Hur länge har ni motorn igång innan ni kör?

jag väntar kanske 15-30 sek, finns ingen mening med att stå och vänta tills vattnet kommer upp i 50 grader eller uppåt. Ni skonar absolut inte hojen på något sätt, (så länge ni inte kör mitt i vintern självklart). Tvärt om så är det bättre att ni låter oljetrycket komma upp i några sekunder, sen är det bara att köra iväg LUNGT!!, jag brukar ha som regel att inte vara över 3500-4000 varv på min hoj, det är ju lite individuellt givetvis från hoj till hoj. men det är en bra tummregel att inte varva högre tills OLJAN!!! och inte vattnet kommer upp i runt 60-70 grader. (jag håller inte stenhårt på detta alla gånger, men det är väl "korrekt" sätt att behandla sin hoj (enligt mitt sunda förnuft) ).
 
Iväg direkt med låg belastning första minuterna. Minskat slitage och miljöpåverkan.
 
tills LOW försvinner på displayen.
eller ca 42grader (står i instruktionsboken att man ska köra då så jag litar på yamahas tekniker)
brukar ta 1min

däremot så väntar jag alltid ca 30sec innan jag stänger av motorn efter körning så att vevaxeln fördelar värmen jämnt och kyls ner jämnt.

låter lite nördigt men det är sånt jag lärt mig från bilmotorer
 
Last edited:
En lite fråga då, jag fick lära mig av en jag har hela mitt förtroende för när det gäller hojmek.

Han sa att oljepumpar är underdimensionerade på hojar och att för låg tomgång kan leda till att dåligt oljetryck som ja ni vet resten med det.

Därför antar jag det är därför som min cbr f4i med fler har en programmerad tomgång som ger väldigt högt varv vid kallstart.

Hade jag inte vetat bättre hade jag trott det var för att få temp men tror nu att det säkert är för att bygga upp ett stadigt oljetryck fort, kanske båda men med tyngden på oljan.

Den som vet rätta mig om jag har fel i det.

Men då lär det väll inte skada om man köra med lite varv i början, mena dock inte tokvarva men ligga på på max 4000 till arbetstemp är uppe är väll då lite överdrivet.

Men som sagt, den som verkligen vet berätta sanningen om hur det ligger till.

Och vill inte ha gissning utan ren fakta om ni skall svara på det.
 
drar igång, sätter på mig hjälm och handskar, sen gasar jag inte hjärndö förräns motor är uppåt 75 grader. höga varv med kall motor=döden!
 
Last edited:
Kör diREkCt!! Men gasar just inte på något innan arbetstemp är nådd. Ser ingen fördel med att värma på tomgång. Bättre att slippa stå på choke och istället få lite rotation i växellådan.
 
Fan allt det här snacket om att starta hojen får en att vilja gå ut och köra en runda :D


Göra som alla andra här, startar och kör iväg. Stå på tomgång för att värma upp gjorde man kanske på 70talet medans man stod bredvid och borstade polisongerna med skäggborsten. Vem vet men det känns som en GAMMAL "myt"..
 
Last edited:
De som jämför med att man inte varmkör bilen... hojar är väl mycket känsligare - det borde ju spela roll att en hoj är 3ggr mer högvarvig än en bil?
 
De som jämför med att man inte varmkör bilen... hojar är väl mycket känsligare - det borde ju spela roll att en hoj är 3ggr mer högvarvig än en bil?


Klart hojjen ärmer högvarvig men det betyde rinte att jag sätter mig på den startar o varvar ur,, samma gäller ju bilen jag sätter mig inte o gasar järnet...

sunt förnuft man sätter sig kör låga varvtal ökar succesvt gaspådraget och varvtalet i takt med oljan blir varm...

det så bmw gjorde med m5:an som kom 99

lyssna på tiff runt 1 min 50 sek

http://www.youtube.com/watch?v=1KF0DVAWAdo
 
Last edited:
För att jag ska känna mig nöjd låter jag den gå så länge som jag inbillar mig att det tar för oljepumpen att få upp trycket till kammaxlarna, typ 10-15 sekumder. Sen iväg med lugn varvtal ett par minuter. Eftersom man även vill ha upp däcken i temp finns ingen större ide till vare sig minutlånga tomgångskörningar eller höga varvtal under ett par km.
 
De som jämför med att man inte varmkör bilen... hojar är väl mycket känsligare - det borde ju spela roll att en hoj är 3ggr mer högvarvig än en bil?

Sen är ju kompressionen mycket mindre i en 4radig mc motor än i en 4 radig bilmotor på 2 liter. Undrar vilken som behöver värmas mest va ? Kolvarna i en sporthoj är väl bara hälften så stora dessutom så.
Än mer dem som har turbo i sina bilar, vilka varmkör innan de börjar dra på och vilka låter motorn stå en stund innan de stänger av bilen efter sin inspirerande runda ?.

Trams att stå på tomgång. Har man choke så tar de max 30 sek innan motorn själv klarar sig från choke och då är de bara att köra lugnt iväg och därmed få sin motor lite varmare snabbare.
 
Finns inga som helst fördelar med att stå på tomgång, det enda som händer är att den går längre på en fetare blandning som effektivt tvättar bort oljan i cylindrarna, vilket bara ökar slitaget.:tummenupp

Ja så är det väl......

För övrigt, hur många bor på mittremsan på motorvägen och kan maxxa dIreCt.

Jag måste ju köra smågator ut ur bostadsområdet och då är det ju lågvarv som gäller och när man är ute på stora vägen är den varm.
 
Last edited:
Startar den direkt jag öppnar garaget, sen börjar jag ta på handskar, ryggskena, jackan och hjälm, sen rullar jag ut den så kan nog räkna 2-3minuter, utöver de tar jag de lugnt de första 5-10 minuterna. Vill ju hinna få upp tempen ordentligt innan man varvar ut den.
 
På min står det att man ska låta motorn komma upp i arbetstemperatur. Antar att det är närmare 90 grader.

Då får jag aldrig köra min, när jag kör så ligger den mellan 78-80 grader :gråta inne i stan kan jag komma upp i 90 grader en varm dag.
 
Jag startar och kör men väntar med att hårdköra tills oljan blivit varm. Kylvätsketempen bryr jag mig inte så mycket om. Inte för att jag vet hur det ligger till, men jag gissar att oljan tar längre tid på sig att få rätt temp.
 
Säkert nån som skrivit det innan, men motor mår bättre av att bli varm med lite belastning än att stå på tomgång. Sen bör man varva försiktigt tills den blivit varm, men det känns ganska självklart
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top