Min DR600 gick igenom med hemmabyggd ljuddämpare. Jag tyckte den lät för mycket så jag bytte till en tystare.
Min Z750 LTD twin hade risiga originalljuddämpare. Bytte till nya korta som lät ok tills dämpullen tog slut. Bröt upp gavlarna och fyllde på ny dämpmatta. Av någon anledning lät de fortfarande för mycket. Jag kör nu med några längre med fasta insatser. Den går tyst och fint nu.
TDM900an har original. Perfekt.
Min KLE500 har en tillbehörsdämp med dB-killer som gick igenom besiktningen enligt förra ägaren. Jag har gjort en extra insats men den låter fortfarande mer än den går. Ok ljudnivå under 4-4500 varv.
Teslaförare varken ser eller hör så det går fortare att vrida på gasen än att fippla med tutknappen. Bilister har nackspärr. Dödavinkelvarningen hjälper inte om man inte ens tittar i backspegeln. Tror man att det är fritt att byta fil så behöver man inte ens blinka.
”Loud pipes save lives.” Det vete fan. Jag gillar att tuta.
Jag antar att moderna bilar är välisolerade för att inte däcksljudet ska dåna för mycket i bilen. Jag satt och fikade på en rastplats i Norge, 80-väg. Jäklar vad alla breda bildäck lät. Jojo, elbilar går tyst.
Varför fika där då?
Därför.
Ot, visst.
Jag tänker inte åka till Danmark eller Tyskland med KLEn om jag inte byter till originalljuddämparen men den behöver svetsas då någon tidigare ägare har gått loss med kapskiva för att få lite mer ljud.

Här ser man skillnaden på innerdiameter på dB-killern och min extra insats. Det bruna är expoxi som mitt rör var limmat med.
Version 1 ligger på motorvägen utanför Bredden.
Version 2 sitter med nitar och skruv och sitter kvar ännu efter 300 mil.