Hur många mil körde du i dag?

Kom hem igår kväll blev 320mil denna resan. 230mil i Tyskland där exakt 0 meter på autobahn har haft min GPS inställd på undvika motorväg. Helt galet vad mycket små fina vägar det finns i det landet.
Det fick bli motorväg dom sista 20 milen genom Danmark helt galet vad mycket trafik det var.

45 varma mil idag och totalt 534 mil med Wales som höjdpunkt. Värmen gjorde att det blev Autobahn åt båda håll och s:kärträckkörde till Sverige från Hoek van Holland. Men eftersom jag inte körde en obekväm SportHoj utan en bekväm långfärdSHoj med bra väghållning, bromsar och markfrigång är det inga större problem.

16 testmil.
Den gamla Krauser-topboxen som jag tappade utanför Trondheim för några år sedan är rekonstruerad och reparerad. Hållaren har fått en adapterplatta till KLEns pakethållare.
Låstet som släppte eller som jag trodde jag låst justerades. Nästan bra. Ta isär helt. Fast nu funkar det inte alls. Ersatte med en skruv som låset mekanismen. Funkade perfekt. Dock utan last.
Topboxen är lätt att stjäla om man vet hur högergängade skruvar hanteras.
Topboxen ska in i tältet över natten så detta funkar.

IMG_2102.jpeg

Det var ingen planerad rutt. Även idag åkte jag utan jacka. Hade funkat med iofs men det var skönt utan i stan och på småvägarna.

IMG_2103.jpeg
It’s only temporary, unless it works.

Jo det finns snygga topboxar i aluminium. Jag tycker inte att de passar på min hoj.
Jag körde med min Givi senast i Norge.

IMG_1840.jpeg
Lite lite för stor. Och rund.

Jag gillar utseendet på gamla Krauser. Skräp, visst men jag gillar skiten.

Annars har Claes Ohlson väskor i plast som är vattentäta. Lite små för touring men perfa för fika och sånt. Det blir då den fjärde topboxen på KLEn. Det satt en liten på när jag köpte hojen. Den vill jag inte använda.

Jomen 16 mil alltså.

(Igår) 26 mil, tomma vägar, någon insektsirriterad ren men mestadels ensam på vägen. En rejäl åskskur i Morjärv med flera centimeter vatten på vägen, bilar på E10 körde 25 km/h och sikt obefintlig svalkade av, särskilt som jag hade meshjackan… plaskvåt var förnamnet. Men 25 min senare var jag torr då 30 grader och kanske inte helt legal (fan vad jag är badass alltså) fartvind torkar upp deluxe.

Najs tur, hemåt i morgon!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tog madammen på en tripp till handelsboden i söndags som test-tur inför en längre resa till Göteborg. Blev lite styvt 22 mil. Och hon hade en massa tur för sidoväskorna från biltema som jag sagt många, många gånger att hon måste kasta åt helvete för att de är allt annat än säkra slutligen bevisade att jag haft rätt hela tiden, då ena sidoväskan åkte in i bakdäcket. Men bara lite. Sådär så att den gnuggades sönder i ena änden.
Hon vill fortfarande ha ett par såndär homoerotiska lädersidoväskor, men har upptäckt att de alla har låga maxvikter. Jag har sagt många gånger att om hon vill ha mycket packning är hårda, fasta sidoväskor bäst. Men de är ju fula.

Nåja, nu ska iaf biltemaväskorna kastas bort, och de värdelösa triangelbågarna bakom dem kastas åt helvete iaf. Äntligen.

Apropå, ser ni en fet mupp på en röd Shiver och en brud på en blå en500 på vägarna mellan Enköping och Göteborg mellan 26:e och 30:e så föreligger risk att det är jag och tanten. Så ni är förvarnade. :hihi

Last edited:
26 mil på KLEn.
Åkte Rumsätravägen idag. Den är kurvig, farten växlade mest mellan 30 och 60. Buuuu.
Det blir inget flyt om man ska gasa och bromsa och växla och spana efter grus, rådjur, barn och visa lite hänsyn till dom som bor utmed vägen. Samma växel eller 4-5. Lite motorbroms. Mysigt. Åkte via Riala ut mot 276an igen. Fika i Norrtälje? Nä. Finns det något fik efter att fiket med DC3an i Socitetsparken slog igen för några decennier sedan? På 70-talet var det vanligt att man åkte upp och fikade där. Gamla vägen eftersom motorvägen inte fanns. Sedan 276an till Åkersberga.
Förra året gav jag mig fan på att jag skulle fika i stan. Hittade ett fik i centrum med uteservering en trappa upp. Parkerade och masade mig upp.
Stängt på tisdagar. Va fan! Det ligger ett fik någon mil norr om Norrtälje. De stängde 15.00 den gången jag var där. 14.55.
OkQ8 eller Biltema då? Äh, ocharmigt.
Circle K i Farsta Strand fick det bli. 10 mil senare och inte ett dugg charmigt det heller.

