Hur mycket äter ni på en dag?

• Thread starter Thread starter Alx
  • Start date Start date
GuW skrev:
2524401 Du citerade mig, jag vet inte om du missupfattade vad jag skrev?
Mina barn har sunda matvanor, dom äter frukost på morgonen, lunch på skolan och middag hos mig eller mamma varannan vecka.

Det var snarare så att jag missade totalt det där med dina barn. :rolleyes: Sorry jag är lite småtrött idag. Så det va ingen kritik mot dig.

Jag menade i största allmänhet, när man hör om hur folk utfodrar sina barn.

Men det första va riktat mot dig. Har du varit på hälsoundersökning på sista tiden?? Kan vara värt att kolla upp lite värden och sånt. Man bygger ju nu för sin framtida hälsa. Jag menar med högt blodtryck och kolestrol och sånt där.

Verkar va väldigt svårt att få lite tips på vad och hur mycket man ska äta för att hålla sig mätt en hel dag! Är det ingen som har något litet tips?

Den här veckan har jag BARA ätit mat, inget godis, inga kakor. Utökat frukosten med yoghurt. Äter minst två frukter om dagen. Mat två gånger om dage, oftast med sallad till. Igår åt jag tom en macka mellan eftermiddagsfrukten och kvällsmaten. Äter fullkornsbröd och fullkornspasta för att hålla mig mätt längre. Men det verkar inte funka så jättebra ändå.

Kan sköldkörteln bråka med en så att man förbränner det man får i sig fortare än vanligt? :va

En ordentlig frukost med havregrynsgröt funkar riktigt bra. Det står man sig rätt länge på iaf. Sen beror det ju på vad man aktiverar sig med... Å hur mycket man väger :rolleyes:

Så här kan en dag se ut för mej. Å då är jag inte såå noga med vad jag äter.
180 cm lång å väger ca 87kg (intresse klubben noterar.....) :D

06:00 Grötfrukost å Juice ev banan+ "Fierce" samt "One" (vitaminer å mineraler)

09:00 Frukost på jobbet. 2 fullkorns mackor med ost. Kaffe till

11:00 1 kopp kaffe

12:00 Lunch (kyckling sallad å bröd)

14:30 1 kopp kaffe+ ev frukt eller cottage cheese

16:00 "Fierce" (Laddning inför träning)

17:00 Innebandy träning

18:30 Whey 80 (2 skopor blandas med mjölk/ vatten)+ 4 riskakor

19:00 Stor portion med Ris och ost/skinksås, paprika.

22:00 Snark ZZzzzzzzz.... (ibland proteindrink innan läggdax oxå)

Jag äter när jag är hungrig :) Men däremellan så äter jag lunch mellan 12-14 och kanske frukost runt 9-10 men den är inte lika viktig. Sen äter jag och tjejen kvällsmat runt 20-tiden då vi inte är hemma förrän dess oftast.
Jag äter väldigt nyttigt numera, mycket sallad och mycket hemlagat med alla sorters basrätter. Jag mår mycket bättre nu än tidigare då kosten bestod av 2 liter cola och en massa godis per dag, sedan fick maten komma i andra hand :(

Alx skrev:
2526272 Verkar va väldigt svårt att få lite tips på vad och hur mycket man ska äta för att hålla sig mätt en hel dag! Är det ingen som har något litet tips?

Den här veckan har jag BARA ätit mat, inget godis, inga kakor. Utökat frukosten med yoghurt. Äter minst två frukter om dagen. Mat två gånger om dage, oftast med sallad till. Igår åt jag tom en macka mellan eftermiddagsfrukten och kvällsmaten. Äter fullkornsbröd och fullkornspasta för att hålla mig mätt längre. Men det verkar inte funka så jättebra ändå.

Kan sköldkörteln bråka med en så att man förbränner det man får i sig fortare än vanligt? :va

Det är väldigt individuellt hur mycket mat man behöver och omöjligt att avgöra med den informationen vi har om ditt matintag. Du skriver att du äter mat & frukter men vi vet ju inte om det är 1200kcal eller 4000kcal!? Men runt att räkna kalorier är inte nödvändigt för en vanlig människa. Det är väldigt lätt egentligen, ät när du är hungrig och när du inte är hungrig längre så är inte mer. Att vara mätt konstant behöver man inte heller vara, det är normalt att känna hungerkänslor en stund innan man brukar äta. Men går du och är svinhungrig hela förmiddagen eller eftermiddagen så har du ätit för lite.

Mackz skrev:
2526429 Det är väldigt individuellt hur mycket mat man behöver och omöjligt att avgöra med den informationen vi har om ditt matintag. Du skriver att du äter mat & frukter men vi vet ju inte om det är 1200kcal eller 4000kcal!? Men runt att räkna kalorier är inte nödvändigt för en vanlig människa. Det är väldigt lätt egentligen, ät när du är hungrig och när du inte är hungrig längre så är inte mer. Att vara mätt konstant behöver man inte heller vara, det är normalt att känna hungerkänslor en stund innan man brukar äta. Men går du och är svinhungrig hela förmiddagen eller eftermiddagen så har du ätit för lite.

Jag ville mest ha tips på sånt som håller mig mätt lite längre. Jag är inte jättehungrig jämt, men jag blir ganska fort hungrig efter att jag har ätit och då känns det som jag gjort något fel liksom. :rolleyes:

Men det är väll bara att inse att min kropp behöver mer mat nu än den gjorde förut. Kan kanske bero på sköldkörteln, har ju med ämnesomsättningen att göra.Och att min magsäck inte hunnit med, därför blir jag mätt ganska fort när jag äter men kroppen använder upp det jag ätit ganska fort och jag blir hungrig igen. Det där lät väll riktigt bra va? :)

Alx skrev:
2526571 Jag ville mest ha tips på sånt som håller mig mätt lite längre. Jag är inte jättehungrig jämt, men jag blir ganska fort hungrig efter att jag har ätit och då känns det som jag gjort något fel liksom. :rolleyes:

Men det är väll bara att inse att min kropp behöver mer mat nu än den gjorde förut. Kan kanske bero på sköldkörteln, har ju med ämnesomsättningen att göra.Och att min magsäck inte hunnit med, därför blir jag mätt ganska fort när jag äter men kroppen använder upp det jag ätit ganska fort och jag blir hungrig igen. Det där lät väll riktigt bra va? :)
Tror också att det beror på sköldkörteln, kolla med din läkare, han måste ju kunna ge dig bra råd:)

Mirran skrev:
2526587 Tror också att det beror på sköldkörteln, kolla med din läkare, han måste ju kunna ge dig bra råd:)

Det är lugnt, ska till sjukan på torsdag och opperation om två veckor. Har haft blödning i sköldkörteln i sommras och nu har dom hittat en knöl och lite systor, så stora delar av sköldkörteln ska bort. Skulle inte förvåna mig om den fått lite damp eller nått och ska göra sig påmind en sista gång. :rolleyes:

Alx skrev:
2526594 Det är lugnt, ska till sjukan på torsdag och opperation om två veckor. Har haft blödning i sköldkörteln i sommras och nu har dom hittat en knöl och lite systor, så stora delar av sköldkörteln ska bort. Skulle inte förvåna mig om den fått lite damp eller nått och ska göra sig påmind en sista gång. :rolleyes:
Låter inte kul..Hoppas att allt går bra då..

[
QUOTE=Alx]2526594 Det är lugnt, ska till sjukan på torsdag och opperation om två veckor. Har haft blödning i sköldkörteln i sommras och nu har dom hittat en knöl och lite systor, så stora delar av sköldkörteln ska bort. Skulle inte förvåna mig om den fått lite damp eller nått och ska göra sig påmind en sista gång. :rolleyes:
[/QUOTE]

Skulle tro att de flesta människor har en ganska så "normal" ämnesomsättning, men en del förstör den genom åren med felaktig kost och felaktiga matvanor. Men det är väl klart att du ska kolla upp dig om du vill...

Mirran skrev:
2526603 Låter inte kul..Hoppas att allt går bra då..

Tack så mycket, det ska nog gå bra! Hellre utan sköldkörtel än med problem, skulle jag vilja säga.

Cupcake skrev:
2526605

Skulle tro att de flesta människor har en ganska så "normal" ämnesomsättning, men en del förstör den genom åren med felaktig kost och felaktiga matvanor. Men det är väl klart att du ska kolla upp dig om du vill...

Nu hade jag inget större val, då jag vaknade en morgon och inte kunde svälja. Känndes som en bra idé att gå till vårdcentralen då faktiskt. Men jag är väll säkert bara vek och mesig!

Last edited:
Jag kan hoppa över (inte hinna) frukost, sitta inne och jobba istället för att äta lunch och vid åttatiden på kvällen när jag inte ens har druckit ett glas vatten på hela dagen vara måttligt hungrig och avsluta dagen med lite te och mackor. Inte flera dagar i rad, men en gång i veckan brukar det bli så.

Nyteknik skrev:
2526844 Jag kan hoppa över (inte hinna) frukost, sitta inne och jobba istället för att äta lunch och vid åttatiden på kvällen när jag inte ens har druckit ett glas vatten på hela dagen vara måttligt hungrig och avsluta dagen med lite te och mackor. Inte flera dagar i rad, men en gång i veckan brukar det bli så.
Kanske inte så konstigt att det blir en del griniga inlägg från dig då. :pannkyss

Nu hade jag inget större val, då jag vaknade en morgon och inte kunde svälja. Känndes som en bra idé att gå till vårdcentralen då faktiskt. Men jag är väll säkert bara vek och mesig!
[/QUOTE]

Nej, varför skulle du vara vek och mesig? Har jag icke sagt. Mitt inlägg var bara angående det att många tycks tro att de har vajjsing på metabolismen, så snart de varken går upp eller ner, beroende på vilket de vill.

Cupcake skrev:
2526896

Nej, varför skulle du vara vek och mesig? Har jag icke sagt. Mitt inlägg var bara angående det att många tycks tro att de har vajjsing på metabolismen, så snart de varken går upp eller ner, beroende på vilket de vill.

Okej, då förstår jag.

Håller just nu på att lägga om kosten. Nu äter jag relativt dåligt med mat, men vitaminer, omega3 och proteinshakes. 2 kg kyckling ligger på tining i kylen. Det ska bli på detta vis:

Frukost: Kycklingfilé med pasta, ris eller potatis och nån grönsak. Proteinshake, vitaminer och omega3
Mellanmål: Nån frukt, typ banan
Lunch: Kycklingfilé med pasta, ris eller potatis och nån grönsak
Mellanmål: Nån frukt, typ banan. Proteinshake
Middag: Kycklingfile med pasta, ris eller potatis.
Kvällsmål: Proteinshake

Ska väll skifta olika köttsorter mellan veckorna dock. Och en och annan dag lär man väl äta tacos eller pizza med polarna. Har i varje fall kommit ur 52-kiloskroppen och precis klivit över 70kg-strecket. Ligger på 1,75 kort och är en small-människa överlag. Men det börjar ändras. Det är nu det börjar hända grejer! Skrev i en tidigare tråd att jag ska träna inspirerat i 10 månader och sen redovisa resultat, eftersom det rådde fullständigt delade åsikter om hur fort man kan träna upp sig.

Kommer ihåg i högstadiet och gymnasiet, att det var väldigt många som varje dag gick till cafeterian och köpte en burk cola och en stor chokladbit till lunch. Inklusive jag själv en period, innan jag insåg hur mycket skada det gjorde mig. Tycker det är skandalöst hur de ens kan sälja sånt i en skolcafeteria. Och jag anser även att det är en svaghet i karaktären att falla för frestelsen av bullar, godis eller chips. Hatar verkligen när folk sitter och stuvar i sig. Men dom får göra som dom vill, så länge jag slipper äta det.

FreddaGädda skrev:
2526966
Det ska bli på detta vis:

Frukost: Kycklingfilé med pasta, ris eller potatis och nån grönsak. Proteinshake, vitaminer och omega3

Ät mer varierat!
Tror du kommer att tröttna på det där rätt fort. Inte nyttigt heller.
Om du känner inspirationen så räkna ut hur mkt protein du äter per kilo kroppsvikt och fundera om det verkar rimligt.
Jag tycker det verkar väl mkt men beror på storleken på portionerna.

FreddaGädda skrev:
2526966 Håller just nu på att lägga om kosten. Nu äter jag relativt dåligt med mat, men vitaminer, omega3 och proteinshakes. 2 kg kyckling ligger på tining i kylen. Det ska bli på detta vis:

Ska väll skifta olika köttsorter mellan veckorna dock. Och en och annan dag lär man väl äta tacos eller pizza med polarna. Har i varje fall kommit ur 52-kiloskroppen och precis klivit över 70kg-strecket. Ligger på 1,75 kort och är en small-människa överlag. Men det börjar ändras. Det är nu det börjar hända grejer! Skrev i en tidigare tråd att jag ska träna inspirerat i 10 månader och sen redovisa resultat, eftersom det rådde fullständigt delade åsikter om hur fort man kan träna upp sig.

Kommer ihåg i högstadiet och gymnasiet, att det var väldigt många som varje dag gick till cafeterian och köpte en burk cola och en stor chokladbit till lunch. Inklusive jag själv en period, innan jag insåg hur mycket skada det gjorde mig. Tycker det är skandalöst hur de ens kan sälja sånt i en skolcafeteria. Och jag anser även att det är en svaghet i karaktären att falla för frestelsen av bullar, godis eller chips. Hatar verkligen när folk sitter och stuvar i sig. Men dom får göra som dom vill, så länge jag slipper äta det.

Kollade på lite noteringar jag hade kvar från 2004/2005 då jag fick lov att börja träna (på riktigt)pga mina skador efter en krock med hojen.

Jag har alltid varit ett riktigt spjälstaket men det är lite bättre nu. :)

2-3 dagar gym ca 1 tim i veckan samt 1 timme innebandy 1 gång i veckan.

Första notering: 2 Nov 2004 76,5kg (inga noteringar på maxlyft)

Notering från 3 Maj 2005 85kg och tog 90kg i bänk 2 reps

Viss skillnad på sex månader?

Märker nu att så fort jag håller uppe med träningen börjar mina skador visa sig ganska tydligt i form av värk och stelhet. Så det är väl bara att fortsätta.
Men jag gör uppehåll nån månad under sommaren och åker hoj å äter gott:yoparty

*/ ?>
Back