Hur skulle en orginal 1000 stå sig ???

Bj.O.rn skrev:
Inte en worksmaskin kanske, hur mycket puff har Watz i sin hoj, 95? jag blev förvånad över hur långsamt det faktist går på Sviestadrakan, hänger lätt med med min antika knarr.. På hela varvet är det givetvis en helt annan femma.. :näsblod

/B

Man knäcker er ju inte på rent acc ut ur en långsam böj, ni har högre toppfart än våra svenska hojar hemma också. Vet inte vad just freddes gör ner för rakan. Men jannes hoj mosade på 249km/h enligt loggern nerför rakan, och det knäcker ju de flesta litermaskinerna.

Bj.O.rn skrev:
Inte en worksmaskin kanske, hur mycket puff har Watz i sin hoj, 95? jag blev förvånad över hur långsamt det faktist går på Sviestadrakan, hänger lätt med med min antika knarr.. På hela varvet är det givetvis en helt annan femma.. :näsblod

/B

En Aprilia RSW250 toppar närmare 280 på de snabbaste rakorna i VM, skulle man blåsa ut den på en höghastighetsoval typ Nardo kan vi säkert klämma ut en 10-15 knutar till vilket råkar vara ganska exakt vad de allra vassaste 1000cc hojarna toppar. Watz cykel är 20 km/h långsammare ungefär. Den skulle nog göra max 260 på de banorna man kör i VM.

Chris Ash skrev:
En Aprilia RSW250 toppar närmare 280 på de snabbaste rakorna i VM, skulle man blåsa ut den på en höghastighetsoval typ Nardo kan vi säkert klämma ut en 10-15 knutar till vilket råkar vara ganska exakt vad de allra vassaste 1000cc hojarna toppar. Watz cykel är 20 km/h långsammare ungefär. Den skulle nog göra max 260 på de banorna man kör i VM.
jo, men nyss hängde man ju inte med alls skrev du:lol

Citat mig själv:

"En 110 hästars 250 lämnar du inte bakom dig ens med den vassaste 1000-hojen på en raka heller."

Är detta verkligen så svårtolkat?

Chris Ash skrev:
Citat mig själv:

"En 110 hästars 250 lämnar du inte bakom dig ens med den vassaste 1000-hojen på en raka heller."

Är detta verkligen så svårtolkat?
Ja man lämnar den inte bakom sig, utan den kör förbi, antar jag att du menade?

Eller menade du att man inte hängde av den som en annan moppe?

Silwer skrev:
Ja man lämnar den inte bakom sig, utan den kör förbi, antar jag att du menade?

Eller menade du att man inte hängde av den som en annan moppe?

Jag menar det jag skrev. Du vinner ingen tid på rakan med en 1000cc standardhoj mot en fabriks-250, möjligtvis på kortare rakor där man accelererar från låg fart.

Men jämnförelsen haltar ju lika mycket som moppepojkar som snackar bil/Mc osv.
Ena hojtypen hänger nästan med på bana men kostar en bråkdel, går att åka två på, är helt servicfri i jämförelse osv.
Man köper väl ändå hoj efter ändamålet.

soppatorsken skrev:
Ena hojtypen hänger nästan med på bana men kostar en bråkdel, går att åka två på, är helt servicfri i jämförelse osv.
Va, menar du, vem kör ifrån vem?

soppatorsken skrev:

Japp, men frågan var hur en standardhoj står sig mot racers. Eftersom vi i princip har svart på vitt med varvtider så blir det enkelt att diskutera. Vad hojarna kostar och hur ofta de servas var inget som någon frågade efter.

valmers skrev:
På Sviestad är det en touringhoj, GSX-R 1000, som har banrekordet.

Mårtensson (som ändå inte är sveriges snabbaste 250-förare) åkte fortare än Miinin på falkenberg, då hade Miinin ändå 2 försök på sig..
Men som vi sa, rakt fram i acc från LÅGA farter så har 1000cc fyrtakt övertaget i acceleration, klart som fanken att att 170-180hk vinner över ~90hk om det aldrig svänger..

Men då finns det andra klasser att tävla i, som 402m rödljusrace..

oFFkeFF skrev:
Mårtensson (som ändå inte är sveriges snabbaste 250-förare) åkte fortare än Miinin på falkenberg, då hade Miinin ändå 2 försök på sig..
Men som vi sa, rakt fram i acc från LÅGA farter så har 1000cc fyrtakt övertaget i acceleration, klart som fanken att att 170-180hk vinner över ~90hk om det aldrig svänger..

Men då finns det andra klasser att tävla i, som 402m rödljusrace..
Såvitt jag vet är det tunga, tröga gathojar som har banrekorden på Sviestad, Gelleråsen, Knutstorp och Falkenberg. Hur var det nu, snabba gathojar på banan och trasiga racers i depåtälten? :va

valmers skrev:
Såvitt jag vet är det tunga, tröga gathojar som har banrekorden på Sviestad, Gelleråsen, Knutstorp och Falkenberg. Hur var det nu, snabba gathojar på banan och trasiga racers i depåtälten? :va

Den som snackar utan erfarenhet kan fortsätta resonemanget i evighet. Har man däremot kört både en R1 och en 250 racer kan man förhålla sig till ämnet på ett nyanserat sätt. Men i Valmers värld ska ju saker helst vara svarta eller vita. :rolleyes:

Nyteknik skrev:
Den som snackar utan erfarenhet kan fortsätta resonemanget i evighet. Har man däremot kört både en R1 och en 250 racer kan man förhålla sig till ämnet på ett nyanserat sätt. Men i Valmers värld ska ju saker helst vara svarta eller vita. :rolleyes:
Är inte banrekord relevanta fakta? :va

valmers skrev:
Kom in i matchen nu Valmers!

Det fattar du väl att dieselpråmar med svängradie som finlandsfärjan och en övervikt som skulle få bantarbjörn att skämmas inte har på en bana att göra. Dom ska stå parkerade utanför nåt Rasta-fik längs E18 alternativt i ett mörkt garage utan fönster. Banrekord? Pftt, som om det skulle vara nåt att komma med. Racing handlar inte om att köra så fort som möjligt, det handlar om att vara så äkta som möjligt. Sen om det går fort eller inte alls är av underordnad betydelse.

valmers skrev:

Men förhelvete... Din okunskap eller ovilja att se fakta är ibland bara för otroliga..
Ja, 600 har i år tagit tillbaka rekorden på gelleråsen och knutstorp från 250.
På falkenberg hade man redan rekordet, och på sviestad slogs banrekordet av miinin, som var från 1997 taget av en superbike.
Dessutom har "vår" serie inte haft rejsen på vare sig knutstorp eller karlskoga ännu.
250r's snabbaste förare kör ju knappt här hemma, av den anledning att han egentligen borde åka högsta och snabbaste serierna, vilket han också gör..
Åk ner till anderstorp och kolla på EM, så kommer du få se vilka hojar som lägger värst varvtider. Du kommer också få se en stor del av fältet i NSBK bli förnedrade av 125'or..

Trasiga gathojars oljespår ser vi alltför ofta på banan, sen åker de hem och byter motor istället för att fixa det i bandepån..

*/ ?>
Back