26 mil på KLEn.
Åkte Rumsätravägen idag. Den är kurvig, farten växlade mest mellan 30 och 60. Buuuu.
Det blir inget flyt om man ska gasa och bromsa och växla och spana efter grus, rådjur, barn och visa lite hänsyn till dom som bor utmed vägen. Samma växel eller 4-5. Lite motorbroms. Mysigt. Åkte via Riala ut mot 276an igen. Fika i Norrtälje? Nä. Finns det något fik efter att fiket med DC3an i Socitetsparken slog igen för några decennier sedan? På 70-talet var det vanligt att man åkte upp och fikade där. Gamla vägen eftersom motorvägen inte fanns. Sedan 276an till Åkersberga.
Förra året gav jag mig fan på att jag skulle fika i stan. Hittade ett fik i centrum med uteservering en trappa upp. Parkerade och masade mig upp.
Stängt på tisdagar. Va fan! Det ligger ett fik någon mil norr om Norrtälje. De stängde 15.00 den gången jag var där. 14.55.
OkQ8 eller Biltema då? Äh, ocharmigt.
Circle K i Farsta Strand fick det bli. 10 mil senare och inte ett dugg charmigt det heller.
Jag har gärna fika med mig. Fikabröd kan man ju handla lite var stans. En ståfika medan man botar träsmaken är lätt att ta.
Rosenhill väljer jag bort, tänkte igår att jag ger Eldtomta en chans. Minns ni debatten, vilket fik är bäst? Jag åkte förbi. Tar Mörköfärjan om den går utan allt för lång väntetid. Ah, 2 min. Först i kön. Fik på andra sidan sundet. Jo tjena. Restaurang. Och glassbuffen är flyttad 20 meter. Buffé? Nä tack.
I Järna fanns det ett hojfik på 70-talet. Finns inte kvar. En pizzeria säljer kaffe och inplastat fikabröd. En gång räcker.
I Mölnbo finns en Hembygdsgård precis vid vägen. Den finns kvar. Kaffe och våfflor några timmar mitt på dagen lörd-söndag. Bättre förr.
OK-macken i Vagnhärad har gott kaffe men inte 98 oktan. Bojkott.
Jag svängde in till Tullgarns slott som jag gjort tidigare men ratat. Igår skulle jag fika där. Gav upp på parkeringen igen. Hur långt är det att gå? Hojen ska vara inom synhåll. Skiter väl i slottet. Åkte vidare.
Den stora Circle K-anläggningen vid motorvägen strax före Södertälje har visserligen 98 oktan men nä. Ett Circle Max har dom men jag står över. Gamla macken är riven och ersatt.
Tog en ståfika med oståskinkmacka på preemmacken utanför Västerhaninge. Att det kunde vara så jäkla gott. Var väl hungrig. Hade varit nere i Nynäshamn, åkt Strandvägen utmed havet. Fullt med bilar, kaosparkerat, cyklister, gående, hundar, ungar, barnvagnar. 29 grader och industrisemester. Inte helt oväntat. Det ligger ett stort fik där Strandvägen tar slut. Trädgårdsmöbler och gräsmatta. Stor parkering. Den var full till 105%. Parkerade vid gräsmattan. Tappade lusten och åkte vidare. Där har jag fikat en massa gånger. För länge sedan.
Kaféet i Sköndal har semesterstängt till 1/8. Bakar själva. Åk inte dit och parkera på torget som jag gör. Med moppen. Billigt, gott och anor från 50-talet. Anor av neonskylten att döma.
Fikade vid Stenslätten förra veckan, färjeläget för Rindöfärjan om man tänker sig till Vaxholm. Helt ok, skärgårdspriser iofs.
Jag är inte kräsen (eller?), jag vill fika utomhus men i skugga. Inomhus om man kan parkera utan p-skiva eller appar.
Fikandet är inte dagens höjdpunkt, det är hojåkandet såklart. Termoskaffe, bryggt eller pulver duger fint. Kolsyrat kranvatten hemifrån likaså.
Synd bara att många av de gamla fiken är borta. Shell vid 2-3-arena är riven. Den i Stureby är lite trist.
Många mackars ”fikahörna” är ett straff. Skamvrå? Farsta Strand och Kungsängen är ett par exempel.
Jag fotade inte utmed Rumsätravägen idag. Passerade ett 20-tal tidigare fotoplatser.
View attachment 518732
En gammal bild, Riala november 2018. Kaffe i väskan.