on/offroad
Bannad
Som Jag ser det finns det finns det två sorters tjyvar den ena ägnar sig åt s.k. Joyride dvs. tar hojen kör av sig & lämnar den på en synlig plats när de kört klart. Dessa stölder är impuls brott & borde gå att skydda sig mot. Tjyven är ofta en full snorunge som gått & dreglat över en hoj & en kväll bara måste ta den.
Den andra sorten är knepigare då de är beställnings brott, de är ute efter en speciell hoj & de lokaliserar hojen & tar med den utrustning som krävs för att ta den. Ibland tar de ej hojen utan slaktar den bara på delar. Utmärkande för dessa tjyvar är deras häpnadsväckande fräckhet.
Ett exempel som drabbat mig är följande: Tjyvarna fixar tillträde till mitt gemensamma varmgarage antagligen genom att låna en magnetnyckel/bricka av någon "trevlig" granne som tippsat Dem om hojen. Seden kollar De hur hojen är låst & hur trafiken är i garaget en vardag mellan kl 03-05.00. De återvänder & bryter upp ett el-skåp ca. 3 m. från hojen för att få ström till verktygen troligen vinkel kap/slip. De plockar bort start låset, knäcker styrlåset. Så långt funkar deras plan men nu tillstöter problem först fixar De inte att få el ur skåpet då det inte finns något eluttag att bara koppla in stickpoppen i utan kräver lite el-lära för att få kräm ur proppskåpen. Sedan lyckas de inte tjyvkoppla hojen då den har start spärrar & larm, sirenen fimpade de dock. Slutligen kl 05.30 kommer en just granne som ser att kapellet på min hoj är borta vilket får honom att reagera då detta händer i april & det inte riktigt är hojväder ännu. Att sedan två gökar står uppressade mot en vägg bakom en skåpbil minskar inte direkt Hans känsla av att inte allt står rätt till. Så han går fram för att kolla vad de gör varpå de två puckona i blåställ av byggjobbar stuk med logga & allt säger god morgon & smiter ut. Egentligen kvalar dessa gökar in under kategori ett: Joyrideres/ klantarslen.
Summa för Mig blev byte av lås, fäste & plattan runt låset. Repor på tank, framskärm, sidoskärm, ljuddämpare, backspegel mm då de välte hojen under ”arbetet”. Sedan tillkommer självrisk & tjafs med försäkringsbolag & auktoriserad verkstad. Sammantaget mycket pengar & förlorade hojåkardagar. Surt!
Fråga har någon med integrerad Immobilizer dvs. i startlåset som nya hojar har (Jag har ett eftermonterat i ett Spy Ball Larm) fått hojen stulen?
Vidare då ett larm inte verkar avskräcka i ett garage undrar Jag: Ni som fått hojen stulen under liknande villkor, har Ni haft hojen förankrad med kätting, bygellås & fästögla & ändå blivit av med hojen?
Har planer på att köpa en nyare hoj med startspärr & är därför nyfiken, vidare är jag nyfikan på hur mycket järnskrot det krävs för att få ha hojen kvar?
Martin
Den andra sorten är knepigare då de är beställnings brott, de är ute efter en speciell hoj & de lokaliserar hojen & tar med den utrustning som krävs för att ta den. Ibland tar de ej hojen utan slaktar den bara på delar. Utmärkande för dessa tjyvar är deras häpnadsväckande fräckhet.
Ett exempel som drabbat mig är följande: Tjyvarna fixar tillträde till mitt gemensamma varmgarage antagligen genom att låna en magnetnyckel/bricka av någon "trevlig" granne som tippsat Dem om hojen. Seden kollar De hur hojen är låst & hur trafiken är i garaget en vardag mellan kl 03-05.00. De återvänder & bryter upp ett el-skåp ca. 3 m. från hojen för att få ström till verktygen troligen vinkel kap/slip. De plockar bort start låset, knäcker styrlåset. Så långt funkar deras plan men nu tillstöter problem först fixar De inte att få el ur skåpet då det inte finns något eluttag att bara koppla in stickpoppen i utan kräver lite el-lära för att få kräm ur proppskåpen. Sedan lyckas de inte tjyvkoppla hojen då den har start spärrar & larm, sirenen fimpade de dock. Slutligen kl 05.30 kommer en just granne som ser att kapellet på min hoj är borta vilket får honom att reagera då detta händer i april & det inte riktigt är hojväder ännu. Att sedan två gökar står uppressade mot en vägg bakom en skåpbil minskar inte direkt Hans känsla av att inte allt står rätt till. Så han går fram för att kolla vad de gör varpå de två puckona i blåställ av byggjobbar stuk med logga & allt säger god morgon & smiter ut. Egentligen kvalar dessa gökar in under kategori ett: Joyrideres/ klantarslen.
Summa för Mig blev byte av lås, fäste & plattan runt låset. Repor på tank, framskärm, sidoskärm, ljuddämpare, backspegel mm då de välte hojen under ”arbetet”. Sedan tillkommer självrisk & tjafs med försäkringsbolag & auktoriserad verkstad. Sammantaget mycket pengar & förlorade hojåkardagar. Surt!

Fråga har någon med integrerad Immobilizer dvs. i startlåset som nya hojar har (Jag har ett eftermonterat i ett Spy Ball Larm) fått hojen stulen?
Vidare då ett larm inte verkar avskräcka i ett garage undrar Jag: Ni som fått hojen stulen under liknande villkor, har Ni haft hojen förankrad med kätting, bygellås & fästögla & ändå blivit av med hojen?
Har planer på att köpa en nyare hoj med startspärr & är därför nyfiken, vidare är jag nyfikan på hur mycket järnskrot det krävs för att få ha hojen kvar?

Martin