Hur palla upp när man ska ta bort framhjulet

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Tja

Är det någon som har något tipps om hur man kan pallaupp framgaffeln på ett bra sätt för att ta bort framhjulet. (å byta däck)

viket är det bästa sättet att avgöra vilket däck jag ska ha?, har ett Metzler (kommer inte ihåg modell just nu) men det finns inte som framdäck också.

/T

Fäll ner stödet. Ställ dig på vänster sida om hojen. Luta hojen mot dig så framhjulet går i luften, skjut sen under ett par vedklasar eller NÅTT under avgassystem och låt hojen luta på det.

Fast lossa framändan först.

Jag drar ett spännband runt en takbjälke och bakom styrhuvudet,
sen är det bara att pumpa upp framändan.

Sicka in garagedomkraften under hasplåten och lyft!

pallbockar under fotpinnarna, lossa allt först.

Jag måste bara hålla med en föregående talare om att lossa hjulet innan man lyfter upp hojen! :fakta

Själv har jag en vinch som är till för att dra upp stubbar ur marken, så hissar jag upp den i styrkronan... :tummenupp

ski_extreme skrev:
Tja

Är det någon som har något tipps om hur man kan pallaupp framgaffeln på ett bra sätt för att ta bort framhjulet. (å byta däck)

viket är det bästa sättet att avgöra vilket däck jag ska ha?, har ett Metzler (kommer inte ihåg modell just nu) men det finns inte som framdäck också.

/T

Spännband i taket & runt styrkronan

Bifogat

• IMGP2662.JPG
    IMGP2662.JPG
    48.2 KB · Visningar: 1,075
ja har krokar i taket som ja sätter spännband o sen "pumpar" ja upp framändan. Har även gjort samma för bakhjulet. Enduron lyfter jag upp på 3 bildäck med en spånplatta överst. Då står den kanon stadigt!

/ Hannes

Men jag undrar bara om framgafflarna kan ta skada av att stå uppbaxade mot ett par pallar.... Vill ju inte skada min lilla pärla.....:):)

Men snälla ni... Krokar i taket och spännband hit och dit... Depåstöd heter det, köp ett sådant och slipp allt krångel.

McB skrev:
Men snälla ni... Krokar i taket och spännband hit och dit... Depåstöd heter det, köp ett sådant och slipp allt krångel.
En krok i taket och ett spel är inte dyrare och då kan man dessutom byta styrlager och packboxar relativt bekymmersfritt. Snälla du.

En domkraft, eller en krok i taket. Satsa på att sätta upp ett fäste i taket, det kommer väl till hands många gånger..

Ugluk skrev:
En krok i taket och ett spel är inte dyrare och då kan man dessutom byta styrlager och packboxar relativt bekymmersfritt. Snälla du.

Jag tycker jag byter packboxar väldigt bekymmersfritt med mitt depåstöd. :tummenupp

Bifogat

• MVC-032F.JPG
    MVC-032F.JPG
    50.1 KB · Visningar: 448
hEcYh00k skrev:
Jag tycker jag byter packboxar väldigt bekymmersfritt med mitt depåstöd. :tummenupp
Jo, det bubbelt så dyra och skrymmande stödet klarar faktiskt en uppgift mer än sin billigare släkting. :tummenupp

Mitt tips är ändå krok i taket om möjligheten finns. Klart vettig investering som tidigare nämnts.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla