Hur skulle en orginal 1000 stå sig ???

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
Typ r1 zx10 mm mot en vm 250 alt vm125 hoj?
Ok det står topphastighet och medelhastighet
efter varje race men det hjälper ju inte mig då
jag inte har en susning om vad en orginal 1000
är kapabel till jämfört med en vm hoj.
Är det någon som har en susning???

//Bara nyfiken...

homerone skrev:

//Bara nyfiken...

Vem kör???

homerone skrev:

//Bara nyfiken...

En standard R1 eller ZX10 kör ifrån en 125 GP-racer runt i princip vilken bana som helst. Förutsatt att det är lika duktiga förare såklart. En 250 får de stryk av däremot.

Enklast är ju att jämföra varvtider mellan superstock-hojar, som ska vara hyfsat original, och GP-hojar. Nedanstående varvtider är från Assen.

En 125:a kör på runt 2.10, medans en snabb 250-förare ligger på låga 2.04-tider. En superstock-hoj tuffar runt på moderata 2.07.

McB skrev:
Enklast är ju att jämföra varvtider mellan superstock-hojar, som ska vara hyfsat original, och GP-hojar. Nedanstående varvtider är från Assen.

En 125:a kör på runt 2.10, medans en snabb 250-förare ligger på låga 2.04-tider. En superstock-hoj tuffar runt på moderata 2.07.

En annan bana som alla tre klasserna kör på är Valencia. Där körde De Puniet sin 250 på 1.34.4 i våras och Roberto Locatelli sin 125:a på 1.38.9. En Superstock kör på 1.38.8 (YZF-R1)

Värt att notera är att Superstockmästerskapet inte är lika bra förarmässigt men att en Superstock trots allt är en bit ifrån original, så jämförelsen blir ganska rättvis i alla fall.

Med andra ord så kan man säga att det är riktigt bra snurr på vm hojjarna.
Vad ligger efekten på 125 resp 250.? Jag vet att dom tjatar om det vartenda
vm race men jag glömmer lika fort. :va

homerone skrev:

Svårt att säga men Harald Bartol uppgav 53 bakhjulshästar för den första versionen av KTM:s 125 racer. Aprilia uppger 107 för sin RSW250 av årsmodell 2004. KTM:en verkar ha ett rejält effektövertag i år och det förvånar inte om den ligger över 55 hästar nu och de värsta Aprilia fabrikarna i 250 har nog ca 110.

Är det den enorma smidigheten i svängarna som gör dem så snabba då?
ca 55 hk i en 125 är ju inget bonntrim direkt o 110 i en250 är ju så att man blir
impad. Vad har ni 250 o 125 raceputtar i rwhp i era maskiner?
Den enda erfarenhet jag har från 2-takt är cross. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket hk det var i dem har för mig ca: 30 hk i 125:an och ca: 50 i 250:n.
Och inte tala om puch dakotan från -74 med 60cc och 17 mm förknasare.
Känndes på den tiden som att man skulle passera ljudvallen :hihi

homerone skrev:

Skulle säga att det är tvärtom, standardhojarna går fort som fan. Okej för att superstockhojar kanske kostar lite mer än standard men det är fortfarande nånting man nästan kan köpa i butik. Och byta olja var 500mil och tuta och köra resten av tiden.

homerone skrev:
Är det den enorma smidigheten i svängarna som gör dem så snabba då?
ca 55 hk i en 125 är ju inget bonntrim direkt o 110 i en250 är ju så att man blir
impad. Vad har ni 250 o 125 raceputtar i rwhp i era maskiner?
Den enda erfarenhet jag har från 2-takt är cross. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket hk det var i dem har för mig ca: 30 hk i 125:an och ca: 50 i 250:n.
Och inte tala om puch dakotan från -74 med 60cc och 17 mm förknasare.
Känndes på den tiden som att man skulle passera ljudvallen :hihi

Japp, högre kurvhastighet och inte så lite heller. En 110 hästars 250 lämnar du inte bakom dig ens med den vassaste 1000-hojen på en raka heller.

Vassaste 125-orna i Sverige ligger på strax över 50 hästar och 250:orna ligger på strax under/kring 100 hästar.

soppatorsken skrev:
Skulle säga att det är tvärtom, standardhojarna går fort som fan. Okej för att superstockhojar kanske kostar lite mer än standard men det är fortfarande nånting man nästan kan köpa i butik. Och byta olja var 500mil och tuta och köra resten av tiden.

Jo men så är de på 1000cc, jämför med 125 och, 250cc standardhojar och 1000cc med Motogp så får man en rättvisare bild av hur mycket snabbare maskiner byggda för bankörning är......

Chris Ash skrev:
Vassaste 125-orna i Sverige ligger på strax över 50 hästar och 250:orna ligger på strax under/kring 100 hästar.
:yoparty Har även jag bara erfarenhet av 2-takts crossar, men en 2-takts 250 med 100 hästar måste gå något så överj*vligt!

min har 38 vid 12250 :huvet

notera effekten vid 7700...... 5 rwhp

Bifogat

• kurvor.jpg
    kurvor.jpg
    122.8 KB · Visningar: 273
Man är aldrig under 10000 rpm så det märks aldrig :yoparty

homerone skrev:
Allvarligt stämmer det? Visste ju att effekten ligger på höga varv
men 5 hk vid 7700 rpm det är ju som en gräsklippare :D

Chris Ash skrev:
Japp, högre kurvhastighet och inte så lite heller. En 110 hästars 250 lämnar du inte bakom dig ens med den vassaste 1000-hojen på en raka heller.

Inte en worksmaskin kanske, hur mycket puff har Watz i sin hoj, 95? jag blev förvånad över hur långsamt det faktist går på Sviestadrakan, hänger lätt med med min antika knarr.. På hela varvet är det givetvis en helt annan femma.. :näsblod

/B

Chris Ash skrev:
Frågan är om detta stämmer?
Vet du några värden på en sådan 250?

Tänk på att de börjar lukta på 300 knyck nu gatlitershojarna, och de står ju inte direkt stilla i accet heller.

Silwer skrev:
Frågan är om detta stämmer?
Vet du några värden på en sådan 250?

Tänk på att de börjar lukta på 300 knyck nu gatlitershojarna, och de står ju inte direkt stilla i accet heller.

Enda siffran jag har är portos 02-yamma och den hörde inte till de snabbaste, 0-200 på 7.9 sekunder.
Men 1000cc är vasst på rakan, inte så att 250 dånar om, men det brukar inte vara så svårt att hänga med i suget för att sen bromsa sådär 75 meter senare..

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back