Jag har gärna fika med mig. Fikabröd kan man ju handla lite var stans. En ståfika medan man botar träsmaken är lätt att ta.
Rosenhill väljer jag bort, tänkte igår att jag ger Eldtomta en chans. Minns ni debatten, vilket fik är bäst? Jag åkte förbi. Tar Mörköfärjan om den går utan allt för lång väntetid. Ah, 2 min. Först i kön. Fik på andra sidan sundet. Jo tjena. Restaurang. Och glassbuffen är flyttad 20 meter. Buffé? Nä tack.
I Järna fanns det ett hojfik på 70-talet. Finns inte kvar. En pizzeria säljer kaffe och inplastat fikabröd. En gång räcker.
I Mölnbo finns en Hembygdsgård precis vid vägen. Den finns kvar. Kaffe och våfflor några timmar mitt på dagen lörd-söndag. Bättre förr.
OK-macken i Vagnhärad har gott kaffe men inte 98 oktan. Bojkott.
Jag svängde in till Tullgarns slott som jag gjort tidigare men ratat. Igår skulle jag fika där. Gav upp på parkeringen igen. Hur långt är det att gå? Hojen ska vara inom synhåll. Skiter väl i slottet. Åkte vidare.
Den stora Circle K-anläggningen vid motorvägen strax före Södertälje har visserligen 98 oktan men nä. Ett Circle Max har dom men jag står över. Gamla macken är riven och ersatt.
Tog en ståfika med oståskinkmacka på preemmacken utanför Västerhaninge. Att det kunde vara så jäkla gott. Var väl hungrig. Hade varit nere i Nynäshamn, åkt Strandvägen utmed havet. Fullt med bilar, kaosparkerat, cyklister, gående, hundar, ungar, barnvagnar. 29 grader och industrisemester. Inte helt oväntat. Det ligger ett stort fik där Strandvägen tar slut. Trädgårdsmöbler och gräsmatta. Stor parkering. Den var full till 105%. Parkerade vid gräsmattan. Tappade lusten och åkte vidare. Där har jag fikat en massa gånger. För länge sedan.

Kaféet i Sköndal har semesterstängt till 1/8. Bakar själva. Åk inte dit och parkera på torget som jag gör. Med moppen. Billigt, gott och anor från 50-talet. Anor av neonskylten att döma.

Fikade vid Stenslätten förra veckan, färjeläget för Rindöfärjan om man tänker sig till Vaxholm. Helt ok, skärgårdspriser iofs.

Jag är inte kräsen (eller?), jag vill fika utomhus men i skugga. Inomhus om man kan parkera utan p-skiva eller appar.

Fikandet är inte dagens höjdpunkt, det är hojåkandet såklart. Termoskaffe, bryggt eller pulver duger fint. Kolsyrat kranvatten hemifrån likaså.
Synd bara att många av de gamla fiken är borta. Shell vid 2-3-arena är riven. Den i Stureby är lite trist.
Många mackars ”fikahörna” är ett straff. Skamvrå? Farsta Strand och Kungsängen är ett par exempel.

Jag fotade inte utmed Rumsätravägen idag. Passerade ett 20-tal tidigare fotoplatser.

IMG_1906.jpeg
En gammal bild, Riala november 2018. Kaffe i väskan. 👍

Körde 35mil idag med min XT600 , från Åre och Skalstugevägen till Verdal och vidare upp till Levanger , Stjørdal och upp mot Trondheim och sen hem mot Åre igen
Runt 29-30 grader hela vägen

Tankade 98oktan i Norge för 21kr liter , när jag kom till Sverige igen så fyllde jag upp med 95 för 15kr litern , XTn hade dragit 0.36l/mil med 98 i tanken , har aldrig haft den under 0.4l/mil tidigare på svensk 95 oktan.

Kranarna jag stannade och kollade på är i hamnen i Verdal
IMG_5329.jpeg

Bifogat

• IMG_5339.jpeg
    IMG_5339.jpeg
    5.7 MB · Visningar: 10
Last edited:
26 mil på KLEn.
Åkte Rumsätravägen idag. Den är kurvig, farten växlade mest mellan 30 och 60. Buuuu.
Det blir inget flyt om man ska gasa och bromsa och växla och spana efter grus, rådjur, barn och visa lite hänsyn till dom som bor utmed vägen. Samma växel eller 4-5. Lite motorbroms. Mysigt. Åkte via Riala ut mot 276an igen. Fika i Norrtälje? Nä. Finns det något fik efter att fiket med DC3an i Socitetsparken slog igen för några decennier sedan? På 70-talet var det vanligt att man åkte upp och fikade där. Gamla vägen eftersom motorvägen inte fanns. Sedan 276an till Åkersberga.
Förra året gav jag mig fan på att jag skulle fika i stan. Hittade ett fik i centrum med uteservering en trappa upp. Parkerade och masade mig upp.
Stängt på tisdagar. Va fan! Det ligger ett fik någon mil norr om Norrtälje. De stängde 15.00 den gången jag var där. 14.55.
OkQ8 eller Biltema då? Äh, ocharmigt.
Circle K i Farsta Strand fick det bli. 10 mil senare och inte ett dugg charmigt det heller.

Jag har gärna fika med mig. Fikabröd kan man ju handla lite var stans. En ståfika medan man botar träsmaken är lätt att ta.
Rosenhill väljer jag bort, tänkte igår att jag ger Eldtomta en chans. Minns ni debatten, vilket fik är bäst? Jag åkte förbi. Tar Mörköfärjan om den går utan allt för lång väntetid. Ah, 2 min. Först i kön. Fik på andra sidan sundet. Jo tjena. Restaurang. Och glassbuffen är flyttad 20 meter. Buffé? Nä tack.
I Järna fanns det ett hojfik på 70-talet. Finns inte kvar. En pizzeria säljer kaffe och inplastat fikabröd. En gång räcker.
I Mölnbo finns en Hembygdsgård precis vid vägen. Den finns kvar. Kaffe och våfflor några timmar mitt på dagen lörd-söndag. Bättre förr.
OK-macken i Vagnhärad har gott kaffe men inte 98 oktan. Bojkott.
Jag svängde in till Tullgarns slott som jag gjort tidigare men ratat. Igår skulle jag fika där. Gav upp på parkeringen igen. Hur långt är det att gå? Hojen ska vara inom synhåll. Skiter väl i slottet. Åkte vidare.
Den stora Circle K-anläggningen vid motorvägen strax före Södertälje har visserligen 98 oktan men nä. Ett Circle Max har dom men jag står över. Gamla macken är riven och ersatt.
Tog en ståfika med oståskinkmacka på preemmacken utanför Västerhaninge. Att det kunde vara så jäkla gott. Var väl hungrig. Hade varit nere i Nynäshamn, åkt Strandvägen utmed havet. Fullt med bilar, kaosparkerat, cyklister, gående, hundar, ungar, barnvagnar. 29 grader och industrisemester. Inte helt oväntat. Det ligger ett stort fik där Strandvägen tar slut. Trädgårdsmöbler och gräsmatta. Stor parkering. Den var full till 105%. Parkerade vid gräsmattan. Tappade lusten och åkte vidare. Där har jag fikat en massa gånger. För länge sedan.

Kaféet i Sköndal har semesterstängt till 1/8. Bakar själva. Åk inte dit och parkera på torget som jag gör. Med moppen. Billigt, gott och anor från 50-talet. Anor av neonskylten att döma.

Fikade vid Stenslätten förra veckan, färjeläget för Rindöfärjan om man tänker sig till Vaxholm. Helt ok, skärgårdspriser iofs.

Jag är inte kräsen (eller?), jag vill fika utomhus men i skugga. Inomhus om man kan parkera utan p-skiva eller appar.

Fikandet är inte dagens höjdpunkt, det är hojåkandet såklart. Termoskaffe, bryggt eller pulver duger fint. Kolsyrat kranvatten hemifrån likaså.
Synd bara att många av de gamla fiken är borta. Shell vid 2-3-arena är riven. Den i Stureby är lite trist.
Många mackars ”fikahörna” är ett straff. Skamvrå? Farsta Strand och Kungsängen är ett par exempel.

Jag fotade inte utmed Rumsätravägen idag. Passerade ett 20-tal tidigare fotoplatser.

View attachment 518732
En gammal bild, Riala november 2018. Kaffe i väskan. 👍
Lundgrens konditori i Österfärnebo har jag fikat ett par gånger när jag varit på tur, testa det någon gång.

Verkar vara semesterstängt just nu bara.

Lundgrens konditori i Österfärnebo har jag fikat ett par gånger när jag varit på tur, testa det någon gång.

Det ska jag göra. Har åkt igenom Österfärnebo några gånger. Sveriges bästa namn på en by. 👍

Har varit in här å handlat bullar. Nästan lika bra namn. 🙂

IMG_1572.jpeg

By ligger i närheten. Ganska bra namn det också.

IMG_2107.jpeg

Det blir en repa uppåt senare.

Är det glass-cafet i Österfärnebo?
Isf var vi där förra sommaren, mumsig glass. 👍

Edit: Tror vi var på "Fiket i Färnebo".

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...