Hur man löser strömlöshet hemma!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hejsan!

Skickar upp en bild på en strålkastare jag byggde när strömmen gick här hemma. Ljuset blev ypperligt och delarna var nästan gratis:
1 mc-batteri.
1 blinkers inkl lampa från en Fiesta -85'a.
Lite tejp
En bit rörisolering för att hålla lampan.
1 säkringshållare, som även agerade strömbrytare
Lite kablar.
Egentligen lite off topic, men det var ju ett mc-batteri iaf!

Bifogat

• Lampa1-liten.jpg
    Lampa1-liten.jpg
    97.7 KB · Visningar: 506
Ännu ett bevis på människans påhittighet när man har tråkigt. :3freak

9 månader senare dyker nästa exempel upp på vad alla par hittade på under strömavbrottet. :rullandeu (äntligen har jag hittat ett användningsområde för baby-smilien)

Själv har man UPS drift och jobbar med reservkraftsomkopplare. Så att lösa strömproblemet vid avbrott är inte så svårt.

Kanske en generator och en omkopplare skulle va nått?

Japp!

Blip skrev:
Här startar vi bara nöddieseln. Problem solved.
Japp samma här, snart. Har skaffat en 60kW diesel som skall konverteras till elverksbruk. Blir nog tom lite mos över till grannarna..särskilt som jag har vedeldat..(så egentligen behöver jag bara 50-150W för cirkpumpen och det problemet är redan löst med bilbatteri och DC/AC omvandlare)
Funderar dock fortfarande över hur jag skall lösa generatorproblemet.
20-40kW trefasgeneratorer är dyra, nästan i hojklass. Finns billiga lösningar men tillgången på "råmaterial" är begränsad.
Lite hobbyprojekt men det skall fungera till slut! Big is better!

Det är fan så sårbara vi har blivit nuförtiden...

Jag bor i ett hus värmt av direktverkande el (ickeverkande vid elavbrott), och även om man har oljeeldat/vedeldat så stannar allt av med cirkulationspumpen.

När min Farfar byggde sitt hus, satte han en kombipanna i källaren (ved/el/olja) och dimensionerade alla stigrör för värmen så att när pannan blir tillräckligt varm börjar vattnet att självcirkulera, dessutom hade han batteribackup till oljebrännaren, stora rackarns accumulator-tankar och alltid fotogenlampor, stearinljus och triangiakök hemma, redo för nästa elavbrott.

Jag har bott i det huset en hel vecka och eldat med ved utan att komma ihåg att slå på cirkulatinspumpen, och det har funkat precis som tänkt.
Skulle jag behöva så skulle jag klara mig där hur länge som helst utan el.

Nuförtiden litar vi blint på våra el-leverantörer, och visst, vi har förmodligen världens säkraste elnät (jag har två års uptime på en dator här hemma, så strömmen har inte varit borta en sekund under den tiden), men OM någonting allvarligt skulle hända, då sitter vi och fryser/svälter ihjäl i våra miljonvillor.

Lite backuper skulle ju inte skada, blir jag utan ström i ett dygn mitt i smällkalla vintern blir huset obeboeligt, vattenledningarna riskerar att frysa sönder och vattenskador blir följden, tur att jag har nyfyllt gasol i husvagnen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra