Hur mycket drar din mc?

Hur mycket drar din mc?


  • Antal röstningar
    0
929:a 0,5 riktigt lugn körning drygt litern på bana.
 
Millen: runt 0.6-0.7 landsväg lagligt tempo, 0.85-0.90 i vansinenstempo på 70-vägar, 1.2 liter/mil vid sub 1:49-tider på anderstorp.

EDIT: upplever att den drar mer vid bankörning nu med chip och andra kamtider.
 
0.45 brukar min snitta. Men jag kör nog rätt så lugnt.

Hur är det möjligt!?:va

Jag har inte mätt och räknat särskilt noga, men jag skulle gissa att min drar någonstans mellan 0.7 och en L/mil. Går nog att få upp en bit över litersträcket också...:gnissla :tvåtakt
 
Min Ducce, med remdriven stressfläkt sörplar i sej ca 1,7 L / Mil vid inspirerad körning:hojraket
 
Min B-King ligger nog på typ 0,6-0,7 vid vardagskörning. Mer om jag busar, mindre om jag glider.

Min tourare ligger på 0,5 mest hela tiden men den är aptråkig..)
 
Suzuki DL1000 V-Strom -07
MRA Varioruta (högre), alltid 45l topbox.


Maklig touringkörning 100-120 km/h
0,53-0,6 l/mil

Snabb långkörning med varven över 6000. D.v.s. 170-180 km/h och uppåt:
0,7-0,75 l/mil

Hård och snabb körning på grusväg, med fullgas mellan krokarna:
0,8 l/mil

Yttertemperaturen är mer avgörande på förbrukningen än körsätt, på semesterturer när det är riktigt varmt ute går den riktigt billigt, en gång på en kokhet semesterdag kom jag ner på 0,46 l/mil landsvägskörning.

Om yttertempen kryper under 10+ så får man öka på siffrorna ovan en aning.
 
vrf fanns inte för mycket bränsle som val :) ????
 
Min drar kanske 0.8-09 liter milen blandat, och det känns som att det är lite mycket. Vad kan det vara som gör att den drar så mycket?
 
Då finns det andra trådar ni kan skriva i, där ämnet är att raljera över hur lite man bryr sig om bensinräkningarna. Där kan ni regera och vara total bad ass!!!! Yeahhhhhh!!!!

:yoparty


Utveckla! Vilka alternativ finns? Vad kostar de?

njae, lite bakgrund till det hela. jag har ska vi kalla det en viss löneförmån vad det gäller drivmedel, (via egen firma) vilket gör att priset inte är lika viktigt, missförstå gärna men missförstå rätt :)
 
Som jag skrev: du och din FireStorm är ett unikt undantag.

http://www.motor-talk.de/forum/kraftstoffverbrauch-ctr-t189791.html

http://www.sportbikes.net/forums/honda-sportbikes/300074-superhawk-mpg-help.html

http://www.therevcounter.com/uk-motorbike-forum/15990-honda-vtr1000-firestorm-mpg.html

”Fuel range is the biggest drawback; 120 miles to the light of doom when touring, or 75 if you're on a mission.”

120 miles = 19 mil
75 miles = 13 mil
Nah, knappast unikt. Min firestorm snittade runt 0,65-0,7 vid lagom landsvägskörning och uppåt litern vid bankörning. Sp-2an drar nåt liknande.
 
Hur är det möjligt!?:va

Jag har inte mätt och räknat särskilt noga, men jag skulle gissa att min drar någonstans mellan 0.7 och en L/mil. Går nog att få upp en bit över litersträcket också...:gnissla :tvåtakt

Drar din RD350 såpass mycket är det nog vara dags för en justering.
Den jag hade drog 0,55 blandat med en del ordentligt aktiv körning.
Min var förvisso helt original och i nära nyskick vilket kan göra en del.
 
Min TDM 850 drar kring 0,4 vid sansad touringkörning med 52 liter toppbox och två 45 liters sidoväskor fullpackade. Då ligger jag i stort sett hela tiden kring 90-100 efter lagom stora vägar och glider.
Normalt sett går det inte så lugnt så normalt sett brukar jag ligga kring 0,5.
Stad eller landsväg spelar ingen roll. Det blir samma ändå.
Däremot har hastigheten stor betydelse. Ökar jag hastigheten så drar den betydligt mer. Jag kan få i den kring 0,7-0,8 men då är det närmast frågan om att hålla stumt på motorväg med full packning och det är inte ett dugg bekvämt och faktiskt mördande tråkigt.

