Vad gör vi för att få behålla våra MC?

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Vet inte om denna typ av frågor har varit uppe tidigare på SH, men jag känner att det kan vara bra att ha en samlad tråd för ämnet där vi ger varandra tips, trix, ideér och förslag på åtgärder på vad alla kan göra för att få behålla våra kära motorcyklar utan att något svin stjäl dom från oss.
Jag vet att det förmodligen inte går att skydda sig till 100%, inte på laglig väg i alla fall, men vad har vi för sätt att i alla fall försvåra så mycket vi kan för tjuven?

Vad har vi idag att tillgå, vad finns för lagliga hjälpmedel?

- Kedjor (kättingar)
- Golvögglor
- Larm
- GPS Tracker
- Skivbromslås med eller utan larm
- Startspärr
- Styrlås

Allt detta kan ses som "bra" saker, men tittar man på exempelvis godkända och grova kedjor från stora och erkända företag som exempelvis ABUS, inte ens dessa kedjor håller nämnvärt länge om rätt verktyg används, en kraftig bultsax tar den grövsta kedjan på 40-50 sekunder. Skivbromslås är bara "för syns skull" anser jag, oavsett med eller utan larm. Modellerna med larm avaktiveras snabbt och säkert med ett kraftigt slag med en hammare, och att sedan avlägsna själva låset tar inte lång tid då de bara kapar bromsskivan som är oerhört lätt att såga isär. Styrlåset är ju mer eller mindre ett skämt, ett snabbt och kraftfullt ryck i styret så är låset knäckt. Då återstår startspärr, men det är sällan, om nästintill aldrig som de försöker tjuvkoppla hojen på plats och köra därifrån med den, den slängs ju oftast bara upp på en kärra eller motsvarande, så sköts resten i trygg miljö någon annanstans. GPS Tracker, ja, säkert ett bra hjälpmedel på många sätt så länge inte tjuvarna misstänker att en sådan finns monterad, eller tar för givet att det finns, och tar den lilla tid som krävs för att hitta den och avaktivera den innan avfärd vilket det också finns "bra" metoder för.

Man ska naturligtvis också utgå från grundregeln att ju mer lås man har, ju mer försvårar man för tjuven och ju mer tid krävs det för tjuven att arbeta med att få bort alla hinder som finns, och detta resulterar i att det finns en större risk för tjuven att åka fast eller till och med struntar i att ta just denna hoj. Men samtidigt så vet vi också att vill dom verkligen ha något av olika skäl, så tar dom det, oavsett.

Placering är en annan aspekt i det hela. Har man tillgång till eget låst garage så kan det också försvåra, i ett garage kan man också montera in larm med rörelsedektektorer, starka lampor som tänds samt sirener som tjuter i hög och öronbedövande decibel. Parkeras hojen på gatan så underlättar det oerhört för tjuven, det säger sig naturligt, men även i låsta garage finns det fördelar för tjuven, de kan arbeta ostört under en längre tid etc.

Jag personligen använder 2st ABUS WBA-100 golvögglor fastmonterade i väggen rätt högt upp. 2st ABUS EXTREME CHAIN PLUS 59 (som ska vara ABUS värsta kedja), en av dessa löper genom ramen och den andra genom bakdäcket, och båda löper självklart via golvögglorna. Vidare har jag ett ABUS Granit Quick skivbromslås, styrlås samt startspärr. Hojen står i eget låst garage där ingen annan har tillträde eller nyckel till. Under sommaren kommer larm att installeras i garaget med rörelsedetektorer, siren med minst 130db samt att larmet kommer att kopplas så att jag får meddelande om att larmet gått via mobilen. GPS Tracker finns i tankarna och även andra ideér, dessutom bor jag väldigt nära mitt garage och kan snabbt springa ner på 20-30 sekunder.

En god vän till mig, bor ungefär som jag gör med eget låst garage och har ungefär samma typ av skyddsutrustning som jag, men har ändå blivit av med sin hoj 2 gånger från sitt garage, han har nu till och med byggt en stålbur i garagets ena hörn där han parkerar hojen och stänger en dörr...

Hur långt ska vi behöva gå för att skydda vår egendom, hur mycket tid och pengar ska vi lägga ner på skydd?
Finns det alternativa metoder än det jag listat?
Hur gör ni?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Stålbur är ju onekligen att ta steget upp till nästa nivå. Efter att ha fått ett par hojar slaktade inne i ett låst gemensamt garage funderade jag på det. Men vid enn viss punkt blir ju skyddsåtgärderna mer kostsamma än självrisken, därför hoppade jag över buren.

Fast det hade varit coolt med en bur där allehanda djävulska fällor kunde aktiveras vid inbrott, som eld, högspänning och senapsgas :3freak
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Bra tråd och bra initiativ till ett helt klart växande problem. Finns ju en hel del olika metoder som alla är mer eller mindre kontroversiella. Allt från att hitta dom som har stulit hojen och ta saken i egna händer till att snällt bara lite på att man har turen på sin sida. Fördelen med en GPS Tracker är att den även har en "shock sensor" (de flesta modeller) som reagerar på minsta rörelse då trackern är gömd och aktiverad i hojen. Dvs, sätter någon sig på hojen, vinklar den, tar av kapellet eller likande kommer det tysta larmet att gå. Detta ger dig tid att rusa ner och plocka fanskapen på bar gärning. Lyckas de dra av kapellet och shocken-sensorn inte löser ut kommer "GPS-staketet" att gå så fort de rullar hojen över 50 cm. Dvs, du har betydligt större chans att plocka dom. Detta innebär att innan tjuven hittar GPS dosan (vilket de förmodligen är för dumma för att göra) har du redan hunnit tappa ditt basebollträ på dom massa gånger

I övrigt var det någon här på forumet som har kopplat en ordentlig rökmaskin till en rörelsesensor. Rökfyller garaget på några sek, vilket gör att de ser 0.
 
Last edited:

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Jag har satsat på rejäla lås med kätting som går runt ett stabilt föremål.Under vintern monterade jag även en dold övervakningskamera, som nu lagrar en veckas händelser på nasén. Toppen att kunna kolla till garaget över webben, men tråkigt för ev. tjyvar att hamna på youtube
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Man skulle ju ha ett galler som går ner vid utgången, kopplat till en rörelsesensor. Och vips, är tjuven i buren! :D
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag, varandes elektroniknörd med lödkolv hand sedan 35år tillbaka, förordar startspärr mot joyriders. :fakta

If the tool you have is a hammer, make the problem look like a nail! :rolleyes:

Började titta på detta redan förra sommaren, men båda tummarna fastnade. :arsele

Samtliga (praktiskt användbara) mekaniska skydd som lås och kedjor etc tas på någon minut
och det krävs noll och ingen kompetens. Det behövs bara en tillräckligt stor bultsax/vinkelkap,
eventuellt kompletterad med en kolsyresläckare. :fakta

Finns det någon här som haft någon nytta av en gps-tracker?
Jättebra idé men, som sagt, praktisk nytta?

En väl implementerad startspärr däremot.
Så som jag skissat den skulle det ta mig minst en timme att gå förbi den.
Och då är det jag som installerat den och sitter på schema och specifik implementering på just den hojen. :fakta

För annan random elektroniknörd? Lätt en halv till en dag.

För random mjukisbyxbärare?
Troligen snabbare att jobba in pengarna på donken och tjöpa egen Triple. :fakta

Nackdelar? :rolleyes:
1. Man kan glömma alla fabriksgarantier.
2. Kukar systemet ur blir hojen ett bojsänke till dess att jag(eller random nörd)lagt några timmar på den.
3. Super man bort rfid-taggarna -"-. (man kan iofs få så många man vill initialt, kostar 20-100:-/st)

Fördelar:
1.Materialkostnad runt 500:-
2.Gratis installation. (I mån av tid)
3.Mycket svårare att forcera än vanliga eftermonterade startspärrar.

Vad behöver göras för att komma till första installation?
Kicka mig i baken hårt och envetet.
Varvar med blåslampa och dingla med morot.
Eller, glöm moroten, blåslampa is the shit! :gnissla

Finns ju en del andra nördar här som kanske skulle kunna chippa in lite tänk.
(plus då elektronikforumet där hardcoregänget hänger...)

Vad tror ni?
Vettigt?
Intresse?
:va

/e
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Överlarmat garage, Axis kameror påde på infart och där den förvaras.

Men den riktiga fördelen för mig är nog "Här vaktar jag" men en bild på en Boxer.

Jag ser nog faktiskt fram imot den dan nått avskrap kommer in i Qila och Soqi,s här vaktar jag sfär...

70 kilo vaktande boxertikar backar man fort bort ifrån.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Vill dom ha hojjen tar dom hojjen oavsett... men småskitar i mjukisbyxor avskräcks rätt bra med massa lås å fastkjedjad samt gärna larmad

Själv har jag min i ett flerbilsgarage med en kjetting runt bakhjulet å orginal lås med immobilizer ... fördel att bo i ett lungt område ... hadde den förrut framför radhuset men försäkringen kräver väggar å tak (å kallgaraget räckte enl samtal med FB) ... ska dock komplettera med att ha möjlighet att sätta ffast hojjen med kedjan i en betongpelare
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
När det gäller att fast förankra hojen finns inte mycket mer du kan göra med:" 2st ABUS WBA-100 golvöglor fastmonterade i väggen rätt högt upp. 2st ABUS EXTREME CHAIN PLUS 59"
Själv föredrar jag att montera öglan i höjd med fotpinnen & ställa hojen så nära väggen som möjligt med hjälp av kättingarna, dels för att det ska vara så trångt & bökigt som möjligt för tjyven & sedan för att de inte ska kunna lägga ned hojen & dra loss öglan med en bil & t.ex. fet vajer. Sedan förutsätter jag att öglorna är monterade i en betongvägg. Ramen är absolut bästa fästpunkten då däck & bromsskivor går att plocka av.
Jag skulle ha investerat i ett godkänt MC larm, då du redan har startspärr blir det billigt, fördelen är dels sänkt självrisk om någon skulle försöka stjäla hojen samt att rörelse & stöt sensorn gör det svårt för tjyven & sirenen låter riktigt högt. Det är t.ex. idet närmast omöjligt att strippa en larmad hoj på kåporna förutsatt att känsligheten är rätt inställd.
En fråga som infinner sig är: "En god vän till mig, bor ungefär som jag gör med eget låst garage och har ungefär samma typ av skyddsutrustning som jag, men har ändå blivit av med sin hoj 2 gånger från sitt garage" Hur gick dom tillväga? Bultsax, vinkelkap? Hur kom de in i garaget, via porten ? Vad var det för hoj då vissa är mer stöldbegärliga än andra?
Annars är skalskyddet till ditt garage ännu en grej du bör titta över hur ser dörrar, lås & carport ut vilka lås bör bytas & vad har du för förstärkningar av dörrar & kring låsen vad behöver du förstärka. Att larma själva garaget är också bra magnet kontakt i dörren/arna eller/och rörelsesensor kopplat till en siren & 500 watts lampa.
Själv har jag tvingats köpa Abus golvögla, 2 Abus kl. 3 kättingar, Abus bygellås Granit Extrem & Skivbromslås med kätting Granit Detecto (som jag använder på stan. Förutom Cobra/SpyBall larmet med dubbla start spärrar & larm uppringare. Ibland när jag känner för att ta en tur tvekar jag för att det är så jobbigt att låsa upp hojen - så långt har det gått! Till skillnad från dig står min hoj i ett gemensamt garage där tjyvarna i princip skulle kunna jobba med en bergsborr & dynamit utan att jag hörde något, där av larmuppringaren. Hojen skulle stå bättre för mig utanför mitt sovrumsfönster men försäkringsbolaget kräver att den är inlåst nattetid.
Good luck :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har nån pundare som går och slangar soppa ur min hoj med jämna mellanrum.
Det lär inte hjälpa att sätta på ett bättre lås på tanken för de kommer bara ha sönder det ändå.

Finns det ingen bra pinal man kan stoppa i hålet så att de inte når ner med sin slang?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag har nån pundare som går och slangar soppa ur min hoj med jämna mellanrum.
Det lär inte hjälpa att sätta på ett bättre lås på tanken för de kommer bara ha sönder det ändå.

Finns det ingen bra pinal man kan stoppa i hålet så att de inte når ner med sin slang?

Jar har hört tipset om sockerblandning för att skära motorn på tjuvarna. Se till att inte få det i din egen motor bara. :D
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Jag har satsat på rejäla lås med kätting som går runt ett stabilt föremål.Under vintern monterade jag även en dold övervakningskamera, som nu lagrar en veckas händelser på nasén. Toppen att kunna kolla till garaget över webben, men tråkigt för ev. tjyvar att hamna på youtube

Vad är det för kamera du har? Själv har jag hojen framför bilen i ett flerbilsgarage. Blev av med den för 2 somrar sedan men fick som tur var tillbaka den rätt fort. Nu är jag sugen på en trådlös och smidig kamera som jag kanske skulle kunna ha liggandes på instrumentbrädan dåld med något. alternativt motera ett "tyst larm" som bara ringer mig om det är någon där. Jag vill hellre kunna sätta åt de jävlarna än att de sticker när larmet drar igång.

Någon som har något bra tips på sådan pryl?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Folk kan ju börja med att sluta ställa hojarna ute på gatan så försvinner majoriteten av stölderna. INTE ALLA men åtminstonde endel. finns ju en anledning att det mesta stjäls under sesång.

Men man hör ju många som söker garageplats här på SH tex som ryggar direkt om det kostar mer än 300kr månaden.

att ha hojen i flerbilsgarage alà modell XL är inte mycket bättre det heller än att ha hojen ute på gatan.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hur gick dom tillväga? Bultsax, vinkelkap? Hur kom de in i garaget, via porten ? Vad var det för hoj då vissa är mer stöldbegärliga än andra?

Min väns första hoj dom stal var en GSXR750 och den andra en Z1000, GSX: en fick han dock tillbaka, men rejält förstörd, Z:an försvann säkert utomlands till ngt baltland...
Tror de använt bultsax vid ena tillfället och ngn form av kaptrissa andra gången då kapsnittet så "fint" ut. Garagedörrarna i vårt område är inte de bästa, skulle tro att det räcker med att rycka kraftigt i dörren tre-fyra gånger så sliter man upp den (tyvärr). Därav ska jag fixa till min dörr, förstärka den samt ordna bättre lås på den samt fixa larm.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag har nån pundare som går och slangar soppa ur min hoj med jämna mellanrum.
Det lär inte hjälpa att sätta på ett bättre lås på tanken för de kommer bara ha sönder det ändå.

Finns det ingen bra pinal man kan stoppa i hålet så att de inte når ner med sin slang?

finns spiraler å annat ... men konstigt att dom ens tar sig tid att bryta tanklock å böka med hävertslang....i mitt jobb är det allra vanligaste att buset slår hål i tanken/borrar med en skruvdragare och bara låter soppan rinna ner i anpassat kärl , har tillomed hittat en vässad rörstump kvar i tanken som dom bara bankar in och trär på en slang på

//edit ... och nej jag jobbar inte som pundare ... bilskadebranchen :tungan
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Jag har eget garage, "bromskivelås", och styrlås.

Men den största säkerheten jag har är att jag parkerar min bil så tätt framför garageporten på nätterna att den måste flyttas för att få ut hojen.

Har ni möjlighet så blockera dörrar, portar eller andra öppningar med eran bil.

Jag har således aldrig bilen i garaget.

Annan idé kan vara att montera rakblad, naturligtvis dolt, på hojens handtag på något sätt.
Handtagen lär ju vara det första idioterna tar i efter de har fått bort låset/låsen.

EDIT: Rakbladen skall naturligtvis inte vara permanenta utan kunna gå att plocka bort.

Har man tur då så skär de sönder senor och muskler i sina fingrar och bör rimligtvis avbryta stöldförsöket då.

Men se till att ni själva inte skär er innan eran Söndagstur:gnissla
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Som sas ovan, det måste finnas någon som haft Gps tracker på hojen som blivit stulen (eller är det så ovanligt?)

Själv har jag gett upp på att låsa mina hojar med mer än styrlås. Kedja och larm skivbromslås har då aldrig hjälpt för mig.

I den årliga budgeten ingår numer en självrisk! Tre år i rad nu har det hänt mig (2 gånger förra säsongen) Innan dem så fick jag faktiskt ett mellan år utan stöld (förutom att någon tog sliponet det året).

Jag är inte bitter.

Föresten så har jag nu flyttat till ett förhoppningsvis inte lika utsatt läge:tummenupp
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Finns det ingen bra pinal man kan stoppa i hålet så att de inte når ner med sin slang?

Ja, jag har sett att det ska finnas ngn form av låsbar pryl man kan sätta under tanklocket, men ja, vad spelar det för roll, säkert lätt att bända upp och så vipps har man ex antal repor och bucklor i tanken också + att all soppa är borta. Skulle jag få välja så, varsågod, ta soppan, men förstör inget, typ...
Annars får man väl montera dit rakblad eller liknande och hoppas att han av ngn anledning sticker ner handen och skär sig rejält... Men ja, då blev det plötsligt olagligt i lilla sverige att skydda sin egendom och man blir garanterat snabbt hämtad av polis och får 1 månad på kåken för grov misshandel medans tjuven, som vanligt i dessa fall i princip alltid går fri...
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag har nån pundare som går och slangar soppa ur min hoj med jämna mellanrum.
Det lär inte hjälpa att sätta på ett bättre lås på tanken för de kommer bara ha sönder det ändå.

Finns det ingen bra pinal man kan stoppa i hålet så att de inte når ner med sin slang?

Slanga soppa ur en hoj, dessutom regelbundet - ja man slutar aldrig förundras över vissa människors dumhet. Hur många liter tar han per kupp? Annars brukar lite mer "avancerade" pundare tömma bilar på bensin i 20 liters dunkar. Men vem vet din pundare kanske kör moppe.
I bilar sätter man en spiral i tankningsröret vilket hindrar någon att föra ned en slang i tanken. Till hoj funkar nog inte det.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top