Hur skall jag ha råd med försäkring?

Va var 600 kr i månaden dyrt??? tycker de e billigt för en sporthoj :pannkyss

+1

Hur man kan mna säga 600:- i månaden är dyrt... kan bara hålla med dig.....

Till trådskaparen....

1.Skaffa dig ett jobb....det ser inte ut som du har det om du tycker det är dyrt med 600:- i månaden för hoj försäkring.
2.Ge fan i att gå på krogen.
3.Slösa inte bort pengar på flickor.
4. Köp inte kläder jämt.
5. Ät inte ute jämt.
6. Flytta aldrig till norrland därför då ska du ha råd med skoter och hoj + försäkringar.
7. Skaffa aldrig något husdjur.
8. Drick kallvatten istället för öl,läsk,sprit.

Listan kan göras lång! men 600 i månaden i försäkring är REA! jag betalde inte änns så lite när jag va 18 år och hade en tung bly gpz600 från 1985.

Verkar som att vissa ser det som en mänsklig rättighet att ha råd och äga senaste och värsta sporthojen.

Säger som tidigare talare - Byt hobby eller byt till billigare cykel!

Min dotter har köpt en cbr600 95:a, eftersom hon inte har fyllt 18 än så skrev vi hojen på mig.Vi tog en basförsäkring och uppgav att hon också skulle kunna köra den. det var inga problem och det står också i försäkringsbrevet.
Premien då, jo den blev hela 2100kr hel/hel:tummenupp :yoparty
Vill inte kalla det skenförsäkring, skillnad var om jag skulle ta en +40 försäkring. Det finns möjligheter bara man tar sig tid och ringer runt och frågar om olika försäkringar.
Bolaget då , Folksam var det.

Så då har hon betalt. Du står som ägare och krashar hojen så blir det plötsligt en konflikt som innebär att den som står SOM ÄGARE inte har något ekonomiskt intresse och inte lider någon ekonomisk förlust.

Hur kan du inte ha fattat detta än?

FB låter folk göra så här, men de kan vägra betala.

Jag har inget alls emot sånt här, men man måste förstå vad som kan hända.

Din dotter skenförsäkrar inte, men hon kan bli utan ersättning.....

Har sett flera skriva så här på sidan.
Det stämmer säkert om man ringer till försäkringsbolaget och frågar om det går bra att sonen även kör hojen som står på fadern.
När folk har gjort detta anser de att de har rätt att köpa en hoj och ställa den på farsan.

Problemet är ju dock att när de ringer till försäkringsbolaget så säger de inte att det är sonen som köper en hoj (för sina pengar) och ställer den på farsan.

Det är personen som har det ekonomiska intresset och är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare.
Farsan får alltså inte teckna försäkringen även om han skulle använda den ibland iom att det inte är han som har det ekonomiska intresset i hojen.

Om alla bara läste detta ordentligt så borde alla frågetecken rätats ut...

Last edited:
ställ hojen på din far,jag har lagt 2 av mina hojar å har aldrig haft problem med d innan,det värsta som kan hända e dubbel självrisk..det går inte att neka en utbetalning så länge du inte skaffar dig en tex 40+ försäkring...ja hade också velat ha en 25kw hoj..grymt billig:)
Du verkar ju ha helkoll :rolleyes:

hur tänkte du där???så dom som kör husa borde ringa och säga att deras kw inte stämmer i verkligheten??så jag skulle vilja betala mer för detta..snälla rara försäkrings tant/gubbe kan jag få göra d så inte alla andra blir sura för min e så billig

Vad har en husabergare (om det var det du menade) med saken att göra :va

Har sett flera skriva så här på sidan.
Det stämmer säkert om man ringer till försäkringsbolaget och frågar om det går bra att sonen även kör hojen som står på fadern.
När folk har gjort detta anser de att de har rätt att köpa en hoj och ställa den på farsan.

Problemet är ju dock att när de ringer till försäkringsbolaget så säger de inte att det är sonen som köper en hoj (för sina pengar) och ställer den på farsan.

