Lite annan statistik angående utövare i RR jag grunnar på är hur många som slutar varje år?
Med tanke på alla överfulla licenskurser så borde ca 150 pers gå licenskurs varje år varav kanske ca 60 löser ut sin licens och kör rocky racing erf eller bara har den för att ragga cheyer vad vet jag.
Jag tror att det vanliga är att man kör ett eller två år som rookie sen klassar upp sig, satsar stenhårt på att vinna nsbk eller stk 600. När resultaten uteblir och man kommer på att man levt som en tattare i 3-4 år trots sin lön på 20-30000 så tycker man att nä faan nu pallar jag inte mer. Det är inte många som gnetar sig kvar typ Axxes som tog sin licens mitten av 90 talet och där är väl ett problem som nog är svårlöst i det här landet.
Ponera att alla som teoretiskt kunnde skulle ringa Svemo och säga hej jag gick licenskurs för 2 år sedan eller hej jag sutade att köra för 4 år sedan jag skulle vilja lösa ut min licens och börja tävla! Jag tippar på att vi skulle ha ca 2000 utövare om det inträffade
Jag tippar på nåt liknande. Man gör hundåren i rookieklasserna, klassar upp sig och inser att man aldrig i helvete kan dra runt en såpass stor satsning själv. (En satsning som skulle ge en möjlighet att vara i toppen/vinna.) Man börjar ragga sponsorer, men får inte ihop nåt vettigt. Då lägger man ner istället och börjar köra cross eller enduro för att det är skoj. Roadracing för att det är skoj existerar egentligen bara på rookiestadiet och i viss mån i endurancandet. A-förarklasserna kan inte ge tillräckligt nöje per krona för att vara värt det.
Fast nu finns det ju folk som faktiskt inte har som mål att vinna. Som kör för att det är kul. Här måste jag dra slutsatsen att de har för mycket pengar, alternativt på tok för låg IQ. Så kul är det väl ändå inte att vara mobil chikan?