Hur pass vältränad och hälsokostig är ni som tävlar?

Hur hälsosam är du, egentligen?


  • Antal röstningar
    0

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Finns det någon som tror på att Rossi är otränad??? Att han ligger på en låg nivå vad gäller puls under loppen, visar mer på att han är otroligt vältränad. En vältränad individ kommer snabbare upp i "normal" tävlingspuls, men den är betydligt lägre än en mer otränad individs.
Att man dricker pilsner eller röker har ju inte mycket med syreupptagningsfömågan att göra. Du kan träna som ett svin, och sen ta en pilsner, eller en cigarett, utan att all träning är förkastad.
Det finns lysande exempel inom t ex fotbollen, en av världens genom tiderna snabbaste fotbollsspelare, Johan Cruijff, (hans namn stavas faktiaskt så), rökte kopiöst mycket. Men inte fan var han otränad.
Samma sak med dansken Preben Elkkjer, två eller tre paket cigg om dagen, men han tränade som ett svin. Och det slank säkert ner både en och två pilsner i den strupen.
Eller kanske ett för den breda allmänheten mer välkänt exempel, Patrik Sjöberg. Fortfarande innehavare av Europarekordet i höjd. Rökte som fan, men tränade ännu mer.
En vältränad atlet, oavsett idrott, slår på sikt, alltid en otränad. Men visst kan även den mest vältränade någon gång få stryk av en exceptionell talang, men om talangen inte ser till att bli lika vältränad, så är det kört förr eller senare.
En atlet tävlar i kraftsport. Det var nog inte en sådan du menade.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Underbart att se, ...men han var ganska nära att bli diskad för det där.

Olof Jardenberg, som var ett ganska högt höns i MX-världen då, samt domare på denna tävling, berättade att en meddomare var på väg att lämna in protest då mottagande vätska el dyl ej var tillåtet under pågående tävling.

Olof (enl honom själv) hade tydligen pondus nog att få honom att avstå, efter att ha hotat honom med att se till att han annars skulle ha dömt sin sista tävling.

:yoparty



Carla hade en sån status i Europa så inget skulle kunna diska honom för det. På den tiden var det inga dopning regler som det är i dag. Om ngn åkte med lika mycket preparat i sin kropp som Carla gjorde då. För sin sarjde kropp.
Han sista år åkte jag serien i hop med Carla.
Serie tävlingen i Nynäshamn varvade han ända upp till 4:e man.
Då åkte vi ändå DIV 1. Han var sjukt snabb.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Förstår ditt tankesätt men det är aldeles fel. Rörelseengergin ökar med kvadraten på hastigheten men linjärt mot massan. Så dubbel massa ger dubbelt marktryck samt dubbel centripetalkraft som krävs för att hålla samma radie på kurvan vid samma hastighet.

Så vikten spelar "ingen" roll alls för vilken hastighet du kan hålla i en kurva. Nu är detta inte riktigt sant då gummi mot asfalts friktionskoefficient (alltså hur mycket sidokraft den klarar innan det släpper i förhållande till marktryck) minskar något vid högre belastning.


EDIT: alltså F=(mv^2)/r där m är massa, v hastighet och r radie på kurva. Här syns tydligt att m=80kg ger dubbelt så stor F (kraft i sidled som däcken behöver ta upp) än m=40kg. INTE 4ggr så stor kraft. nugh said.

Vad du egentligen visar är att man kan svänga 4ggr skarpare vid halva farten, och inte bara dubbelt så skarpt som man skulle kunna tro. Detta är anledningen till att det är så förbaskat svårt att ens öka farten i en kurva bara lite grann.

Jag förstår vad du menar.
Minskar man massan med 10% så minskar rörelseenergin med 10% och marktrycket med 10% och det tar ut varandra.

Jag tar alltså tillbaka det jag hävdade och hävdar motsatsen.

Tack för ett bra svar. Man lär sig något varje dag.
Nu kan jag ta en Chang till och även lite efterätt till middagen :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Låter sunt. Och jag har gymat på snarlikt sätt.
Men faktum kvarstår att du inte kommer köra fortare för att du är starkare. Det enda som händer är att du får muskelmassa som väger och dessutom kräver en massa syre.

På varv 20 när man bara ser stjärnor och använder styret för att hålla sig i så man inte ramlar av, och hjärnan börjar spela massa konstiga spratt. Så önskar man att man lagt fysträningen i löpspåret i stället.

Visserligen kan man bli lite trött i en ovan underarm eller i otränade ljumskar. men det brukar försvinna efter några dagars RR-träning.
Visst, dom väger och drar lite syre, men samtidigt så behöver man ju inte belasta dom lika hårt som klenare muskler, och vältränade muskler kan ju innehålla mer lättförbrända kolhydrater än tunnare muskler, nog så viktigt för att orka på banan. Både trötthet och kolhydratbrist kan ju göra att man inte tar rätt beslut, eller orkar jobba tillräckligt för att hänga med eller inte gå omkull.

