Hur säkert är abus värstinglås?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Tänker på dessa kedjor som är massivt feta, med abus-tyget runt omkring...
Hur säkra är de? Någon som fått hojen stulen och låset kapat från ett fast föremål? Är det värt att lägga 1500:- på ett lås, eller skyddar ett för 1000:- lika bra? En jungel där ute. Jag har abus skivbromslås, tänkte skaffa en fetingkätting och ett larm också.

Har man rätt verktyg med sig så får man upp grejerna på under minuten.

Shish, tråkigt värre. Larm kan kanske vara det som skrämmer värst i så fall.

mmm säker o säker!! de ska fördröja tjuven... jag har abuskätting och skivbromlås samt larm... änndå sover jag dåligt om nätterna... för att jag vet att om nån jävel känner för att ta min hoj så kan de det... idag finns det massor av portala sågmedel etc. se på bagerah's historia.. :(

funderar att skaffa mig en personsökare till larmet..men det kostar ju massor oxå...

Kay skrev:
Tänker på dessa kedjor som är massivt feta, med abus-tyget runt omkring...
Hur säkra är de? Någon som fått hojen stulen och låset kapat från ett fast föremål? Är det värt att lägga 1500:- på ett lås, eller skyddar ett för 1000:- lika bra? En jungel där ute. Jag har abus skivbromslås, tänkte skaffa en fetingkätting och ett larm också.

1500:- är inte mycket för ett abuslås, mitt lås kostar 2500:- det går inte att få upp med bultsax, men med vinklekap eller skärbrännare går det ju..

ceasar skrev:
1500:- är inte mycket för ett abuslås, mitt lås kostar 2500:- det går inte att få upp med bultsax, men med vinklekap eller skärbrännare går det ju..

-Det är det jag pratar om. Kostar inte mkt mer än 15-1800:- utomlands, 1700:- från tyskland tex.
Får nog bli ett sådant ändå!

Jag har jobbat med dessa lås och div andramärken ! Men kan säga det att man ska köpa Abus för de är bäst! ser man hur många hojjar som blir stulna så är det väldigt sällan det lyckas om man har låst hojen på ett bra sett Dvs att kedjan inte hänger fritt en halvmeter! utan man ska fylla upp så mkt som möjligt av låset

Davve84 skrev:
Jag har jobbat med dessa lås och div andramärken ! Men kan säga det att man ska köpa Abus för de är bäst! ser man hur många hojjar som blir stulna så är det väldigt sällan det lyckas om man har låst hojen på ett bra sett Dvs att kedjan inte hänger fritt en halvmeter! utan man ska fylla upp så mkt som möjligt av låset

Ah, låter vettigt, altså snurra låset kring fälgen några extra varv?

Om jag köper ett Abus från ex. Louis gäller då abus låsgaranti även i sverige ??

Davve84 skrev:

Jag tror kätting med inbyggd larm och personsökare är framtiden :)

Kay skrev:
-Det är det jag pratar om. Kostar inte mkt mer än 15-1800:- utomlands, 1700:- från tyskland tex.
Får nog bli ett sådant ändå!
Abus extreme chain 59? Funderar på ett sånt själv. Typ 180e från tyskland.

FUBAR skrev:
Abus extreme chain 59? Funderar på ett sånt själv. Typ 180e från tyskland.

-Eeexakt. Ett sådant blir det. Det är så fint att man nästan skulle köpt ett lås och låsa låset med.

Anton_Ljunghusen skrev:
Med en skärbränna lär man ju ta vilket lås som helst, men ett larm..?

Larmet skyddar ju inte bågen, men nog fan kan det skrämma iväg folk när de börjar pilla på bågen. Inte så smidigt heller o leda iväg en hoj som tjuter som tusan.
Jag tror på ett skivbromslås, fetkätting och larm. :tummenupp

KawaChris skrev:
Jag tror kätting med inbyggd larm och personsökare är framtiden :)
För typ 3000 kr/år (om jag minns rätt) så erbjuder Falck-security ett personlarm.
Om man känner sig hotad, så trycker man bara på en knapp och Falck meddelas, som direkt åker och kollar.
Det borde väl finnas liknande larm för fordon?
Så när någon börjar våldföra sig på hojen så går larmet hos Falck..
Om man dessutom lägger en sändare väl dold i hojen så att den kan lokaliseras med GPS, så vore det ju förträffligt; bara för säkerhetspersonalen att följa signalen..
En varningstext på hojen som förklarar allt detta kanske är det bästa sättet att skydda hojen mot långfingriga typer..

Ludde78 skrev:
För typ 3000 kr/år (om jag minns rätt) så erbjuder Falck-security ett personlarm.
Om man känner sig hotad, så trycker man bara på en knapp och Falck meddelas, som direkt åker och kollar.
Det borde väl finnas liknande larm för fordon?
Så när någon börjar våldföra sig på hojen så går larmet hos Falck..
Om man dessutom lägger en sändare väl dold i hojen så att den kan lokaliseras med GPS, så vore det ju förträffligt; bara för säkerhetspersonalen att följa signalen..
En varningstext på hojen som förklarar allt detta kanske är det bästa sättet att skydda hojen mot långfingriga typer..

kan bli dyrt alla gånger larmet går av av misstag...
gps e ju också bra, men fungerar ju bara om hojen har fri sikt mot himlen. ofta hamnar ju hojarna i nått annat garage/föråd där de strippas på div larm och sådant?

Billarm med GPS.......lite dyrt kanske. Men nu när du ändå är igång, så köp ngt ordentligt:-)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien