Hur pass vältränad och hälsokostig är ni som tävlar?

Hur hälsosam är du, egentligen?

• Antal röstningar
    0
Det där skiljer ju mkt från förare till förare också, kommer inte ihåg om jag läste det eller om det var så att jag såg det i Faster eller hur det nu var. Men då kollade man iaf på Rossi och vem det nu var, kan ha vart Biaggi. Då hade iaf Rossi en betydligt lägre puls och körde helt oansträngt och avslappnat, han kör för att det är kul. Medan Biaggi klamrar sig fast i hojen för glatta livet, klättrar runt och försöker hålla sig på banan (i jämförelse alltså) och hade en mkt högre maxpuls. Båda ruskigt snabba, men jag behöver knappast säga vem som var snabbast... :rolleyes:

I januari numret av superbike står det också om en racerförare (brittisk tror jag) som håller på och tränar sig i form, han gick ner 3,5kg och minskade sin varvtid med 4 sekunder. Fokus för honom verkar ha legat på att gå ner i vikt, löpträning och lite gym när han hunnit står det. Ingen biffig snubbe hursomhelst...
Själv så började jag bli jävligt trött i benen efter typ 15 min på gokartbana i somras, borde nog träna upp lite kondis där.

intressant detta! om jag inte minns fel hade rossi en puls på 135 medan biaggi (tillsammans med många andra förare) låg på runt 165

Men det är som calle skrev. Mycket av det handlar inte om hur vältränad man är utan om hur mycket man kan slappna av.

Så är det inom all sport, prova kör cross. Jag är glad jag orkar 1 varv på valfri bana. Men de beror inte på dålig kondition utan för jag e tvärkass på att köra:D

Räcker med en normal grundkondis, så kommer man långt:yoparty

intressant detta! om jag inte minns fel hade rossi en puls på 135 medan biaggi (tillsammans med många andra förare) låg på runt 165

Bara för att man är fet/tung betyder väl inte att man är befriad från kondis??

Bara för att man är fet/tung betyder väl inte att man är befriad från kondis??

Inte alls. God kondition = bra syreupptagningsförmåga kan man ha oavsett kroppsform. "Testvärdet" däremot är relaterat till kroppsvikt
(ml syre / kg kroppsvikt x minut). Alltså; om två personer har samma syreupptagningsförmåga så har den lättare av dem ett högre "testvärde".

Underbart att se, ...men han var ganska nära att bli diskad för det där.

Olof Jardenberg, som var ett ganska högt höns i MX-världen då, samt domare på denna tävling, berättade att en meddomare var på väg att lämna in protest då mottagande vätska el dyl ej var tillåtet under pågående tävling.

Olof (enl honom själv) hade tydligen pondus nog att få honom att avstå, efter att ha hotat honom med att se till att han annars skulle ha dömt sin sista tävling.

:yoparty

Inte alls. God kondition = bra syreupptagningsförmåga kan man ha oavsett kroppsform. "Testvärdet" däremot är relaterat till kroppsvikt
(ml syre / kg kroppsvikt x minut). Alltså; om två personer har samma syreupptagningsförmåga så har den lättare av dem ett högre "testvärde".
Det ger sig ju rent praktiskt också, det blir ju jobbigare att flytta runt kroppen med bmi 27 än med bmi 23. Bara att jämföra två fordon, samma effekt, olika vikt. Det lättare axxar ju snabbare och klarar högre kurvhastighet :)

Sen finns det självklart undantag som bekräftar regeln :tummenupp T.ex. Watz som körde halva kvalet superstock 600 på Åsen i somras , efter 10 min och en varvtid på 1.07.nånting åker han in i depån och sätter sig på läktaren och röker :rolleyes: , finns undantag som sagt.

