Hur räknar egentligen försäkringsbolagen ut premien?

Försäkringsuträkningarna är ganska märkliga tycker jag. Har ett bra exempel.

Hade förut en Volvo 740 turbo, 182hk original eller vad det nu är, kostade 700kr/mån trafik på Trygghansa. Nu har jag en Toyota Corolla kombi med drygt 80hk, kostar 950kr/mån trafik på Trygghansa. Köpte min en GPz900R, skulle kosta 280kr/mån trafik på Trygghansa. Dock finns ju Bilsport MC för min, 1644kr hel/hel :)

Tack för era synpunkter. Jag och min bror bor inte långt från varandra. Vi bor på olika gator men våra hus står parallellt med varandra och jag kan typ se in i hans vardagsrum. Min bror har inga försäkringar alls på sig men jag har, dock inga på Länsf. utan på IF där jag har deras maxrabatt. Dock kunde man inte räkna ut premien på deras sida på en Kawa.

Ringde precis IF och hörde premie med dem.

Hel: 55000:-/året
Halv: 25000:-/året
Trafik: 18000:-/året

Och då ska jag ha 20% rabatt där..hehe...billigt :huvet

Last edited:
Jag försäkrade min zx7r -97 hos länsförsäkringar och fick ge 2400 halvår. Nu är jag iofs 30 och har haft mc kort i 12 år vilket säkert gör en del.

$ head -c2 /dev/random | od -An -tu2

Va? :va vad är det du försöker säga?, att det du som skrivit scriptet för slumpmässigt uträknade av försäkringar till bolagen eller?

Det var unixska för "Skriv ett slumpmässigt tal mellan 0 och 65535". På en tiogradig nördighetsskala ligger det på ca 13,76 :tummenupp

Fast de är ju partiska (förmodligen "sponsrade" av vissa bolag).
Jag ringde dem för att kolla försäkring på en fyrhjuling en gång, den billigaste de fick fram var på cirka 6 000,- om året hos ett visst bolag. Jag frågade om premien på det bolaget jag brukar använda, och de sa att den premien var på ca 8 000,-
När jag själv ringde mitt vanliga bolag var premien 1600,- hel/hel.:brinnerup

Tror också det ligger något i det. Har också provat insplanet och sedan själv ringt runt. Jag hittade flera tusen billigare trots att jag bara ringde de vanligaste typ 6 bolagen eller vad det nu finns.

Lägg en timma på att ringa runt till bolagen, det lönar sig!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul