Hur pass vältränad och hälsokostig är ni som tävlar?

Hur hälsosam är du, egentligen?

• Antal röstningar
    0
Tror att för just uthålligheten tränar man speciella muskler, tog med en polare till crossbanan han har bara kört vanlig mc för gata. Han tränar minst 4 gånger i veckan löpning, kickboxning och bollsporter. Han äter enbart nyttigheter med och ser det som en förluts i livet om han äter socker eller fett. Men kan säga att det var en fröjd för ögat att se honom efter 2 varv på banan helt död, och träningsverken dagen efter är inte att tala om. Själv tränar jag ytterst sällan för utom crossåkingen vilket under barmarkstider är ca 1 gång i veckan och jag klarar bra många mer än honom. Men ska vi springa mer än 2km eller lira boll i en timme är det ombytta roller.
Så tror de extra kilorna gör nog ingen skillnad så länge man tränar rätt muskler och rätt form av uthållighet. Men kommer man upp på elit nivå så gäller det nog att hitta balansen mellan fysik och uthållighet.

Högre vikt ger mer friktion mellan däck och asfalt, men eftersom att centripetalkraften (hjälper dig att svänga) definieras som m*(v^2/r), den ökar alltså i kvadrat med hastigheten, så kommer den öka mycket fortare för en tyngre person. När den övergår den möjliga friktionen mellan däck och asfalt kommer man att börja glida och så småningom köra omkull.
Slutsats, det är bättre med låg vikt... iallafall i kurvor och vid acceleration.

hjälper dig att svänga :va du får skaffa dig en chassiteori bok gällande mc

Sjukt bra tränad och helt talanglös. Det senare ger att det förra är en förutsättning för att över huvud taget utöva nåt som kan liknas rejsing.

Som f.d. rökare och inmundigare av ohällsosam kost och livstil kan jag bara säga att det är som natt och dag.

2007 var mitt första tävlingsår, jag rökte och tänkte inte alls på vad jag stoppade i mig i tid och otid. Ett race på Anderstorp var som ett maraton lopp, jag var helt knäckt.
På hösten samma år slutade jag röka, började träna kondition med löpning, styrketränade 3 ggr i veckan, var lite mer noga med vad jag stoppade i mig. Inte att jag slaviskt följde ett kostprogram, utan jag undvek såser, försökt äta fibrer/fullkorns produkter, åt 95% hemlagad mat.
Påföljande år 2008 så kändes samma race på Anderstorp som en semester i jämnförelse.

/Nitrous

Gällande maten är nog det enda jag kan ge er råd i som gammal kock!
1: undvik micrad mat! Micrad mat innehåller knappt någon näring då man "spränger" sönder näringsmolekylerna och då vet kroppen inte vart den ska göra av allt utan lägger det i fettreserverna!
2: såser, jo dom innehåller oftast mycke grädde osv men som du nämnde! Husmanskost är en förbannat bra mat när det kommer till energi och näring! Men bäst är att laga den själv så man kan reglera tex grädden i såserna osv, man vet vad man får i sig!

I övrigt, tränar du mycke bör du även äta mycke! Annars orkar inte kroppen bygga upp sig efter en träning! Tex är det bra att äta rött kött för kreatinet som i sin tur bygger muskler! Jag gick ner nästan 10 kg genom att inte äta kött alls en vända och fick tillbaka dom då jag börja äta kött igen!

Rätt kost och rätt motion är grunden för en bra kroppslig kondition, givetvis i balanserade mängder! Näringslära är min rekommendation, man behöver inte köra GI för att bli fitt i kroppen!

Lycka till :tummenupp

För den som orkar läsa vidare:
Det finns ett djurförsök som det tog hus i helvete över! Det låg förut på youtube men är sen länge banlyst! En amerikan tog en nyfödd kattkull, dela på den i två grupper. Grupp A fick vanlig kattmat och togs omhand som sig bör! Grupp B fick ALLT micrat. Maten, vatten osv och serverades sen när den hade vanlig temp. Han menade på att micrad mat var ohälsosam och en hälsorisk för våra barn medans tillverkarna menade att det inte fanns någon risk alls med micrad mat!

Försöket pågick i 2 veckor, efter dessa veckor var samtliga kattungar i grupp B döda pga näringsbrist! Om säg energimolekyler ser ut som I, fett ser ut som O, näring i sig ser ut som D, på så vis vet kroppen vart den ska göra av allt. Men micrar man maten ser allt ut som *. Det blir kaos och kroppen kan inte plasera ut rätt sak på rätt plats! Man bygger upp fettma och bryter sönder kroppen!

Last edited:
hjälper dig att svänga :va du får skaffa dig en chassiteori bok gällande mc

Hursomhelst så har han rätt, mer vikt ger mer tryck på däcken och visst, det kan ge mer grepp men det tar dig också närmare däckets gräns. Det är enkel fysik när det handlar om friktion.

Bra kondition tror jag är mycket viktigare än styrka när det kommer till RR - om vi bortser från krascher, som Hoztic förklarade ovan. Även om det inte är lika jobbigt att köra som t.ex. Enduro så hjälper konditionen huvudet, ju mer 'ork' du har kvar i krissituationen, desto mer kan du tänka på vad du gör och inte bara reagerar med reptilhjärnan som kroppen gör då du är slut. Bra kondis hjälper dig helt enkelt att träna på hojåkning när du tränar och hjälper dig fatta rätt beslut i race-situationer.

Med tanke på vad en själv och andra lägger ned på tävlandet så ser i alla fall jag det som att hålla sig i god form är det minsta man kan göra.

Är inte jag på topp kan jag inte heller klaga på att hojen, mekaniker eller leverantörer inte presterar.

Finns det någon som tror på att Rossi är otränad??? Att han ligger på en låg nivå vad gäller puls under loppen, visar mer på att han är otroligt vältränad. En vältränad individ kommer snabbare upp i "normal" tävlingspuls, men den är betydligt lägre än en mer otränad individs.
Att man dricker pilsner eller röker har ju inte mycket med syreupptagningsfömågan att göra. Du kan träna som ett svin, och sen ta en pilsner, eller en cigarett, utan att all träning är förkastad.
Det finns lysande exempel inom t ex fotbollen, en av världens genom tiderna snabbaste fotbollsspelare, Johan Cruijff, (hans namn stavas faktiaskt så), rökte kopiöst mycket. Men inte fan var han otränad.
Samma sak med dansken Preben Elkkjer, två eller tre paket cigg om dagen, men han tränade som ett svin. Och det slank säkert ner både en och två pilsner i den strupen.
Eller kanske ett för den breda allmänheten mer välkänt exempel, Patrik Sjöberg. Fortfarande innehavare av Europarekordet i höjd. Rökte som fan, men tränade ännu mer.
En vältränad atlet, oavsett idrott, slår på sikt, alltid en otränad. Men visst kan även den mest vältränade någon gång få stryk av en exceptionell talang, men om talangen inte ser till att bli lika vältränad, så är det kört förr eller senare.

Last edited:
Finns det någon som tror på att Rossi är otränad??? Att han ligger på en låg nivå vad gäller puls under loppen, visar mer på att han är otroligt vältränad. En vältränad individ kommer snabbare upp i "normal" tävlingspuls, men den är betydligt lägre än en mer otränad individs.
Att man dricker pilsner eller röker har ju inte mycket med syreupptagningsfömågan att göra. Du kan träna som ett svin, och sen ta en pilsner, eller en cigarett, utan att all träning är förkastad.
Det finns lysande exempel inom t ex fotbollen, en av världens genom tiderna snabbaste fotbollsspelare, Johan Cruijff, (hans namn stavas faktiaskt så), rökte kopiöst mycket. Men inte fan var han otränad.
Samma sak med dansken Preben Elkkjer, två eller tre paket cigg om dagen, men han tränade som ett svin. Och det slank säkert ner både en och två pilsner i den strupen.
En vältränad atlet, oavsett idrott, slår altid en otränad. Men visst kan även den mest vältränade någon gång få stryk av en exceptionell talang, men om talangen inte ser till att bli lika vältränad, så är det kört för eller senare.

Helt rätt.

Vinnande konceptet för att köra fort är att vara lätt och ha bra kondis.
Ren muskelstyrka har man inte så mycket nytta av för att köra fort.
Tvärt emot vad jag har alltså, som gymat mycket genom åren och alltid haft lite extra vikt att släpa runt på. Men alltid varit ganska stark.

Men till i sommar ska det ändras. Kör en ganska kontrollerad kost och har slutat gymma och kör bara konditionsträning. Borde väga runt 16kg mindre den här sommaren mot förra.

Däremot när folk ramlar så brukar dom utan muskler skada sig mera. Och bryter allt möjligt.

1: undvik micrad mat! Micrad mat innehåller knappt någon näring då man "spränger" sönder näringsmolekylerna och då vet kroppen inte vart den ska göra av allt utan lägger det i fettreserverna!
Men matlådan på lunchen då, ska man äta den rumstempererad istället för att micra den? :va

Vinnande konceptet för att köra fort är att vara lätt och ha bra kondis.
Ren muskelstyrka har man inte så mycket nytta av för att köra fort.
Tvärt emot vad jag har alltså, som gymat mycket genom åren och alltid haft lite extra vikt att släpa runt på. Men alltid varit ganska stark.

Men till i sommar ska det ändras. Kör en ganska kontrollerad kost och har slutat gymma och kör bara konditionsträning. Borde väga runt 16kg mindre den här sommaren mot förra.

Däremot när folk ramlar så brukar dom utan muskler skada sig mera. Och bryter allt möjligt.
Fast många gymmar ju fel, dom kör dynamisk max för att få stora fina muskler som ser snygga ut på stranden. Jag kör 30-40 repitioner, i 3 set, för att bli uthålligt stark, samtidigt som jag inte riskerar att dra sönder något utan sakta bygger upp muskelfästen mm. Visst får jag muskler, men inte broilervarianten.

Last edited:
Ja så långt tänkte jag inte:D Själv är jag van vid att det finns på alla ställen man är och jobbar på, men då är jag i hantverksbranchen..

För den som orkar läsa vidare:
Det finns ett djurförsök som det tog hus i helvete över! Det låg förut på youtube men är sen länge banlyst! En amerikan tog en nyfödd kattkull, dela på den i två grupper. Grupp A fick vanlig kattmat och togs omhand som sig bör! Grupp B fick ALLT micrat. Maten, vatten osv och serverades sen när den hade vanlig temp. Han menade på att micrad mat var ohälsosam och en hälsorisk för våra barn medans tillverkarna menade att det inte fanns någon risk alls med micrad mat!

Försöket pågick i 2 veckor, efter dessa veckor var samtliga kattungar i grupp B döda pga näringsbrist! Om säg energimolekyler ser ut som I, fett ser ut som O, näring i sig ser ut som D, på så vis vet kroppen vart den ska göra av allt. Men micrar man maten ser allt ut som *. Det blir kaos och kroppen kan inte plasera ut rätt sak på rätt plats! Man bygger upp fettma och bryter sönder kroppen!

Har du någon koll på kroppens biokemi eller ens hur en mikrovågsugn egentligen fungerar? Vad tjänar det till att sprida skrämselpropaganda om något som man inte har en aning om?

Det var en "schweizisk studie" för 10-20 år sen som beskrev hur farlig mikron var, allmänheten köpte allt utan frågor. Självklart blev de stämmda och det visade sig att "deras experimenet" inte var protokollförda, inga källor, ingenting!(Påhittade kan man kalla det alltså) Att de fick skaka galler ett år hjälper inte industrin mkt när deras ryktesspridning håller i sig 20 år senare. Dessutom med draghjälp från Anna Skipper och sällskap.

Näringsmolekyler (vitaminer) sönderdelas av all uppvärmning, förmodligen rätt lite i mikron så uppvärmningen sker under en kort tid. Om du är rädd för cancer och förstörda "näringsmolekyler" skulle jag tipsa dig att undvika stekning och istället ångkoka eller mikra :banana all mat.

Skulle möjligtvis kunna köpa att värmen kan hjälpa till att urlaka kemikalier från matlådan(i plast) men det avhjälps lätt genom att lägga maten på en tallrik innan mikring.

Ha det gött, dags att gå iväg och förbättra kondisen. Sen hem för mikrad :yoparty piråg!

Har du någon koll på kroppens biokemi eller ens hur en mikrovågsugn egentligen fungerar? Vad tjänar det till att sprida skrämselpropaganda om något som man inte har en aning om?

Det var en "schweizisk studie" för 10-20 år sen som beskrev hur farlig mikron var, allmänheten köpte allt utan frågor. Självklart blev de stämmda och det visade sig att "deras experimenet" inte var protokollförda, inga källor, ingenting!(Påhittade kan man kalla det alltså) Att de fick skaka galler ett år hjälper inte industrin mkt när deras ryktesspridning håller i sig 20 år senare. Dessutom med draghjälp från Anna Skipper och sällskap.

Näringsmolekyler (vitaminer) sönderdelas av all uppvärmning, förmodligen rätt lite i mikron så uppvärmningen sker under en kort tid. Om du är rädd för cancer och förstörda "näringsmolekyler" skulle jag tipsa dig att undvika stekning och istället ångkoka eller mikra :banana all mat.

Skulle möjligtvis kunna köpa att värmen kan hjälpa till att urlaka kemikalier från matlådan(i plast) men det avhjälps lätt genom att lägga maten på en tallrik innan mikring.

Ha det gött, dags att gå iväg och förbättra kondisen. Sen hem för mikrad :yoparty piråg!

Faktiskt så är det den amerikanska studien som jag hänvisar till och inget annat! Och dokumentationen låg som sagt på youtube, därav ramaskriet från AMERIKANSKA djuraktevister! Och om youtube funnits så länge som 20 år, det vet jag inte och nej jag har noll koll på hur en micro funkar då jag inte använder en själv! Och vad det gäller anna skipper, fuck her hon är ju sopslut som hon är så henne tål jag inte ens se på burken! Så läs vad som står inte vad du tror står! :tummenupp

Micron är ingen värme källa utan en källa som skickar ut vågor, kan inte sätta ord på det bättre än så men någon värme är det i alla fall inte så mycke vet jag! Och absolut, visst förlorar man på att värma upp mat även i vanlig ugn men om du tok bombar maten med "ljudvågor" som det mer eller mindre är i princip, så undrar jag hur mycke maten tappar då? Jag har bara studien från usa som exempel, hur det än är om man återgår till frågan så kan du nog inte själv påstå att micrad mat är direkt bra mot riktig lagad mat! :yoparty

Last edited:
1: undvik micrad mat! Micrad mat innehåller knappt någon näring då Försöket pågick i 2 veckor, efter dessa veckor var samtliga kattungar i grupp B döda pga näringsbrist! Om säg energimolekyler ser ut som I, fett ser ut som O, näring i sig ser ut som D, på så vis vet kroppen vart den ska göra av allt. Men micrar man maten ser allt ut som *. Det blir kaos och kroppen kan inte plasera ut rätt sak på rätt plats! Man bygger upp fettma och bryter sönder kroppen!

Liknande försök har gjorts (Sthlms univeristet om jag inte minns fel) på växter, där man använt, vatten, kokat, vatten och micrat vatten. Plantorna som fick micrat vatten växte mycket mycket sämre än de övriga.

Inte bra att vara lat..

/JPS

Det kan man se rätt tydligt i MotoGP när Randy de Puniet vurpade titt som tätt säsongen -08 och var så vitt jag vet inte borta speciellt mycket på grund av det. Han är rätt krallig och hans muskler räddade nog honom en del.

Faktiskt så är det den amerikanska studien som jag hänvisar till och inget annat! Och dokumentationen låg som sagt på youtube, därav ramaskriet från AMERIKANSKA djuraktevister! Och om youtube funnits så länge som 20 år, det vet jag inte och nej jag har noll koll på hur en micro funkar då jag inte använder en själv! Och vad det gäller anna skipper, fuck her hon är ju sopslut som hon är så henne tål jag inte ens se på burken! Så läs vad som står inte vad du tror står! :tummenupp

Micron är ingen värme källa utan en källa som skickar ut vågor, kan inte sätta ord på det bättre än så men någon värme är det i alla fall inte så mycke vet jag! Och absolut, visst förlorar man på att värma upp mat även i vanlig ugn men om du tok bombar maten med "ljudvågor" som det mer eller mindre är i princip, så undrar jag hur mycke maten tappar då? Jag har bara studien från usa som exempel, hur det än är om man återgår till frågan så kan du nog inte själv påstå att micrad mat är direkt bra mot riktig lagad mat! :yoparty
En film som är borttagen från YouTube känns inte som en så särskilt stark källa.

Det körs även i år en utmaning på Shapelink.com för dom som tänker köra ERF/Road Racing. Dra ett PM om ni är intresserade av att vara med.
Jag tränar så in i h-e just nu med spinning och styrketräning. Vad det gäller maten så kan man alltid diskutera vad som är rätt eftersom det är tveksamt om dom gamla teorierna håller, finns en del underhållande läsning på kostdoktorn.se om LCHF (Low Carb, High Fat) Själv tror jag att det är självdisciplin som gäller, något jag lider brist på :gnissla
Kontenta är att jag är fet, kraschfeg och dessutom en gammal gubbe så jag kommer aldrig bli snabb :D MEN jag har j-vligt roligt ändå :yoparty

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla