Hur många har RR licens?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag brukar bråka med folk i allmänhet, om att det satsas så satans mycket pengar på innebandy, fotboll, hocky, badhallar, ridsport.. mm. mm.
Men SÄLLAN eller ALDRIG spenderas det pengar på motorsporten, ialla fall inte i Stockholms området.

Har även bråkat en del på hur värdelös IB är för RR folket.

Sedan läser jag på roadracing.se http://www.roadracing.se/?page_id=11 (2,2)
om hur många som löste licens 2004.
A-licens 168 st
B-licens 332 st
Tillkommer Classisc 155st & Junior 9st

Faan då.... är vi inte fler????:confused:
Då förstår jag hur STORT Erf Anderstorp var i RR sammanhang.
Med 65 startande team (x2-3 förare) var ju nästan 1/3 av alla licensierade förare där:D

Min dotters ridstall har 750 personer som rider varje vecka...
Å det finns 6-7 ridstall i närheten.

Lokala simhallen har ca 2000 betalande / vecka..(å den är riktigt liten)

IB skriver för 500 aktiva!!!!! Inte undra på att dom skriver så lite om RR.

Nu vet jag att en motor-arena är till för bilar, motarder , mc mm.
Men jag blev ändå riktigt förvånad att vi inte är fler utövare av RR.
//
Benny

Är det så illa? :eek:
Sen tillkommer en del engångslicenser också? eller är de inkluderade?

Jaja då är man iaf lite mer unik.

Frågan är hur många som går licenskursen och hur många av dessa som faktiskt löser ut sin licens. Jag har gått kursen men är inte säker på att jag kommer att lösa licens i år då mitt ekonomiska läge inte ser ut som för förra året.

Att jämföra hur många som rider eller simmar mot aktiva i rr blir nog fel. jämför isf mot hur många som är aktiva som tävlar i sim-SM och rid-SM mot rr-SM. Annars kan man lika bra jämföra mot alla som kör hoj på gatan, i skogen osv.

Om "få" aktiva skulle ge lite publicitet skulle MotoGP med sina 21 förare vara bra mycket mindre än GGN. Finns rätt många andra aspekter som spelar in också.

Sen tror jag siffrorna på utfärdade licenser i Sverige nog är högre nu än mot vad dom var 2004.

Gick åxå kurs för några år sedan men löste bara ut licensen ett år, tror jag det var..
Familj & jobb tar numera nästan all min tid. Kör självklart ändå bana men inte i samma om fattning som för 3-4 år sedan.

Det borde vara en hel del engångslicenser...

Men om jag förstått det rätt så måste man lösa licensen för att träna i år.

Är det så illa? :eek:
Sen tillkommer en del engångslicenser också? eller är de inkluderade?

Jaja då är man iaf lite mer unik.

Njaa... delvis rätt. B-tävlingarna har ju ingen SM status.

Vore skoj att veta hur många fler vi är i år.

//
Benny

Att jämföra hur många som rider eller simmar mot aktiva i rr blir nog fel. jämför isf mot hur många som är aktiva som tävlar i sim-SM och rid-SM mot rr-SM. Annars kan man lika bra jämföra mot alla som kör hoj på gatan, i skogen osv.

Sen tror jag siffrorna på utfärdade licenser i Sverige nog är högre nu än mot vad dom var 2004.

Last edited:
2782475 Det borde vara en hel del engångslicenser...

Men om jag förstått det rätt så måste man lösa licensen för att träna i år.

Njaa... delvis rätt. B-tävlingarna har ju ingen SM status.

Vore skoj att veta hur många fler vi är i år.

//
Benny
Vad betyder det egentligen? Att man inte får träna? Bandagar finns det ju gott om, är det typ kvällsträningar och annat på svemoanslutna klubbars banor?

Vad är licensen egentligen? En försäkring och en tidning + lön till Svemo?

Även om man räknar in dem som bara kör träningar, bandagar med gathojar osv så är RR fortfarande en pytteliten sport och att "vi" inte syns oftare i media är inte så konstigt.

Hur många licensierade skidskyttar tror du det finns? ;)
Ringde deras förbund och de gissade på ca 200 - 300 st då de inte kunde ge en exakt siffra.

Precis som inom skidskytte skulle vi behöva en eller ett par svenska stjärnor som är med och slåss i världstoppen men inte ens då lär RR få lika mycket mediautrymme som skidskytte.

reflektioner

skidskytte, men det visas ju inte (eller?) svenskt skidskytte, bara vm/os och då finns det ju vm-rr också.

simhall jämförelsen.
hur många tävlingsimmare finns det kontra antal träningshallar och amatörutövare?
och hur stor är deras exponering etc kontra detta..
Inom RR så tävlar ju "alla", eller är gatknutten motsvarigheten till simhallssvensson? troligen ja... fast alla simmar ju i sjön på sommaren,, hm..
spelar det egentligen nånn roll?
(alla tävlar, ja alltså, inom tex cross så kryllar det ju av motionärer,
är banåkarna RR motionärer? )

jag tycker nog att vi har stor exponering kontra antal utövare.

300000 knuttar i landet? 650 RR licenser. 5-6 som tävlar i VM.
300000 knuttar i landet, hur många cross utövare? hur många i VM?
hm, våran företeelse springer ifrån gatåkandet, men crossen? mjaa

hur många crossbanor kontra utövare?
men en sån jämförelse haltar pga att våra banor är "bilbanor" också.

F/ lummigt

Jag har sagt det förr och säger det igen. Vet ni vad det är för skillnad på alla sporter jämfört med RR.......JO MAN VET VEM SOM LEDER!!! Det vet man inte i RR och där av suger den som publiksport, vem fan vill se på en tävling där man inte fattar vem som leder och vem som jagar. Detta är det första vi måste rätta till. Tyvärr verkar ju dom flesta anse att det är för dyrt eller anti-coolt så vi förtjänar inte mer än vi får :rolleyes:

björn

Jag har sagt det förr och säger det igen. Vet ni vad det är för skillnad på alla sporter jämfört med RR.......JO MAN VET VEM SOM LEDER!!! Det vet man inte i RR och där av suger den som publiksport, vem fan vill se på en tävling där man inte fattar vem som leder och vem som jagar....
Menar du som publik på banan eller framför TV-apparaten?

Lite annan statistik angående utövare i RR jag grunnar på är hur många som slutar varje år?
Med tanke på alla överfulla licenskurser så borde ca 150 pers gå licenskurs varje år varav kanske ca 60 löser ut sin licens och kör rocky racing erf eller bara har den för att ragga cheyer vad vet jag.
Jag tror att det vanliga är att man kör ett eller två år som rookie sen klassar upp sig, satsar stenhårt på att vinna nsbk eller stk 600. När resultaten uteblir och man kommer på att man levt som en tattare i 3-4 år trots sin lön på 20-30000 så tycker man att nä faan nu pallar jag inte mer. Det är inte många som gnetar sig kvar typ Axxes som tog sin licens mitten av 90 talet och där är väl ett problem som nog är svårlöst i det här landet.

Ponera att alla som teoretiskt kunnde skulle ringa Svemo och säga hej jag gick licenskurs för 2 år sedan eller hej jag sutade att köra för 4 år sedan jag skulle vilja lösa ut min licens och börja tävla! Jag tippar på att vi skulle ha ca 2000 utövare om det inträffade

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti