Hur tvättar ni eran mc?

Jwet

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Yamma R6 -03
Hej!

Ny här på forumet, även färsk mc-åkare. Vet inte, kanske en lite dum fråga men men.....är det bara att tvätta hojjen som man tvättar bilen med t.ex högtryck över hela eller?

Tack på förhand!

MVH

Jwet skrev:
Hej!

Ny här på forumet, även färsk mc-åkare. Vet inte, kanske en lite dum fråga men men.....är det bara att tvätta hojjen som man tvättar bilen med t.ex högtryck över hela eller?

Tack på förhand!

MVH

Inte så bra säger dom jag pratat med att tvätta med högtryck.... vattnet tränger in i många lager o förkortar dess livstid + att dekaler kan ju ryka oxå... så svamp o vattenslang kör jag med

Jwet skrev:
är det bara att tvätta hojjen som man tvättar bilen med t.ex högtryck över hela eller?
Vill du ha högtryck när du duschar?
I sånt fall, välj högtryck, annars låt bli. :7peta

Nej men som sagt så kan lager etc få in vatten och det är ingen hit...

För övrigt, välkommen hit!

Skippa högtrycken, men tvätta som vanligt med svamp, schampo och rikligt med vatten.
Ser man till att ha hojen vaxad och fin så är det ju oftast en barnlek att tvätta hojen.
Jag brukar försöka tvätta varje vecka, varannan gång går jag på bakfälgen med avfettning/lacknafta för att ta bort kedjespray osv.
Ja du fattar, varannan gång noga, varannan mindre noga :tungan
//Tobbe

Vill du spara lacken så se då till att skölja svampen ofta i rent vatten så att allt smågrus som fastnat i den försvinner. En mjuk borste är bäst om man vill slippa polercirklar.

Jwet skrev:
Tack för svaren! Hur ofta ska man smörja in kedjan?

MVH

Jag brukar försöka smörja var 60:e mil. Ganska petigt, men det förlänger livslängden drastiskt. Tvätta ordentligt mellan varven!

Instämmer med föregående skrivare om att högtrycket inte är nån höjdare. Går inte bara in i lager utan kan även påverka elsystemet, instrumenteringen etc...

Jag vet att en del väljer att koka kedjan i olja nån gång emellanåt, har dock ingen egen erfarenhet av detta... (nån som vet nån käck tråd?)

/Z

Zikoriath skrev:
Jag brukar försöka smörja var 60:e mil. Ganska petigt, men det förlänger livslängden drastiskt. Tvätta ordentligt mellan varven!

Instämmer med föregående skrivare om att högtrycket inte är nån höjdare. Går inte bara in i lager utan kan även påverka elsystemet, instrumenteringen etc...

Jag vet att en del väljer att koka kedjan i olja nån gång emellanåt, har dock ingen egen erfarenhet av detta... (nån som vet nån käck tråd?)

/Z

Nu vet jag inte hur detta fungerar på lite mer effektstarka hojar, men jag har inte bytt drivpaket på 10år, iof byter jag hoj ofta. Jag sprutar på Castrol kedjewax på den biten som är tillgänglig (över drevet bak) varje gång jag kommer hem (& kedjan är varm). På en vecka har man gått varvet runt. Vaxet är även ganska lätt att få av fälgen (om man vaxar fälgen då). Tar ca 10 sek. om man har burken bredvid där man ställer hojen,

lupus skrev:
Nu vet jag inte hur detta fungerar på lite mer effektstarka hojar, men jag har inte bytt drivpaket på 10år, iof byter jag hoj ofta. Jag sprutar på Castrol kedjewax på den biten som är tillgänglig (över drevet bak) varje gång jag kommer hem (& kedjan är varm). På en vecka har man gått varvet runt. Vaxet är även ganska lätt att få av fälgen (om man vaxar fälgen då). Tar ca 10 sek. om man har burken bredvid där man ställer hojen,

Gör likadant, fast jag brukar byta drivpaket efter ca.3000 mil.

lupus skrev:

Kör oxå vax... Det är så attans dyrt bara, är man någorlunda snål så gråter man ju när man sprutar på det. :4skrika

Farsgubben hade en CBX1000 ( ja en sån där med sexa och stans snyggaste helkåpa). Körde i ur och skur, tror han smorde var femtionde/hundrade mil. Drivpaketet höll utmärkt i över sextusen mil och såg fortfarande strålande ut när den såldes.... :banana

/Z

Högtryckstvätt med omdöme är inga som helst problem. På lagom avstånd, på rätt delar, är det utmärkt för att skonsamt blåsa bort det värsta av smuts och grus. Naturligtvis står man inte och sprutar på dekaler, lager och kedja med fullt tryck på några centimeters håll...

Sedan en omgång med svamp, bilschampo och ljummet vatten, avsköljning och sämskskinn. :tummenupp

Vete fan vad man ska med högtryck till om man inte har nån lerig crosshoj. Jag kör inte med högtryck på min. Enda stället jag skulle kunna tänka mig är fälgarna. Annars är det ju risk för lack, dekaler, lager, kedja, elektronik, vill inte ha in vatten under sitsen eller kutsen osv.

Bilschampoo och vax nån gång. Är dock finvädersåkare (sticker inte ut och nöjesåker om det regnar).

Avfettar fäljar, högtrycker hela hojen
Sen svamp med bilschampo
Högtryckar igen
Spruta inte direkt mot hjullager bara
(vanlig slang går väl lika bra egentligen, kör ju på ganska långt avstånd)

jeessssus, ni som håller på med hög trycks tvätt,varför? kostar mer än det smakar......

den manicken hör inte hemma på en sport hoj!

jag har sett alldeles för många "tvättade" hojjar med högtryckstvätt, där kylar lammellerna är helt deformerade,dom tål inte högtryckstvättning!

sen är det som dom andra skriver: lager o elektronik tar stryk av det.

my 2 cent´s

Med Högtryckstvätt, och lite omdöme....enda platsen jag ar nara hojen ar på falgbanorna, ser ut til at funka bra!. sen om hjul lagren måste bytas efter 20k mil eller 30k mil skiter jag i, jag ar glad i at tvatta!!...

gamle svarten skrev:
jag har sett alldeles för många "tvättade" hojjar med högtryckstvätt, där kylar lammellerna är helt deformerade,dom tål inte högtryckstvättning!

sen är det som dom andra skriver: lager o elektronik tar stryk av det.

my 2 cent´s

Vem fan har sagt att man ska stå med munstycket tre cm från kylaren/hjullagren/elektroniken då?

Jag kan diska en kristallvas med högtryckstvätten om det skulle behövas, man får väl för fan använda omdöme, eller saknar ni helt sånt?

Man går helt enkelt närmare på FÄLGBANORNA än på KYLAREN och inte alls över HJULLAGER och ELEKTRONIK , högtryckstvättens stora fördel är att man kan få det tryck som behövs, på dom ställen det behövs, och över resten av hojen får man en mycket finfördelad dimma av vatten med lågt tryck...

Slang, varmt vatten, svamp och schampo.
Men till att börja med ungefär 750liter avfettningt till sving och fälg :huvet

Kan man vaxa/polera en hoj? Vad kör ni för vax å till vad? Det är väll bara tanken som är metall. Många dekaler ligger ingen klarlack över... berätta gärna...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show