Orimliga MC-verkstäder!

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag var ute och körde grus med några vänner den 10 augusti i år och på ett parti hamnade jag på kanten av en såphal lerpöl och hojen försvann under mig.
Hastigheten låg på 40-50 km/h och då jag alltid står upp och kör på gruset så satt jag inte på hojen när den gick i backen. Hade jag suttit så hade jag garanterat hamnat med vänstersidan under den och då hade det inte slutat lika bra för egen del.
Nu föll jag i backen och landade på armbågen och höften men hade full skyddsutrustning a la hårdskyddsjacka, höftskydd och crosstövlar vilka tog hela smällen.
Jag var öm i höften och armbågen i 2-3 dagar och gick till jobbet som vanligt så där var det inga konstigheter.

När jag lämnade in hojen på lördagen, samma dag som jag gick omkull så gjorde jag det pga att styrningen var märkligt tung när fronten belastades och gick lätt när den stod på centralstödet. Dock visade det sig vara framskärmen som tog i kraschbågen som blivit intryckt efter att jag gick omkull.
Vidare gick vänster backspegel av, vänster fotpinne knäcktes, styret fick sig en kyss men räddades av fågelpinnen, MRA rutan sprack i delningen mellan rutorna och en minimal spricka stannade nu ca 1 cm från kanterna, inget jag känner mig trygg med då den kommer att spricka vidare i värsta fall under körning och skyddsbågen trycktes in med några millimeter kvar till sidokåpan som dock klarade sig.

Hade jag med facit i hand vetat att felet var så simpelt hade jag bytt ut det trasiga själv för samma summa som självrisken och fått allt via Ebay från England på en vecka.

Min självrisk hos Bilsport & MC är 3000 kronor så det kostar mig varken mer eller mindre trodde jag...

FEL!

Sidokåpan hittades det en repa på och därför byter man ut den samt framskärmen som har lite skav från skyddsbågen men sprickan på rutan påstår de var limmad i sprickan, något iaf inte jag har gjort.
Det fanns 2 sprickor som gick ca 5 mm utanför skruvarna innan vurpan men som nu är uppspruckna 2-5 cm åt ALLA håll och min egen bedömning är att om jag kör i vinter med den rutan kommer kylan att knäcka rutan så att den går av!

Jag har hela tiden själv kontaktat MC verkstaden för att hålla mig uppdaterad på vad som händer och MC verkstaden har inte ringt mig en endaste gång förutom i måndags.

Jag skrev ett ganska argt inlägg på MC verkstadens Facebooksida som låter som följer:

"Nu börjar jag allvarligt undra över varför i helvete det ska ta nästan 2 månader för att byta ut en kraschbåge, en backspegel, en fotpinne, ett styre och en jävla framskärm på en hoj?!!!

Nu går vi in på 7e veckan som hojen står på er verkstad och förra veckan hade ni inte ens börjat på den!

Sommaren är över och jag är riktigt jävla trött på det här, ni har till fredag på er, jag kan själv ringa Bilsport och MC och avblåsa kalaset och sedan lagar jag den själv."

Svar:

"Hej Manne,
Jag tror att Verkstadschefen var i kontakt med dig i fredags angående detta. Han tar kontakt med dig under dagen, men vad jag vet så är den klar idag så när som på motorbågarna som kommer imorgon eller onsdag./MVH"


Manne:
"Då är den med andra ord inte klar förrän motorbågarna sitter på plats...
Jag ringde själv upp verkstadschefen måndagen den 9 september dvs för två veckor sedan, däremellan har jag inte hört något förrän för en halvtimme sedan då han ringde upp förmodligen pga mitt arga inlägg.

Vad jag finner mest märkligt är att ni fick skriftligen klartecken för reparation den 20 augusti från Bilsport & MC samt att jag själv fick ringa Bilsport & MC för skadebesiktning den 26 augusti varpå besiktningsmannen var hos er den 27e och godkände reparationen.
Varför börjar ni då inte beställa delar förrän två veckor senare den 11e september när ni kunde gjort det den 27e när allt var klart och kortat ner verkstadstiden avsevärt?

Jag tycker tyvärr att det här ärendet har gått i snigelfart och även om ni är väl medvetna om att jag kör hela året så hade det varit trevligt att få köra några dagar medan det fortfarande var varmt.

Och som grädde på moset byter ni ut en sidokåpa pga en liten repa samtidigt som hojen har en spräckt framruta som INTE byts ut?!!
Trots att jag först fått besked på att den inte byts ut och sen ATT den ska bytas ut men i slutänden byts den inte?

