Hur lär ni er att öka farten i kurvor?

Nu har jag ingen större erfarenhet, men har kommit fram till följande i mina funderingar till att få snabb kurvhastighet :). Rätta mig om jag har fel.

1. Hitta optimalt däck och däcktryck med tanke på körhastighet, lufttemp, bantemp, din+hojens vikt, nya/slitna däck. Få eller inga släpp= närmare de otimala ovannämda faktorerna.
2. Burka på rätt sätt, få ut hela kroppen och ner mot asfalten. Har sett bilder på många som kör bana och inklusive mig själv som hänger ut, halva arslet på sadeln och knäskrap men axeln de har mot kurvan vrider sig ifrån kurvan istället för emot/med kurvans riktining, lite som man är rädd för kurvan och vill vrida bort kroppen från den. Se bild!
3. Hitta gränsen för hur sent in i kurvan man kan bromsa. En gräns som man får flytta försiktigt, då blir man varnad innan man ligger i sandfållan och undrade vad man gjorde för fel.
4. Hitta gränsen för hur mycke/snabbt/tidigt man kan ge gas ut ur kurvan, vilket man även här får prova sig försiktigt fram.
5. Minska marginalerna av banans bredd. Dvs slicka corden i både ingång och utgång i kurvan.
6. Sitt rätt och håll blicken rätt.

Tänkte själv börja ta lite tider på bandagarna nu och är speciellt intressead av detta för egen del oxå! Kolla upp böcker och körtips på youtube, finns bla annat en Racing School dokusåpa från England i torrentform på racingunderground.

Hau d Brau!

Fina tips

Att köra fort i kurvorna handlar om att ha bra känsla i kurvan samt våga ha en höre ingångsfart i kurvan.
Får att träna upp din känsla och öka tröskeln för vad du vågar, så är det bra om du först tar bort alla andra läskiga moment.

Man ska alltså inte komma på hörntänderna, studsande på framhjulet och med full broms in i kurvan, när man tränar. Då är man ju redan skiträdd och helt utan känsla.

Du kan även köra på en högre växel, då en låg växel med ylande motor och massa motorbroms gör att du tappar känslan och samtidigt är rädd för att ge för mycket gas och highsida.

Det du ska göra är....

Broms i god tid och släpp bromsen långt före kurvan.
Anpassa farten till lite högre än du är van vid.
Kör på en högre växel än du brukar.
Lägg lite grundgas och kör in i kurvan.

Nästa varv provar du att köra ännu lite fortare in i kurvan.

Tillslut kommr du till en gräns för vad däck och stötdämpare klarar. Och då börjar man att optimera inbromsningen så sent det bara går. Och sen lär man sig köra på den växel som ger bäst acceleration ut ur kurvan.

Och du ska inte köra med framhjulssläpp :gnissla då kommer du bara ramla tillslut.

Högre växel är bra tips. Det ska jag öva på. Tror dock att man blir tvungen att dela upp kurvträningen med just detta med hög växel.

Grundgasen känner jag att jag har bra koll på och när jag kikat på min onboard filmer ser jag att jag har en ökning av hastighet genom hela kurvan.

Åka på hög växel bra för att ta kurvan snabbare men man ska vara försiktig med gaspådraget. Otroligt lätt att få jättesläpp bak om man vrider på med hög växel. Då blir det ett helt okontrollerbart släpp.

Jag måste bara få låna tråden och fråga er som kan bankörning. Ska köra bana i sommar ju och har fått bakhjulssläpp på gatan ibland i kurvorna. Kan kanske bero på att jag gasar för mycket ut ur kurvan men jag tycker faktiskt inte det, ligger på rätt högt varv men vridet är ju inget vidare på 750:n. Startade en tråd om detta tidigare för jag misstänkte att däcken suger. Bridgestone BT014.

Nu visade det sig att det fanns en liten, liten spricka i oljetråget vilket möjligtvis kan vara en förklaring till de där konstiga släppen om det nu kommit ut lite olja och lagt sig på bakdäcket. Det har dock inte droppat nåt i garaget och den mesta oljan fanns kvar i motorn så jag vetefan.

