0,12 liter/mil med hemmagjord kåpa

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Allert Jacobs från Nederländerna har byggt om sin Honda ANF125i Innova så att den endast förbrukar 1,2 deciliter per mil. Hans mål är att få ner förbrukningen till 1 deciliter per mil.

Främre delen av kåpan kan skjutas framåt vid i- och urstigning.

http://www.velomobiel.nl/allert/
 

Bifogat

  • image004.jpg
    image004.jpg
    23.3 KB · Visningar: 346
  • image082.jpg
    image082.jpg
    43.5 KB · Visningar: 333
  • image013.jpg
    image013.jpg
    25.6 KB · Visningar: 459
En lirare som kör om kring på en liggcykel med en liknande kåpa... Ser skumt ut. Den är lackad i den kamoflerande färgen skrikgul.
 
En lirare som kör om kring på en liggcykel med en liknande kåpa... Ser skumt ut. Den är lackad i den kamoflerande färgen skrikgul.

Den här körs också i liggande ställning. Anledningen är att frontytan blir mindre.
 

Bifogat

  • honda-before-after-recumben.jpg
    honda-before-after-recumben.jpg
    26.3 KB · Visningar: 320
Undrar hur mycket föroreningar han släppt ut och stålar han bränt för att bygga den där kåpan?
Polyester, glasfiber, formar, spackel, åkt runt å handlat grejer mm....massor av energiförbrukning...förmodligen motsvarande 8år bensinförbrukning till orginal hojen...

Mäh guuu va bitter jag e...

ha ha
 
Var bara tvungen att söka lite efter uppgifter om originalet...

1,35 i förbrukning uppges den förbruka original. (snittförbrukning i 53km/h)

Att komma ner till 1,2 är ju fantastiskt :rolleyes:
 
Last edited:
Var bara tvungen att söka lite efter uppgifter om originalet...

1,35 i förbrukning uppges den förbruka original. (snittförbrukning i 53km/h)

Att komma ner till 1,2 är ju fantastiskt :rolleyes:

Det blir en del mil innan investeringen betalar sig.
 
Ja fy fa´n..frågan är ju om det är värt det:Dden är ju så bränslesnål direkt utan det där spektaklet..
 
Tror de var en sådan kåpa denna killen försökte göra.




Blev kanske inte så bra.. :tungan
 
Hyrde en sådan Honda i Thailand sist. Körde typ 50 mil på 7 liter soppa MED SKJUTS!
Då var det inte så mycket stadskörning utan mest landsväg över hela Phuket. Jag trodde inte att det var sant!
Det var väl inte något vidunder å gå direkt, men tillräckligt för att vara underhållande iallafall. Den gjorde typ 100 med mig och tjejen på och det är ju asbra med tanke på att den drar mindre än min Honda MT5 gjorde otrimmad!
 
1,35 i förbrukning uppges den förbruka original. (snittförbrukning i 53km/h)
Titta i tabellen på hemsidan. Han hade 1.8 deciliter per mil i snitt i originalskick.

1.2 dl/mil var mestadels körning i 90km/h, samt toppfartsförsök och kökörning. I 53 km/h lär förbrukningen vara under decilitern.
 
Mycket häftigare och ganska strömlinjeformad den också :tungan
Vet inte riktigt om man kan kalla den motorcykel, men tvåhjulig bil iaf...

acabion-gtbo-worlds-fastest-on-the-road-vehicle-290208.jpg


Electric engine:
Twin Acabion da Vinci-V 650 Mechatronic Drive
24 000 rpm, 2 times 300 KW watercooled and oilcooled motor, water temperature-conditioned li-ion batteries

Top-Speed 650 km/h electronically limited
Acceleration 0...550 km/h in less than 30 seconds
Range: > 500 miles per charge

finns lite olika modeller här...
www.acabion.com/
 
En lirare som kör om kring på en liggcykel med en liknande kåpa... Ser skumt ut. Den är lackad i den kamoflerande färgen skrikgul.

Ser att du bor i Lund; är det denna du sett?
Den tillhör iaf en professor(?) vid Fysikinst. på LTH.

Lite lik Hondan TS visar, förutom färgen och stödhjulen då.
 

Bifogat

  • Ajfån 007.jpg
    Ajfån 007.jpg
    238.7 KB · Visningar: 196
Mycket häftigare och ganska strömlinjeformad den också :tungan
Vet inte riktigt om man kan kalla den motorcykel, men tvåhjulig bil iaf...

acabion-gtbo-worlds-fastest-on-the-road-vehicle-290208.jpg




finns lite olika modeller här...
www.acabion.com/
Har inte dom där hållit på ganska länge med den där? :va Sist jag läste om den hade dom däckproblem, dom överlevde inte så länge i 400 knyck... :rolleyes:
 
Back
Top