Hur luftar man oljesystemet på en 625 -02?

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Har läst att man ska lufta oljesystemet på en KTM 625 -02 efter oljebytet. Hur viktigt är det ? Har någon lust att förklara hur man gör ?

tacksam för svar

MVH Macke

-MLM- skrev:
Har läst att man ska lufta oljesystemet på en KTM 625 -02 efter oljebytet. Hur viktigt är det ? Har någon lust att förklara hur man gör ?

tacksam för svar

MVH Macke

Starta motorn (ca 10-20sek) och skruva ur pulggen som sitter uppe vid styret på ramen, låt det rinna ur lite olja, Stäng av och skruva tillbaka!!

Hoppas det är samma som på min 660 04a?

Lossa oljeslangen som går från oljefiltret till transkåpan(vänster sida om cylindern).Låt motorn gå på tomgång tills det kommer olja.Skruva tillbaka igen.Använd nya kopparbrickor så att det blir tätt.Banjo skruven går sönder om man drar åt hårt.

Hi-ho skrev:
Starta motorn (ca 10-20sek) och skruva ur pulggen som sitter uppe vid styret på ramen, låt det rinna ur lite olja, Stäng av och skruva tillbaka!!

Hoppas det är samma som på min 660 04a?

en 625 02a har inte olja i ramen..

Busaberg skrev:
Lossa oljeslangen som går från oljefiltret till transkåpan(vänster sida om cylindern).Låt motorn gå på tomgång tills det kommer olja.Skruva tillbaka igen.Använd nya kopparbrickor så att det blir tätt.Banjo skruven går sönder om man drar åt hårt.

Tack!

-MLM- skrev:
en 625 02a har inte olja i ramen..

Tack!

Glöm inte att täppa till hålet i transkåpan för det kan skvätta upp olja därifrån också, samt lägg slangen från oljefiltret i en petflaska så slipper du kladda ner hojen när oljan kommer!

Obs! Var försiktig när du byter det 2:a microfiltret på höger sida vid bromspedalen, packningen har en förmåga att bli dålig efter ett tag och kan börja läcka då!

Eftersom det inte finns något oljefönster så häll i ca 1.1 liter olja ev lite mera, men inte 1.45 som det står i manualen.

motardnisse skrev:
Glöm inte att täppa till hålet i transkåpan för det kan skvätta upp olja därifrån också, samt lägg slangen från oljefiltret i en petflaska så slipper du kladda ner hojen när oljan kommer!

Obs! Var försiktig när du byter det 2:a microfiltret på höger sida vid bromspedalen, packningen har en förmåga att bli dålig efter ett tag och kan börja läcka då!

Ja det ska jag komma ihåg!

Boris skrev:
Eftersom det inte finns något oljefönster så häll i ca 1.1 liter olja ev lite mera, men inte 1.45 som det står i manualen.

Ok... Jag har inte mätsticka eftersom det är bytt till oljetemp istället och på det finns inga oljenivå markeringar.. Kan bli besvärligt det här =(

-MLM- skrev:
Ja det ska jag komma ihåg!

Ok... Jag har inte mätsticka eftersom det är bytt till oljetemp istället och på det finns inga oljenivå markeringar.. Kan bli besvärligt det här =(

Du har visst mätsticka.

-PLM- skrev:
Du har visst mätsticka.

Stämmer men den kan vara lite missvisande ibland, ungefär som som på Husaberg så bör hojen stå rakt och den bör inte luta mer bakåt eller framåt.
En del lägger en plnka för att t,ex få upp ena hjulet så den verkligen står rakt.

Är det egentligen nödvändigt det där?
Det blir ju bara kladdigt och man måste köpa brickor hela tiden.
va?

Boris skrev:
:tummenupp

Med att lufta oljesystemet, jag tycker det borde vara luft där fast man "luftat" det?

Mmmm, men kanske därför man har en vevhusventilation också. Om man tar t,ex bromssystemet så är det ett slutet system..

motardnisse skrev:
Mmmm, men kanske därför man har en vevhusventilation också. Om man tar t,ex bromssystemet så är det ett slutet system..

Jo, sen står det i manualen att man ska lufta för att delarna ska få smörjning tidigare. Hur menar dom då?
Man måste ju få samma funktion om man bara lättar på påfyllningspluggen lite eller?

Boris skrev:
Jo, sen står det i manualen att man ska lufta för att delarna ska få smörjning tidigare. Hur menar dom då?
Man måste ju få samma funktion om man bara lättar på påfyllningspluggen lite eller?
Det är oljekanalen till vevstakslagret man luftar.Det gör ingen skillnad alls om du skruvar bort påfyllningspluggen.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back