Fine, men senast åkte jag på framhjulssläpp i en lång ganska brant kurva och jag höll jämn gas, dvs ingen motorbroms. Vägbanan såg ren och fin ut. Detta var i lördags(18-19grader), det var soligt(varm vägbana) och väldigt kurvig väg precis innan. När jag kom hem såg jag att däcket bak såg annorlunda ut i gummit i kanterna. Liksom porigt och lite utsmetat. Det är ju inget konstigt med 'utsmetat' gummi på racebetonade däck men jag undrar om det verkligen är ok på BT014.

Detta gör mig ju tveksam till att använda de här däcken på bana, där de naturligtvis kommer pressas mycket mer och vem vet, det kanske är 30 grader ute.

Vad tror ni som kör massa bana, är det lika bra att kränga av skiten och byta till nåt bättre anpassat? Har sneglat lite på Metzeler sportec m3 som en bra kombo för gata/bana. Vad sägs?

Annars känns det som det kommer bli en dyr dag på banan. Ska köpa kraschpuckar men en del annat lär ju skadas ändå vid krasch. Det värsta är ändå att inte kunna lita på hojen. Visst det går säkert att köra lugnt ett par varv men sen blir man väl omkörd och vill hänga på och vill ju helst slippa en massa släpp hela tiden. :rolleyes:

Jag är medveten om att fjädringen kan ställa till det och jag ska pilla lite på komp och retur, men det blir ju en jäkla massa experimenterande innan man får till det. Tycker den inte känns helt fel som den är, men jag är långt ifrån kunnig på området.

Mvh

Och du ska inte köra med framhjulssläpp :gnissla då kommer du bara ramla tillslut.

Släpp är nog fel ord. Det kasar i sidled mjukt. Gör det inte det för er köra fort människor också? Eller bara strax innan vurpa?:D

Jag måste bara få låna tråden och fråga er som kan bankörning. Ska köra bana i sommar ju och har fått bakhjulssläpp på gatan ibland i kurvorna. Kan kanske bero på att jag gasar för mycket ut ur kurvan men jag tycker faktiskt inte det, ligger på rätt högt varv men vridet är ju inget vidare på 750:n. Startade en tråd om detta tidigare för jag misstänkte att däcken suger. Bridgestone BT014.

Nu visade det sig att det fanns en liten, liten spricka i oljetråget vilket möjligtvis kan vara en förklaring till de där konstiga släppen om det nu kommit ut lite olja och lagt sig på bakdäcket. Det har dock inte droppat nåt i garaget och den mesta oljan fanns kvar i motorn så jag vetefan.

Fine, men senast åkte jag på framhjulssläpp i en lång ganska brant kurva och jag höll jämn gas, dvs ingen motorbroms. Vägbanan såg ren och fin ut. Detta var i lördags(18-19grader), det var soligt(varm vägbana) och väldigt kurvig väg precis innan. När jag kom hem såg jag att däcket bak såg annorlunda ut i gummit i kanterna. Liksom porigt och lite utsmetat. Det är ju inget konstigt med 'utsmetat' gummi på racebetonade däck men jag undrar om det verkligen är ok på BT014.

Detta gör mig ju tveksam till att använda de här däcken på bana, där de naturligtvis kommer pressas mycket mer och vem vet, det kanske är 30 grader ute.

Vad tror ni som kör massa bana, är det lika bra att kränga av skiten och byta till nåt bättre anpassat? Har sneglat lite på Metzeler sportec m3 som en bra kombo för gata/bana. Vad sägs?

Annars känns det som det kommer bli en dyr dag på banan. Ska köpa kraschpuckar men en del annat lär ju skadas ändå vid krasch. Det värsta är ändå att inte kunna lita på hojen. Visst det går säkert att köra lugnt ett par varv men sen blir man väl omkörd och vill hänga på och vill ju helst slippa en massa släpp hela tiden. :rolleyes:

Jag är medveten om att fjädringen kan ställa till det och jag ska pilla lite på komp och retur, men det blir ju en jäkla massa experimenterande innan man får till det. Tycker den inte känns helt fel som den är, men jag är långt ifrån kunnig på området.

Mvh

Vilken typ av däck du ska ha blir en lång tråd i teknikforumet typ.
Men åker du med alla möjliga släpp på gata ska du nog ta det ett snäpp lungnare om du vill leva några år till.

Last edited:
vad är nu detta?

börjar du känna att det flåsar i nacken... :D

(ironi)

Vilken typ av däck du ska ha blir en lång tråd i teknikforumet typ.
Men åker du med alla möjliga släpp på gata ska du nog ta det ett snäpp lungnare om du vill leva några år till.

Jo, det var väl egentligen inte menat som en däcksmodellfråga(de finns det gott om) utan mer om det ens är lönt att testa de där sulorna på bana. Tycker inte jag pressar på gränsen utan att det hela kommer för lätt liksom.

Men om jag upfattat saken rätt så är det inte alls ok att ha ens små framhjulssläpp på bana. Särskilt inte som blåbär kanske.

Rätta mig om jag har fel men för ett par år sedan körde väl Colin Edwards med Michelins gatdäck på sin M1:a under ett jippo och det gick duktigt fort.

En bra förare kan nog åka fort på BT014 men för bana finns det bättre däck som även fungerar bra i trafiken.

Vad pratar du om nu?:va
Vridmoment skulle jag tro. Svårare att kontrollera en påbörjad highsider på en hög växel än en låg.

Last edited:
Bara så det blir riktigt, är högre växel samma som lägre varv?
Är det verkligen det bästa för att kunna komma ut snabbt ur kurvan?

Vridmoment skulle jag tro. Svårare att kontrollera en påbörjad highsider på en hög växel än en låg.

Jo, men är det inte betydligt lättare att inte få släpp på en högre växel?

Bara så det blir riktigt, är högre växel samma som lägre varv?

1an = lägst.
6an = högst

Är det verkligen det bästa för att kunna komma ut snabbt ur kurvan?

Nej, men du får ett skönare flyt i körningen, nu kan jag ju bara referera till gatåka, men jag kör snabbare på kurviga vägar om jag ligger på 4-5an. Just för att jag får ett bättre flyt, inte samma av/på effekt. Men nu är det min personliga uppfattning.

Last edited:
Det beror nog helt på vilket varvtal vi talar om. Jag är långt ifrån en expert men har hört av flera när jag tävlat att en lägre växel kan vara att föredra än en högre eftersom hojen blir effektsvagare. Vi får hoppas att någon med lite mer kunskap/erfarenhet kan sprida lite ljus över just den frågan.

Att Eskilsson föreslog en högre växel i sitt inlägg var nog för att körningen skulle bli lugnare så att WestW kunde koncentrerar sig på kurvan istället för att ha en ylande motor i örat.

Nej, men du får ett skönare flyt i körningen, nu kan jag ju bara referera till gatåka, men jag kör snabbare på kurviga vägar om jag ligger på 4-5an. Just för att jag får ett bättre flyt, inte samma av/på effekt. Men nu är det min personliga uppfattning.

Oj, jag kör nästan alltid på 2:an i kurvor, 3:an i snabba. :va

Rätta mig om jag har fel men för ett par år sedan körde väl Colin Edwards med Michelins gatdäck på sin M1:a under ett jippo och det gick duktigt fort.

En bra förare kan nog åka fort på BT014 men för bana finns det bättre däck som även fungerar bra i trafiken.

.

Jo självklart är det så, han hade nog cyklat ifrån mig också, men som grön på bana vill man ju helst inte behöva oroa sig för en massa släpp pga däcken. Hade ju hellre sett att min teknik, hrmmhrmm, är det som begränsar det hela och att man kan tänja lite gränser utan att behöva oroa sig för mycket.

Last edited:
Jo självklart är det så, han hade nog cyklat ifrån mig också, men som grön på bana vill man ju helst inte behöva oroa sig för en massa släpp pga däcken. Hade ju hellre sett att min teknik, hrmmhrmm, är det som begränsar det hela och att man kan tänja lite gränser utan att behöva oroa sig för mycket.
Tror du svarar lite på frågan själv när du nämner det här med oron. Finns inget sämre än att ge sig ut på banan med funderingar på om däcken räcker till eller inte. Köp ett nytt set däck avsett för ban- och gatkörning från någon stor tillverkare och njut av din bandag istället!

