Hur mycket minskar en hoj i värde av att välta?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Som rubrik, hur mycket minskar en (hyfsat ny) hoj i värde av att den välter på exempelvis parkeringsplatsen? Vad är era erfarenheter och bör man undvika att köpa en hoj som vält?
 
Min frus Ducati blev påbackad ( sa hon ) och välte o-våldsamt omkull och kostade 28.000:- i kåpor, handtagsänder ( ända?) och kanske nått kåpglas. Och så slapp hon vinterförvaring det året för den stod på Ducati Sthlm hela vintern

Den minskade inget i värde för allt lagades och vi tjallade inte ner oss själva 5 år senare
 
Jag tejpade lite. Välta kostar bara en halv rulle silvertejp. Inget gnäll hos bilprovningen heller. Köpte ett komplett kåpsett och tank i mycket bra skick för 10000:- innan jag sålde den. Gjorde ca 15000:- på säljpriset att jag vält med den samt att jag köpte den från en mc-skrot. Min reparationskostnad totalt var max 20000:-
 
Last edited:
Min frus Ducati blev påbackad ( sa hon ) och välte o-våldsamt omkull och kostade 28.000:- i kåpor, handtagsänder ( ända?) och kanske nått kåpglas. Och så slapp hon vinterförvaring det året för den stod på Ducati Sthlm hela vintern

Den minskade inget i värde för allt lagades och vi tjallade inte ner oss själva 5 år senare

Jovars, frågan förutsätter ju att hojen inte blir helt demolerad utan kanske får några skråmor mer. Säg lite repor på motorn.
 
Lätt halvering av värdet! Det är samma sak med olja och däck, är det inte originalolja och originaldäck kvar på en 10-15 år gammal hoj så ska man dra av rejält på priset.
Och det viktigaste av allt luften i däcken får inte vara utbytt, utan måste vara luften som fylldes i vid tillverkningen av motorcykeln!
 
Vad bra tips ni ger. Nu jädrar ska här prutas!
 
Vad bra tips ni ger. Nu jädrar ska här prutas!
okej, så någre repor på gaffelben ram eller motor. Saknade hojen försäkring och säljs med dessa skador blir det ju lite knepigare...

Är de obetydliga? Då är svaret obetydligt. Är det störande mkt, jag hade kanske tyckt att hojen borde ligga några tusen under motsvarande hoj utan skadorna. Hade jag prutat pga några stenskott, nej knappast. Vill man ha nytt får man köpa nytt.

Säljaren sätter priset efter hojens helhetsintryck. Blir den inte såld sänker man. Är du pedantisk? Då vill du väl inte ha den ändå. Gå vidare.
 
okej, så någre repor på gaffelben ram eller motor. Saknade hojen försäkring och säljs med dessa skador blir det ju lite knepigare...

Är de obetydliga? Då är svaret obetydligt. Är det störande mkt, jag hade kanske tyckt att hojen borde ligga några tusen under motsvarande hoj utan skadorna. Hade jag prutat pga några stenskott, nej knappast. Vill man ha nytt får man köpa nytt.

Säljaren sätter priset efter hojens helhetsintryck. Blir den inte såld sänker man. Är du pedantisk? Då vill du väl inte ha den ändå. Gå vidare.
Nja, är väl mest att det verkar som att folk är lite skraja för att köpa hojar som legat, även om skadorna är minimala, så jag ville se om det fanns någon annan underliggande orsak än den kosmetiska, samt om det påverkar priset mycket om jag köper en ny exempelvis.
 
Nja, är väl mest att det verkar som att folk är lite skraja för att köpa hojar som legat, även om skadorna är minimala, så jag ville se om det fanns någon annan underliggande orsak än den kosmetiska, samt om det påverkar priset mycket om jag köper en ny exempelvis.
Aldrig hört talas om någon som är rädd för att köpa en hoj som tippat på parkeringen. Däremot kraschad. Själv har jag svårt för att förstå det, när en hoj är lagad är den inte kraschad längre...
 
Aldrig hört talas om någon som är rädd för att köpa en hoj som tippat på parkeringen. Däremot kraschad. Själv har jag svårt för att förstå det, när en hoj är lagad är den inte kraschad längre...
Kraschad tänker jag mig att det kan finnas dolda fel som visar sig först i särskilda situationer, men lagd vet jag inte. Vet inte om folk är rädda men har sett modeller med någon repa på motorn och som blivit lagd ligga ute på annons längre än de som är repfria.
 
Nja, är väl mest att det verkar som att folk är lite skraja för att köpa hojar som legat, även om skadorna är minimala, så jag ville se om det fanns någon annan underliggande orsak än den kosmetiska, samt om det påverkar priset mycket om jag köper en ny exempelvis.
Alla hojar har väl sin köpare. Finns dom som inte bryr sig om repor och sprickor i plasten och så finns det dom som vill ha en felfri hoj utan kinakåpor. För den senare kategorin är värdet betydligt mindre, eftersom originalplast är väldigt dyrt i förhållande till värdet på en begagnad hoj.
Om det överhuvudtaget går att få tag på.
 
Är bankörning dåligt för hojen? På vilket sätt?
Banor har en speciell asfalt som orsakar ett enormt slitage på kolvringar och kamaxlar, bränslepumpen kan ta stryk också.

Kallstarter, rödljusrace, att knycka upp den på slangen mm anses dock vara direkt hälsosamt för hojen.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top