Hur många har RR licens?

Det är onekligen ett problem.
Man kanske skulle kunna ha en väst på sig med stora siffror på ryggen?

ja eller att sy dit stora siffror men motståndet är... jag trodde a-förare skulle gå i brächen för det här men "rycker på axlarna" det verkar inte så intresserade. Det har så många fördelar och det är relatift billigt.

björn

ja eller att sy dit stora siffror men motståndet är... jag trodde a-förare skulle gå i brächen för det här men "rycker på axlarna" det verkar inte så intresserade. Det har så många fördelar och det är relatift billigt.
Att sy dit något tar tid och kostar pengar.
En väst med ett stort nummer på ryggen borde väl vara rätt billigt i jämförelse?

Spontant tror jag nog att det finns ett visst motstånd mot att se ut som dagisbarn på promenad när man sysslar med nåt så manligt och tufft som roadracing.

Jag har inte löst ut min licens men ska göra det till vilken nytta om jag inte kommer tävla? Jo för att kunna träna och billigare än bandagar och slipper vara bowlingkägla åt överambitiösa wannabees.

Har jag rätt eller fel:va

Jag har inte löst ut min licens men ska göra det till vilken nytta om jag inte kommer tävla? Jo för att kunna träna och billigare än bandagar och slipper vara bowlingkägla åt överambitiösa wannabees.

Så ser jag på det också. Det är bättre ordning på rr-träningarna även om det går fortare och det är faktiskt billigare. Dessutom blir det ju allt tuffare med försäkring för gathojar på bana så det är bara plus.

Spontant tror jag nog att det finns ett visst motstånd mot att se ut som dagisbarn på promenad när man sysslar med nåt så manligt och tufft som roadracing.
Eller som sånna där larviga vägarbetare.

Om tävlingarna blir enklare att följa för den lilla skara som orkar asa sig till banorna så kan iaf jag tänka mig att köra med tex en väst.

Fast hur en fladdrig gul väst ska förenkla för publiken att se vem som leder fattar jag inte riktigt. En stapel som på Gelleråsen är ju minimum. Bra kommentatorer underlättar ju också.

Är det här med att nummer inte syns på motorcyklarna ett lika stort och omdebatterat ämne utanför Sveriges gränser? Känns som det borde hänt nåt för länge sedan i så fall, det har ju sett ut likadant i säkert 50 år.

När det gäller publiken så tycker jag väl som Gustav att det viktigaste är bra kommentatorer, läktare och en stapel som visar ställningen är det viktigaste. Skulle alla ha några fladdrande västar el liknande blir ju alla bara ännu mer lika varandra.

björn

Ett större problem är att många inte vill göra reglementsenliga sifferbottnar, med reglementsenliga siffror vettigt placerade på hojen.

Skulle besiktningen underkänna siffror med text i etc och för små nummerbottnar (det är inte förbjudet att sätta numren på sidan av magen) så skulle tydligheten öka många gånger.

Jag förstår vad du menar med att licensträningstid kostar mindre men du får gärna precisera "överambitiösa wannabees". Är det folk med licens som tränar trots att de inte tävlar?

Nu var det väl inga fladdriga västar i storlek XL jag tänkte på men det trodde jag var uppenbart.
Västens färg saknar också betydelse, publiken ska inte se att det är en förare utan vilken förare det är.

Men jag håller med om att en bra kommentator kan göra mycket för publiken.

Fast hur en fladdrig gul väst ska förenkla för publiken att se vem som leder fattar jag inte riktigt. En stapel som på Gelleråsen är ju minimum. Bra kommentatorer underlättar ju också.

En sån där slimmad variant som slalomåkarna har med lite reklam osv kan nog få det hela att se rätt så proffsigt ut :tummenupp

2793585 Nu var det väl inga fladdriga västar i storlek XL jag tänkte på men det trodde jag var uppenbart.
Västens färg saknar också betydelse, publiken ska inte se att det är en förare utan vilken förare det är.

OK. Men hur ska det göra det tydligare för publiken vem som leder? Att det förtydligar vem som är vem hjälper ju inte om informationen om vem som leder är för dålig vilket den ju är i allt för många fall.
När varvningarna börjar blir det ju ändå svårt.

OK. Men hur ska det göra det tydligare för publiken vem som leder? Att det förtydligar vem som är vem hjälper ju inte om informationen om vem som leder är för dålig vilket den ju är i allt för många fall.
När varvningarna börjar blir det ju ändå svårt.

Förbjuda varvningar kanske?

Nu var det väl inga fladdriga västar i storlek XL jag tänkte på men det trodde jag var uppenbart.

Hur kul är det att dra på sig en väst om man har sponsorloggor på stället? Tror inte att varken förare eller sponsorer kommer gå med på det. Siffror på ryggen känns som ett bra alternativ, i alla fall efter att ha försökt hålla koll på vem som körde om vem under den där gulflaggen. Eller vem som körde över linjen vid utfarten från depån, dom ser man bara bakifrån.

2793743 Förbjuda varvningar kanske?
Tjaaa... Svartflagga folk som håller på att bli varvade, kanske? Ta dom av banan. Är det nån som är riktigt dominant så kanske han får köra sitt sista varv i ensamt majestät och vinka till publiken och köra på bakhjulet. Vore ett bra sätt att hedra en vinnare.

De som blev svartflaggade först kan man gott ge startförbud inför nästa tävling. Publiken lär inte tappa hakan över att se vilken bredd roadracingsporten har. De vill se toppen. Eliten.

Tjaaa... Svartflagga folk som håller på att bli varvade, kanske? Ta dom av banan. Är det nån som är riktigt dominant så kanske han får köra sitt sista varv i ensamt majestät och vinka till publiken och köra på bakhjulet. Vore ett bra sätt att hedra en vinnare.
....

Det kanske inte är en skitdum ide i a-klasserna... Men fyfan va roligt det hade blivit på Falken. Janne Hansson kommer hem och hälsar på och 5 förare får gå i mål :)

Det hade varit sevärt....

Det kanske inte är en skitdum ide i a-klasserna... Men fyfan va roligt det hade blivit på Falken. Janne Hansson kommer hem och hälsar på och 5 förare får gå i mål :)

Det hade varit sevärt....

Knutstork 2004 (?) så hade Watz gått i mål själv, han varvade alla! :D

Ett större problem är att många inte vill göra reglementsenliga sifferbottnar, med reglementsenliga siffror vettigt placerade på hojen.
.....

Exakt. En del av problemet är att svenska RR-förare är fåfänga som små fjortis-flickor. Hade man i besiktningen underkänt lite fler hojar så hade det blivit bättre..

Det går att lösa
img_about_phil_road_full.jpg

Jämför med den svenska modellen
roadracing_01-[John-Jensen].jpg

Det tror fan att det är svår att identifiera förare.

I Synsam satte man en gång i tiden nummerskyltar på hojarna som om det vore regskyltar(inte gatfjant-skyltar utan riktiga) Det är ingen dum ide alls...

Exakt. En del av problemet är att svenska RR-förare är fåfänga som små fjortis-flickor. Hade man i besiktningen underkänt lite fler hojar så hade det blivit bättre..

Det skiljer ju några år mellan bilderna också. Ramair-insug har gjort det svårare att placera stora siffror mitt på fronten, ta Kawan på bilden som ett exempel.

Jag tycker man borde ha siffror på båda sidor av hojen, ungefär i det gula fältet på den svart/gula hojen. Många classic-hojar har så och det var inga problem att se som funktionär eller publik.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti