Hur man löser strömlöshet hemma!

GuW skrev:
Det är fan så sårbara vi har blivit nuförtiden...
---

Två års uptime på datorn.. då¨bor du inte på landet??? :va
Vi som bott på riktiga landet vet att strömavbrott kommer, men vet bara inte när - och hur länge.
Kan man ha 3.5 dygn downtime på elnätet i Kista är allt möjligt. En del i Småland lever ju fortfarande utan kräm sen januari!!!
Jag hade under min tid på bonnlandet en kökspanna utan cirkpump, så värmen var inga problem, gasolkök fixade käket.
Något (svenskt) företag har fifflat ihop ett system baserat på en Eberspächervärmare och batteri, en komplett minivärmepanna i ett skåp på väggen.
Avsedd att användas vid längre strömavbrott inte som värme i 1:a hand utan som en hålla-rören-varma-så-de-inte-fryser-sönder.
Priset vill jag minnas, var som på alla Eber prylar bautahögt, men en kul pryl..

Kahobe skrev:
Två års uptime på datorn.. då¨bor du inte på landet??? :va
Näe, jag bor mitt i Umeå, dessutom har jag inget Microsoft på datorn heller..

Ebensprächer pannan har jag sett i verkligheten, en husvagnshandlare här hade en som demo, dessutom säljer han solceller och deepcycle batterier, man kanske skulle säga upp elavtalet? :lol

Allvarligt talat, det enda jag behöver ström till i farfars hus är att surfa sporthoj och se på tv, och en bärbar dator och en lcd tv tar inte så mycket kräm....
Tänk vad mycket energiskatt jag ska spara :banana

GuW skrev:
Det är fan så sårbara vi har blivit nuförtiden...

Japp, annat var det förr! Farsan har också självcirkulation, och kombipanna med ved, olja och el. Där får strömmen gå hur mycket den vill, värme finns, och det går att laga mat på pannan.
Dessutom har man alltid mat hemma för nån vecka, så inte går det någon nöd på en i en villa!

I lägenheter däremot är det ju tvärkört så fort strömmen går! Visserligen har vi gasspis, så varmt i köket blir det :D Men som sagt blir det beckasvart och kallt i resten av huset. Och rör fryser osv. Men det är ju vårt eget fel som har gjort oss så sårbara... :fatta!

här hemma har vi två vedspisar, samt en kakelugn som vi får elda i, har väl två kakelungnar å två bergslagskaminer vi inte får elda i oxå, men man klarar hyffsat att hålla värmen ganska skapligt med två vedspisar å en kakelungn.
dock blir det förbannat tråkit... :va

Hoztic skrev:
Japp, annat var det förr! Farsan har också självcirkulation, och kombipanna med ved, olja och el. Där får strömmen gå hur mycket den vill, värme finns, och det går att laga mat på pannan.
Dessutom har man alltid mat hemma för nån vecka, så inte går det någon nöd på en i en villa!
I lägenheter däremot är det ju tvärkört så fort strömmen går! Visserligen har vi gasspis, så varmt i köket blir det :D Men som sagt blir det beckasvart och kallt i resten av huset. Och rör fryser osv. Men det är ju vårt eget fel som har gjort oss så sårbara... :fatta!
Stadsbor är ena j-a mesar. När v hade strömavbrott i nära tre dygn hade jag fortfarande minusgrader i frysen när strömmen kom tillbaka..
Vet en del andra hushåll där ungarna sprang och började tulla på glassen, efter några timmar var det ju + i skåpet och man började att langa ut fd frysvaror och (den ibland fejkade) oxfilen.. :arsele.
Strömavbrott = absolut tillträde förbjudet till frysen.
Torr reservmat, vad är det? Torrmjölk? Gaskök?
Gnället inom en del kategorier i området var otroligt.
Stadsbor är inga "överlevare" precis...

Kul och se att många har backup av något slag. Eftersom man jobbar i branchen med strömavbrott som en del av den man lever på så vet jag hur känsligt vårat elnät är. Norrland har sveriges bästa och allt nedanför är ren katastrof. Ledningar som det bara pumpas i olja i hela dagarna, ledningarna är gammla och har dom senaste 20åren gått på övertid som heter duga. En dag måste någon ta smällen och byta ut skiten men dit är det långt.

Kahobe skrev:

Lustigt att du ser ner på oss stadsbors för vår obefintliga "överlevnadsfömåga".
Vi som bor i city garvade åt de dumma jäklarna som bor mitt i skogen, mitt i snön och blåsten.
Hur bra låter det med 10mil elledningar hängande i luften kantat av snöiga granar?
Hursomhelst var det ett jäkla gnäll i vintras om hur bönder frös och var uttråkade. Hoppas att vi slipper det i vinter igen.

Kahobe skrev:
Stadsbor är ena j-a mesar. När v hade strömavbrott i nära tre dygn hade jag fortfarande minusgrader i frysen när strömmen kom tillbaka..
Vet en del andra hushåll där ungarna sprang och började tulla på glassen, efter några timmar var det ju + i skåpet och man började att langa ut fd frysvaror och (den ibland fejkade) oxfilen.. :arsele.
Strömavbrott = absolut tillträde förbjudet till frysen.
Torr reservmat, vad är det? Torrmjölk? Gaskök?
Gnället inom en del kategorier i området var otroligt.

Jag är uppväxt mitt i skogen, och trivs bäst där. Att jag bor mitt i smeten i tokholm beror på två saker: Jag fick jobb här, och jag har inte råd med en villa inom lämpligt avstånd. :huvet :4skrika
Däremot skulle jag överleva alldeles ypperligt mitt i ingenstans med lite tändstickor, rep, kniv, yxa, kåsa och varma kläder. :tummenupp
Torrmat ja, konserver, kex, pasta, ris mm som går att äta ändå. Finns det bara ström och vatten hemma så kan jag alltid klara mig veckovis innan jag måste gå till affärn.
Och ja, jag har gasspis, trangia, fotogenlampor osv hemma, och dom vet jag var dom är! :7peta

Victor skrev:
Lustigt att du ser ner på oss stadsbors för vår obefintliga "överlevnadsfömåga".
Vi som bor i city garvade åt de dumma jäklarna som bor mitt i skogen, mitt i snön och blåsten.
Hur bra låter det med 10mil elledningar hängande i luften kantat av snöiga granar?
Hursomhelst var det ett jäkla gnäll i vintras om hur bönder frös och var uttråkade. Hoppas att vi slipper det i vinter igen.

Tror nog det var lite vanligt svenssongnäll iblandat också! För 60-70 år sen hade dom flesta ingen ström, folk överlevde då också! Det som var mest problem nu va ju folk som varit dumma nog att ta bort vedpannan/spisen, och bara hade elvärme, och som hade djurhållning som krävde el.
Bönderna frös nog inte, det var bara dom på landet utflyttade betongbarnen som gnällde :7peta

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra