Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Hur svårt kan det vara.
Kawa och alla andra tillverkare uppger vevaxelhästar som mäts på växellådans utgående axel, och de flesta "verkstadssvennar" som testar uppger bakhjulshästar som bara har tillgång till "bakhjulsmätare".
Så trådskapern har gjort en tankevurpa och försöker jämföra äpplen med päron.

MotoSpeed och MC-Express en två firmor som har bromsutrustning för att ta ut effekten på utgående axel. De kan finnas fler firmor som bromsar typ bilmotorer som kanske har "jiggar" för MC-motorer för de som är intresserade. Appelgren Racing typ.

Sedan kan man ställa opp 10st ZX-10:or å köra en bromsning på, å de kommer att ha en viss spridning med nån som ger högst, å nån som ger lägst effekt.

Fabriksuppgifter på effekt har ofta vart i överkant och angivits på EN maskin som optimerats för att vara en "likare" och man skall kunna utgå ifrån. Men ofta så har de i serieproduktion visat sämre siffror.
På 80-talet var effektsiffror angivna av fabriken starkt överdrivna.

Sedan kommer de tydligen alltid att råda en åsikt om att detär mer rätt eller fel att ange vevaxelhästar eller bakhjulshästar. Det är ju iaf bara en skillnad på samma sak, effekt.


Bakhjulshästar är ju de enda intresanta, endast de som man kan använda:D
 
Som tidigare sagts så är toppeffekt, toppeffekt, isolerat säger det inte ett skvatt om andra viktiga egenskaper som körbarhet osv fast det vet ju alla redan, eller hur?

Jag vet inte hur slutdämparen på ZX10 2011 ser ut men alla som tittat på S1000RRs slutdämpare kan se att den, till skillnad mot i stor sätt alla japsare, redan är av "straight through" modell, det finns alltså inte så mycket mer att göra på den för att höja effekten som man "i vanliga fall" kan nå genom ett slipon...
 
ja rent genereellt, men det skiljer på exempelvis kardan o kedja,sliten kedja, belt osv,, men dom 13% har jag för mig härstammar från en kedja,sedan är det ju o-ring-x-ring-inte o/x ring osv,, en jäkla djungel helt enkelt

Det där var ju inga nyheter direkt:D

Men det verkar som om skillnaden mellan vev och RWHP är mindre än 13% om man läser på många håll. Vem vet det "gamla djungelordspråket" kanske blivit just gammalt...

Förexten ... Long time no see..
 
BMW ger med "original slipon" Akrapovic 187hkr utan någon annan förändring. Kawwas 170 verkar för klent och 188 för mycket, något stämmer inte:va
Med annat luftfilter och akra-helsystem samt powercommander V har BMWn gett (i två engelskatidningar) 197hkr. 2 kuggars ändring på drevpaketet= toppfart 325km/tim. Redan utan drevning var det den snabbaste standardhoj de någonsin testat (inkl hayabusa osv..).

Men Kawwa testet/körningen var väl från USA och de har 10-15hkr mindre i hojarna pga avgaskrav, när det körs en hoj från europa kommer den säkert vara lika potent som BMWn.

Annars varför bygga och annonsera om sitt nya "monster" om de inte vet att den ger lika eller mer än BMW, då skulle det ju bara bli löjligt.
Tom Sykes söndagsåker runt Qatar på lanseringen på c:a 2,15 enl videon. Kawwa blir att räkna med i år!!


Det är ju så här att det är bara californien som har dessa avgas krav på sina hojar.. och sannolikheten att ett AMA team köper en hoj med 10hk mindre är nog ganska liten..
 
Det är ju så här att det är bara californien som har dessa avgas krav på sina hojar.. och sannolikheten att ett AMA team köper en hoj med 10hk mindre är nog ganska liten..

Begränsningen är ju inte direkt svår att ta bort, men flera stater säljer dessa begränsade hojarna, läs forumen där de undrar vad europa har för hojar (speciellt MCn's tester)som ger så mycket mer.

Tror säkert Kawwan kommer bli potent, men skillnaden 18hkr med slipon:confused::confused:
 
Begränsningen är ju inte direkt svår att ta bort, men flera stater säljer dessa begränsade hojarna, läs forumen där de undrar vad europa har för hojar (speciellt MCn's tester)som ger så mycket mer.

Tror säkert Kawwan kommer bli potent, men skillnaden 18hkr med slipon:confused::confused:

18hk kanske om dom tagit bort strypningen, men definitivt inte av att byta ljuddämpare.
 
Bakhjulshästar är ju de enda intresanta, endast de som man kan använda:D

Håller iofs med om att det är hk på slangen som är intressant för oss förare..

Men anser ändå att hk på axeln kan vara intressant om det bara handlar om att jämföra vilken tillverkare som byggt den starkaste motorn..
 
Här är kanske svaret:

//Early reports have the North American model producing around 170 rear-wheel horsepower in stock tune, and while this is about 10 percent down on the European-spec 10R, our Yankee Ninja provided an exhilarating ride around Road Atlanta’s undulating 2.5-mile road course. Our hosts treated us to an additional four laps aboard a bike equipped with the race-kit ECU and slip-on exhaust, said to unleash an additional 18 peak horsepower. To be honest, the speed and acceleration difference wasn’t huge.//
 
Håller iofs med om att det är hk på slangen som är intressant för oss förare..

Men anser ändå att hk på axeln kan vara intressant om det bara handlar om att jämföra vilken tillverkare som byggt den starkaste motorn..

Ja och nej: Ja vem som byggt starkaste motorn e ju intressant men nej: Om den´som byggt den starkaste motorn har lägre RWHP så är förlusterna transmission större och prestandan på hojen sämre.
 
Fabriksuppgifter på effekt har ofta vart i överkant och angivits på EN maskin som optimerats för att vara en "likare" och man skall kunna utgå ifrån. Men ofta så har de i serieproduktion visat sämre siffror.
På 80-talet var effektsiffror angivna av fabriken starkt överdrivna.
Japp, och precis tvärs om med vikt, dom verkar ju väga snustorra hojar, utan bromsvätska tom. Ibland undrar man om dom inte tar bort allt som kan innehålla vätska också... Bara för att lura marknaden! Om dom tog en ZX-R250, fick den att låta som en R4, bultade på snygga kåpor och skrev att den hade 200hk så är jag övertygad om att den skulle sälja som smör... :rolleyes:
 
har jag fel nu eller ?

när man kör hojen i bänken. om man har kedjan perfektspännd och exakt rak och har däcket hårt pumpat så måste de ju skilja några eller flera hästar på bakhjulet jämtimot en som har slak kedja som står lite lite snet och har ett mjukt pumpat däck.

eller jag kanske är helt ute och cyklar.

sedan beror de olika effekt utagen på en massa faktorer. luftfuktighet, om de är varmt eller kallt.

(sedan så finns de alltid FUSK bänkar) dom som visar mer än alla andra.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top