Hur skulle en orginal 1000 stå sig ???

valmers skrev:
Är inte banrekord relevanta fakta? :va

Det är ungefär som att diskutera vilket politiskt parti som är "bäst" med röstsifror som "bevis". Eller var det är "bäst" att bo och hänvisa till olika städers befolkningssiffror.

Att en tusenkubikare har ett övertag mot en 250 på en snabb bana torde vara självklart. Men vem som helst med lite inlevelseförmåga förstå att en racer har en del väsentliga fördelar mot en gathoj.

valmers skrev:
Är inte banrekord relevanta fakta? :va

Jo, det är fakta, sedan hur man viktar fakta är betydligt mer avgörande.
Men visst jämför ss600-vm, superstock-vm med 125 och 250-vm, så har du jämnare och bättre förarutbud.
I sverige skiljer det ju klart från år till år vilka serier det är mest konkurrens i och maskinmateriel. Medan det i VM oftast iaf är topp både vad gäller förare och maskiner.
Fakta är att 125'orna i VM oftast åker fortare än 600-vm.. 250-vm är ALLTID snabbare än 600.
I EM har hittils inte en 600 åkt fortare än 250 på någon bana, även om de i år varit betydligt närmare än tidigare år.

Resurserna för Folke/Cralle/Jimmy överstiger också vida vad Fredde eller någon annan i 250 har att tillgå.

Nyteknik skrev:
Det är ungefär som att diskutera vilket politiskt parti som är "bäst" med röstsifror som "bevis". Eller var det är "bäst" att bo och hänvisa till olika städers befolkningssiffror.

Att en tusenkubikare har ett övertag mot en 250 på en snabb bana torde vara självklart. Men vem som helst med lite inlevelseförmåga förstå att en racer har en del väsentliga fördelar mot en gathoj.
Visst, men inga tidsmässiga fördelar på svenska RR-banor, uppenbarligen. Såvitt jag vet är det snabbast runt banorna som gäller.

valmers skrev:
Visst, men inga tidsmässiga fördelar på svenska RR-banor, uppenbarligen. Såvitt jag vet är det snabbast runt banorna som gäller.

Som oFFkeFF skrev skulle lite slutledningsförmåga ge vid handen att det inte är landets snabbaste förare som kör 250 –*de kör 1000 och 600. Bortsett Watz som kör EM/VM.

Fråga är vilken din poäng är? Bara trist polarisering som vanligt?

Nyteknik skrev:
Som oFFkeFF skrev skulle lite slutledningsförmåga ge vid handen att det inte är landets snabbaste förare som kör 250 –*de kör 1000 och 600. Bortsett Watz som kör EM/VM.

Fråga är vilken din poäng är? Bara trist polarisering som vanligt?
Min poäng är att det är konstigt att dessa extrema tvåtaksracers, med knivskarpt chassi, maximal feed back, extremt låg vikt och 400 literhästar, är långsammare än vad ni kallar tunga gathojar, på i stort sett varenda svensk bana.

valmers skrev:
Min poäng är att det är konstigt att dessa extrema tvåtaksracers, med knivskarpt chassi, maximal feed back, extremt låg vikt och 400 literhästar, är långsammare än vad ni kallar tunga gathojar, på i stort sett varenda svensk bana.

Det är inte alls konstigt eftersom den svenska roadracingeliten tävlar med tunga gathojar.

Vad har du emot tvåtaktsracers?

Nyteknik skrev:
Det är inte alls konstigt eftersom den svenska roadracingeliten tävlar med tunga gathojar.

Vad har du emot tvåtaktsracers?
Ingen elitförare som kör 250 alltså? :va

Nyteknik skrev:
Den enda nationella serie som erbjuds svenska semiproffs är 600 supersport Veidec.
Då är det alltså en glad amatör, på en tung gattouringhoj, som har banrekordet på Sviestad. :tummenupp

Nyteknik skrev:
För att Sviestad inte håller tillräckligt hög standard?

För att den är för smal för bilrejsing, och som du vet kör STCC i samband med Veidec. Hade det varit upp till hojåkarna så hade nog Sviestad varit med i kalendern, då i alla fall jag har fått uppfattningen om att det är en omtyckt bana.

McB skrev:
För att den är för smal för bilrejsing, och som du vet kör STCC i samband med Veidec. Hade det varit upp till hojåkarna så hade nog Sviestad varit med i kalendern, då i alla fall jag har fått uppfattningen om att det är en omtyckt bana.
Och 600:or är ju "lätta gathojar", så då hade det gått fortare än i blåtakt. :rolleyes:

McB skrev:

Men vad har det med fenomenet att fyrtaktare skulle ha fler banrekord än tvåtaktare att göra?

*/ ?>
Back