Ni som fått hojen stulen hur var den låst/larmad?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Som Jag ser det finns det finns det två sorters tjyvar den ena ägnar sig åt s.k. Joyride dvs. tar hojen kör av sig & lämnar den på en synlig plats när de kört klart. Dessa stölder är impuls brott & borde gå att skydda sig mot. Tjyven är ofta en full snorunge som gått & dreglat över en hoj & en kväll bara måste ta den.

Den andra sorten är knepigare då de är beställnings brott, de är ute efter en speciell hoj & de lokaliserar hojen & tar med den utrustning som krävs för att ta den. Ibland tar de ej hojen utan slaktar den bara på delar. Utmärkande för dessa tjyvar är deras häpnadsväckande fräckhet.

Ett exempel som drabbat mig är följande: Tjyvarna fixar tillträde till mitt gemensamma varmgarage antagligen genom att låna en magnetnyckel/bricka av någon "trevlig" granne som tippsat Dem om hojen. Seden kollar De hur hojen är låst & hur trafiken är i garaget en vardag mellan kl 03-05.00. De återvänder & bryter upp ett el-skåp ca. 3 m. från hojen för att få ström till verktygen troligen vinkel kap/slip. De plockar bort start låset, knäcker styrlåset. Så långt funkar deras plan men nu tillstöter problem först fixar De inte att få el ur skåpet då det inte finns något eluttag att bara koppla in stickpoppen i utan kräver lite el-lära för att få kräm ur proppskåpen. Sedan lyckas de inte tjyvkoppla hojen då den har start spärrar & larm, sirenen fimpade de dock. Slutligen kl 05.30 kommer en just granne som ser att kapellet på min hoj är borta vilket får honom att reagera då detta händer i april & det inte riktigt är hojväder ännu. Att sedan två gökar står uppressade mot en vägg bakom en skåpbil minskar inte direkt Hans känsla av att inte allt står rätt till. Så han går fram för att kolla vad de gör varpå de två puckona i blåställ av byggjobbar stuk med logga & allt säger god morgon & smiter ut. Egentligen kvalar dessa gökar in under kategori ett: Joyrideres/ klantarslen.

Summa för Mig blev byte av lås, fäste & plattan runt låset. Repor på tank, framskärm, sidoskärm, ljuddämpare, backspegel mm då de välte hojen under ”arbetet”. Sedan tillkommer självrisk & tjafs med försäkringsbolag & auktoriserad verkstad. Sammantaget mycket pengar & förlorade hojåkardagar. Surt!:huvet

Fråga har någon med integrerad Immobilizer dvs. i startlåset som nya hojar har (Jag har ett eftermonterat i ett Spy Ball Larm) fått hojen stulen?
Vidare då ett larm inte verkar avskräcka i ett garage undrar Jag: Ni som fått hojen stulen under liknande villkor, har Ni haft hojen förankrad med kätting, bygellås & fästögla & ändå blivit av med hojen?

Har planer på att köpa en nyare hoj med startspärr & är därför nyfiken, vidare är jag nyfikan på hur mycket järnskrot det krävs för att få ha hojen kvar?:confused:
Martin

Jag har styrlås, kätting runt bakhjulet samt lås för bromsskiva fram men går alltid och nojjar mig :näsblod

eget garage men iom att garaget vätter ut mot vägen så är jag nojjig över att en snorunge skall hitta på något.

jag har immobiliser och larm oberoende av varandra, kätting och kapell, låst innegård utan insikt och dom få gånger jag parkerar där så står den precis under mitt sovrumsfönster.

vaknar ändå kallsvettig mitt i natten ibland och måste kika på hojen :P

scenariot du beskriver känns inte som man kan skydda sig från, om tjuvarna är beredda att ta med massa seriösa verktyg finns det ju inget annat än att dom blir påkommna som kan stoppa dom.
sätta upp övervakningskameror är väl också en jävla tabu vad jag förstått?

Min DRZ:a stod parkerad på gatan med styr- och skivbromslås när den blev stulen. Samma natt försvann det 4-5 motarder i Uppsala så det var helt klart ett beställningsjobb. Troligtvis skeppades de iväg i en container över östersjön....

Spelar ingen större roll vad man gör, om någon vill sno hojen så gör dom det. Fick en hoj snodd när jag bodde på lilla essingen. Kom hem kl.0300 och den var borta kl.0900. Ena grannen såg när dom snodde den och ringde polisen... Dom kom aldrig, förvånad? Nä... Dom var minst tre pers, dom hade en hydraulisk bultsax, hojen var kedjad mot en lyktstolpe, och (hoppas ni sitter ner) en KRANBIL!

Det enda men kan göra är att gömma hojen och låsa den så den i alla fall inte kan rullas bort av en packe fjortisar, om riktiga tjuvar vill ha den så är den borta.

I stort sett alla stölder jag läser om är från gemensamma garage eller hoj som stått på gatan. Nån enstaka som fått sin stulen ur privat garage/förråd.

Hur många har fått hojen stulen från privat garage/förråd utan insyn?

Min egen uppfattning är att detta är väldigt sällsynt.

Styrlås, skivbromslås i flerbilsgarage som man inte kommer in i om man inte har en bricka.

Finns också en ögla på mc-rutan jag står i så jag ska väl komplettera med en kätting!
Men klart man går orolig, försöker titta till den varje dag.

I stort sett alla stölder jag läser om är från gemensamma garage eller hoj som stått på gatan. Nån enstaka som fått sin stulen ur privat garage/förråd.

Hur många har fått hojen stulen från privat garage/förråd utan insyn?

Min egen uppfattning är att detta är väldigt sällsynt.

Jag vet en som har fått 3 hojar stulna ur eget låst garage..

Last edited:
Har oxå ett Spyball larm på hojen. Hur pass säkert är det? Enligt manualen ska den tjuta om man t.ex klipper strömmen m.m.

Jag hade "nöjet" att prata med en f.d. hoj/biltjuv (organiserad sådan) via mitt förra jobb och han berättade att när de är ute efter att ta en hoj så gör de det oavsett larm, lås m.m. och att de går väldigt snabbt. Det tar max 10 min för dem att sno en hoj.

Undersökning/inspektion (ca 30 sek)
Styrlås = Ett par ryck så bryts det (30-40 sek)
Skivbromslås = Bågfil och såga av bromsskivan (1-2 min)
Larm = Slå sönder dosa/siren eller klippa kabeln (10 sek)
Skivbromslås med larm = Slå sönder (5 sek)
Godkänd kätting = Hydraulisk bultsax, vinkelkap eller skärbrännare = (3-6 min)

Lastbil, ner med flaket, ut med en ränna, 2-3 man rullar upp hojen, klart...

Så, vill de ta hojen så gör de det, det som gäller är enbart att på alla sätt försvåra för dem tidsmässigt, ju fler lås, kättingar och larm man har = mer tid för dem och större risk att bli upptäckta.

Ha 2st larm, ett tyst som bara går till dig + ett som även dom hör och där sirenen sitter dold och att sladden är dold så att de får leta lite, ha en siren med så hög db som möjligt och gärna flera. I samband med att larmet går, se till att en 2-300w lampa drar igång också = dagsljus, även den ska sitta på behörigt avstånd.
Sedan som sagt, ju fler lås, larm och godkända kättingar man har ju mer tid måste de lägga ner för att få loss allt.
Men kortfattat, ingen hoj är skyddad 100% (tyvärr). Sedan finns det andra metoder att tillgå, men dessa är tyvärr inte lagliga...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT