Hur mycket minskar en hoj i värde av att välta?

Banor har en speciell asfalt som orsakar ett enormt slitage på kolvringar och kamaxlar, bränslepumpen kan ta stryk också.

Kallstarter, rödljusrace, att knycka upp den på slangen mm anses dock vara direkt hälsosamt för hojen.
Det låter jättedåligt. Sliter det mycket på ABS-en också?
 
Bara om den är utrustad med ABS.
Det vet man ju inte alltid.

Men ja, bankörning sliter på hojar vs att köra gata.
Allt blir ju mer extremt använt. Men känn på ditt objekt bara, slitdelar är ju slitdelar, gillar du den så köp.
 
Bara om den är utrustad med ABS.
Det vet man ju inte alltid.

Men ja, bankörning sliter på hojar vs att köra gata.
Allt blir ju mer extremt använt. Men känn på ditt objekt bara, slitdelar är ju slitdelar, gillar du den så köp.
Tror nog dock att allt fucko skruvande på allsköns hojar sliter mer än lite bankörning. Är ju inte många banåkare som frågar om gas Wiren går att skarva.
Inget oljetryck. Kopplingen är konstig sedan jag blabla bla. Blinkers funkar ej, hojen startar ej osv osv.
 
Banor har en speciell asfalt som orsakar ett enormt slitage på kolvringar och kamaxlar, bränslepumpen kan ta stryk också.

Kallstarter, rödljusrace, att knycka upp den på slangen mm anses dock vara direkt hälsosamt för hojen.

Sålde precis min R1 2016 .. fick en förfrågan av en kille om den var bankörd.. jag svarade att den var både bankörd & bakhjulsskörd .. fick en tumme upp i sms, men hörde aldrig av killen igen

sedan var det en "gubbe" på 59 som köpte den och skulle börja köra bana,. undrar hur det gått... måste ha rasat dIreckT!!
 
Jovars, frågan förutsätter ju att hojen inte blir helt demolerad utan kanske får några skråmor mer. Säg lite repor på motorn.
Min z1000sx hade ingen påtaglig påverkan på pris trots att jag ramlat omkull på båda sidorna (stillastående, det är jobbigt att köra hoj med en färsk ryggmärgsskada) och det var lite smårepor på motorkåporna. Den ramlade också omkull på bana en gång, och behövde lite kärlek från verkstad.
Pekade noga ut småskavankerna för köparen och han tyckte den såg nästan ny ut för de nära 5000 milen den hade gått. :hihi

Jag hade åas inte lagt ut den för skampriser på blocket.
 
Sålde precis min R1 2016 .. fick en förfrågan av en kille om den var bankörd.. jag svarade att den var både bankörd & bakhjulsskörd .. fick en tumme upp i sms, men hörde aldrig av killen igen

sedan var det en "gubbe" på 59 som köpte den och skulle börja köra bana,. undrar hur det gått... måste ha rasat dIreckT!!
Jag har frågat säljare som påstår att deras sporthojar aldrig gått en meter bana varför i hela friden de inte rastat hojen ordentligt. :hihi
Motorras för att hojen gått på bana brukar ju inte vara det hojar dör av heller, snarare att man använder dem som jordfräs längs nån mysig 70-väg. Med undantag för modeller med fel, då. Men där hjälper det ju inte att låta bli att köra bana ändå.
 
Den tappar 26,3% av värdet om den är tappad på båda sidor. Om den bara är tappad på ena sidan kan du dela värdeminskningen med pi.
 
Klart som fan att hojens värde minskar om den bär spår av diverse marksyningar. Då spelar det nog mindre roll om marksyningarna skett stillastående eller med hastighet. Prislista på de delar som skadas finns hos handlaren (här på SH finns bara åsikter). Sedan får du ställa nypriset på delarna mot vad som anses vara normalt slitage och räkna ut en vettig mellanskillnad.

Och visst fan orsakar bankörning mer slitage än gatkörning. Särskilt om hojen ägs av en vanlig svensk bandagsåkare. Den som hävdar något annat lever inte i verkligheten. Höga varv, övervarv och taffliga nedväxlingar belastar allehanda motordelar onödigt hårt. Hemmagjorda avgassystem med tredubbla ljuddämpare kombinerat med ovilja att lägga ut pengar på en vettig bränslemappning ger med högsta sannolikhet en fet gång som tvättar bort smörjningen från kolvringarna. Kolvringar som ändå smörjs av en usel Biltemaolja filtrerad av billigaste möjliga eftermarknadsfilter som byts alltför sällan. Ett allmänt tveksamt underhåll, absolut inte kontroll av ventilspel och undermåliga kraschreparationer mer i syfte att dölja skador än att fixa dem. Det är ju bara att läsa runt bland frågorna här på SH så fattar man ganska fort hur landet ligger…
 
Klart som fan att hojens värde minskar om den bär spår av diverse marksyningar. Då spelar det nog mindre roll om marksyningarna skett stillastående eller med hastighet. Prislista på de delar som skadas finns hos handlaren (här på SH finns bara åsikter). Sedan får du ställa nypriset på delarna mot vad som anses vara normalt slitage och räkna ut en vettig mellanskillnad.

