Hur lär ni er att öka farten i kurvor?

Stensmo körde väl å cross när han var en pjuklarv
Ja, det har jag för mig att Axxexs berättade på en tävling.

Nej, den skall verkligen inte lägga pengar på. Helt värdelös och ännu mer dravel än Code.
Man skulle kunna tro att du jobbat åt CSS och sen fått kicken med tanke på bitterheten.

Vad är det som är så våldsamt fel i Codes "lära" om hur man ska köra hoj snabbt på en bana?

Last edited:
Jo fast sedan är det ju ofta dessa crossåkare som är så förbannat snabba! David (Svensken) , Per Klippinge (Fastway) bara för att nämna 2 snabba av alla som finns....
Man kanske skulle lära sig köra cross...

Ja men de var snabba och kunde kolla långt fram istället.:D
Jag puttrade sakta i skogen och glodde på stora stenar.

Jag är övertygad om att mental förberedelse är bästa medicin mot "sölåkning". Sitt hemma å tänk på hur ni/du ska göra när det väl e dag och tänk på vad ni gör och hur det faktiskt känns i hojen å kroppen när ni svänger.

Den värsta fällan man kan fastna i är att man börjar "guldfisk snurra" på banan. Man kör varv efter varv och gör likadant varje gång utan att tänka på vad man gör. Man bara kör och har kul. Då blir det aldrig nån fart.

Tror nog att nöta varv också är nyttigt. Säkert mer än 90% av farten styrs av vad hjärnan kan behandla och uppfattar. Den behöver vänja sig vid att en viss fart är komfortabel innan man kan ta nästa steg att öka den. Så en "hemlighet" som missats hittils i svaren är att man måste köra..

Tror nog att nöta varv också är nyttigt. Säkert mer än 90% av farten styrs av vad hjärnan kan behandla och uppfattar. Den behöver vänja sig vid att en viss fart är komfortabel innan man kan ta nästa steg att öka den. Så en "hemlighet" som missats hittils i svaren är att man måste köra..

Minns en krönika Nicky Hayden skrev i Roadracingworld precis när han var på väg att hoppa in i MotoGP. Han var alldeles överväldigad att han, som alldeles nyss var ROOKIE, skulle köra med/mot sina idoler!!! " Hur fan gick det till?" och så skrev han ner ett par råd till "alla som vill nå dit jag är!"

Råden var:
1. Tracktime
2. Tracktime
3: Tracktime

och så sa han lite mer saker som jag inte har tid att skriva nu. Lärare vet ni, har ett jobb att sköta!

Minns en krönika Nicky Hayden skrev i Roadracingworld precis när han var på väg att hoppa in i MotoGP. Han var alldeles överväldigad att han, som alldeles nyss var ROOKIE, skulle köra med/mot sina idoler!!! " Hur fan gick det till?" och så skrev han ner ett par råd till "alla som vill nå dit jag är!"

Råden var:
1. Tracktime
2. Tracktime
3: Tracktime

och så sa han lite mer saker som jag inte har tid att skriva nu. Lärare vet ni, har ett jobb att sköta!

Jepp, tror nog mest på det där oxå. Det är bara att öva på. Ju mer du kör, desto bättre blir du. Vissa går fram kvickare än andra, men den som tränar har alltid försprång framför den som sitter hemma och laddar mentalt. Självklart kan viss mental förberedelse vara bra, typ "det gör nog inte så ont att krascha", men hur ska man kunna förbereda sig bra på något man aldrig har gjort, dvs köra ytterligare lite snabbare?

Vet inte hur många gånger man har suttit i bilen på väg till tävlingar/träningar och peppat sig själv att "Nu jävlar ska det ökas in i kurvorna" för att sedan på vägen hem förbanna sig själv för att man hamnar i den där myszonen där man inte riskerar för mkt. Och har man kapat tider så är det oftast med några avgrundsstora hopp, som en hel tiondel eller något :)

Så är man gammal och lite försiktig, så är det bara att åka till ännu fler träningar. Eller så börjar man med golf :D

Väldigt bra skrivet Anders.:tummenupp

Man skulle kunna tro att du jobbat åt CSS och sen fått kicken med tanke på bitterheten.

Vad är det som är så våldsamt fel i Codes "lära" om hur man ska köra hoj snabbt på en bana?

Haha, det där var ju nästan roligt skrivet.

Mig veterligen har inga svenskar fått någon anställning i den sekten än. Fast många har försökt. Jag har inte försökt.