Allt snack om att bränslet ändå kostar så lite köper jag inte riktigt.
Min kalkyl över en säsong är såhär.
Bränsle: 1500 mil * 0,5 l/mil * 13 kr/lit = 9750 kr i bränsle.
Däck: Ca en uppsättning a' 3500kr
Försäkring: 4600 hel/hel
Service och reparationer: 2000.
Totalt blir det ca 20000 kr per säsong varav bränslet är nästan hälften.
den som hävdar att bränslet bara står för en tiondel av totalkostnaden är helt ute och cyklar.

Visst. Jag har inte tagit hänsyn till värdeminskning på hojen men för att bränslet ska vara en tiondel så måste min hoj minska i värde med 80000 /år och det gav jag inte ens för den.

Vem bryr sig? Bränslekostnaden är väl bara en tiondel av vad det kostar att åka hoj.

Hur räknar du då?
Min hoj tankar jag för ca 10 000 om året.
Vad kostar 100 000 om året med en hoj???
Bränsle står för ca hälften för mig.
visst blir det en mindre andel om du har en hoj som kostar 40 000 att försäkra och sedan inte ställer av den men så tror jag inte att någon gör.
OK om du kör djävligt lite så försäkringen blir väldigt stor i förhållande till bränslekostnaden men kör du så lite att bränslet bara är en tiondel så är det väldigt lite körning.
 
Last edited:
Min TDM 850 drar kring 0,4 vid sansad touringkörning med 52 liter toppbox och två 45 liters sidoväskor fullpackade. Då ligger jag i stort sett hela tiden kring 90-100 efter lagom stora vägar och glider.
Normalt sett går det inte så lugnt så normalt sett brukar jag ligga kring 0,5.
Stad eller landsväg spelar ingen roll. Det blir samma ändå.
Däremot har hastigheten stor betydelse. Ökar jag hastigheten så drar den betydligt mer. Jag kan få i den kring 0,7-0,8 men då är det närmast frågan om att hålla stumt på motorväg med full packning och det är inte ett dugg bekvämt och faktiskt mördande tråkigt.

Allt snack om att bränslet ändå kostar så lite köper jag inte riktigt.
Min kalkyl över en säsong är såhär.
Bränsle: 1500 mil * 0,5 l/mil * 13 kr/lit = 9750 kr i bränsle.
Däck: Ca en uppsättning a' 3500kr
Försäkring: 4600 hel/hel
Service och reparationer: 2000.
Totalt blir det ca 20000 kr per säsong varav bränslet är nästan hälften.
den som hävdar att bränslet bara står för en tiondel av totalkostnaden är helt ute och cyklar.

Visst. Jag har inte tagit hänsyn till värdeminskning på hojen men för att bränslet ska vara en tiondel så måste min hoj minska i värde med 80000 /år och det gav jag inte ens för den.



Hur räknar du då?
Min hoj tankar jag för ca 10 000 om året.
Vad kostar 100 000 om året med en hoj???
Bränsle står för ca hälften för mig.
visst blir det en mindre andel om du har en hoj som kostar 40 000 att försäkra och sedan inte ställer av den men så tror jag inte att någon gör.
OK om du kör djävligt lite så försäkringen blir väldigt stor i förhållande till bränslekostnaden men kör du så lite att bränslet bara är en tiondel så är det väldigt lite körning.

Däck 6kr per mil (3000kr/500mil)
Drivpaket 0,7kr per mil
Försäkring (på min gubbhoj) 2800kr per år
Service 1000kr per år
Värdeminskning 8000kr/år

De övriga sakerna som trim och tillbehör ej medräknat, ej heller utrustning som skinn och hjälm.

Jag kör ca 500mil per år och snittförbrukningen är väl ca 0,65-0,7 så vi räknar på det högre. 500*0,7=350 liter soppa vad kostar bensin? 14kr? då blir det 4900kr.
3000+350+2800+1000+8000=15150kr

Tar man med de övriga kostnaderna vilket jag knappt vågar tänka på är man nog kusligt nära att soppan är en tiondel eller MINDRE av kostnaden för mitt MC intresse. Det som är ballt är dock att den tar mindre soppa nu då den är trimmad än tidigare! Hög komp är bra!
 
Allt snack om att bränslet ändå kostar så lite köper jag inte riktigt.
Min kalkyl över en säsong är såhär.
Bränsle: 1500 mil * 0,5 l/mil * 13 kr/lit = 9750 kr i bränsle.
Däck: Ca en uppsättning a' 3500kr

Finns nog inte många sporthojar som får ut 1500 mil på 1 uppsättning däck. Jag kör numera tämligen förståndigt och jag bör inte köra mer än max 600 mil på ett bakdäck. Max 1000 mil på ett framdäck. Min, och troligen även många andra sporthojsförares, däckskostnad för 1500 mil hamnar nog på närmare 3000 kr för framdäcken och 7000 kr för backdäcken.

... och då kostar helt plötsligt däcken lika mycket, eller mer, än soppan.
 
Back
Top