Det är personen som har det ekonomiska intresset och är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare.
Farsan får alltså inte teckna försäkringen även om han skulle använda den ibland iom att det inte är han som har det ekonomiska intresset i hojen.

Bl bla bla. det där har man också läst här innan:)

Men nu är det juh så då att om man vill skriva den på¨pappsen så låt han åka och köpa den också om det ska va så viktigt för alla moral tanter här inne. Denna eviga fråga om "sken" försäkrinh hit eller dit kommer aldrig ta slut. Skit samma de som ställer på päronen och klotar och inte får ett öre får juh bita i det sura äpplet.

Men sen finns det juh de som har halv på päronen och då hjälper det juh inte iallfall. Jag skiter fullständigt i hur alla andra gör. det är smidigast så liksom:)

///Micke

steg ett vore ju att få bort allt mygel och alla bedrägerier, hörde nånstans att om alla i hela sverige slutade att fuska med skatt, jobb, sjukskrivningar och bidrag så skulle det räcka med 7-9% i skatt. Förmodligen är det samma med försäkringar, att försöka blåsa försäkringsbolagen och sedan tro att de kommer sänka premierna för det då är man bra puckad.

Lika puckad som att gå på statistisk som moderaterna lämnar ut så alla ska rösta på dem.:näsblod

Tror fan de vill ha dyrare premier då de vill tjäna mer pengar. Räkna lite själv. Det året jag började åka hoj kostade min Gsxr 600 hel/halåret 3400kr på mig skulle jag nu ca 5år senare ringa och försäkra denna hoj skulle den helt plötsligt kosta mig 34 000 Hel/halvåret :va Hur kan en sådan ökning på varje enskild individ vara möjlig. det är som de helt plötsligt skulle höja mjölken i ica affären ifrån 9kr till 900kr/L skulle du tycka detta va rimligt. Jag tycker de knullar oss i röven och vi tackar och tar emot.:huvet

///Micke

Last edited:
Så där tänker jag med, men det är så käckt med "familjeförsäkring" när man fortfarande bor hemma och har en far som haft A-behörighet sen -74, så det blir ändå relativt billigt med halv:tummenupp

Vilket bolag är det? Har för mig folksam?

Så då har hon betalt. Du står som ägare och krashar hojen så blir det plötsligt en konflikt som innebär att den som står SOM ÄGARE inte har något ekonomiskt intresse och inte lider någon ekonomisk förlust.

Hur kan du inte ha fattat detta än?

FB låter folk göra så här, men de kan vägra betala.

Jag har inget alls emot sånt här, men man måste förstå vad som kan hända.

Din dotter skenförsäkrar inte, men hon kan bli utan ersättning.....

.

Så alla över 40 år har inget ekonomiskt intresse av att äga en sporthoj:va Fan en av de skönaste snubbarna jag åkt hoj med va 50 plus och körde Gsxr 1000 K5 så hur de ska kunna bevisa vems ekonomiska intresse som ligger i hojen har jag det mycket svårt att se dem bevisa om man motstrider dem.

///Micke

Vilket bolag är det? Har för mig folksam?

Har faktiskt ingen aning egentligen, det är ju inte "min" hoj så jag sköter inte den biten, även om jag ger farsan en liten peng för sånna grejer så han klarar sig igenom livet:) :rolleyes: :gnissla

Lika puckad som att gå på statistisk som moderaterna lämnar ut så alla ska rösta på dem.:näsblod

Tror fan de vill ha dyrare premier då de vill tjäna mer pengar. Räkna lite själv. Det året jag började åka hoj kostade min Gsxr 600 hel/halåret 3400kr på mig skulle jag nu ca 5år senare ringa och försäkra denna hoj skulle den helt plötsligt kosta mig 34 000 Hel/halvåret :va Hur kan en sådan ökning på varje enskild individ vara möjlig. det är som de helt plötsligt skulle höja mjölken i ica affären ifrån 9kr till 900kr/L skulle du tycka detta va rimligt. Jag tycker de knullar oss i röven och vi tackar och tar emot.:huvet

///Micke

Det var en jämförelse det med skatten och inte ett påstående. Mitt recept för att slippa betala till alla jävla puckon som driver upp försäkringarna är att de senaste tre hojarna endast köra med halvförsäkring. När jag började köra hoj för 24 år sen så var det en annan mentalitet, numer verkar det vara mer eller mindre vedretaget att blåsa försäkringsbolagen och sedan grina om höga premier. Jag tycker det är så jävla enkel matematik och det är patetiskt att se att så många inte fattat det. Jag tror att de senaste åren har vi som kör de hetaste järnen fått börja betala vad det kostar och inte få nån sponsring från kromslädarna. Betala eller börja samla frimärken är min slogan. Det är ingen rättighet att köra sporthoj.

Har du ett jobb och tjänar pengar?? för om du inte jobbar gratis så tycker jag inte du ska begära att andra (Försäkringsbolag) ska göra det.

Last edited:
Så alla över 40 år har inget ekonomiskt intresse av att äga en sporthoj:va Fan en av de skönaste snubbarna jag åkt hoj med va 50 plus och körde Gsxr 1000 K5 så hur de ska kunna bevisa vems ekonomiska intresse som ligger i hojen har jag det mycket svårt att se dem bevisa om man motstrider dem.

///Micke

... :D:D

För var dag som går står det allt klarare att hoppet om sporthoj.com's medlemmar är bortom all räddning.

gl hf.

"Huuu, hur ska jag ha råd med mitt 10miljoners hus nu när räntan stigit med en halv procent"
- enkelt, det har du inte för du lever över dina tillgångar.

Samma sak är det med hojar och försäkringar, MC:n är i mångt om mycket en lyxvara och skall därefter behandlas. Visst, pendlarhoj kan vara nyttofordon men för det behöver den inte vara en ny sporthoj.

Jamenar, kör man och gör mos av hojarna så får det fan ta mig kosta.

Eller ställ av och nöj sig med bankörning. Hursvårtkandetvara.

salus ansvar ..kolla in dom... har en R6 /01 .betalar 540 i månaden.. Halvförsäkring dådå .. men du kan inte ställa av den vinter tid . med den här försäkringen . meeeen du kan ju säljaden til en vän för 0 kr sen köpa till baka den till somaren :tummenupp .. vi säger du åker 5 månader om året så blir det bara 2700kr . GULD :tuttar

För den försäkring jag har via Folksam så sa jag som det va. Pappa är så snäll att han har köpt en motorcykel bara för att jag ska kunna köra den (han kommer aldrig köra den), lånet har han tagit, pengarna dras från hans konto, osv.

Snackade med försäkringsbolaget, spelade in samtalet och sa det ovan.. De sa att det var helt OK eftersom det var han som har det ekonomiska intresset.

Nästa försäkring blir iofs. i mitt namn, därav valet av en Street Triple.

Hmm den här tråden var jätteintresant så nu tänkte jag be om er hjälp för ni verkar kunna det här:)

Jag är en tant på snart 38 år och har inget körkort för A, jag köpte en Suzuki SV650S en 01:a i somras och tyckte att jag var skitsmart som köpte den och inte en sporthoj för precis som ni säger så bör man ha råd med försäkringen också...

Så jag började ringa runt och fick samma svar på dom flesta ställena att det skulle kosta mig 2500:- i månaden.....enbart trafikförsäkring:confused:

Pga att jag inte har körkort... vad ska jag göra nu tycker ni:confused: vore jätteglad för tips och råd, nu står den avställd i garaget med täcke på sig och jag vet inte vad jag ska ta mig till:rolleyes:

ta körkort förslagsvis?:tummenupp
skämt åsido, vet att de kan vara förjävliga de där bolagen... IF ville ha 11000 om året för min snart 30 år gamla hoj, bara för trafikförsäkringen...:rolleyes:
eller gör som jag sa och köp en 20 år gammal hoj som du sedan classicaförsäkrar:tummenupp
skenförsäkra för fan inte för då blir du utan vänner, iallafall här på SH!:D

Bl bla bla. det där har man också läst här innan:)

Men nu är det juh så då att om man vill skriva den på¨pappsen så låt han åka och köpa den också om det ska va så viktigt för alla moral tanter här inne. Denna eviga fråga om "sken" försäkrinh hit eller dit kommer aldrig ta slut. Skit samma de som ställer på päronen och klotar och inte får ett öre får juh bita i det sura äpplet.

Men sen finns det juh de som har halv på päronen och då hjälper det juh inte iallfall. Jag skiter fullständigt i hur alla andra gör. det är smidigast så liksom:)

///Micke

///Micke

Moralen har inget med detta att göra. Alla vill ha ut mer än dom betalar in i systemet. Detta är inte möjligt. Din jämförelse med mjölken skulle funka om det endast fanns mjölk i butiken. Så är inte fallet, det finns ju andra varor. Se det istället såhär:
Mjölken har tidigare kostat 9 kr per liter. Whiskey har tidigare sålts för samma pris i affären. Helt plötsligt vill de som dricker mjölk inte sponsa de som dricker whiskey. Eftersom det är fler mjölkdrickare än whiskeydrickare så får mjölkdrickarna betala 6 kr per liter mjölk, medan whiskeydrickarna får betala 900 kr för den fina whiskeyn.

I denna beskrivning kan du enkelt byta ut mjölk delen mot det stora hojkollektivet, och whiskey mot de 10% som kör sporthoj. Att försäkra en sporthoj blir dyrt om inte resten av hojkollektivet ska stå för fiolerna. Om man dessutom betalar för en mindre risk än man utgör(åldersfaktorn), så belastas systemet ännu mer fel. Att påtala detta har inte med moral att göra, det handlar om att man som äldre försäkringstagare inte vill bli rövknullad av de som är yngre, på samma sätt som de yngre blir rövknullade av försäkringsbolagen.
En vettig lösning vore att ha personliga försäkringar som inte är kopplade till vilket fordon man kör. Vill man ha en mc-försäkring så betalar man för den risk man utgör, vill man ha en bilförsäkring betalar man för den risken. Då faller hela idéen med skenförsäkring, eftersom det inte blir möjligt att teckna en försäkring åt nån annan.

Jag ska göra som dej, uppmana dej att räkna lite:
Om det vore så att sporthojar genererade vinst för fb, tror du då att dom skulle vara negativa till att teckna försäkringar för sporthojar? Det finns bolag som lägger premierna så högt att man kan säga att dom i praktiken vägrar teckna en försäkring.

Ät bara potatis!

Edit: dum fråga = dumt svar.
Det är väl du som har koll på din ekonomi. Hur ska vi kunna veta hur du ska få råd med att köra mc när vi inte vet inkomst/utgifter.

Ett annat sätt, som är mindre tyket/överlägset, är att helt enkelt fråga innan man svarar på den huvudsakliga frågan från trådskaparen stället!

Ditt svar var med andra ord inte till mycket hjälp för trådskaparten, alls! Gissa VARFÖR man ens skriver en fråga på ett öppet forum? För att få hjälp naturligtvis!

Tips:
Försök vara lite mer ödmjuk nästa gång så blir stämmningen rent allmänt bättre!

// Niklas

Last edited:
Det var en jämförelse det med skatten och inte ett påstående. Mitt recept för att slippa betala till alla jävla puckon som driver upp försäkringarna är att de senaste tre hojarna endast köra med halvförsäkring. När jag började köra hoj för 24 år sen så var det en annan mentalitet, numer verkar det vara mer eller mindre vedretaget att blåsa försäkringsbolagen och sedan grina om höga premier. Jag tycker det är så jävla enkel matematik och det är patetiskt att se att så många inte fattat det. Jag tror att de senaste åren har vi som kör de hetaste järnen fått börja betala vad det kostar och inte få nån sponsring från kromslädarna. Betala eller börja samla frimärken är min slogan. Det är ingen rättighet att köra sporthoj.

Har du ett jobb och tjänar pengar?? för om du inte jobbar gratis så tycker jag inte du ska begära att andra (Försäkringsbolag) ska göra det.
Du har så rätt! :tummenupp Folk anser att man kan köra som idioter, för blåser man av vägen å skrotar hojen så får man ju en ny av försäkringsbolaget, inga problem. Och just det verkar vara allt som räknas, man kan inte se något som helst samband mellan det å premierna, eller oroa sig för att man kanske blir dräglande grönsak själv, eller tom dör. Det finns aldrig med i beräkningarna, bara att man får en ny fin hoj av försäkringsbolaget. Synd bara att dom inte förstår att försäkringsbolagen inte bedriver välgörenhet för att dom tycker att det är så kul att unga killar ska få fortsätta köra sporthoj. :huvet

Hej Rezz!

Din fråga rev tydligen upp många känslor!
Att försäkra ett motorfordon på någon annan än dig själv och dessutom på en annan adress än där du själv bor för att sedan nyttja den själv är inte ok! Det är bedrägeri! Men det har du nog redan förstått vid det här laget! :D

Vad kan du då göra?
1.) För att sänka försäkringen på den hoj du redan har kan du, som någon redan skrivit, gå någon av SMC´s avancerade utbildningar dvs. sportjskurs (SHK) eller Broms & KurvKurs (BKK) och därefter teckna försäkring hos Folksam.

Jag råder dig dock att först kontrollera med Folksam vilken premie du skulle få så du inte blir besviken rent försäkringsmässigt. Kursen/kurserna kostar runt 1200kr och är heldagar och jag garanterar att oavsett om din föräskring blir lägre eller ej kommer de ge dig väldigt mycket och du kommer ha skitkul! Dessutom gör det dig garanterat till en med medveten och säkrare förare.

2.) Du skulle också kunna flytta till en billigare bostadsort (rent försäkringsmässigt) även om det är långsökt!

3.) Eller skaffa en hoj som är billigare att försäkra. Det finns ju många roliga hojar att välja mellan.

4.) Ett sista alternativ, som jag igentligen INTE rekommenderar, är att köra bara trafikförsäkrat och köra därefter!

5.) Till sist kan du ju alltid skaffa ett extra jobb för att dra in mer stålar! Också lite långsökt kanske!?

Oavsett vilket alternativ du väljer är det alltid väl investerade pengar att utbilda dig till en bättre förare. Förutom det får du förmodligen också några nya vänner under en kursdag och har kul. Det är väl värda pengar! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Visst får man låna ut sina grejjer, inga konstigheter. MEN det måste vara den "huvusakilga brukaren" som är ägaren och då också har försäkringen på hojen. I annat fall kan (om f-bolaget får reda på det) du bli nekad ersättning + att betala upp försäkringskostnaden till den summa du egentligen skulle betalat om den hade stått på dig.

Mnja, kanske gäller ditt F-Bolag, mitt säger att "Försäkringstagaren skall äga --->PengaIntresse<--- i försäkrad egendom". Och med det menar dom att har du t.ex bilen försäkrad hos dom skall du kunna styrka att du även har kvitto/alternativt avbetalningsplan/papper/bankstyrkelse på bilen/objektet.

Jag har Folksam ( tror jag ) och det var det de sa till mig när jag faktiskt frågade om jag inte kunde ställe min mc på någon äldre familjemedlem, inga problem med if däremot, dom gör det gladeligen verkar det som men kan vara värt att fråga som sagt och vad som egentligen gäller/händer vid olycka m.m m.m så du inte går på pumpen helt i onödan.

*Edit*
Nu kanske allt detta redan finns med, då ber jag så hemskt mycket om URSÄKT för jag orkar inte läsa alla inlägg, so shoot!*

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...