Hur lär ni er att öka farten i kurvor?

Någon som har en fin instruktionsvideo eller tips på bra bok som tar upp kurvtagning och spårval m.m.? Jag har läst Full kontroll men det är för simpelt, det känns mer som att den riktar sig till gatåkare. Jag vill ha mer ingående, t.ex. så ger det inte alltid snabbast varvtid att köra så fort som möjligt i kurvorna ibland måste man välja ett annat spår för att få med sig mer fart ut och få en högre medelhastighet istället... hur ska ett sånt spår se ut osv.?
Ja jag tänkte gå en kurs men tycker att det är intressant att läsa lite också :)
Blir Rörken i år och förhoppningsvis storbana nästa år med tung hoj.
Sen får vi se vart det leder ;)
 
Last edited:
Jag kan rekommendera boken Performance Riding Techniques av Andy Ibott, kanonbra bok som vänder sig till dom som vill bli snabbare.
 
Någon som har en fin instruktionsvideo eller tips på bra bok som tar upp kurvtagning och spårval m.m.? Jag har läst Full kontroll men det är för simpelt, det känns mer som att den riktar sig till gatåkare. Jag vill ha mer ingående, t.ex. så ger det inte alltid snabbast varvtid att köra så fort som möjligt i kurvorna ibland måste man välja ett annat spår för att få med sig mer fart ut och få en högre medelhastighet istället... hur ska ett sånt spår se ut osv.?
Ja jag tänkte gå en kurs men tycker att det är intressant att läsa lite också :)
Blir Rörken i år och förhoppningsvis storbana nästa år med tung hoj.
Sen får vi se vart det leder ;)

Jag har bläddrat lite i "Twist of the wrist" - finns en etta och en tvåa - av Keith Code. :) Tycker det stod en del intressant helt klart i dessa två.

/J - varken snabb eller rutinerad, men nyfiken.
 
Jag kan rekommendera boken Performance Riding Techniques av Andy Ibott, kanonbra bok som vänder sig till dom som vill bli snabbare.

Nej, den skall verkligen inte lägga pengar på. Helt värdelös och ännu mer dravel än Code.

Jag gav bort mitt ex till min då ettåriga dotter som tyckte det var jättekul att riva ur och sönder alla sidorna. Så nu är den där den hör hemma, dvs i pappersåtervinningen. :)
 
Nej, den skall verkligen inte lägga pengar på. Helt värdelös och ännu mer dravel än Code.

Jag gav bort mitt ex till min då ettåriga dotter som tyckte det var jättekul att riva ur och sönder alla sidorna. Så nu är den där den hör hemma, dvs i pappersåtervinningen. :)



Kul, men håller inte helt med dig..

Har för mig att boken bland annat tar upp några enkla vettiga punkter som vikten av att dela upp träningen: träna kurva 1 kurva 2 och bromspunkt och ingång till kurva 3 under en tränings dag och nöt linje nöt ingång nöt utgång nöt gaspådrag men enbart på en ellr två delar av banan åt gången..

Alltså att inte träna alla kurvor alla ingångar/utgångar på samma träning.. Kanske låter självklart men man måste läsa eller höra det från någon och där har nog ändå Ibott dragit sitt strå ..
 
Andy Ibott har ju coachat Tomas Luthi till en VM-titel i 125, så något måste han väl kunna.
 
Tack för tipsen, ska kolla om jag kan ladda ner någon, ser det bra ut så blir det köp ;)

@Strider: Om man redan anser sig kunna allting så kanske man inte har någon nytta av böckerna. Men en bok i ämnet är iallafall bättre än ingen bok, tycker jag. Alltid kan man lära sig nånting. Jag tycker att jag lärt mig en del bara av att spela Forza motorsport (bilracing), roligt är det också :)
 
Andy Ibott har ju coachat Tomas Luthi till en VM-titel i 125, så något måste han väl kunna.

Att skriva bok och att coacha någon är väl inte samma sak?

Har du någon gång träffat Andy Ibbott så vet du att han är en mycket karismatisk person som är mycket duktig på att föra fram sitt budskap verbalt. Det gör ju inte ett eventuellt oriktigt innehåll i budskapet mer sant för det, även om omgivningen ibland kan förledas att tro det.


Man kan ju med gått fog säga att det inte gått så bra för Lüthi efter VM titeln, vad beror det på? Lüthi själv? Team/hoj? avsaknad av coach? eller annat? Inte vet jag.

Att påstå att Ibbott hade en avgörande betydelse för Lüthis framgång tycker jag är att förringa Lüthis prestation.

@Strider: Om man redan anser sig kunna allting så kanske man inte har någon nytta av böckerna. Men en bok i ämnet är iallafall bättre än ingen bok, tycker jag. Alltid kan man lära sig nånting. Jag tycker att jag lärt mig en del bara av att spela Forza motorsport (bilracing), roligt är det också :)

Just det, jag är världsmästare 10gånger om, så jag läser inga böcker mer, än mindre lyssnar jag på andra människor.............
 
Last edited:
Att skriva bok och att coacha någon är väl inte samma sak?
Nej absolut det håller jag med om:tummenupp

Har du någon gång träffat Andy Ibbott så vet du att han är en mycket karismatisk person som är mycket duktig på att föra fram sitt budskap verbalt. Det gör ju inte ett eventuellt oriktigt innehåll i budskapet mer sant för det, även om omgivningen ibland kan förledas att tro det.
Har inte träffat honom personligen, nej
Det han coachar/pratar om på kurserna borde väl inte vara så svårt att omsätta till skrift:va

Man kan ju med gått fog säga att det inte gått så bra för Lüthi efter VM titeln, vad beror det på? Lüthi själv? Team/hoj? avsaknad av coach? eller annat? Inte vet jag.

Att påstå att Ibbott hade en avgörande betydelse för Lüthis framgång tycker jag är att förringa Lüthis prestation.

Han kanske inte hade en avgörande betydelse men dock så måste han gjort en del i det hela stora.
 
Ja.. Jag hade jädra svårt för chikanen på Falken minns jag.
1st lap: Escapen
2nd lap: Sandfållan
3rd lap: Crash
Ingen vidare utveckling, den går neråt. Jag gör som inte många andra gör, bromsar när jag ser mönstret på däcken på andra sidan sanden, och bromsar tidigare och tidigare, tills jag inte kraschar. Funkar bra, men det är dyrt. Och gör ont. Rekomenderas inte.
Jag tror att det allra viktigaste är spårval och att bromsa sent och släppa bromsen tidigare in i kurvan, och på så sätt få med sig farten.
 
Han kanske inte hade en avgörande betydelse men dock så måste han gjort en del i det hela stora.

Han har knappast bidragit i negativ bemärkelse. Men om det var värt arvodet och hur mycket coachningen betydde är ju omöjligt för en utomstående att bedöma. Ofta har man ju svaret inom sig själv och att få möjlighet att prata med någon annan om frågeställningen leder ofta till att man själv kan plocka fram svaret.
 
Det handlar ytterst om känsla och det var Mick mycket bra på. Code är bara bra på att vara stor i truten.

Hmmmmmm.... någonstans har jag en minnesbid från box nr.6 på Falkenbergsbanan, då en nybakad instruktör för SMC, som gått en kurs på Californian Superbike School (= Keith Code), som hette Strider, stod och taklade om för mig hur jag skulle köra fortare, allt enligt CSS! Det handlade om var man fäster blicken, körställning och en hel massa saker. Ganska så tvärsäker var du också om jag inte minns fel. Då med!:D
Eller minns jag fel?
 
Hmmmmmm.... någonstans har jag en minnesbid från box nr.6 på Falkenbergsbanan, då en nybakad instruktör för SMC, som gått en kurs på Californian Superbike School (= Keith Code), som hette Strider, stod och taklade om för mig hur jag skulle köra fortare, allt enligt CSS! Det handlade om var man fäster blicken, körställning och en hel massa saker. Ganska så tvärsäker var du också om jag inte minns fel. Då med!:D
Eller minns jag fel?
Jag hoppas du minns rätt. :D
 
Fått flera saker jag vet jag ska ändra på. Självklart ta ner tempo så jag kan träna i lugn och ro.

x-
Åka en växel högre för att få upp ingångsfarten.

x-
Vid inbromsning ska jag bromsa som vanligt men jag ska släppa upp broms mjukare och hålla kvar lite lätt långt in i kurvan. (stabilisera fjädring, sabilare hoj)

x-
Kan erkänna att blicken kan bli bättre. Har ofta lätt att titta för nära. Det är alla år med crossåka och dvs skrotbilar på små grusvägar så har det varit ett måste att ha koll nära då man kör på dåliga vägar, stigar och måste hålla koll på gropar och stenar.
 
x-
Kan erkänna att blicken kan bli bättre. Har ofta lätt att titta för nära. Det är alla år med crossåka och dvs skrotbilar på små grusvägar så har det varit ett måste att ha koll nära då man kör på dåliga vägar, stigar och måste hålla koll på gropar och stenar.

Jo fast sedan är det ju ofta dessa crossåkare som är så förbannat snabba! David (Svensken) , Per Klippinge (Fastway) bara för att nämna 2 snabba av alla som finns....
Man kanske skulle lära sig köra cross...
 
Jo fast sedan är det ju ofta dessa crossåkare som är så förbannat snabba! David (Svensken) , Per Klippinge (Fastway) bara för att nämna 2 snabba av alla som finns....
Man kanske skulle lära sig köra cross...
Backlund är en till som kommer från crossen.

Tror det är den generella hojkontrollen och vanan med att det sladdar lite som gör dem så bra när de börjar med RR.
 
Back
Top