Det är min hoj som jag betalat med mina egna pengar och jag äger varenda skruv på den, är det då inte rimligt att man kontaktar mig vid frågor?
Då kunde jag upplyst om att jag har ett flång nytt kåpset och en adventuretank på väg från Tyskland som jag har hemma i slutet på veckan och vad ska jag då med kåpan ni bytt ut och som inte passar till den nya tanken?
Använda den som frisbee?!!

Däremot får jag själv köpa en ny vindruta..."

Sist jag hade en hoj inne på verkstad var det min Yamaha XT 660 -11 då jag råkade ut för balansaxellagerras förra året.

Glenn som är chefsmekaniker på Yamahacenter i Helsingborg tog emot hojen och ringde upp mig ett par dagar senare, diskuterade tidsåtgång, pris och klartecken för reparation INNAN han rörde hojen och under själva reparationen ringde han upp mig då han hittat ytterligare fel och frågade då mig om de skulle åtgärdas samt när hojen beräknades vara klar.

vill jag att ett verkstadsärende skall hanteras och jag kan med gott samvete säga att nästa gång jag råkar ut för haveri på min hoj hamnar den hos random mekaniker på Yamahacenter!!!

Jag har använt mig av Yamahacenter/RG motor i Helsingborg i två decennier och förbannar mig själv för att jag gick någon annanstans...:dummer


Denna gång valde jag en annan märkesverkstad då hojen är av annat märke än Yamaha.
Något jag inte kommer att göra igen.

Nu står jag med en extra sidokåpa, en extra framskärm ett nytt styre som aldrig blev bytt till en kostnad av ca 5000:- extra och 2 månader på säsongen som gick åt helvete.
Saken är ju den att MC verkstaden bytte ut det trasiga först nu i måndags den 23e september och eftersom de fortfarande väntar på kraschbågen så är hojen alltså inte klar än.

Fram till i fredags har den bara stått helt orörd i sex veckor!!!

Jag är rent ut sagt så heligt förbannad på MC verkstadens tillvägagångssätt i det här ärendet att jag håller på att spricka...

På torsdag kommer min adventuretank och de nya kåporna enligt DHL och när jag monterat det ska jag skicka tillbaka den nya sidokåpan till MC verkstaden och be dem använda den som askfat!

Verkstadstiden hade utan vidare kunnat kortas ner med minst tre veckor under pågående säsong och hade de besiktigat hojen direkt och konstaterat felet så kunde jag kört under dessa 7 veckorna medan vi väntat på delar!
Alternativt att jag hade betalat verkstaden för en besiktning av hojen och därefter avgjort om jag överhuvudtaget skulle blanda in försäkringsbolaget.

Om nu försäkringsbolagen tycker det är dyrt så bör de ju först och främst se över verkstädernas dåliga rutiner.

I morse var det 3,0 plusgrader när jag gick upp men nädå jag är inte bitter för att sommaren är över... :död
 
lär dig meka själv?

lämna in en hoj för byte av några kåpor och en motorbåge :va det byter du själv på en eftermiddag även om du inte vet hur en skiftnyckel ser ut ens..
 
Är väl som vanligt, försäkringsärenden är verkstädernas vintersysselsättning dvs allt annat går före.
 
Istället för snikna kommentarer om att han är arg, vilket är uppenbart, så kan man ju ha förståelse för att kundupplevelsen blir lidande i hans fall. Det är något som många fler företagare måste fatta. Utan glada kunder, ja då får man dåligt kritik.
 
Istället för snikna kommentarer om att han är arg, vilket är uppenbart, så kan man ju ha förståelse för att kundupplevelsen blir lidande i hans fall. Det är något som många fler företagare måste fatta. Utan glada kunder, ja då får man dåligt kritik.

Ja jag hade också blivit förbannad om verkstaden efter flera veckor inte ens beställt delar än.
 
Verkstadstiden hade utan vidare kunnat kortas ner med minst tre veckor under pågående säsong

Trist story..

Att hojen stått på verkstaden utan att något hänt under en längre tid kan förstås för den drabbade ses som provocerande då han står o hoppar och vill komma ut på vägarna så fort som möjligt igen.

Men vad tror du att det beror på i detta fall? Nonchalans eller bara att de är fullt uppbokade under sommaren? Din hoj och ärende läggs på kö som alla verkstadsärenden. Jag bokade en verkstadstid för vanlig service inkl oljebyta nu i somras, väntetid, 6 veckor! Aldrig hört att försäkringsärenden skulle vara högre prioriterade per automatik hos verkstäderna.

Med det sagt så förstår jag din frustration angående bristen på kommunikation från verkstaden. Själv har jag lärt mig den hårda vägen och är övertydlig vid inlämnade hos verkstäder om vad de måste återkomma med annars pröjsar jag inte en spänn, samt löpande ligger på dom för statuskoll.
 
lär dig meka själv?

lämna in en hoj för byte av några kåpor och en motorbåge :va det byter du själv på en eftermiddag även om du inte vet hur en skiftnyckel ser ut ens..

När jag lämnade in hojen på lördagen, samma dag som jag gick omkull så gjorde jag det pga att styrningen var märkligt tung när fronten belastades och gick lätt när den stod på centralstödet. Dock visade det sig vara framskärmen som tog i kraschbågen som blivit intryckt efter att jag gick omkull.

Som sagt hade du läst innantill hade du uppmärksammat varför jag lämnade in den ifrån början.

Normalt gör jag allt själv men när det kommer till större haverier så kontaktar jag verkstad.
Eftersom jag i detta fallet trodde att antingen gaffelbenen, styrlagret eller ramen fått sig en kyss så valde jag att lämna in hojen på en auktoriserad verkstad.
 
Trist story..
Jag bokade en verkstadstid för vanlig service inkl oljebyta nu i somras, väntetid, 6 veckor!

Då ser det ut som att du iaf fick den upplysningen vilket jag aldrig fick. Verkstaden har som sagt bara ringt upp mig en enda gång vilket var nu i måndags efter mitt arga inlägg på deras Facebooksida.
Noll kommunikation vilket gjort att de har belastat försäkringsbolaget med 5000:- extra för något jag inte vill ha och min bonus helt i onödan.
 
Du har angett att hojen besiktigades av bolagets reglerare, är du då helt 100 på att det är verkstaden och inte bolaget som bedömt skadorna? Dvs, bolaget har ansett att kåpglaset är skadat sen tidigare osv...
Dessutom är det ju bolaget som ska besluta om vad som ska göras i övrigt varvid frågan om de prylarna för 5000extra är nåt du borde ta med din reglerare då denne isf varit endera oinformerad (av dig?) eller något inkompetent?

Jag håller däremot med dig om att det är något "lökigt" att inte beställa delarna när väl klartecken ges.

Och ja, du äger hojen, men det är BOLAGET som äger ärendet. Dvs, verkstaden har egentligen inget mer med dig att göra när du väl överlämnat skadenumret.
Precis av samma orsak som att försäkringsbolaget tar över rätten till de skadade delarna, hjälmen, utrustningen whatever du nu fått ersättning för. Det gäller att skilja på ägare och kund.

Ville du låtit bli att byta delar som förskringsbolaget vill byta kan du mycket väl hamna i en situation där de inte vill ta i ärendet alls. De bär ansvaret för att reparera hojen till det skick den var i före tillfället. Du kan om bolaget är medgörligt få ersättning för delar som du redan råkar ha på lager. Men det är inget måste. Skilj på sak och person. Jag anser att du skäller på fel företag i stort.
 
Last edited:
Ju mer man läser om verkstäders agerande desto mer säker blir jag på att man bör göra så mycket som möjligt själv. Trafikförsäkring på hojen och lite stålar i en reparationsfond.
 
Jag försvarar inte deras bristande kommunikation. Men vilken reparationstid hade du själv hoppats på? Åtminstone 4 veckors väntetid är väl mer regel än undantag sommartid för verkstäder i tätorten.
 
Du har helt klart valt att gå över till ett skräpmärke, ett mcvarumärke med bara 5 bokstäver måste ju vara uruselt��
 
Hojen är hemma nu och jag har fått en rejäl ursäkt av verkstadschefen samt blivit kompenserad och därmed är saken utagerad.
 
Hojen är hemma nu och jag har fått en rejäl ursäkt av verkstadschefen samt blivit kompenserad och därmed är saken utagerad.

GRATTIS !
Tog 3 månader fixa en Yamaha Slider 50cc EU-moped. Inlämnad nån gång i november för 100mila service, klar i februari. Och jag hade inte ens märkt när gaffeln böjdes! Kört upp på nån trottoar som med vanlig trampcykel. Men den har ju små hjul. Och inte märkt nått konstigt när jag körde den. Med böjd gaffel.
Gissar att hade den blivit inlämnad i juni så hade också varit klar i februari.
Försäkringsjobben är det MC-firmorna lever på under vintern så de tas alltid efter säsong.
Det är därför jag numera har halvförsäkring.
 
Istället för snikna kommentarer om att han är arg, vilket är uppenbart, så kan man ju ha förståelse för att kundupplevelsen blir lidande i hans fall. Det är något som många fler företagare måste fatta. Utan glada kunder, ja då får man dåligt kritik.

Åså undrar undrar verkstäderna och handlarna varför dom går omkull en efter en:va
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top