Tror du svarar lite på frågan själv när du nämner det här med oron. Finns inget sämre än att ge sig ut på banan med funderingar på om däcken räcker till eller inte. Köp ett nytt set däck avsett för ban- och gatkörning från någon stor tillverkare och njut av din bandag istället!

Du har nog rätt men det är alltid bra att höra lite åsikter från erfarna banåkare.

Jag har inte heller någon större erfarenthet, eller rättare sagt ingen alls.
Men man kan komma ganska långt i tanken bara...
Sen så får väl någon mer erfaren bekräfta eller förkasta hela resonemanget...

Det är väl så att man väljer en högre växel för att få en jämnare kraftöverföring till bakhjulet, motorn "orkar" inte riktigt lika mycket och man kan därför vara lite yvigare med gashanden. Kör man på låg växel kommer kraften direkt och råkar man då vrida till lite för mycket så släpper det, men ska man köra fort och är duktig så går man ur kurvorna på så låg växel som möjligt... ja man ligger ju inte på varvstoppet men ni förstår säkert.

Men om det släpper och man kör på låg växel så har man inte gett så mkt extra gas utan en liten justering kan göra att man återfår greppet.
Ligger du däremot på hög växel med fullgas (för att överdriva lite) så kommer motorn försöka skjuta på allt vad den har men orkar inte riktigt riva loss däcket. Alltså får man en jämn fartökning utan att det släpper, men inte optimal. Skulle det sedan släppa på den högre växeln så blir det knepigare, då ligger du och matar på med fullgas... när det väl släpper så tappar man väldigt mycket friktion vilket gör att motorn helt plötsligt orkar upp på högre varv och du har helt plötsligt en väldans fart på bakhjulet som blir svårt att "rädda". Edit: WestW beskrev det väldigt bra här nedan som en gummibandseffekt.

Angående friktion så kan man ta ett exempel med en kloss som du drar på ett bord med en dynamometer (mäter kraft i Nm). Dynamometern kommer visa störst utslag precis innan det släpper. Men när det väl har släppt så kommer också dynamometerns utslag sjunka, om du drar med en konstant hastighet. Detta visar alltså att du tappar ganska mycket friktion när det väl släpper. Om det släpper kommer du vara tvungen att minska farten till under det du hade innan för att återfå greppet.

Intressant diskussion förresten... kommer följas :tummenupp

//en som längtar till nästa år och tungt kort då det förhoppningsvis kan bli en hoj värdig att rasta på "storbana" :)

Last edited:

1an = lägst.
6an = högst

Precis som den gamla farbrorn S&M säger.
Nu är du i raceforumet så hur man åker på gata blir ju lite annat. Där gör jag som du gör också.

Den blir sån enorm gummibandseffekt när det blir ett släpp på hög växel att du får jordens resa om det blir ett släpp bak. Lägre växel = mjukare släpp lättare att portionera effekt. Har man en slö 600a och åker på ett kugg för hög växel är risken inte lika stor så klart men 1000cc och en massa vrid är en annan sak.

Om däcket är utsmetat och porigt efter gatkörning ska du definitivt byta till ett mer race betonat däck om du ska köra bana.
Det du beskriver är ett gatdäck som blivit för varmt och antagligen börjat svettas därav framhjulssläpp. Den kombinationen på bana brukar resultera i hastigt släpp utan förvarning och krasch (med gatdäck)

Tala om för en av de snabbaste o BoTT att han sitter fel! :)

(även många instruktörer börjar gå ifrån detta att det finns 1 rätt ställning men självklart är det jättebra om man lär sig en ok ställning direkt, så inte min mening att såga ditt inlägg)

Du har nog rätt angående "rätt" sittställning. Finns kanske ingen sådan. Men man kan se tendenser speciellt inom moto gp och superbike, de flesta kör med väldigt snarlik sitt ställning. Förutom Ben Spies då, som ser ut som en spindel som väver nät...:tungan

Men det e klart, ger man inte utrymme för att prova nya tekniker och är väldigt konservativ in sin utlärning och blir för "insnöad/sluten" i sin teori så lär det aldrig utvecklas speciellt mycket.
Då hade kanske herrarna i höjdhopp ffr trott att saxning var det optimala tekniken osv...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show