Hur skall en db-killer se ut?

Ska du ta tillfället i akt och bli ljudämpningsspecialist är det bara att jobba på ! :)
Vill du få hojen godkänd är det snabbaste diskbollar före dB-killern.
dB-killern behövs ju för att inte blåsa ut diskbollarna.
 
Ska du ta tillfället i akt och bli ljudämpningsspecialist är det bara att jobba på ! :)
Vill du få hojen godkänd är det snabbaste diskbollar före dB-killern.
dB-killern behövs ju för att inte blåsa ut diskbollarna.

Är ju lite intressant om man kunde dämpa ner hojen med lite seriösa metoder om man kan få till en hyfsat effektiv dB-killer. Enklast är ju nästa byta dämparen men det sliter på grafitpackningen.

Man ska också tänka på att som kortast har jag 7 mil till besiktningen men den stationen besiktar bara nån vecka då och då så nio mil enkel väg till besiktningen är normalt, så eventuella besiktningsåtgärder behöver hålla att köras med.
 
Jag har för mig att det finns dämpare som är helt tomma eller i alla fall har väldigt lite dämpmaterial i sig som jobbar på det sättet att man delar ljudvågen i två vågor dom man sen låter möta varandra så dom släcker ut varandra.

Undra om jag fattar dethhela rätt är tanken med dB-killern att ljudvågen ska studsa mot gaveln i bakkant på dB-killern och sen möta den kommande vågen vid rörets ände?

Delkevic dB-killern är inte konstruerad som dom som tex Elmhult länkade till utan är ett pluggat rör halvvägs in i dämparen.


Ser att det också finns en perforerad modell till vissa dämpare. Vet inte om tanken med den är att använda dämpull.


Ja, ljudvågen studsar och superponeras med sig själv vid rörets ände och idealt skulle röret alltså vara 6 meter för du möter ljudvågens maximum sitt minimum och det blir lite förenklat 1+(-1)=0.

Eftersom röret inte kan vara 6 meter så förlitar vi oss på andra studsar hos ljudvågen.

För dig som gillar musik kanske det är intressant och veta att ljuddämpare fungerar alltså som motsatsen till ett musikinstrument där man istället vill att ljudvågens max ska möta sitt eget max och skapa en stående våg.
 
Ska du ta tillfället i akt och bli ljudämpningsspecialist är det bara att jobba på ! :)
Vill du få hojen godkänd är det snabbaste diskbollar före dB-killern.
dB-killern behövs ju för att inte blåsa ut diskbollarna.

Det beror väl på om man vill ha en permanent konstruktion eller en tillfällig för besiktning.
 
Ja, ljudvågen studsar och superponeras med sig själv vid rörets ände och idealt skulle röret alltså vara 6 meter för du möter ljudvågens maximum sitt minimum och det blir lite förenklat 1+(-1)=0.

Eftersom röret inte kan vara 6 meter så förlitar vi oss på andra studsar hos ljudvågen.

För dig som gillar musik kanske det är intressant och veta att ljuddämpare fungerar alltså som motsatsen till ett musikinstrument där man istället vill att ljudvågens max ska möta sitt eget max och skapa en stående våg.

Är inte röret på tidiga R1/R6 ungefär sex meter? :va


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Är inte röret på tidiga R1/R6 ungefär sex meter? :va


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om man lägger ihop alla fyra kanske men de två hojarna har fyra cylindrar och därmed fyra gånger högre frekvenser på ljudet givet samma 3000rpm som bilprovningen testar vid.
Våglängden på ljudvågen blir därmed en fjärdedel och kvartsvågen snarare runt 1.5 meter.

Det fina med fler cylindrar är att ljudpulserna vanligtvis kommer i motfas och släcker ut varandra och därmed krävs mindre strypning i form av ljuddämpare för att klara lagkrav eller reglementen.
 
Last edited:
Det beror väl på om man vill ha en permanent konstruktion eller en tillfällig för besiktning.

Jag skulle gärna se en permanent lösning med en dB-killer som är lite tystare än Delkevic dB-killern och sen en ännu tystare för besiktningen, eller om man kan öka på effekten på dB-killern.

Jag har för några år sen legat efter Hannuse som körde min KLR och jag körde hans T7 och ut ur Sandträsk eller om det var Lakaträsk lät det ordentligt hög då man låg bakom vid gaspådrag. Den låter nog så högt att den kan klassas som att irritera folk speciellt på gaspådrag.

Noterbart är att i Västernorrland och Jämtland så verkar smågrabbar på cykel visa att man ska gasa så det låter, vet inte hur många som visat att man ska gasa på de drygt 200 mil jag kört då ji jag på semester där, så mänsklighetens förfall är inte helt totalt.
 
Ja, ljudvågen studsar och superponeras med sig själv vid rörets ände och idealt skulle röret alltså vara 6 meter för du möter ljudvågens maximum sitt minimum och det blir lite förenklat 1+(-1)=0.

Eftersom röret inte kan vara 6 meter så förlitar vi oss på andra studsar hos ljudvågen.

För dig som gillar musik kanske det är intressant och veta att ljuddämpare fungerar alltså som motsatsen till ett musikinstrument där man istället vill att ljudvågens max ska möta sitt eget max och skapa en stående våg.

Tänker jag rätt i detta fallet att om kvartsvågen är 6 m så borde nästa våg vara 6/4=1.5 m och nästa 1.5/4=0.375 m osv? I sånt fall borde väl en dB-killer som är 375 mm eller 94 mm vara bra?

Vore intressant att testa med ett rör som är 375 mm långt. Funderar på hur det skulle bli om man bara sticker inte det i dämparen utan nån ull runt det?

Hur var det med dämpmaterial det ger väl samma effekt som att man ökar på volymen på dämparen? Vill minnas att det är så i högtalarlådor men kan minnas fel då det är 10 år sen jag höll på med förstärkare och sånt så minnet börja svika.
 
Tänker jag rätt i detta fallet att om kvartsvågen är 6 m så borde nästa våg vara 6/4=1.5 m och nästa 1.5/4=0.375 m osv? I sånt fall borde väl en dB-killer som är 375 mm eller 94 mm vara bra?

Vore intressant att testa med ett rör som är 375 mm långt. Funderar på hur det skulle bli om man bara sticker inte det i dämparen utan nån ull runt det?

Hur var det med dämpmaterial det ger väl samma effekt som att man ökar på volymen på dämparen? Vill minnas att det är så i högtalarlådor men kan minnas fel då det är 10 år sen jag höll på med förstärkare och sånt så minnet börja svika.


Jag höftade bara när jag gissade avgastempen är därmed ljudhastigheten så de siffror jag angav är liksom bara för att visa proportionerna. Du bör alltså inte utgå ifrån att dom är rätt när du räknar, jag kan ha varit flera meter fel och att jag skrev just 24 var delvis för att det är jämnt delbart på 4, egentligen fick jag fram 25 meter men det var liksom ändå baserat på ett höftskott.

Jag har glömt hur formeln ser ut och behöver rita och fundera en stund innan jag vågar säga om du har rätt eller fel.
Det är nog dessutom mindre risk för fel om man bara googlar efter formeln, vilket du kanske gjort?

Men teorin är att det är ju området utanför pipen som utgör resonanskammaren, där studsar vågen mot bakre väggen och tillbaka i samma fas, sedan vid änden på röret blir det en areaökning och vågen studsar därför fasvänt.

Någonstans efter ett par studsar blir summan av detta ideal.

Vad jag vet brukar man säga att ullen dödar de höga frekvenserna i ljudet.
 
Last edited:
Jag har glömt hur formeln ser ut och behöver rita och fundera en stund innan jag vågar säga om du har rätt eller fel.
Det är nog dessutom mindre risk för fel om man bara googlar efter formeln.

Men teorin är att det är ju området utanför pipen som utgör resonanskammaren, där studsar vågen mot bakre väggen och tillbaka i samma fas, sedan vid änden på röret blir det en areaökning och vågen studsar därför fasvänt.

Någonstans blir summan av detta perfekt.
Synd att dämparen har en vinkel längst bak på dB-killern, annars så skulle ju en teleskopisk stämmningsbar dB-killer kanske vara ett alternativ för att testa sig fram. Möjligen kunde man kanske lyckas få till den rak för det hade ju varit fint om man kunde justera längden på dB-killern med motorn igång för att höra skillnaden.

Sen tror jag att det finns ett "fusk" att ta till och det är att ha en pip som sänder ljudet nedåt. Då jag testade att hålla för hålet på dämparen upplevde man hojen betydligt tystare om man hade öppningen nedåt och det kan ju spela roll för besiktningen.
 
Synd att dämparen har en vinkel längst bak på dB-killern, annars så skulle ju en teleskopisk stämmningsbar dB-killer kanske vara ett alternativ för att testa sig fram. Möjligen kunde man kanske lyckas få till den rak för det hade ju varit fint om man kunde justera längden på dB-killern med motorn igång för att höra skillnaden.

Sen tror jag att det finns ett "fusk" att ta till och det är att ha en pip som sänder ljudet nedåt. Då jag testade att hålla för hålet på dämparen upplevde man hojen betydligt tystare om man hade öppningen nedåt och det kan ju spela roll för besiktningen.

Eftersom man mäter vid en punkt ganska nära så kan det nog vara värt att rikta ljudet neråt, några meter ifrån tror jag det har mindre betydelse.

Det finns mycket man kan göra som tar bort lite grand. Tex vet jag att det finns dom som lindat ljuddämparen utvändigt när det varit nära godkänt.
Det är alltså bara ljuddämparens vibrationer man reducerar då.

Även insuget skapar ju ljud men avgasljudet är förstås värst.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top