Lycka till

/Nitrous

Nä du! Han tog pole med 1.06.5;):)

Det ger sig ju rent praktiskt också, det blir ju jobbigare att flytta runt kroppen med bmi 27 än med bmi 23. Bara att jämföra två fordon, samma effekt, olika vikt. Det lättare axxar ju snabbare och klarar högre kurvhastighet :)

Det är inte alls sant... sätt ett sugrör till chaffis helt utan muskler vad tror du sker.... bmi och fettmäng har inget med varandra att göra... högre vikt ger mer grepp i kurvorna

Det är inte alls sant... sätt ett sugrör till chaffis helt utan muskler vad tror du sker.... bmi och fettmäng har inget med varandra att göra... högre vikt ger mer grepp i kurvorna
Jo, men nu pratade vi vikt bara ;) Det optimala är ju uthålligt stark, men liten och smal. Är två personer lika starka och uthålliga så inbillar iaf jag mig att den lättare har, iaf på pappret, fördelar på banan.

Å andra sidan vågar du inte krascha så blir du aldrig snabb :)
Då spelar det ingen roll hur det ligger till med vikten!

Ja det var väl inte ett direkt genomtänkt svar jag gav:rolleyes:
Men för att bli snabb och dessutom kunna hålla samma tempo i Gp lopp bör man nog vara vältränad annars ( äh det stämmer ju inte, jag är inte vältränad och jag kan köra 2 timmar i sträck i fulltempo eller i den fart jag klarar att köra) hmm men när man kör mycket snabbare kanske, äh jag ger upp, jag vet inte!

Men tror att man ska Bo O Leva på hojen så mycket det går!
Och kunna läsa av vad hojen gör och vad man själv gör fel :)

Du, då har jag potential att köra i cirklar runt Rossi&Co :rofl Gott läkkött har jag ju dessutom, iaf den biten är riktigt vältränad :hihi

... högre vikt ger mer grepp i kurvorna

Högre vikt ger mer friktion mellan däck och asfalt, men eftersom att centripetalkraften (hjälper dig att svänga) definieras som m*(v^2/r), den ökar alltså i kvadrat med hastigheten, så kommer den öka mycket fortare för en tyngre person. När den övergår den möjliga friktionen mellan däck och asfalt kommer man att börja glida och så småningom köra omkull.
Slutsats, det är bättre med låg vikt... iallafall i kurvor och vid acceleration.

När man vänder sig om i en svensk RR-depå, ser man ju inget annat än vältränade atleter.. Alla tänker på att äta rätt (nåt grillat) och vätskeladda (bira) dagen innan race.
Det är tur att det finns 1000cc! hehe

/JPS

När man vänder sig om i en svensk RR-depå, ser man ju inget annat än vältränade atleter.. Alla tänker på att äta rätt (nåt grillat) och vätskeladda (bira) dagen innan race.
Det är tur att det finns 1000cc! hehe

/JPS
Ja, statistiken säger ju iaf att det finns fler "lätt" nerdekade 50-åringar som snarare konserverar sig med kemikalier än överambitiösa renlevnadsmänniskor i depån :hihi

Intressant!

Någon som vet vilken arbetspuls en RR-förare kan ha mitt under ett race? Någon borde ju ha testat detta med pulsklocka.

Och även om körningen inte är allt för konditionskrävande, så är det nog rimligt att anta att bra syreupptagningsförmåga (kondis) ger uthållighet även när det gäller skärpan, och bra skärpa borde ju vara gynnsamt i det långa loppet så att säga...

Pulsklockan säger nog inte mycket om hur jobbig körningen är. Min puls drar upp till 120+ direkt jag sätter mig på hojen och då handlar det nog mer om adrenalin och koncentration.

Men bra konditon hjälper ju när man ska hålla uppe koncentrationen under en längre tid och det kanske bara var det du ville poängtera.

Man blir ingen världsmästare i RR i löparspåret, men det är nog svårt att bli det utan att spenedera tid där.
Jag tror nog på gym också, så att man orkar i hela kroppen, inte bara hjärta och lungor (=syreupptagning).

En annan viktig del är ju att ha vältränade muskler som klarar den misshandel det trots allt är att gå omkull. Starka muskler skyddar dels rent fysiskt, dessutom kan det vara bra att ha muskler som orkar efteråt. Jag tror inte jag hade klarat min senaste vurpa lika bra om jag inte hade tränat ryggen så pass mycket.

Skulle man tex förlora mycket blod så är jag rätt säker på att god kondis gör att man har bättre förutsättningar att klara det bra också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT