Hur pass vältränad och hälsokostig är ni som tävlar?

Hur hälsosam är du, egentligen?

• Antal röstningar
    0
I övrigt, tränar du mycke bör du även äta mycke! Annars orkar inte kroppen bygga upp sig efter en träning! Tex är det bra att äta rött kött för kreatinet som i sin tur bygger muskler! Jag gick ner nästan 10 kg genom att inte äta kött alls en vända och fick tillbaka dom då jag börja äta kött igen!

Kreatin har inget att göra med muskeluppbyggnad utan binder upp den mest lättillgägnliga energin i musklerna som du använder under extremt hårt arbete under väldigt korta perioder t.ex 100m! Detta gör att du antagligen aldrig kommer använda denna energi i RR!
Den som tar kreatin kan eventuellt uppnå en viss ökning i maxkapacitet men under studier av elitidrottare har det inte kunnat påvisas att kreatin ger en ökning av prestationen för alla! Däremot så kommer det att göra att du kan binda mer vatten(i musklerna) vilket lurar nyttjarna av det för de får en känsla av att vara "större"! Samma effekt men i mkt högre grad upplevs av missbrukare av anabola steroider som just binder mkt högre mängd vatten!
Protein står för muskeluppbyggnad och samband med flera näringsämnen gör att musklerna återhämtar sig!

För effektiv och hållbar viktnedgång finns endast ett sätt Träna och äta rätt!

För att sedan återknyta detta till RR så bör det absolut bästa vara konditionsträning varvat med styrketräning med egna kroppen som belastning då målet bör vara bättre uthållighet och inte större muskelvolym! Att köra cross är som många säger utmärkt träning men det förligger en ganska stor skaderisk vilket gör den riskfylld! För den som är lite lat och vill ha allt i ett är rollerblades med stavar (självklart längdåkning om du har möjlighet på försäsongen) det absolut bästa alternativet där nästan alla stora muskelgrupper används!

Last edited:
Kreatin har inget att göra med Den som tar kreatin kan eventuellt uppnå en viss ökning i maxkapacitet men under studier av elitidrottare har det inte kunnat påvisas att kreatin ger en ökning av prestationen för alla! Däremot så kommer det att göra att du kan binda mer vatten(i musklerna) vilket lurar nyttjarna av det för de får en känsla av att vara "större"! Samma effekt men i mkt högre grad upplevs av missbrukare av anabola steroider som just binder mkt högre mängd vatten!
QUOTE]

Rätt av dig, fel av mig! :tummenupp
Fråga, om vissa då får en prestationshöjande effekt bidrar inte det då till att dom kan träna lite mer och hårdare just för korta stunder? :confused:

Gällande maten är nog det enda jag kan ge er råd i som gammal kock!
1: undvik micrad mat! Micrad mat innehåller knappt någon näring då man "spränger" sönder näringsmolekylerna och då vet kroppen inte vart den ska göra av allt utan lägger det i fettreserverna!
2: såser, jo dom innehåller oftast mycke grädde osv men som du nämnde! Husmanskost är en förbannat bra mat när det kommer till energi och näring! Men bäst är att laga den själv så man kan reglera tex grädden i såserna osv, man vet vad man får i sig!

I övrigt, tränar du mycke bör du även äta mycke! Annars orkar inte kroppen bygga upp sig efter en träning! Tex är det bra att äta rött kött för kreatinet som i sin tur bygger muskler! Jag gick ner nästan 10 kg genom att inte äta kött alls en vända och fick tillbaka dom då jag börja äta kött igen!

Rätt kost och rätt motion är grunden för en bra kroppslig kondition, givetvis i balanserade mängder! Näringslära är min rekommendation, man behöver inte köra GI för att bli fitt i kroppen!

Lycka till :tummenupp

För den som orkar läsa vidare:
Det finns ett djurförsök som det tog hus i helvete över! Det låg förut på youtube men är sen länge banlyst! En amerikan tog en nyfödd kattkull, dela på den i två grupper. Grupp A fick vanlig kattmat och togs omhand som sig bör! Grupp B fick ALLT micrat. Maten, vatten osv och serverades sen när den hade vanlig temp. Han menade på att micrad mat var ohälsosam och en hälsorisk för våra barn medans tillverkarna menade att det inte fanns någon risk alls med micrad mat!

Försöket pågick i 2 veckor, efter dessa veckor var samtliga kattungar i grupp B döda pga näringsbrist! Om säg energimolekyler ser ut som I, fett ser ut som O, näring i sig ser ut som D, på så vis vet kroppen vart den ska göra av allt. Men micrar man maten ser allt ut som *. Det blir kaos och kroppen kan inte plasera ut rätt sak på rätt plats! Man bygger upp fettma och bryter sönder kroppen!

vad är en energimolekyl=I,Fett=O, och näring=D?
Framförallt vad är det för fantastisk och mystisk reaktion som förvandlar allt?

p.s. Gunde Svan hade under en stor del av sin karriär färdiglagad mat med sig. Han micrade den. Tänk va bra han skulle ha varit om han inte gjort det d.s.

Liknande försök har gjorts (Sthlms univeristet om jag inte minns fel) på växter, där man använt, vatten, kokat, vatten och micrat vatten. Plantorna som fick micrat vatten växte mycket mycket sämre än de övriga.

Inte bra att vara lat..

/JPS
Men, en micro påverkar ju dipoler, främst vatten, i maten genom elektromagnetiska vågor och ökar därmed molekylernas rörelseensergi, dvs ämnets värme stiger. Salter i vattnet påverkas också pga den strömledande förmågan, vilket kanske gör att det får andra egenskaper för växterna. Men om det påverkar proteiner, mineraler och vitaminer låter jag vara osagt.

Faktiskt så är det den amerikanska studien som jag hänvisar till och inget annat! Och dokumentationen låg som sagt på youtube, därav ramaskriet från AMERIKANSKA djuraktevister! Och om youtube funnits så länge som 20 år, det vet jag inte och nej jag har noll koll på hur en micro funkar då jag inte använder en själv! Och vad det gäller anna skipper, fuck her hon är ju sopslut som hon är så henne tål jag inte ens se på burken! Så läs vad som står inte vad du tror står! :tummenupp

Micron är ingen värme källa utan en källa som skickar ut vågor, kan inte sätta ord på det bättre än så men någon värme är det i alla fall inte så mycke vet jag! Och absolut, visst förlorar man på att värma upp mat även i vanlig ugn men om du tok bombar maten med "ljudvågor" som det mer eller mindre är i princip, så undrar jag hur mycke maten tappar då? Jag har bara studien från usa som exempel, hur det än är om man återgår till frågan så kan du nog inte själv påstå att micrad mat är direkt bra mot riktig lagad mat! :yoparty
Du får gärna länka till den!

Och det är inte ljudvågor den skickar ut, det som surrar är fläktar mm som kyler magnetronen i micron. En micro skickar ut elektromagnetisk strålning på 2,45GHz, och hör du den blir jag impad (vi hör normalt 20-20 000Hz) :D

Last edited:
Men, en micro påverkar ju dipoler, främst vatten, i maten genom elektromagnetiska vågor och ökar därmed molekylernas rörelseensergi, dvs ämnets värme stiger. Salter i vattnet påverkas också pga den strömledande förmågan, vilket kanske gör att det får andra egenskaper för växterna. Men om det påverkar proteiner, mineraler och vitaminer låter jag vara osagt.

Jag har ingen aning om hur vatten, fett, proteiner påverkas av microvågorna.. Fast jag är ganska övertygad om att det bästa är att värma mat, vatten på gammalt hederligt vis.

/JPS

Men matlådan på lunchen då, ska man äta den rumstempererad istället för att micra den? :va

Fast många gymmar ju fel, dom kör dynamisk max för att få stora fina muskler som ser snygga ut på stranden. Jag kör 30-40 repitioner, i 3 set, för att bli uthålligt stark, samtidigt som jag inte riskerar att dra sönder något utan sakta bygger upp muskelfästen mm. Visst får jag muskler, men inte broilervarianten.

Låter sunt. Och jag har gymat på snarlikt sätt.
Men faktum kvarstår att du inte kommer köra fortare för att du är starkare. Det enda som händer är att du får muskelmassa som väger och dessutom kräver en massa syre.

På varv 20 när man bara ser stjärnor och använder styret för att hålla sig i så man inte ramlar av, och hjärnan börjar spela massa konstiga spratt. Så önskar man att man lagt fysträningen i löpspåret i stället.

Visserligen kan man bli lite trött i en ovan underarm eller i otränade ljumskar. men det brukar försvinna efter några dagars RR-träning.

Rätt av dig, fel av mig! :tummenupp
Fråga, om vissa då får en prestationshöjande effekt bidrar inte det då till att dom kan träna lite mer och hårdare just för korta stunder? :confused:

Teoretiskt sett ja men de studier jag läst har inte kunnat dra definitiva slutsatser att så är fallet! Det kan endast appliceras av yttersta elit i extremt högintensiva sporter/grenar och inte ens då är resultatet givet positivt! Detta gör det helt ointressant för stora grupper utövare och även de RR!

Det måste även tilläggas att den antagna skillnaden skulle kunna vara t.ex ca 1 extra repetition i en gymövning eller liknande och den ökningen kan lika väl tillskrivas dagsform eller dylikt!

Allt detta förutsätter även att man sköter resterande förberedelser vilket få gör inkluderat elitidrottare!

Gjorde mig fattig på ett par längdskidor igår, har nu lagt på grepptejp o ska ut o plåga mig i spåret! troligtvis finns de på blocket i kväll.....?

Hehe denna centripetalkraft skapas så som du läst om i din chassiteoribok... fysikbok? :tungan

problemet är att det du säger inte alls stämmer då denna kraft motverkar sväng..... om den inte fanns skulle vi kunna svänga 180 grader på lika kort tid det fysiskt tar att svänga på styret..... och att greppet blir sämre av höre vikt stämmer inte, det blir bättre.

min metod

nu berättar ja min variant:tummenupp kört ngr säsonger roadracing på hobbynivå i nordicbott. Förra vintern gymma o träna ja mkt men hade tokstora problem med att ja fick pump i underarmarna o paja de 3 första tävlingarna pga det:gnissla trodde hela detta var pga ja gymmat till ja prata med humlan på anderstorps bana o han fråga om ja ändrat styrpinnarna, ja sa ja för fan klart ja har:näsblod sätt de som orginal sa han o nästa pass sänkte ja mig 2 sek o inget pump alls:yoparty sen för mig efter det har mitt ända hinder varit den mentala biten pga vurpor o hjärnspöken:banana det gör ont o vurpa o dåligt med cash o support om ngt skulle hända därför kör ja alltid tyvärr med en mental spärr:död

mvh tobbe

problemet är att det du säger inte alls stämmer då denna kraft motverkar sväng..... om den inte fanns skulle vi kunna svänga 180 grader på lika kort tid det fysiskt tar att svänga på styret..... och att greppet blir sämre av höre vikt stämmer inte, det blir bättre.
Det du tänker på kallas populärt centrufigalkraft, den fick vi inte ens nämna för min tidigare lärare. Centripetalkraft är en acceleration mot kurvans centrum...

Säg att du snurrar en sten i ett snöre, då har du farten som en tangent mot kurvans riktning, denna påverkas av en centripetalkraft (en acceleration) riktad mot centrum som får stenen att snurra runt.
Nu orkar jag inte skriva mer, du får läsa själv.
Friktionen mellan däck och asfalt blir större av högre vikt, så blir även accelerationen, men den ökar snabbare!

Aha, det är därför Rossi och killarna åker runt på hojar av gjutjärn och betong istället för titan aluminium och magnesium?

Det du tänker på kallas populärt centrufigalkraft, den fick vi inte ens nämna för min tidigare lärare. Centripetalkraft är en acceleration mot kurvans centrum...

Säg att du snurrar en sten i ett snöre, då har du farten som en tangent mot kurvans riktning, denna påverkas av en centripetalkraft (en acceleration) riktad mot centrum som får stenen att snurra runt.
Nu orkar jag inte skriva mer, du får läsa själv.
Friktionen mellan däck och asfalt blir större av högre vikt, så blir även accelerationen, men den ökar snabbare!

men du använder kroppsvikten som motvikt vid kurvtagning och du kan kan gå på gas tidigare med mindre nedlägg vilket ger högre snittfart med mer grepp, men som jag sa tidigare läs på och sluta svamla, sen får du skilja på orsak och verkan läs en bra bok i ämnet och byt lärare:D

Aha, det är därför Rossi och killarna åker runt på hojar av gjutjärn och betong istället för titan aluminium och magnesium?

:va:va:va vad har det med förarens kroppsvikt att göra är du helt ute och cyklar:D det är självklart att all vikt på cykel är av ondo, förutom den som sitter högt när man ska flippa cykeln från sida till sida.... det lilla man kan tjäna i kurvan förlorar man tiofallt under acceleration och inbromsning men det trodde jag alla visste:D.

Last edited:
men du använder kroppsvikten som motvikt vid kurvtagning och du kan kan gå på gas tidigare med mindre nedlägg vilket ger högre snittfart med mer grepp, men som jag sa tidigare läs på och sluta svamla, sen får du skilja på orsak och verkan läs en bra bok i ämnet och byt lärare:D

:va:va:va vad har det med förarens kroppsvikt att göra är du helt ute och cyklar:D det är självklart att all vikt på cykel är av ondo, förutom den som sitter högt när man ska flippa cykeln från sida till sida.... det lilla man kan tjäna i kurvan förlorar man tiofallt under acceleration och inbromsning men det trodde jag alla visste:D.

Hmmm.

Jag tror nog att du är lite ute och cyklar, eller så missuppfattar jag dig.

Jag är ingen fysiker med massa skola i fysik, men någonstans i skallen finns ett minne av att rörelseenergin ökar i kvadrat med hastigheten.

Så om du väger 80hk och kör i 10km/h så ger din vikt ett marktryck på 80kg och en rörelseenergi på 80kg.
Ökar du till 20km/h har du 80kg i marktryck och 320kg i rörelseenergi.
Vid 40km/h har du fortfarande bara 80kg i marktryck men 1280kg i rörelseenergi.
Vid 80 km/h har du 80kg i marktryck och 5120kg i rörelseenergi
Vid 160km/h har du fortfarande bara 80kg i marktryck men 20480kg i Rörelseenergi.

Hade du då minskat din vikt med 10kg, så tappar du 10kg marktryck men minskar rörelseenergin med 2560kg.

OBS, jag är lite osäker på vid vilken vart vikten och rörelseenergin är den samma. Det kanske inte är vid 10km/h utan redan vid 5km/h eller kanske vid 20km/h, och det kommer säkert någon snart som kan tabellerna och formlerna som rinnande vatten. Men jag försöker bara påvisa förhållandet mellan vikt och energi.

Det är alltså mycket bättre att väga lite.

Jag sprang en massa (4-8 kilometer 3-4 ggr/veck) till förra säsongen. Gick skitkasst och blev precis lika trött som innan. Så jag slutade och började koncentrera mig på hojåkningen istället.

Vips. 10 kilo tyngre åkte jag 3 sekunder snabbare. Överallt!

Nu iår är jag otränad, men 10 kilo lättare igen. Vi får se vad det ger. Förhoppningsvis mer kräm rakt fram! Det behöver jag när alla andra satsar storpengar på nya maskiner och jag harvar runt på min skorv...

Jag tror att konditionsträning aldrig är av ondo, men är lite överskattat... Men det kan vara mest för att lugna mig själv.. :rolleyes:

/ Jens

Nu får ni fan sluta kasta sand på varann! Jag hinner ju knappt ta bort skiten innan det är ny dynga inlagd!

Han tränar minst 4 gånger i veckan löpning, kickboxning och bollsporter. Han äter enbart nyttigheter med och ser det som en förluts i livet om han äter socker eller fett. Men kan säga att det var en fröjd för ögat att se honom efter 2 varv på banan helt död, och träningsverken dagen efter är inte att tala om. ..

Det där kan troligtvis härledas till att du har vanan för den typen av "arbete" vilket gör att du inte använder mer kraft/muskler/energi än nödvändigt (helt omedvetet dessutom) medans en oerfaren crosspilot spänner sig och anstränger sig multipelt jämfört med vad som egentligen behövs.

Hence; Träna på den gren du ska hålla på med så kommer din kropp att "anpassa sig". Att vara en fena på maraton hjälper förga om man ska köra ex. enduro :)

Hmmm.

Jag tror nog att du är lite ute och cyklar, eller så missuppfattar jag dig.

Jag är ingen fysiker med massa skola i fysik, men någonstans i skallen finns ett minne av att rörelseenergin ökar i kvadrat med hastigheten.
...
Det är alltså mycket bättre att väga lite.

Förstår ditt tankesätt men det är aldeles fel. Rörelseengergin ökar med kvadraten på hastigheten men linjärt mot massan. Så dubbel massa ger dubbelt marktryck samt dubbel centripetalkraft som krävs för att hålla samma radie på kurvan vid samma hastighet.

Så vikten spelar "ingen" roll alls för vilken hastighet du kan hålla i en kurva. Nu är detta inte riktigt sant då gummi mot asfalts friktionskoefficient (alltså hur mycket sidokraft den klarar innan det släpper i förhållande till marktryck) minskar något vid högre belastning.

EDIT: alltså F=(mv^2)/r där m är massa, v hastighet och r radie på kurva. Här syns tydligt att m=80kg ger dubbelt så stor F (kraft i sidled som däcken behöver ta upp) än m=40kg. INTE 4ggr så stor kraft. nugh said.

Vad du egentligen visar är att man kan svänga 4ggr skarpare vid halva farten, och inte bara dubbelt så skarpt som man skulle kunna tro. Detta är anledningen till att det är så förbaskat svårt att ens öka farten i en kurva bara lite grann.

Last edited:
Förstår ditt tankesätt men det är aldeles fel. Rörelseengergin ökar med kvadraten på hastigheten men linjärt mot massan. Så dubbel massa ger dubbelt marktryck samt dubbel centripetalkraft som krävs för att hålla samma radie på kurvan vid samma hastighet.

Så vikten spelar "ingen" roll alls för vilken hastighet du kan hålla i en kurva. Nu är detta inte riktigt sant då gummi mot asfalts friktionskoefficient (alltså hur mycket sidokraft den klarar innan det släpper i förhållande till marktryck) minskar något vid högre belastning.

EDIT: alltså F=(mv^2)/r där m är massa, v hastighet och r radie på kurva. Här syns tydligt att m=80kg ger dubbelt så stor F (kraft i sidled som däcken behöver ta upp) än m=40kg. INTE 4ggr så stor kraft. nugh said.

Vad du egentligen visar är att man kan svänga 4ggr skarpare vid halva farten, och inte bara dubbelt så skarpt som man skulle kunna tro. Detta är anledningen till att det är så förbaskat svårt att ens öka farten i en kurva bara lite grann.

Imponerende, men har ikke du en nettside å lage - du har ikke tid til å sitte her å fysikkbrodere:tuttar Forøvrig er Duccen blitt rosa?

Pulsklockan säger nog inte mycket om hur jobbig körningen är. Min puls drar upp till 120+ direkt jag sätter mig på hojen och då handlar det nog mer om adrenalin och koncentration.

Men bra konditon hjälper ju när man ska hålla uppe koncentrationen under en längre tid och det kanske bara var det du ville poängtera.

Japp!
Helt rätt att hjärtfrekvensen påverkas av både fysisk och mental belastning. Anspänning/stress med påslag av adrenalin, noradrenalin och cortisol höjer din hjärtfrekvens påtagligt.
Sannolikt är dock att om du har bra syreupptagningsförmåga (kondis) så har du också ett "vältränat antistressystem" (parasympatiska nervsystemet). Vid samma stresspåslag och fysiska belastning så kommer du (vältränad) därför fortfarande att ha klart lägre arbetspuls än den otränade och därmed vara mindre cirkulatoriskt belastad och därför både fysiskt och mentalt uthålligare.

Jag tror att pulsklockan säger rätt mycket om hur cirkulatoriskt belastande arbetet (körningen) är (som i många andra idrottssammanhang där mental och fysisk belastning samverkar).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT