Hur mycket minskar en hoj i värde av att välta?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Som rubrik, hur mycket minskar en (hyfsat ny) hoj i värde av att den välter på exempelvis parkeringsplatsen? Vad är era erfarenheter och bör man undvika att köpa en hoj som vält?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Min frus Ducati blev påbackad ( sa hon ) och välte o-våldsamt omkull och kostade 28.000:- i kåpor, handtagsänder ( ända?) och kanske nått kåpglas. Och så slapp hon vinterförvaring det året för den stod på Ducati Sthlm hela vintern

Den minskade inget i värde för allt lagades och vi tjallade inte ner oss själva 5 år senare
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag tejpade lite. Välta kostar bara en halv rulle silvertejp. Inget gnäll hos bilprovningen heller. Köpte ett komplett kåpsett och tank i mycket bra skick för 10000:- innan jag sålde den. Gjorde ca 15000:- på säljpriset att jag vält med den samt att jag köpte den från en mc-skrot. Min reparationskostnad totalt var max 20000:-
 
Last edited:

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Min frus Ducati blev påbackad ( sa hon ) och välte o-våldsamt omkull och kostade 28.000:- i kåpor, handtagsänder ( ända?) och kanske nått kåpglas. Och så slapp hon vinterförvaring det året för den stod på Ducati Sthlm hela vintern

Den minskade inget i värde för allt lagades och vi tjallade inte ner oss själva 5 år senare

Jovars, frågan förutsätter ju att hojen inte blir helt demolerad utan kanske får några skråmor mer. Säg lite repor på motorn.
 

DaK

Medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Lätt halvering av värdet! Det är samma sak med olja och däck, är det inte originalolja och originaldäck kvar på en 10-15 år gammal hoj så ska man dra av rejält på priset.
Och det viktigaste av allt luften i däcken får inte vara utbytt, utan måste vara luften som fylldes i vid tillverkningen av motorcykeln!
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vad bra tips ni ger. Nu jädrar ska här prutas!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vad bra tips ni ger. Nu jädrar ska här prutas!
okej, så någre repor på gaffelben ram eller motor. Saknade hojen försäkring och säljs med dessa skador blir det ju lite knepigare...

Är de obetydliga? Då är svaret obetydligt. Är det störande mkt, jag hade kanske tyckt att hojen borde ligga några tusen under motsvarande hoj utan skadorna. Hade jag prutat pga några stenskott, nej knappast. Vill man ha nytt får man köpa nytt.

Säljaren sätter priset efter hojens helhetsintryck. Blir den inte såld sänker man. Är du pedantisk? Då vill du väl inte ha den ändå. Gå vidare.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
okej, så någre repor på gaffelben ram eller motor. Saknade hojen försäkring och säljs med dessa skador blir det ju lite knepigare...

Är de obetydliga? Då är svaret obetydligt. Är det störande mkt, jag hade kanske tyckt att hojen borde ligga några tusen under motsvarande hoj utan skadorna. Hade jag prutat pga några stenskott, nej knappast. Vill man ha nytt får man köpa nytt.

Säljaren sätter priset efter hojens helhetsintryck. Blir den inte såld sänker man. Är du pedantisk? Då vill du väl inte ha den ändå. Gå vidare.
Nja, är väl mest att det verkar som att folk är lite skraja för att köpa hojar som legat, även om skadorna är minimala, så jag ville se om det fanns någon annan underliggande orsak än den kosmetiska, samt om det påverkar priset mycket om jag köper en ny exempelvis.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nja, är väl mest att det verkar som att folk är lite skraja för att köpa hojar som legat, även om skadorna är minimala, så jag ville se om det fanns någon annan underliggande orsak än den kosmetiska, samt om det påverkar priset mycket om jag köper en ny exempelvis.
Aldrig hört talas om någon som är rädd för att köpa en hoj som tippat på parkeringen. Däremot kraschad. Själv har jag svårt för att förstå det, när en hoj är lagad är den inte kraschad längre...
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Aldrig hört talas om någon som är rädd för att köpa en hoj som tippat på parkeringen. Däremot kraschad. Själv har jag svårt för att förstå det, när en hoj är lagad är den inte kraschad längre...
Kraschad tänker jag mig att det kan finnas dolda fel som visar sig först i särskilda situationer, men lagd vet jag inte. Vet inte om folk är rädda men har sett modeller med någon repa på motorn och som blivit lagd ligga ute på annons längre än de som är repfria.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Nja, är väl mest att det verkar som att folk är lite skraja för att köpa hojar som legat, även om skadorna är minimala, så jag ville se om det fanns någon annan underliggande orsak än den kosmetiska, samt om det påverkar priset mycket om jag köper en ny exempelvis.
Alla hojar har väl sin köpare. Finns dom som inte bryr sig om repor och sprickor i plasten och så finns det dom som vill ha en felfri hoj utan kinakåpor. För den senare kategorin är värdet betydligt mindre, eftersom originalplast är väldigt dyrt i förhållande till värdet på en begagnad hoj.
Om det överhuvudtaget går att få tag på.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
För att inte tala om, gud förbjude om hojen har varit i närheten av en bana... eller till och med kört PÅ en bana.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är bankörning dåligt för hojen? På vilket sätt?
Banor har en speciell asfalt som orsakar ett enormt slitage på kolvringar och kamaxlar, bränslepumpen kan ta stryk också.

Kallstarter, rödljusrace, att knycka upp den på slangen mm anses dock vara direkt hälsosamt för hojen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top