Och visst fan orsakar bankörning mer slitage än gatkörning. Särskilt om hojen ägs av en vanlig svensk bandagsåkare. Den som hävdar något annat lever inte i verkligheten. Höga varv, övervarv och taffliga nedväxlingar belastar allehanda motordelar onödigt hårt. Hemmagjorda avgassystem med tredubbla ljuddämpare kombinerat med ovilja att lägga ut pengar på en vettig bränslemappning ger med högsta sannolikhet en fet gång som tvättar bort smörjningen från kolvringarna. Kolvringar som ändå smörjs av en usel Biltemaolja filtrerad av billigaste möjliga eftermarknadsfilter som byts alltför sällan. Ett allmänt tveksamt underhåll, absolut inte kontroll av ventilspel och undermåliga kraschreparationer mer i syfte att dölja skador än att fixa dem. Det är ju bara att läsa runt bland frågorna här på SH så fattar man ganska fort hur landet ligger…
Salt i morronkaffet?
 
Klart som fan att hojens värde minskar om den bär spår av diverse marksyningar. Då spelar det nog mindre roll om marksyningarna skett stillastående eller med hastighet. Prislista på de delar som skadas finns hos handlaren (här på SH finns bara åsikter). Sedan får du ställa nypriset på delarna mot vad som anses vara normalt slitage och räkna ut en vettig mellanskillnad.

Och visst fan orsakar bankörning mer slitage än gatkörning. Särskilt om hojen ägs av en vanlig svensk bandagsåkare. Den som hävdar något annat lever inte i verkligheten. Höga varv, övervarv och taffliga nedväxlingar belastar allehanda motordelar onödigt hårt. Hemmagjorda avgassystem med tredubbla ljuddämpare kombinerat med ovilja att lägga ut pengar på en vettig bränslemappning ger med högsta sannolikhet en fet gång som tvättar bort smörjningen från kolvringarna. Kolvringar som ändå smörjs av en usel Biltemaolja filtrerad av billigaste möjliga eftermarknadsfilter som byts alltför sällan. Ett allmänt tveksamt underhåll, absolut inte kontroll av ventilspel och undermåliga kraschreparationer mer i syfte att dölja skador än att fixa dem. Det är ju bara att läsa runt bland frågorna här på SH så fattar man ganska fort hur landet ligger…
Tar folk inte hand om sina saker? Jag hade varit rätt noga med ventilspel och sådant även på en banhoj om jag ägde en :)
 
Salt i morronkaffet?

Till och med koffeinfritt. Och jag tvingades dessutom genomlida ett telefonsamtal från någon som köpt en impa vimpa framgaffel med cartridgekit och hela tjottaballongen från en icke namngiven tävlingsförare och nu var bestört för att den läckte olja…sådär tio år senare utan att en enda service gjorts…

Så ja, den genomsnittlige trackdayåkaren kan gott ta en skopa skit för sin slapphet.
 
Till och med koffeinfritt. Och jag tvingades dessutom genomlida ett telefonsamtal från någon som köpt en impa vimpa framgaffel med cartridgekit och hela tjottaballongen från en icke namngiven tävlingsförare och nu var bestört för att den läckte olja…sådär tio år senare utan att en enda service gjorts…

Så ja, den genomsnittlige trackdayåkaren kan gott ta en skopa skit för sin slapphet.
Arme man.

Edit;

Koffeinfritt, vad är det för ett ondskefullt påfund att utsätta intet ont anande koffeinister för????
Var barnvakt åt en brorsdotter. Drogs med svårartad huvudvärk och abstinens pga för mycket blod i koffeinomloppet.. Hittar en burk snabbkaffe och dricker mugg på mugg utan att må bättre. Genomlider timmarna under svåra kval.
Berättar för svägerskan när hon dyker upp. Den koffeinfria ävjan har hon som "kvällskaffe".
Är inte detta ett skäl att ändå stämma en förvisso omtyckt ingifting? Jag kunde dött.
 
Last edited:
Till och med koffeinfritt. Och jag tvingades dessutom genomlida ett telefonsamtal från någon som köpt en impa vimpa framgaffel med cartridgekit och hela tjottaballongen från en icke namngiven tävlingsförare och nu var bestört för att den läckte olja…sådär tio år senare utan att en enda service gjorts…
Så ja, den genomsnittlige trackdayåkaren kan gott ta en skopa skit för sin slapphet.
Styrkekramiz till Dig, ett handhjärta behöver Du! ?
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top