har jag ju turen att bo i en småstad :banana

Men visst de stämmer nog som du säger, brottslighet över huvudtaget lär ju vara mer påtaglig i storstäder ( såg inte han bodde i sthlm ).

Jag sålde en TTR 600 och killen kom och tittade, Naturligtvis ville han pröva den ok sa jag o jag ville ha 12,000 i näven samt körkortet uti fall han skulle sticka eller vurpa.

Killen skrattade o förklarade att han kunde minsann kör hoj utav bara fan,
sagt o gjort så fick jag körkort och pengar, Killen startar och låter hojen puttra lite på tomme och går runt o lyssnar på motorn.

Nu hade killen lyssnat färdigt och jag sa till att den ÄR vässad o går my bra samt att bromsarna ÄR uppdaterade så det nyper redigt speciellt fram,

killen drar i väg ca 30 meter bort springer grannens katt jävel över vägen o killen nyper frambromsen o slår runt framlänges på asfalten, som tur för mej så kommer han under hojen och till o med får foten under kopplings kåpan så vurpan inskränker sig till rejält repad plast, Samt en elakt tilltygad fot i ett par nike jogging skor.

Nåväl jag ringer F-bolag direkt o kollar, åkte på en förhöjd skälvrisk då jag lånade ut hojen så killen fick tillbaka 2000 spänn resten ville F-bolaget ha.

Min rekomendation är pengar i näven så det täcker skälvrisk och att kolla vad just ditt F-bolag säger om test körning

MVH

Finns det inga bensinstationer i närheten eller har du bett dom stänga inför provkörningen. ;)

Med en deciliter i tanken kommer man inte ens till närmsta bensinstation här :)

Det är inte helt lätt att känna sig säker jämt, sist jag köpte hoj låg det 20cm snö ute så jag startade den bara och lyssnade på den så där kände sig nog ägaren hyfsat säker, hade inte kommit upp från hans garage utan en snöplog & blåslampa :D

Gången innan det lämnade jag hojen jag kom på i pant. Gången innan det var jag med fru & tre ungar & kollade så då verkade man väl trovärdig :D

Med en deciliter i tanken kommer man inte ens till närmsta bensinstation här :)

Det är inte helt lätt att känna sig säker jämt, sist jag köpte hoj låg det 20cm snö ute så jag startade den bara och lyssnade på den så där kände sig nog ägaren hyfsat säker, hade inte kommit upp från hans garage utan en snöplog & blåslampa :D

Gången innan det lämnade jag hojen jag kom på i pant. Gången innan det var jag med fru & tre ungar & kollade så då verkade man väl trovärdig :D

kanske inte din fru å barn, kanske hade hyrt dem? ;D

Jag förstår vad du menar, men tycker du inte att en mer jämn riskfördelning vore att föredra? Ett förslag vore ju att lämna så mycket att det täcker självrisken för stöld. Ett annat att säljaren ställer upp sådana garantier att köparen inte behöver provköra.

Nu har jag inte läst hela tråden. Men

har du frivilligt lämnat ifrån dig nyckeln räknas det inte som stöld. D.v.s. du kommer inte få ett smack från försäkringsbolaget. Det hände en kompis till mig. Med facit i hand skulle han ha ljugit och sagt att hojen blev stulen när han inte såg det istället.

Man kan säga att han fick ett falskt körkort och tjuvens toppluva i byte mot en R1a som var värd 100k.

Polisen tog sedemera tjuven på dna-bevis från mössan men inte fick polaren tillbaks några pengar för det. Det är svårt att lugga en flintskallig!

Last edited:
Nu har jag inte läst hela tråden. Men

har du frivilligt lämnat ifrån dig nyckeln räknas det inte som stöld. D.v.s. du kommer inte få ett smack från försäkringsbolaget. Det hände en kompis till mig. Med facit i hand skulle han ha ljugit och sagt att hojen blev stulen när han inte såg det istället.

Man kan säga att han fick ett falskt körkort och tjuvens toppluva i byte mot en R1a som var värd 100k.

Polisen tog sedemera tjuven på dna-bevis från mössan men inte fick polaren tillbaks några pengar för det. Det är svårt att lugga en flintskallig!

Beträffande stöldförsäkringen: enligt HD räcker det att följa efter i bil längs en på förhand bestämd provkörningssträcka eller att man låter personen köra fram och tillbaka på en raksträcka man har kontinuerlig uppsikt över, för att förfarandet ska utgöra stöld och trigga stöldförsäkringen.

Ibland kan man höra med sitt försäkringsbolag och se vad som gäller

Var d-t försiktig med postväxel, växel om du inte vet vad det innebär. En vän till mig sålde en bil, köparen betalade med en växel, "det är bara gå till banken så betalar de ut pengarna". Vilket de gjorde. Men en "växel" är ett papper där man får ut pengar hos banken OCH själv garanterar att den som ställt ut växeln kommer att betala in pengarna till banken senast på förfallodagen. Vilket bedragaren inte gjorde. :confused: Så min vän fick betala in pengarna han fått ut (samt ränta) till banken och konstatera att han blivit blåst. Hur han tog det? Bra.
Billigt att lära sig så mycket för så lite pengar! :tummenupp
Han har aldrig accepterat växel som betalning efter detta.
Men postväxel är vad jag förstått en annan sak.

Nej, man köper en postväxel av banken med pengar, man får inte ut den utan att ge banken pengar.
Det din kompis fick var något, men inte en postväxel, för en postväxel är en sedel värd den summa som stör tryckt på den.

Pratat med Folksam nu, bra bolag. Hon rekommenderade följande: ta körkort och ev. bil i pant (kolla upp med bilreg-sms först) och bilens värde bör överstiga hojens värde så man inte får en gammal Citroen från -73 som pant. Folksam kräver 3000 kr i självrisk om köparen skulle dra iväg på hojen. Tråkiga pengar men överkomligt i värsta fall. Sen sa hon att man bör ha med sig ett vittne vid provkörningen som kan styrka ens story att köparen bara skulle provköra och inget annat. Blir mycket lättare då. Sen även att man skriver ett krasch-kontrakt innan provkörning, precis som någon nämnt redan, att han får betala om han vurpar och sabbar hojen. Antecknade handläggarens namn och datum/klockslag. Nu känns det okey!

Tror risken är ganska liten att du blir av med hojen. Kommer dom i bil, be om nycklarna samt deras legitimation så har du kvar det tills hojen är tillbaka. Det jag däremot skulle va aningen orolig över är om personen i fråga skulle dra på arslet......Mitt försäkringsbolag täcker inte om andra kör hojen & drar omkull, sen har man ju självrisken med =/

Så länge personen i fråga verkar vettig så har du nog inget att vara orolig för. Kör hardore style annars och ta ett kort på honom innan han ska testa, påpeka vems tryne som kommer upp på varenda hoj sajt om hojen inte kommer tillbaks =)

You break it, You buy it.

Därav pengarna i handen och informera detta innan!

Var d-t försiktig med postväxel, växel om du inte vet vad det innebär. En vän till mig sålde en bil, köparen betalade med en växel, "det är bara gå till banken så betalar de ut pengarna". Vilket de gjorde. Men en "växel" är ett papper där man får ut pengar hos banken OCH själv garanterar att den som ställt ut växeln kommer att betala in pengarna till banken senast på förfallodagen. Vilket bedragaren inte gjorde. :confused: Så min vän fick betala in pengarna han fått ut (samt ränta) till banken och konstatera att han blivit blåst. Hur han tog det? Bra.
Billigt att lära sig så mycket för så lite pengar! :tummenupp
Han har aldrig accepterat växel som betalning efter detta.
Men postväxel är vad jag förstått en annan sak.

Du får inte ut en postväxel utan täckning på kontot och därefter öronmärks dessa pengar och de går ej att plocka ut förrän postväxeln returneras eller tas emot på annat bankkontor och för över pengarna till säljarens konto.
Det var inte en gammal hederlig check din vän fick då?

Äh, sånt här ingår i sälja-tufft-motorfordon-på-annons-imagen. Det ska vara svårt att få tag på säljaren, man får absolut inte mejla, och verkligen inte diskutera priset innan man setts, då är man rökt direkt, inte sparka däcken (OBS! Livsfarligt bara lämna garaget med mössan i hand), absolut inte kallprata så det verkar som om att man vill bli kompis (aj aj), betala innan man köpt, provsitta om allt känns rätt och helt enkelt vara jävligt lycklig om man är en av de få som får chansen att köpa ett motorfordon privat, då gör det liksom inte så mycket att R1:an från -99 för 76000 har två växlar kvar och drar mer olja än bensin.

Närå. Människor är oftast väldigt trevliga i verkligheten har jag märkt :).

Jag förstår dock att säljare är lite oroliga för just den här biten med provkörning, men man får kanske lita lite på sin magkänsla, och när det går, ta något i pant o.s.v. Jag har faktiskt köpt motorcykel utan nån provkörning alls. Det gick bra, den gången.

Nu blir det ju lite kaka på kaka, men vi håller tråden vid liv.
Om man är intresserad av hojen har man ju likvida medel med sig. D.v.s. kontanter eller postväxel. Har man inte det blir det ju ingen affär i vilket fall som helst.
Innan man kommer till själva provkörningen har man ju förmodligen kommit ganska långt, d.v.s. okulärbesiktning, kollat att alla papper är i ordning, kontroll före körning (lager, drivlina, vätskor, lampor å vad det nu kan vara). Sen återstår ju egentligen bara det sista, provkörningen. Då är det ju bra att ha skrivit ett kontrakt innan med en klausul om rätten att häva köpet om "ditten eller datten" inte fungerar. Men allvarligt, vad efter själva besiktningen ska vara så dåligt att man vill häva köpet? Skeva bromsskivor, krumma hjul oljud från lager etc? Sen har man ju oxå reserverat sig för att köparen ev. klotar med hojen.

Men kommer man till en hoj utan pengar, då är det bara okulärbesiktning som gäller. Är han/hon fortfarande intresserad så är spekulanten välkommen åter för provkörning när pengarna är med.

Ganska enkelt, eller hur?:)

Last edited:
Jag skulle då aldrig åka med bakpå! Mitt liv och mina kroppsdelar är mer värda än en hoj! Att ramla av i 50 kan göra ont! Sannolikheten att testföraren vurpar torde vara större än att hojen blir stulen. Eller vad tror ni? :)

Ta med en kompis som vittne, kolla hans körkort och behåll det om han får nyckeln till hojjen. Har han kommit med fordon, kolla regnr och ta den nyckeln i pant. Kolla så nyckeln verkligen går till den bilen oxå. ;)
Alternativt behåll hans kompis i pant! :D Väldigt många har ju polaren med och då känns risken lite mindre tycker jag. Som någon skrev: Man vill ju sälja den oxå!

När jag sålde min förra så fick killen provköra i flerbilsgaraget. Jag tog hans körkort i pant under tiden och min kille var med som support/vittne. Sannolikheten att han skulle dra kändes liten och min kvinnliga intuition sa att han var en ärlig spekulant, vilket han var.:tummenupp

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Man får ha mycket känsla för köparen eller känna personen. Någon som lämnar kvar frugan och bil, får man väl kanske lita på ändå (eller bli ståendes med en extra fru och utan hoj? :D ). Det är inte alltid folk vill provköra heller. Jag vet att jag bara provkört ett par hojar vid köp - resten är bara uppstartade och noga kollade (samt förhör med säljaren) - har aldrig slagit fel. Man måste veta vad man vill köpa och behövs det en provkörning för att testa, då är man dåligt påläst. Det ska vara om man vill känna på väghållning och växlarna, men den informationen kan man fiska fram på annat sätt också.

Några gånger när jag sålt (till okända) åkte jag med på annan hoj och lite soppa i säljesobjektet. Annars så har de handlat utan provkörning eller haft familjen med t.ex.

Har tagit både kontanter (gäller att kolla äkthet), postväxel (ännu knepigare att se om fejk eller spärrad t.ex.) eller säkrast och smidigast på bankkontor direkt. Bankdosa kan också funka om man kör via bank där det inte går att dra tillbaka pengarna. Det är dessutom alltid säljaren som lägger pappren på postlådan - efter att sett att pengarna finns på kontot...

Om man är intresserad av hojen har man ju likvida medel med sig. D.v.s. kontanter eller postväxel. Har man inte det blir det ju ingen affär i vilket fall som helst.

När jag köpt hoj har jag varken haft med mig kontanter eller postväxel. Ber säljaren en ta med kontanter blir man ju väldigt skeptisk ;) finns inte bara oärliga köpare utan också oärliga säljare (som antagligen inte har en hoj alls)

Brukar funka att ha med bankdosa om man har samma bank som säljaren, eller så får man åka och våldta några bankomater :D fått ut över 20k på bankomat iaf, har man en polare med sig kan man ju dra 40k, funkar väl midre bra på dyrare hojar dock.

Men vem skulle åka och möta upp nån helt okänd med 100lax cash på sig?

Jag skulle då aldrig åka med bakpå! Mitt liv och mina kroppsdelar är mer värda än en hoj! Att ramla av i 50 kan göra ont! Sannolikheten att testföraren vurpar torde vara större än att hojen blir stulen. Eller vad tror ni? :)

Ta med en kompis som vittne, kolla hans körkort och behåll det om han får nyckeln till hojjen. Har han kommit med fordon, kolla regnr och ta den nyckeln i pant. Kolla så nyckeln verkligen går till den bilen oxå. ;)
Alternativt behåll hans kompis i pant! :D Väldigt många har ju polaren med och då känns risken lite mindre tycker jag. Som någon skrev: Man vill ju sälja den oxå!

När jag sålde min förra så fick killen provköra i flerbilsgaraget. Jag tog hans körkort i pant under tiden och min kille var med som support/vittne. Sannolikheten att han skulle dra kändes liten och min kvinnliga intuition sa att han var en ärlig spekulant, vilket han var.:tummenupp

Precis vad jag hade tänkt skriva! :tummenupp

Skulle f.ö aldrig köpa en hoj utan att provköra, för mig säger en provtur mer om skicket på hojen än vad förhör av säljaren och torrgasning nånsin kan göra. Skulle heller aldrig lämna hela köpesumman i pant, vad är det som säger att scamen inte går åt andra hållet?
Du kommer tillbaka från provkörningen och säljaren är tre kommuner bort med dina pengar och själv är du stolt ägare till en stulen falskskyltad mc..:huvet

Fjärrstyrd elchock ,skulle han inte komma tillbaka så ringer du bara din hoj så får han smaka :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT