Hur skall jag ha råd med försäkring?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hur svårt ska det vara att gå igenom sin budget/ekonomi och sedan räkna på om man har råd att köra hoj eller inte.
Det andra har han ju frågat 2-3 ggr innan i andra trådar han skapat.

Så ett bättre sätt att tolka inlägget på kanske kan vara "vilka olika alternativ finns"!

Dvs. trådskaparen kanske inte är lika insatt i handlingsalternativen som du/jag/många andra och DET kan vi ju hjälpa till med! Eller!?

// Niklas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan man inte ändra sitt sätt inom rimliga gränser bara för att man har olika försäkringar?

Dvs. om jag kör lugnt när jag har helförsäkring kan jag då inte köra ännu säkrare om jag vill (ex. om jag har bara trafikförsäkring)?

Mvh!
// Niklas
Självklart kan man köra ännu försiktigare. Men fortfarande så har många helförsäkringen som ett argument för att kunna stå på som dårar jämnt. Och det är fortfarande dom som kostar oss andra en massa pengar. Jag tycker både att det gör ont och kostar en massa att klota på allmän väg, så jag håller igen så pass att jag iaf har lite marginaler, även det inte går att skydda sig mot allt.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Detta måste vara bland dom bästa inläggen jag läst här under min tid på Sporthoj.com
Din IQ nivå bör ligga i nivå med en senil fiskmås.
Hade varit bättre om din farsa runkat ut dig i vasken i stället...

Hur menar du då? Vad grundar du det på?
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Är du döende eller vad händer i din hjärna?

Hur fan får du ekonomiskt intresse till brukande?

Exempel: en rik gubbe köper en sportbil till sitt golddiggerfnask, givetvis står han som ägare...

Enligt dig så är det fnasket som har ekonomiskt intresse eftersom hon har intresse att bruka bilen.....

Du får nog be någon läsa dina villkor litegranna..

Hur jag får det ekonomiska intresset till brukande??? Jo så enkelt att den som har för avsikt att köpa den ska bruka och stå som ägare för fordonet....

Va de svårt att förstå eller???
alltså blir brukaren den som har det ekonomiska intresset...

Svårt VA????

///Micke

Ok, dra av 2 papp för däcken då, men du ska ändå fram å tillbaka till banan, bo nånstans osv, och bandagar brukar vara rätt dyra. Jag har aldrig sett nån ta inträde på krokvägarna häromkring iaf... :rolleyes:

Bo någon stans för endagars åkning är rätt så onödigt hehe. Men visst åker man på dubbelhelg kan det juh vara bra men det finns schyssta vandrarhem som duger för 1natt. Är man då medlem i STF så kostar väl 1natt ca 100-150kr inget att bråka om :)


///Micke
 
Last edited:

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Så ett bättre sätt att tolka inlägget på kanske kan vara "vilka olika alternativ finns"!

Dvs. trådskaparen kanske inte är lika insatt i handlingsalternativen som du/jag/många andra och DET kan vi ju hjälpa till med! Eller!?

// Niklas
¨
"Men ja kolla Länsförsäkringar, och fick ett pris på 9504kr/helår. Helförsäkring."

Om man tycker det är dyrt vad gör man med en sporthoj från 2000-talet då? :va
Sorry men blir lika förvånad som när man kollat på lyxfällan när ett sånt här exempel dyker upp. Man kanske skulle tänka till lite innan man köper.
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
motbevisa statisitken

OK då gör vi ett försök detta året o bevisar att fösäkringsbolagen har helt fel. :) Vi får ner olyckorna till hälften av vad dom varit dom senaste åren. Tänk vilken bra publicitet. om inte premierna sjunker då ja då vet vi verkligen att systemet inte fungerar.

Vi kanske ska börja o ransaka oss själva lite.

Det är mycket som är märkligt, min första hoj Honda hornet 600 ökade i premie med 100% på tre år, nu har jag en effektstarkare hoj , förvisso är jag 7 år äldre, men betalar mycket mindre i premie.

Nu lägger vi ner alla hårda ord mot varandra:pannkyss , bättre vi försöker hjälpas åt att få ner premierna istället.

HA de

Tolf
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
1:a året med R-1 an, hel ca: 2200sek / Mån

2:a året, halv ca 1000sek / Mån



Fattar inte vad vissa inte förstår?

Köp hoj, pröjsa o åk eller skaffa ett annat intresse !

O ni som gnäller på F-bolagen! Starta ett eget bolag som specialicerar sig på billiga sporthojsförsäkringar......

Nähä, de var ingen som ville det, jag hajjar ! :tummenupp
 
Last edited:

Mexus

Trav4Ever
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Borås
Hoj
GSXR 1000 K4
Ringde Sveland idag, har inte dem nu men kommer ihåg att en helförsäkring skulle kosta mig 20 000:- för 2008.
Nu skulle de ha 40 000:- ! WTF? :dummer
Fortsätter med Folksam halvförsäkring för 1600:-/mån och lägger undan pengar ifall olyckan är framme.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
1:a året med R-1 an, hel ca: 2200sek / Mån

2:a året, halv ca 1000sek / Mån



Fattar inte vad vissa inte förstår?

Köp hoj, pröjsa o åk eller skaffa ett annat intresse !

O ni som gnäller på F-bolagen! Starta ett eget bolag som specialicerar sig på billiga sporthojsförsäkringar......

Nähä, de var ingen som ville det, jag hajjar ! :tummenupp

Fan va cool du är haha. Men så står det juh Schteekare på din avatar också.

Du kan gärna pröjsa min försäkring med hehe :)

Men egentligen är det juh simpelt, säger som farsan det finns inget som är dyrt i världen. Tycker man något är dyrt så tjänar man inte tillräckligt med pengar haha enkel syn på det hela... :)


///Micke
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Självklart kan man köra ännu försiktigare. Men fortfarande så har många helförsäkringen som ett argument för att kunna stå på som dårar jämnt. Och det är fortfarande dom som kostar oss andra en massa pengar. Jag tycker både att det gör ont och kostar en massa att klota på allmän väg, så jag håller igen så pass att jag iaf har lite marginaler, även det inte går att skydda sig mot allt.

Hmm, vet inte vilka hojåkare du har stött på för merparten (jag kan faktiskt inte komma ihåg en enda som skiljer sig från detta) tänker mer på att de helt enkelt inte har råd att laga/ersätta hojen om de väljer annat än helförsäkring (så tänker jag med). Men detta innebär INTE att man jämställer det med den liknelse du skriver!

Jag måste laga/ersätta min hoj:
1.) Om den börjar brinna
2.) Om den blir stulen
3.) Om den blir repad/skadad av tredje part
4.) Om jag välter på gareguppfaten pga. skivbromslås/glömt fälla ut stödet etc.

Så det finns betydligt fler ANDRA skäl till att man väljer/kan välja helförsäkring än den du förespråkar/gör gällande är vanlig!

Det som kostar oss pengar är bedrägerier, oavsett hur de går till. Under senare år har försäkringsbolagen gjort rätt stora skillnader mellan olika hojmodeller vilket innebär att resp. hojmodell drabbas först och främst. Jag som hojåkare KAN då välja en annan modell även om inte detta kanske är det optimala sättet att försäkra för mig/dig (som håller oss på hjulen oftast :D )

Mvh!
// Niklas

Självklart kan man köra ännu försiktigare. Men fortfarande så har många helförsäkringen som ett argument för att kunna stå på som dårar jämnt. Och det är fortfarande dom som kostar oss andra en massa pengar. Jag tycker både att det gör ont och kostar en massa att klota på allmän väg, så jag håller igen så pass att jag iaf har lite marginaler, även det inte går att skydda sig mot allt.

OK då gör vi ett försök detta året o bevisar att fösäkringsbolagen har helt fel. :) Vi får ner olyckorna till hälften av vad dom varit dom senaste åren. Tänk vilken bra publicitet. om inte premierna sjunker då ja då vet vi verkligen att systemet inte fungerar.

Vi kanske ska börja o ransaka oss själva lite.

Det är mycket som är märkligt, min första hoj Honda hornet 600 ökade i premie med 100% på tre år, nu har jag en effektstarkare hoj , förvisso är jag 7 år äldre, men betalar mycket mindre i premie.

Nu lägger vi ner alla hårda ord mot varandra:pannkyss , bättre vi försöker hjälpas åt att få ner premierna istället.

HA de

Tolf



:tummenupp

// Niklas
 
Last edited:

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
haha för mig spelar det ingen roll min hoj är för dyr att helförsäkra vare sig den står på farsan eller mig..
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Haft mc kort i ett år nu tecknade en försäkring i helgen 18 tusen om året för hel måste vara billigt för rn R1 -04. :tummenupp
 

Banff^

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Noorden
Hoj
2006, Suzuki gsx-r1000
Haft mc kort i ett år nu tecknade en försäkring i helgen 18 tusen om året för hel måste vara billigt för rn R1 -04. :tummenupp


Ja det var ju otroligt billigt, förstår inte hur dom har råd att ge bort en försäkring sådär. Nästan gratis ju.

Man undrar ibland vart gränsen går, hur mycket är folk beredda att betala för att åka sporthoj.
Ger själv ca 9800:-hel/hel och det tycker jag verkligen är på gränsen. F-bolaget tyckte det var aldeles för billigt. SVIN!

Mvh
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Medans jag pluggade jobbade jag lite extra på ett större FB för att dryga ut studiebidraget.. blev förvånad över hur många yngre personer som köpte hoj först och SEDAN ringde och kollade försäkringspremien..

Hade en "stackars" kille som bodde på Ö-malm i stockholm.. 23 år och nyss köpt en R1a -03 (detta var då 2003 så helt ny hoj) och fick en försäkringspremie på 93k. "Hur ska jag ha råd att betala det???"
Ja du... kanske kolla upp försäkringen först då eller??

Nu är man själv över 30 och enda positiva är väl att hojpremien gått ner :)
ca 5.5k hel/helår för en 950 sumo..
 

Dalmasen

The Lonely Ninja Rider
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki ZX-10R -04
Jag har min ståendes på farsan som har haft kort sen -76
men då med basförsäkring så jag får köra med den hela tiden..

skulle man teckna försäkring att andra i hushållet får köra på den måste man stå skriven där, händer det olycka så gäller inte försäkringen..
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top