WestW
.
Nu har jag ingen större erfarenhet, men har kommit fram till följande i mina funderingar till att få snabb kurvhastighet. Rätta mig om jag har fel.
1. Hitta optimalt däck och däcktryck med tanke på körhastighet, lufttemp, bantemp, din+hojens vikt, nya/slitna däck. Få eller inga släpp= närmare de otimala ovannämda faktorerna.
2. Burka på rätt sätt, få ut hela kroppen och ner mot asfalten. Har sett bilder på många som kör bana och inklusive mig själv som hänger ut, halva arslet på sadeln och knäskrap men axeln de har mot kurvan vrider sig ifrån kurvan istället för emot/med kurvans riktining, lite som man är rädd för kurvan och vill vrida bort kroppen från den. Se bild!
3. Hitta gränsen för hur sent in i kurvan man kan bromsa. En gräns som man får flytta försiktigt, då blir man varnad innan man ligger i sandfållan och undrade vad man gjorde för fel.
4. Hitta gränsen för hur mycke/snabbt/tidigt man kan ge gas ut ur kurvan, vilket man även här får prova sig försiktigt fram.
5. Minska marginalerna av banans bredd. Dvs slicka corden i både ingång och utgång i kurvan.
6. Sitt rätt och håll blicken rätt.
Tänkte själv börja ta lite tider på bandagarna nu och är speciellt intressead av detta för egen del oxå! Kolla upp böcker och körtips på youtube, finns bla annat en Racing School dokusåpa från England i torrentform på racingunderground.
Hau d Brau!
Fina tips
Att köra fort i kurvorna handlar om att ha bra känsla i kurvan samt våga ha en höre ingångsfart i kurvan.
Får att träna upp din känsla och öka tröskeln för vad du vågar, så är det bra om du först tar bort alla andra läskiga moment.
Man ska alltså inte komma på hörntänderna, studsande på framhjulet och med full broms in i kurvan, när man tränar. Då är man ju redan skiträdd och helt utan känsla.
Du kan även köra på en högre växel, då en låg växel med ylande motor och massa motorbroms gör att du tappar känslan och samtidigt är rädd för att ge för mycket gas och highsida.
Det du ska göra är....
Broms i god tid och släpp bromsen långt före kurvan.
Anpassa farten till lite högre än du är van vid.
Kör på en högre växel än du brukar.
Lägg lite grundgas och kör in i kurvan.
Nästa varv provar du att köra ännu lite fortare in i kurvan.
Tillslut kommr du till en gräns för vad däck och stötdämpare klarar. Och då börjar man att optimera inbromsningen så sent det bara går. Och sen lär man sig köra på den växel som ger bäst acceleration ut ur kurvan.
Och du ska inte köra med framhjulssläppdå kommer du bara ramla tillslut.
Högre växel är bra tips. Det ska jag öva på. Tror dock att man blir tvungen att dela upp kurvträningen med just detta med hög växel.
Grundgasen känner jag att jag har bra koll på och när jag kikat på min onboard filmer ser jag att jag har en ökning av hastighet genom hela kurvan.
Åka på hög växel bra för att ta kurvan snabbare men man ska vara försiktig med gaspådraget. Otroligt lätt att få jättesläpp bak om man vrider på med hög växel. Då blir det ett helt okontrollerbart släpp.