Attityden är ju att de har monopol på det enda sättet att köra motorcykel. Och så är det ju naturligtvis inte. Och passar det inte så kan man ju bara dra åt helvete.

Det finns många felaktigheter i Code/Ibbott böcker. Håller man en så hög profil som de gör så är det klädsamt om man är någorlunda korrekt i det man säger är den enda läran för att nå Nirvana på 2hjul. Det för inte tråden framåt att gå in i ytterligare detaljer, vi har redan haft uppe ytterfotpinnen och det räcker väl?

Låt mig bara avsluta det här med Code/CSS med följande:

-Hej lille vän! Så du kör motorcykel, va kul. Så du vill lära dig lite mer, bra för vi har en kurs förstår du. Vi vet hur hur man bli väldigt duktig på det här, kom här...

- Hrm, det där gick ju bra, men vi ser ju att du har lite problem som du måste komma förbi om du skall se meningen hojåkande på riktigt. Men det är inga problem. Vi har har en kurs till förstår du, köp den så skall du få se...

- Jaså, har du fortfarande problem? Det beror på att du inte har lärt dig att flytta rumpan på rätt sätt än. Men vi har har en kurs förstår du som kommer att ta dig igenom dina problem...

osv, osv

För en period höll jag oxå på att fastna i den där irrläran om att det bara finns
en lära. Men genom att tillbringa mycket tid på och bredvid banorna i Sverige och utbyta mycket tankar med andra insåg jag att jag trots allt är en självständigt tänkande och ifrågasättande individ och inte en Zombie. :)

Bara massa tusenförare eller?

600 cc

1 bormsa tills knät tar i
2 när knät tar i GASA!!!

Hemligheten bakom hög utgångshastighet ÄR hög ingångshastighet!!!

Strider mfl. har många kloka synpunkter och en av dessa har han gemensamt med Andy Ibbott. En av dom första saker han sa till oss på Gelleråsen -05 var
"your job is to make the bike stable"
Låter enkelt men svårt i praktiken.

Låt mig bara avsluta det här med Code/CSS med följande: -Hej lille vän!...vi har har en kurs förstår du som kommer att ta dig igenom dina problem... osv, osv
Det där låter läskigt likt den sekt som Code tillhör :3freak

CSS kanske inte kan allt, har konstiga metoder för att lära ut, men så vansinnigt fel tror jag ändå inte att det har.

Teori o praktik

Cross är bra om man vill förstå vad som går och inte går att göra med en motorcykel.

Teoretiskt är det enkelt: Däckens grepp i marken kan bara överföra en viss mängd kraft för att öka/minska farten eller att ändra riktning. Rakt fram kan hela greppet användas till fartändring men behövs allt grepp för att svänga går det inte att gasa/bromsa alls. Ska det gå fort gäller det att utnyttja allt grepp så ofta och så länge som möjligt.

I praktiken är kurvorna det svåra, rakt fram klarar de flesta att gasa/bromsa. Crossbanan är ett bra ställe att lära sig. Hojarna har massvis med motor- och bromseffekt i förhållande till greppet och de flesta fattar snabbt hur man doserar gas o broms för att ligga så nära gränsen som möjligt.

Code/CSS kan säkert vara bra om man är helt grön på hoj men är inte "det enda rätta" på något sätt .

Gör själv massor av fel enligt en certifierad CSS-instruktör och det är därför extra roligt att på min 40 hk klenare standardmoppe åka ifrån honom på hans racer :arsele

bästa sättet och lättaste om man är "grön" är att träna feta nedlägg.... och sedan öka farten så den matchar nedläggen.... då du åker med så feta nedlägg att armbågen nästan går i och du har rätt fart så går det fort utan att det är minsta risk att du kör av..... sen blir det över kurs med räta ut kurvor maximalt för tidigare gaspådrag m.m. :tummenupp

Är det skälet till att du och jag aldrig kommer att komma någonvart i den här sporten?

Oavsett så slog jag i varje fall klippinge 2007

Code/CSS kan säkert vara bra om man är helt grön på hoj men är inte "det enda rätta" på något sätt .

Gör själv massor av fel enligt en certifierad CSS-instruktör och det är därför extra roligt att på min 40 hk klenare standardmoppe åka ifrån honom på hans racer :arsele

Att kör hoj är en känsla tror jag, ungefär som man kan inte gå en kurs i hur man blir en bra älskare eller kock mm

Last edited:
Back