Hur många har RR licens?

Lite annan statistik angående utövare i RR jag grunnar på är hur många som slutar varje år?
Med tanke på alla överfulla licenskurser så borde ca 150 pers gå licenskurs varje år varav kanske ca 60 löser ut sin licens och kör rocky racing erf eller bara har den för att ragga cheyer vad vet jag.
Jag tror att det vanliga är att man kör ett eller två år som rookie sen klassar upp sig, satsar stenhårt på att vinna nsbk eller stk 600. När resultaten uteblir och man kommer på att man levt som en tattare i 3-4 år trots sin lön på 20-30000 så tycker man att nä faan nu pallar jag inte mer. Det är inte många som gnetar sig kvar typ Axxes som tog sin licens mitten av 90 talet och där är väl ett problem som nog är svårlöst i det här landet.

Ponera att alla som teoretiskt kunnde skulle ringa Svemo och säga hej jag gick licenskurs för 2 år sedan eller hej jag sutade att köra för 4 år sedan jag skulle vilja lösa ut min licens och börja tävla! Jag tippar på att vi skulle ha ca 2000 utövare om det inträffade

Jag tippar på nåt liknande. Man gör hundåren i rookieklasserna, klassar upp sig och inser att man aldrig i helvete kan dra runt en såpass stor satsning själv. (En satsning som skulle ge en möjlighet att vara i toppen/vinna.) Man börjar ragga sponsorer, men får inte ihop nåt vettigt. Då lägger man ner istället och börjar köra cross eller enduro för att det är skoj. Roadracing för att det är skoj existerar egentligen bara på rookiestadiet och i viss mån i endurancandet. A-förarklasserna kan inte ge tillräckligt nöje per krona för att vara värt det.

Fast nu finns det ju folk som faktiskt inte har som mål att vinna. Som kör för att det är kul. Här måste jag dra slutsatsen att de har för mycket pengar, alternativt på tok för låg IQ. Så kul är det väl ändå inte att vara mobil chikan?

Fast nu finns det ju folk som faktiskt inte har som mål att vinna. Som kör för att det är kul. Här måste jag dra slutsatsen att de har för mycket pengar, alternativt på tok för låg IQ. Så kul är det väl ändå inte att vara mobil chikan?

Som jag då, jag är fan dummare än tåget, efter att ha varit mobil chikan för barn i tre år så är jag nu sugen på att bli det igen när jag väl lagt av.

Jag tippar på nåt liknande. Man gör hundåren i rookieklasserna, klassar upp sig och inser att man aldrig i helvete kan dra runt en såpass stor satsning själv. (En satsning som skulle ge en möjlighet att vara i toppen/vinna.) Man börjar ragga sponsorer, men får inte ihop nåt vettigt. Då lägger man ner istället och börjar köra cross eller enduro för att det är skoj. Roadracing för att det är skoj existerar egentligen bara på rookiestadiet och i viss mån i endurancandet. A-förarklasserna kan inte ge tillräckligt nöje per krona för att vara värt det.

Jag kikade precis på SuperStock 600 reglementet. Det är ju inte mycket man får modifiera så man skulle ju kunna vinna på en helt standard hoj. Varför måste det vara så mycket dyrare att tävla i denna klass än t.ex Rookie 600? Man kör helt standard och lägger alla pengar på träning och däck - det låter väl genomförbart?

Du kanske menar att det blir för dyrt om man har som mål att vinna hela serien. Men om man bara kör 2-3 race på en säsong istället och siktar på att vinna de enskilda racen, då tycker jag det borde vara genomförbart utan sponsorer.

Eller?

Jag kikade precis på SuperStock 600 reglementet. Det är ju inte mycket man får modifiera så man skulle ju kunna vinna på en helt standard hoj. Varför måste det vara så mycket dyrare att tävla i denna klass än t.ex Rookie 600? Man kör helt standard och lägger alla pengar på träning och däck - det låter väl genomförbart?

Du kanske menar att det blir för dyrt om man har som mål att vinna hela serien. Men om man bara kör 2-3 race på en säsong istället och siktar på att vinna de enskilda racen, då tycker jag det borde vara genomförbart utan sponsorer.

Eller?

Jag tror att den stora skillnaden är att i rookie nöjer man sig med att få vara med och tävla och ha kul i depån.
Har du lyckats köra så bra att du blir A- förare så nöjer man sig inte med att komma lägnst ner i listan.
Rookie kan du köra på ett set däck per racehelg, kanske beg. som många gör.
stk600 går det lite fortare och vill du vara med och göra dig själv rättvis så kan du inte halka runt på ett par gamla sulor som har gjort sitt!

Och helt standardcykel tror jag inte du vill köra när du vet att alla andra har mer effekt och bättre chassie.

Och helt standardcykel tror jag inte du vill köra när du vet att alla andra har mer effekt och bättre chassie.

Det jag menar egentligen är att jag tror att det är lätt hänt, och att det ofta händer, att man fokuserar för mycket på hojen istället för att lägga energin på sin egen körning. Om du är 10% bättre än dina konkurrenter på att köra gör det inget att du tappar 5% i tid på ett varv pga lägre effekt, du kommer ändå vara snabbast. Om du tar de 20000 kronorna du har över och lägger de på däck och bantid och lär dig allt om att ställa in fjädringen så bra som möjligt, så är det en bättre investering än magnesiumfälgar och helstystem.

Min poäng är att jag TROR det finns mycket att hämta inom svensk roadracing även som A-förare, utan att ha den mest trimmade hojen av senaste årsmodell. I t.ex MotoGP eller WSBK är alla så förbannat bra att där måste hojen vara absolut topp.

Missförstå mig inte, vill man vinna ska man naturligtvis träna massivis OCH ha den bästa hojen, jag försöker bara se att det faktiskt borde vara möjligt att hänga med i topp 5 som A-förare, och ändå köra rätt standardmässig hoj. Speciellt nuförtiden när hojarna från fabrik är så satans raciga utan modifikationer.

är du 10% bättre än dina konkurenter så har du garanterat fullpreppad hoj... hur många som kommer från rookie är bättre än täten i en a- klass?

är du 10% bättre än dina konkurenter så har du garanterat fullpreppad hoj... hur många som kommer från rookie är bättre än täten i en a- klass?

Häng inte upp dig på siffrorna, de var inte vetenskapligt framtagna :)
Dessutom är det väl högst rimligt att man måste träna innan man kan gå och vinna som A-förare.

Häng inte upp dig på siffrorna, de var inte vetenskapligt framtagna :)
Dessutom är det väl högst rimligt att man måste träna innan man kan gå och vinna som A-förare.

Självklart måste du träna och det kostar pengar... det är ju inte cykeln i sig som är det dyra... det är alla däck och allt runt omkring.

cykeln får du ju tillbaka pengar på när du säljer.

En sak som du inte har tänkt på är att det är förbannat svårt att köra om någon om du har en sämre/långsammare hoj. Du kan vara 1 sekund snabbare än den du skall köra om och ändå inte komma om pga att han håller upp dig i kurvorna och sedan drar ifrån dig på rakorna. Detta är inte så stort problem i rookieklasserna, men i STK600 eller SBK där förarna är jämnare så är det ju ett större bekymmer och vem vill förlora massa placeringar pga att hojen är sämre än motståndarens?

Jag vill bara slänga in en brasklapp om att jag inte i första hand var ute efter att idiotförklara enskilda förare. Man kan ju undra hur det är tänkt att man ska fortsätta efter rookiestadiet, bara.

Höja kompet, byta avgassystem och slänga på en powercommander på en stk-hoj är inte det dyra, och förmodligen det man skulle klara sig utan i stk. det dyra och det som man oftast behöver, är att byta ut innanmätet på gaffeln och byta bakdämpare.
Men problemet är att det är svårt att elda så mycket pengar man gör i längden på RR. Det går att hobbyåka till en viss nivå, men det är ändå inget för den fattiga..

Varför tog man bort STD600? Om jag inte har missförstått var det en klass där hojarna var helt standard, det låter ju som mest racing per krona.

Varför tog man bort STD600? Om jag inte har missförstått var det en klass där hojarna var helt standard, det låter ju som mest racing per krona.

med 6-7 anmälda per tävling så känns det ju inte som att folk vill race helt standard. STK har ju trevligare reglemente...

Apropå IB tidningen så gäller det för alla som vill kunna välja om man vill ha tidningen att höra av sig via mejl eller telefon till Svemo då frågan tas upp under senare delen av 2007.

Det bästa för att underlätta för publiken är ju att ha en "stapel" som på Gelleråsen. Helst skulle man ju ha en med topp 10 istället för topp 5, men topp 5 är ju bättre än inget.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti