Hur många har RR licens?

Ett större problem är att många inte vill göra reglementsenliga sifferbottnar, med reglementsenliga siffror vettigt placerade på hojen.

Skulle besiktningen underkänna siffror med text i etc och för små nummerbottnar (det är inte förbjudet att sätta numren på sidan av magen) så skulle tydligheten öka många gånger.

Jag håller med, det hade varit ett steg i rätt riktning om alla hade reglementsenliga siffror OCH bakgrund och det hade säkert varit tillräckligt. Vi borde kräva att besiktningen följer reglementet på den punkten.
 
Jag förstår vad du menar med att licensträningstid kostar mindre men du får gärna precisera "överambitiösa wannabees". Är det folk med licens som tränar trots att de inte tävlar?

Jag menar i gatgrupperna är skillnaden mellan förare större och förutsättningarna inte är detsamma som slicks, däckvärmare, rutin etc.
Har en subjektiv upplevelse att det kraschas oftare i rena gatgrupper pga att man överskattar sin förmåga, men självklart finns det snabba och säkra även där.
 
Är det verkligen svårigheten att se startnumret som gör det svårt att följa en RR tävling från läktaren? Eller är det rörigheten vid varvningar, dålig kommentator, avsaknad av resultat tavla/stolpe?

Att sätta på större siffror på fronten (ram air osv.) och cuts (Nya R6'an?) på moderna hojar blir allt svårare. Man sätter väl dit så stora siffror som får plats. Ett alternativ som nämndes är ju att sätta på sidokåporna, vilket tar bort typ halva ytan för sposorer. Inte heler så bra för oss som kämpar som fan bara för att få ihop nån krona här och där...

Fladdrande televerksvästar känns inte heller som något alternativ...

Det var lite pill, men på min gamla ZX-10R så gick det faktiskt att få dit reglemtsenliga siffror trots ett stort hål mitt i toppkåpan. Dom på bakdelen var faktiskt större än vad reglementet kräver.

Tydligheten på startnummer är en svår nöt att knäcka... Det är viktigt för funktionärer och tävlingsledning, men jag tror verkligen inte att det är den största anledningen till att folk inte tittar på RR....
 
Last edited:
OK. Men hur ska det göra det tydligare för publiken vem som leder? Att det förtydligar vem som är vem hjälper ju inte om informationen om vem som leder är för dålig vilket den ju är i allt för många fall. När varvningarna börjar blir det ju ändå svårt.
Min tanke var att man skulle ha en egen väst med sitt startnummer på ryggen (STORA SIFFROR) och att det i kombination med en speaker som berättar vilket nummer som ligger vart skulle göra det enklare för publiken.
Fördelen med att alla skulle ha en egen väst är att de då kunde ha sina sponsorer på västen. Och som jag skrev tidigare måste det ju finnas tajta västar som inte fladdrar.

Men om vi backar bandet lite så borde det först redas ut vad problemet är.
Vem är det som har störst behov av att se numret på hojen?
Är det publiken, funktionärerna eller speakern?
 
Min tanke var att man skulle ha en egen väst med sitt startnummer på ryggen (STORA SIFFROR) och att det i kombination med en speaker som berättar vilket nummer som ligger vart skulle göra det enklare för publiken.
Fördelen med att alla skulle ha en egen väst är att de då kunde ha sina sponsorer på västen. Och som jag skrev tidigare måste det ju finnas tajta västar som inte fladdrar.

Men om vi backar bandet lite så borde det först redas ut vad problemet är.
Vem är det som har störst behov av att se numret på hojen?
Är det publiken, funktionärerna eller speakern?


Jag tror att om man bara har en vettig speaker, och skapliga högtalarsystem, så underlättar det mera för publiken än att man ser siffrorna....

Om speakerna säger typ "Där kommer ledaren Jimmy Lindström på den röda hojen följt av den varvade Macke Granstedt på den gröna Kawwan. Strax bakom jagar racets tvåa Janne Hansson på den blå/vita suzukin.... Akta på dig nu Macke.... ", så kopplar nog publiken mera ihop förare med färg på hojen, än med startnumret. Hur tydliga startnummer man än har, så kommer publiken inte se dom iaf på långt håll.

För att svara på din fråga så säger jag nog att störst behov att se numret på hojen har funktionärerna, sedan kommentator/speaker, och i sista hand publiken....
 
Jag tror att om man bara har en vettig speaker, och skapliga högtalarsystem, så underlättar det mera för publiken än att man ser siffrorna....
Det tror jag också men precis som du skriver är väl funktionärerna de som är i störst behov av att se siffrorna.
 
Tycker det är kanon att det diskuteras. Ett torn alla gåsen är nog inte aktuellt för många klubbar, då jag har för mig att tornet kostade några 100K .
Vi på LMS har ju inte ens löst varvräkningstavla :rolleyes: Som sagt innan det finns slimmade västar. Går nog fin fint att få reklam på dom med. Jag har endå varit på ett gäng tävlingar och jag har problem att se siffror. Vad spelar det för roll om det står ett torn med siffror när jag inte kan läsa dom på hojen... jag kanske är blind :va Jag håller fullt med om att ett bättre PA system skulle vara fint men kostnad för klubbarna...det suger. Så hur gör man då? Har någon av er varit på och sett på grusmupparna som åker runt runt runt. Olika mössor på hjälmen. Speakern kan förklara innan vem som är vem, sen hör man inte ett skit men man ser vem som leder. om man nu ska överföra det till vår sport. Kvaltider finns uppe och dom borde då delas ut till alla i publiken. Då vet Nisse att nummer 4 har bästa kval tid, han kan senare gå till programmet och se att han var en jävlel i R600. han kan sen gå och hitta no4:s depå tält för det FINNS en skyllt som säger här bor jag. Där kan Nisse prata skit fråga lite om hojen osv. När det sen är dags för räjs vet nisse numret när det brakar förbi 30 hojar hör man inte speakern, men nisse kan se ryggtavlan och då se att där är minsann no4. Vi har inte mycket pengar varken förare eller klubbar så vi måste med små medel göra så gott vi kan.


björn


ps mattias, jag tror det ligger väldigt mycket i det du säger ds
 
Last edited:
Det skiljer ju några år mellan bilderna också. Ramair-insug har gjort det svårare att placera stora siffror mitt på fronten, ta Kawan på bilden som ett exempel.

Jag tycker man borde ha siffror på båda sidor av hojen, ungefär i det gula fältet på den svart/gula hojen. Många classic-hojar har så och det var inga problem att se som funktionär eller publik.

Visst kan det vara svårare, men ofta inte omöjligt. En lösning jag sett främst utomlands när det är centralmonterade luftintag så har de i stort sett 2st :tummenupp :tummenupp :tummenupp reglementsenliga bottnar på varsin sida om luftintaget. Inte perfekt men klart mycket bättre än fåfängasvenskstilen...

En del klistrar en del upp på glaset.

Att sätta sidonumren på magen tar inte bort någon sponsoryta, du flyttar bara sponsorytan till kutsen istället. Är det så små dekaler kommer de synas perfekt i depån när folk går omkring och tittar, bättre än på magen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top