Fast bara muskler är ju inte bra heller, det håller jag med om, konditionsträningen är minst lika viktig, men jag är fullt övertygad om att man inte kan hoppa över gym eller konditionsträning, man måste ha både och.

Jag får aldrig ont i armarna, däremot får jag hysteriskt ont i lårens framsida, både i fyrhövdade lårmuskeln och skräddarmuskeln, men det är nog den statiska ansträningen och min oförmåga att slappna av på banan som är boven där :(
 

Jocke E

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Boxholm
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Gällande maten är nog det enda jag kan ge er råd i som gammal kock!
1: undvik micrad mat! Micrad mat innehåller knappt någon näring då man "spränger" sönder näringsmolekylerna och då vet kroppen inte vart den ska göra av allt utan lägger det i fettreserverna!
2: såser, jo dom innehåller oftast mycke grädde osv men som du nämnde! Husmanskost är en förbannat bra mat när det kommer till energi och näring! Men bäst är att laga den själv så man kan reglera tex grädden i såserna osv, man vet vad man får i sig!

I övrigt, tränar du mycke bör du även äta mycke! Annars orkar inte kroppen bygga upp sig efter en träning! Tex är det bra att äta rött kött för kreatinet som i sin tur bygger muskler! Jag gick ner nästan 10 kg genom att inte äta kött alls en vända och fick tillbaka dom då jag börja äta kött igen!

Rätt kost och rätt motion är grunden för en bra kroppslig kondition, givetvis i balanserade mängder! Näringslära är min rekommendation, man behöver inte köra GI för att bli fitt i kroppen!

Lycka till :tummenupp


För den som orkar läsa vidare:
Det finns ett djurförsök som det tog hus i helvete över! Det låg förut på youtube men är sen länge banlyst! En amerikan tog en nyfödd kattkull, dela på den i två grupper. Grupp A fick vanlig kattmat och togs omhand som sig bör! Grupp B fick ALLT micrat. Maten, vatten osv och serverades sen när den hade vanlig temp. Han menade på att micrad mat var ohälsosam och en hälsorisk för våra barn medans tillverkarna menade att det inte fanns någon risk alls med micrad mat!

Försöket pågick i 2 veckor, efter dessa veckor var samtliga kattungar i grupp B döda pga näringsbrist! Om säg energimolekyler ser ut som I, fett ser ut som O, näring i sig ser ut som D, på så vis vet kroppen vart den ska göra av allt. Men micrar man maten ser allt ut som *. Det blir kaos och kroppen kan inte plasera ut rätt sak på rätt plats! Man bygger upp fettma och bryter sönder kroppen!

Jag måste fråga det här med micron har det någon betydelse om man tinar upp bröd eller kokar soppa blir det samma resultat?

Tacksam för svar så att jag kan gå ner 15 kg till banåkat börjar.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag måste fråga det här med micron har det någon betydelse om man tinar upp bröd eller kokar soppa blir det samma resultat?

Tacksam för svar så att jag kan gå ner 15 kg till banåkat börjar.

Om du ska gå ner i vikt ska du skippa traditionellt bröd och satsa på knäckebröd.

De flesta (nära nog 100%) av brödsorterna på ICA eller Konsum är som smågodis....

/ Jens
 

Jocke E

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Boxholm
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Om du ska gå ner i vikt ska du skippa traditionellt bröd och satsa på knäckebröd.

De flesta (nära nog 100%) av brödsorterna på ICA eller Konsum är som smågodis....

/ Jens

Jag äter bara hembakat bröd med massa lustiga saker i , men om nu micron är så "fel" så hjälper det ju inte. Sedan kanske man ska börja träna innan snön är borta / Jocke
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag äter bara hembakat bröd med massa lustiga saker i , men om nu micron är så "fel" så hjälper det ju inte. Sedan kanske man ska börja träna innan snön är borta / Jocke
Mikrovågsugnsteorin anser jag inte vara bevisad på något sätt så jag tror inte du ska oroa dig allt för mycket över det. Koncentrera dig på att äta vällagad och näringsriktig mat så är du på banan.
Att det ger en del andra effekter som ojämnt varm är ju iofs något som talar för att värma mat i ugn/på spis men det är en annan historia.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
En atlet tävlar i kraftsport. Det var nog inte en sådan du menade.

Atlet (grekiska athletes, kämpe) är en stark man, tyngdlyftare. I forntidens Grekland kallades tävlingsdeltagare för atlet och kunde vara brottare, spjutkastare, kapplöpare och så vidare.
I idrottssammanhang har ordet atlet främst använts för brottare och tyngdlyftare vilket bland annat avspeglas i att många idrottsklubbar med sådan inriktning kallat sig atletklubb. Det finns många exempel på atletklubbar, se till exempel Trollhättans Atletklubb. Under påverkan av internationellt språkbruk har atlet allt mer börjat användas i betydelsen idrottare (manlig eller kvinnlig) i största allmänhet.
Atletisk kroppsbyggnad nämns i Kretschmers konstitutionslära.:fakta

Från Wikipedia, nej, jag har inte skrivit det själv:banana
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag äter bara hembakat bröd med massa lustiga saker i , men om nu micron är så "fel" så hjälper det ju inte. Sedan kanske man ska börja träna innan snön är borta / Jocke
Du kan ignorera Riders svammel om mikrovågsugnar.

Låt oss begrunda Ehdins råd till föräldrar: "...ge aldrig barn mat som lagats eller värmts i mikrovågsugn, eftersom det skadar näringsämnena så att kroppen inte kan använda dem" [5]. Ett sådant påstående har kanske inte allvarliga hälsokonsekvenser, men varifrån kommer påståendet och hur riktigt är det? En sökning i flera databaser resulterade i sex studier i ämnet [6-11]. En av studierna visade en 30-40-procentig förlust av vitamin B12 i homogeniserat kött (i vatten) och mjölk vid tillagning i mikrovågsugn på full effekt i 6 minuter, varav hela 4 minuter efter det att koktemperatur uppnåtts [6]. Dessutom hade konventionellt tillagad mjölk (30 minuter i vattenbad) samma grad av B12-förlust.

Övriga studier var i motsats till den första inriktade på att simulera realistiska upphettnings- och tillagningsrutiner. Två studier visade ingen signifikant förlust av vitaminer vid uppvärmning av mjölk till 60 oC respektive 83 oC i mikrovågsugn [7, 8]. En översiktsartikel konkluderade att det ej var någon skillnad i vitaminförlust mellan tillagning av livsmedel konventionellt och i mikrovågsugn [9]. Två studier visade att konventionell uppvärmning resulterade i större vitaminförlust än uppvärmning i mikrovågsugn [10, 11].

Vår genomgång, liksom en granskning utförd av Livsmedelsverket, resulterade inte i några övertygande belägg för Susanna Ehdins påstående. Istället är tillagning av mat i mikrovågsugn "ett skonsamt sätt att tillaga mat på" [12].

En författare som plockar en isolerad del av tillgängliga resultat från denna litteratur, bryter ut den ur sitt sammanhang, bortser från motsägande litteratur, och sedan rapporterar den partiella informationen till allmänheten såsom fakta borde inte med gott samvete skriva populärvetenskap.

http://vof.se/visa-ehdin-lakar1
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Atlet (grekiska athletes, kämpe) är en stark man, tyngdlyftare. I forntidens Grekland kallades tävlingsdeltagare för atlet och kunde vara brottare, spjutkastare, kapplöpare och så vidare.
I idrottssammanhang har ordet atlet främst använts för brottare och tyngdlyftare vilket bland annat avspeglas i att många idrottsklubbar med sådan inriktning kallat sig atletklubb. Det finns många exempel på atletklubbar, se till exempel Trollhättans Atletklubb. Under påverkan av internationellt språkbruk har atlet allt mer börjat användas i betydelsen idrottare (manlig eller kvinnlig) i största allmänhet.
Atletisk kroppsbyggnad nämns i Kretschmers konstitutionslära.:fakta

Från Wikipedia, nej, jag har inte skrivit det själv:banana
Det borde stå "Under påverkan av främst journalister som skriver på töntsvenska, i direkt eller helt felaktig översättning från engelska, har atlet, helt felaktigt, allt mer börjat användas i betydelsen idrottare (manlig eller kvinnlig) i största allmänhet."
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det borde stå "Under påverkan av främst journalister som skriver på töntsvenska, i direkt eller helt felaktig översättning från engelska, har atlet, helt felaktigt, allt mer börjat användas i betydelsen idrottare (manlig eller kvinnlig) i största allmänhet."

Det är wikipedia, alltså fritt fram för språkpolisen själv att ordna!

Frågor? Framåt för f-n! :tungan

/ Jens
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vadå försvar...dåligt jag väger 115kg och satte 1.40.8 på mitt först rookie race i våras...

Fast du är ju tjock på riktigt, så det räknas ju inte. Jag är bara sådär snyggt stor. Som Humlan, fast yngre och snyggare. Och inte lika stor. Och utan kit-kablar. Och utan vett och sanns.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fast du är ju tjock på riktigt, så det räknas ju inte. Jag är bara sådär snyggt stor. Som Humlan, fast yngre och snyggare. Och inte lika stor. Och utan kit-kablar. Och utan vett och sanns.
Vad spelar det för roll när du sitter hemma under säsong? :förtrycktman
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fast du är ju tjock på riktigt, så det räknas ju inte. Jag är bara sådär snyggt stor. Som Humlan, fast yngre och snyggare. Och inte lika stor. Och utan kit-kablar. Och utan vett och sanns.

Numera är jag minus 9 kg. När säsongen startar ska jag vara minus 29 kg. Då är du betydligt fetare än jag. HAHAHAHAHAAAA
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top