Hur länge har ni motorn igång innan ni kör?

Tycker hojen/motorn låter färdig att dra i väg först runt 40 i temp
vilket bruka vara start och resten av grejerna på...


Men då en liten fråga ..
Tycker dom flesta motorer låter lite skramligt och knackande i början.
är det kamsträckare och innan oljan kommit runt över allt man hör
och det spelar ingen roll om man dra i väg lugnt innan dess eller ?
 
En poll skulle ju vara på sin plats!

Startar, klär på mig huva, halsskydd, hjälm och handskar. Det räcker kanske 45 sekunder och då är motorn uppe i ca 45c. Kör lugnt första minuten tills den är uppe i ca 65c.
 
tills LOW försvinner på displayen.
eller ca 42grader (står i instruktionsboken att man ska köra då så jag litar på yamahas tekniker)
brukar ta 1min

Så gör jag med om jag inte har bråttom...
Tar det alltid lugnt i början.
 
Haynes för Triumphen:
Before you start
>Support the motorcycle in an upright position- don't check the oillevel with the bike on its sidestand. Make sure it is on level ground.
>Start the engine and let it idle for several minutes to allow it to reach normal operating temperature.
Caution: Do not run engine in an enclosed space as a garage or workshop.
>Stop the engine and leave the motorcycle undisturbed for a few minutes to allow the oil level to stabilise.

Fast det där är ju för när man ska kolla oljan. Den ska ju kollas med varm avstängd motor.
Då måste man antingen ut och köra tills den är varm eller låta den gå på tomgång tills den blivit varm.

När man ska iväg och köra normalt sett så är det bara negativt att låta den stå och puttra på tomgång. Motorcykelmotorer är inte konstruerade för att stå och gå på tomgång långa stunder.
Dom är gjorda för att köras.
 
Vad är norm arbetstemp då? När jag kör till jobbet på morgonen ca 1,5 mil så brukar tempen va uppe på 74 grader lagom när jag är framme..
Och då startar jag med choke och cykeln i upprätt läge och tar sedan på mig hörselproppar hjälm o handskar innan jag slår av choken och kör lite försiktigt iväg den första km grusväg innan jag varvar lite mer...
 
Bara så länge det tar att sätta på sig hjälm och handskar. Att låta hojen gå på tomgång på stödet är överskattat, det är på rull motor och andra vitala delar når arbetstemperatur snabbast.
 
Last edited:
Jag kör iväg nästan direkt, sedan kör lite halvlugnt ett tag. Om jag ska vänta på min att bli varm får jag vänta en jävla tid..
 
Den står på tomgång så lång tid det tar att släppa ut kopplingen mjukt efter den startat. Sen kör jag lugnt en stund för att låta allt värmas upp.
 
Allt från 10 sekunder till 5 minuter :)
Men landar nog oftast på 2-3 minuter.
 
Startar-> kör. Innan jag kommit ut och börjat gasa är motorn uppe i arbetstemperatur. Sunt förnuft och inga jäkla 40gr som folk snackar om här.


Oljan tar längre tid att värma än kylvattnet och det är den viktiga i sammanhanget.
 
Jag har varken tempmätare eller varvräknare, så jag ger allt direkt!

Nä, men kör iväg direkt sen börjar jag gasa mer och mer efter 10-15 sekunder.

Men gamla bilen gasade jag alltid på fullt direkt, särskilt när det va riktigt kallt på vintern, så det snabbt blev varmt och gosigt :)
 
startar hojen meddetsamma, Sedan låser jag upp skivbromslås, sätter på mig handskar hjälm och ändrar låt på mp3n. Sen får det fan räcka för då är jag duktigt uppe i arbetstemp:tummenupp
 
Startar, tar på hjälm och handskar. Kör 800m grusväg i 30-40 sedan får det räcka.
Men låter den inte tokvarva direkt därefter.
 
Låter den stå på ett tag tills det inte står 'COLD' i mätaren längre och temperaturen visas istället :)
 
Så kort tid som möjligt då grannarna inte blir så glada. Kör lugnt 1-2 km.

Samma här start och iväg, fattar inte vitsen med att vänta på att motorn skall nå arbetstemp:vaGör ni så med bilarna med:va:va Däremot tar man det lugnt tills motorn kommer upp i temp, som med bilen med.

Bara miljösvineri stå på tomgång.
 
Last edited:
Ok men varför är det viktigare att vänta på att arbetstemp. är normal/hög innan man höjer varvtalen, än att vänta på att arbetstempen blir normal innan man kör iväg? Motorn är ju inte redo i något av fallen.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top